UTP kleurenschema

Pagina: 1
Acties:
  • 17.768 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107568

Topicstarter
Ik zoek een UTP-kleurenschema om UTP-kabels te maken. Ik zoek niet dat schema met die standaardkleuren. Dus NIET dat schema met oranje-wit / oranje etc. Maar sommige UTP-kabels bestaan uit andere kleuren aders. Waaronder gele en rode aders. Wat is de volgorde van die aders?
Volgende heb ik geprobeerd:
* In de FAQ Netwerk Troubleshooting van GoT gekeken.
* 3 verschillende en populaire forums afgezocht, waaronder dit forum.
* met google gezocht.

Weet iemand een site waar ik die kleurencombinatie kan vinden? Of kan iemand het mij vertellen? Als je het verteld vertel dan welke kleur gelijk is aan oranje-wit, daarna welke gelijk is aan oranje etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
(jarig!)
http://www.okaphone.nl/rj45.shtml

Alstublieft, maar volgens mij had je nog beter kunnen zoeken...

Kleurtjes maken overigens niet direct zoveel uit, zolang ze aan beide zeiden van de UTP-kabel maar op de juiste volgorde worden gezet in de connectors. Rood op pin 6 van connector 1 = ook rood op pin 6 van connector 2 (bij straight kabels dan).

[ Voor 57% gewijzigd door Joen op 04-08-2005 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-04 21:21
zijn de kabels getwist? dus 4 paren?

wat voor een kabel heb je? ik neem aan niet cat5, cat5e of cat6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 107568 schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:45:
Ik zoek een UTP-kleurenschema om UTP-kabels te maken. Ik zoek niet dat schema met die standaardkleuren. Dus NIET dat schema met oranje-wit / oranje etc. Maar sommige UTP-kabels bestaan uit andere kleuren aders. Waaronder gele en rode aders. Wat is de volgorde van die aders?
Volgende heb ik geprobeerd:
* In de FAQ Netwerk Troubleshooting van GoT gekeken.
* 3 verschillende en populaire forums afgezocht, waaronder dit forum.
* met google gezocht.

Weet iemand een site waar ik die kleurencombinatie kan vinden? Of kan iemand het mij vertellen? Als je het verteld vertel dan welke kleur gelijk is aan oranje-wit, daarna welke gelijk is aan oranje etc.
Dat zijn nonstandaard kleuren. Ze zijn zeker ook plat?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:56

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

staat ook een mooi schema in de FAQ :)
Network Troubleshooting FAQ

Die kun je als ik me niet vergis ogewoon op dezelfde manier aansluiten... zolang je maar hetzelfde soort schema aanhoud.

[ Voor 32% gewijzigd door Spike_wolf op 04-08-2005 22:53 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Kleurcoderingen: EIA T568A of T568B.
http://www.ertyu.org/~steven_nikkel/ethernetcables.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kleurtjes maken overigens niet direct zoveel uit, zolang ze aan beide zeiden van de UTP-kabel maar op de juiste volgorde worden gezet in de connectors. Rood op pin 6 van connector 1 = ook rood op pin 6 van connector 2 (bij straight kabels dan).
Niet helemaal waar: pin1 en pin2 moeten met hetzelfde aderpaar, en pin3 en pin6 ook. Anders krijg je snel last van storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Laatst online: 07-04 18:53
(jarig!)
^^ Daar zit wat in ja. B)
Het is dus belangrijk dat je het wel per paar aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JeroenM_tbs schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:50:
http://www.okaphone.nl/rj45.shtml

Alstublieft, maar volgens mij had je nog beter kunnen zoeken...

Lezen is ook een vak. Nee die kleurencombinaties zoek ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat zijn nonstandaard kleuren. Ze zijn zeker ook plat?
Het zijn iig niet de standaardkleuren dat klopt :). Of ze plat zijn weet ik zo niet. Iemand die ik ken heeft van de provider zo een kabel gekregen. Heb de kabel dus zo niet bij de hand. Ik heb er ooit een schema van gehad, maar die ben ik dus kwijt :(. Hopelijk dat er iemand is die het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Anoniem: 107568 schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 23:16:
[...]

Lezen is ook een vak. Nee die kleurencombinaties zoek ik dus niet.
het gaat om de combinaties...
op die pagina staat alles wat je moet weten

lees dat tabelletje eens bij de "Pinouts"
en nog een klein tipje, met NC bedoelen ze "Not Connected"
aan pin 1, 2, 3 en 6 moet dus wat zitten

anyway, ik denk niet dat je een UTP kabel hebt, maar seriele kabel (platte kabel met 8 aders met die kleuren wat jij omschrijft)
misschien als je korte afstanden hebt werkt het wel, maar op langere afstanden geef ik je weinig kans

[ Voor 47% gewijzigd door Bramster op 04-08-2005 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regman_XP
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04 12:22
Ik denk dat je eerst meer informatie moet geven.

Het is geen standaard kabel, dus geen cat. 5 kabel of iets vergelijkbaar. Het kan dus van alles zijn. Hoeveel aders heeft de kabel en waar is hij voor bedoeld? Hopelijk niet voor je Ethernet aansluiting hoop ik.

Is het niet een standaard telefoon kabel voor de splitter? Of een ISDN kabel voor een ISDN splitter? Weet je wel zeker dat het utp is? UTP is altijd twisted (Unshielded Twisted Pair) als het een platte kabel is, is het misschien helemaal geen UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134779

bedoel je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is een ronde kabel. En al ooit gebruikt voor internet. Ik weet zelfs 100% zeker dat het UTP is. Heb ooit weleens een kleurenschema gehad daarvan. Met de laatste tip kan ik misschien wel wat. Dat ga ik ff doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
met de andere tips kon je ook wat...maargoed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Skuzz schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 00:01:
met de andere tips kon je ook wat...maargoed...
Dus als ik de aders in de ene connector zelfde aansluit als in de andere connector volgens een zelf gekozen volgorde, moet het ook werken? Waarom bestaan er dan aansluitschema's? Ik dacht dat elke kleur draad een eigen functie had.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 107568 op 06-08-2005 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 107568 schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 00:41:
[...]

Dus als ik de aders in de ene connector zelfde aansluit als in de andere connector volgens een zelf gekozen volgorde, moet het ook werken? Waarom bestaan er dan aansluitschema's? Ik dacht dat elke kleur draad een eigen functie had.
Dat is ook zo. Maar welk kleurtje plastic er omheen zit maakt niet uit-- koper is koper. De reden dat je bepaalde volgordes aan moet houden zit 'm in dat de paren om elkaar heen getwist zijn. Maar zolang je de twists aansluit volgens de schema's maken de kleurtjes op zich niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-04 21:40
Anoniem: 107568 schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 00:41:
de schema's zijn in het leven geroepen om het toch makkelijker te maken ;)

stel dat ik op m'n werk een kabel tegenkom die uit de muur komt waar een stekkertje op moet, maar waarvan ik niet bij de andere kant kan...

dan is het toch makkelijk om te weten dat de stekker aan de andere kant volgens een bepaalde manier in elkaar is gestoken... alles wat je dan moet doen is jouw stekker naar de standaard in elkaar zetten :)
mits ze aan de andere kant ook de standaards gebruikt hebben natuurlijk he ;)

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CyBeR schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 00:52:
[...]

Dat is ook zo. Maar welk kleurtje plastic er omheen zit maakt niet uit-- koper is koper. De reden dat je bepaalde volgordes aan moet houden zit 'm in dat de paren om elkaar heen getwist zijn. Maar zolang je de twists aansluit volgens de schema's maken de kleurtjes op zich niets uit.
Ik begrijp hem niet. Sommige kleuren zijn idd getwist. Dat volg ik nog. Dacht zo wit-oranje met oranje, blauw-wit met blauw etc. Dus alle draadjes zijn getwist. En ik moet volgens jou alle getwiste draadjes volgens de standaard aansluiten. Dus dat betekent toch dat ik er niet van mag afwijken? Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
De twists zijn ontworpen om storing tegen te gaan.

Ik weet niet of oranje en groen anders getwis zijn dan blauw en bruin, maar bij cat5e denk ik van niet (1000base-T (gigabit over koper) gebruikt alle 4 de paren).

In princiepe kun je dus zelf kiezen welke paren je neemt, zolang je de paren maar intact laat.

Standaard is oranje/wit, orangje, blauw/wit, groen, groen/wit, blauw, bruin/wit, bruin. Als je dit aanhoudt dan kun je later nog zonder multimeter of andere hulpmiddelen de kabels aanpassen en zo.
Neem je een andere (paren)volgorde, dan werkt het wel gewoon, maar onderhoud wordt lastig, zeker als je iedere kabel weer anders maakt...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 107568 schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 01:25:
[...]

Ik begrijp hem niet. Sommige kleuren zijn idd getwist. Dat volg ik nog. Dacht zo wit-oranje met oranje, blauw-wit met blauw etc. Dus alle draadjes zijn getwist. En ik moet volgens jou alle getwiste draadjes volgens de standaard aansluiten. Dus dat betekent toch dat ik er niet van mag afwijken? Of begrijp ik je verkeerd?
Klopt. Maar of je nu het blauwe paar gebruikt waar volgens de standaard het oranje paar gebruikt wordt boeit electrisch geen flikker. De reden dat er ook een standaard is voor de kleurtjes is zodat 't overal hetzelfde is en je dus niet voor verrassingen komt te staan.
Standaard is oranje/wit, orangje, blauw/wit, groen, groen/wit, blauw, bruin/wit, bruin. Als je dit aanhoudt dan kun je later nog zonder multimeter of andere hulpmiddelen de kabels aanpassen en zo.
Ik zou 't wel op prijs stellen als je dan meteen de goede volgorde zou willen geven:

oranje/wit, oranje, groen/wit, blauw, blauw/wit, groen, bruin/wit, bruin.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 06-08-2005 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een paar zit standaard niet bij elkaar. Wat valt daar over te zeggen? Zou een volgorde: oranje-wit, blauw-wit, oranje, blauw, groen-wit, bruin, groen, bruin-wit ook werken? Er liggen nu geen paren tegen elkaar. Alleen dieper in de UTP-kabel wel natuurlijk. Of is het zo dat je zoveel mogelijk paren bij elkaar moet doen zover mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 107568 schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 02:13:
Een paar zit standaard niet bij elkaar. Wat valt daar over te zeggen? Zou een volgorde: oranje-wit, blauw-wit, oranje, blauw, groen-wit, bruin, groen, bruin-wit ook werken? Er liggen nu geen paren tegen elkaar. Alleen dieper in de UTP-kabel wel natuurlijk. Of is het zo dat je zoveel mogelijk paren bij elkaar moet doen zover mogelijk?
Op 10mbit zou dat werken, ja. Op 100mbit niet. Om 100mbit of sneller te doen moet je rekening houden met die paren, anders werkt het gewoon niet. Dat ene paar (groen) zit standaard niet bij elkaar in de plug omdat voor 100mbit en langzamer ethernet alleen pinnen 1, 2, 3, en 6 gebruikt worden. De reden daarvoor is dat pinnen 4 en 5 (blauw) dan gebruikt kunnen worden voor telefonie. De bruine en blauwe paren worden voor 10- en 100mbit ethernet niet gebruikt. Wel voor 1000mbit ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10-2024

Toff

FP ProMod
Het "leuke" is, dat het ook nog wel min of meer werkt, als je niet op de paren let... Alleen haal je dan bv maar 10 Mb/s i.p.v. 100 Mb/s. Kom er dan maar eens achter, waarom je netwerk zo traag is - heeft mij heel wat hoofdbrekens en plugjes gekost iig. Ga er maar vanuit, dat de signalen elkaar hinderen, als je niet de voorgeschreven methode gebruikt; die aders zijn een soort antennes, die elektromagnetische velden zowel opwekken als oppikken.

Ik zou me overigens niet zo druk maken om een van een provider gekregen kabel. Als het UTP is, volstaat een vervangende CAT5(E) kabel toch zeker? De meeste kabeltjes die je krijgt zijn toch niet zo lang, dat er een kapitaal mee gemoeid is, om zelf een nieuwe te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Toff op 06-08-2005 17:08 . Reden: tikfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het betreft hier internet langzamer als 10 mbit, dus dat scheelt weer. Maar ik ga toch maar eens uitvinden welke volgorde geadviseerd wordt bij die exotische UTP-kabels. Ben er toch erg benieuwd naar. Als iemand mij daar nog iets over kan vertellen dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110164

Het betreft hier internet langzamer als 10 mbit...
Tsja, dat heeft er natuurlijk helemaal niets mee te maken. Je LAN draait waarschijnlijk wél op 100Mbit. Dus hou je gewoon aan de standaard. Geel en rood ben ik nog nooit in kabels tegen gekomen. Wel variaties op de gebruikelijke kleur+kleur/wit, bijvoorbeeld kleur+licht/kleur of kleur+wit (lekker handig 4 witte draden...) Sommige kabels hebben ook vreemde kleurtinten en dan zou je oranje voor rood kunnen aanzien en bruin voor geel...?
offtopic:
Laten we het eens hebben over iets veel belangrijkers: Is 100Mbit/s netwerk nu 100x 2^20 of 10^6 bits/s? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Om invloed van de bedrading van de ethernet kabel te kunnen begrijpen moet je eerst en vooral de functie van iedere ader kennen.

Voor de diverse toepassingen van de RJ45 connector in de datacom wereld is dat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10/100Mb  1Gb  ISDN
 tx+      a+   nc
 tx-      a-   nc
 rx+      b+   rx+
 nc       c+   tx+
 nc       c-   tx-
 rx-      b-   rx-
 nc       d+   nc
 nc       d-   nc

Uitleg:
tx+ en tx- is de transmit (zend) data, rx+ en rx- is de receive (ontvangst) data en nc is "not connected".
Bij Gigabit kun je niet over aparte zend en ontvangst aderparen spreken omdat ieder van de 4 aderparen tegelijk voor zowel zenden als ontvangen gebruikt wordt.

Voor al deze bedradingen geldt dat 1/2, 3/6, 4/5 en 7/8 bij elkaar horen als een signaalpaartje.
Per signaal wordt altijd een getwist aderpaartje gebruikt. Je moet dus altijd de getwiste paartjes functioneel (per signaal) bij elkaar houden. Denk in aderpaartjes, niet in koperdraden.

Hoe de kleuren en aderpaartjes bij elkaar zitten zie je snel genoeg als je van de UTP kabel over een langer gedeelte de mantel er af haalt. Over het algemeen is dat "kleurX / witmetkleurXstrepen" per aderpaar.

Hoe je de kleuren vervolgens verdeelt over de signalen doet er niet zoveel toe, maar als je je aan de standaard wilt houden pas je EIA T568B toe.
http://www.ertyu.org/~steven_nikkel/ethernetcables.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Paul Nieuwkamp schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 01:51:
De twists zijn ontworpen om storing tegen te gaan.

Ik weet niet of oranje en groen anders getwis zijn dan blauw en bruin, maar bij cat5e denk ik van niet (1000base-T (gigabit over koper) gebruikt alle 4 de paren).

In princiepe kun je dus zelf kiezen welke paren je neemt, zolang je de paren maar intact laat.
Als je de mantel van een stukje CAT5 over een langere afstand uit elkaar haalt zie je dat het aantal twists per meter voor de kleuren onderling verschillend is. Dat is gedaan om de overspraak tussen de aderparen te minimaliseren. Dat aantal twists per meter is exact gespecificeerd in de standaarden. Voor CAT5E is het aantal twists per meter hoger dan bij CAT5.
Pagina: 1