Toon posts:

Tegenlicht opname, onder-overbelichten.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe maak ik nu een goede tegenlicht opname van bv een boom die tegen een
strak blauwe lucht staat met hier en daar een witte wolk.
Moet ik nu een aantal stops onder- of overbelichten?
Ik heb het vandaag geprobeert met mijn Eos 350D maar kom er niet uit,
belicht ik over is de lucht volledig uitgebeten en belicht ik onder is de
boom bijna helemaal zwart zonder enige vorm van detail. Kortom, hoe doe ik
dit goed zodat zowel lucht, witte wolken als ook de boom correct belicht is
en dit een mooi uitgebalanceert plaatje oplevert?
Hier 2 voorbeelden die niet goed zijn:
http://members.home.nl/rogerwierike/onderbelicht.jpg
http://members.home.nl/rogerwierike/overbelicht.jpg

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 21:39
Normaal gezien zou je moeten overbelichten, als je die boom goed wilt zien, maar die lucht zal je imho toch nooit mooi blauw krijgen.

https://fgheysels.github.io/

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Gradueel ND filter ervoor zetten helpt. Kost paar tientjes....

[ Voor 43% gewijzigd door BN op 04-08-2005 22:16 ]

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Overweeg een polarisatiefilter, ik denk dat je daar ook wel enig resultaat mee kunt bereiken.

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:14:
Normaal gezien zou je moeten overbelichten, als je die boom goed wilt zien, maar die lucht zal je imho toch nooit mooi blauw krijgen.
Zelfs 1/3 stop overbelichten doet de lucht wit uitbijten terwijl op genoemde foto de lucht lichtblauw was met her en der een wit wolkje.
Met mijn Finepix S7000 heb ik hier overigens totaal geen problemen mee, die geeft mooie uitgebalanceerde plaatjes bij opnames als deze, lucht mooi blauw en bomen mooi in detail.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 22:20 ]

• BN

BN

Pola geeft wat meer contrast, geeft mooiere kleuren , maar dat is niet waar TS in eerste instantie op doelde

• whoami
Fairy schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:18:
Overweeg een polarisatiefilter, ik denk dat je daar ook wel enig resultaat mee kunt bereiken.
Een polarisatie-filter zal hier toch niet helpen ?
AFAIK is een pola filter bedoeld om reflecties weg te werken, en om de kleuren wat meer te verzadigen.

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Wat je ook kan doen is 2 foto's maken. ! die is overbelicht, en één die is onderblicht. Deze open je alletwee in photoshop, en dan plak je de lucht van de onderblichte foto in die van de overbelichte foto, en dan heb je en een lucht zoals je wilt, en een voorgrond zoals je wilt :)

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Verwijderd

Topicstarter
Hier een zelfde soort foto gemaakt met de S7000, totaal geen probleem om hem zo mooi te krijgen:
http://www.rogerwierike.nl/Rodebeek/slides/Rodebeek10.jpg

• BN

BN

Gizz geeft in deze showcase goed aan hoe je kunt filteren met pola en ND
Elite_Dead schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:21:
Wat je ook kan doen is 2 foto's maken. ! die is overbelicht, en één die is onderblicht. Deze open je alletwee in photoshop, en dan plak je de lucht van de onderblichte foto in die van de overbelichte foto, en dan heb je en een lucht zoals je wilt, en een voorgrond zoals je wilt :)
Mits van statief geschoten en niet verschoven uiteraard...

[ Voor 60% gewijzigd door BN op 04-08-2005 22:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Elite_Dead schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:21:
Dit is wel heel omslachtig te werk gaan en het moet heel precies gebeuren en in het veld zal dit vaak niet gaan lukken.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Met een 350D kun je ook één foto in RAW schieten (zorgen dat de lucht niet is uitgebeten!) en die twee keer met verschillende belichtingscorrectie converten naar jpeg/tiff en deze bestanden vervolgens blenden in PS. Quick&dirty voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://www.koraks.nl/galleries/travel/schwarzwald_2005/IMG_7226%20(1).jpg

Verwijderd

Topicstarter
Da's inderdaad een mogelijkheid, maar hoe verklaar je dat het met mijn S7000 wel in één keer goed gaat? De 350D heeft geen spotmeting, de S7000 wel, ligt het misschien daaraan?

• whoami
Meen je dat ? :?

Maar ik denk dat het toch niet aan 'spotmeting' kan liggen ?

• BN

BN

Zal nog maar eens herhalen dat TS gewoon even een gradueel ND filter moet gaan gebruiken. Is een grijsverloop filter die er voor zorgt dat bijv. je lucht (effe mikken ivm verloop) stoppie onderbelicht wordt ten opzichte van je voorgrond...
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:35:
Da's inderdaad een mogelijkheid, maar hoe verklaar je dat het met mijn S7000 wel in één keer goed gaat? De 350D heeft geen spotmeting, de S7000 wel, ligt het misschien daaraan?
klikkerdeklik no go... Zie geen ploatje...

[ Voor 42% gewijzigd door BN op 04-08-2005 22:38 ]

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:31:
[...]

Dit is wel heel omslachtig te werk gaan en het moet heel precies gebeuren en in het veld zal dit vaak niet gaan lukken.
Statief is hiervoor je vriend. Het is misschien wat werk, maar wel een goede manier als je een geheel correct belichte foto wilt hebben :). Ook is het met bracketing (mode waarmee je snel 3 pics achter elkaar maakt waarvan 1 onderbelicht, 1 zoals de lichtmeter het aangeeft, en 1 overbelicht) helemaal niet zo heel veel werk
whoami schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:36:
[...]

Ach, de de 350d heeft partial meting (9%, ipv de <2% van spotmetering), dus ik denk dat dat sowieso weinig zal uitmaken

[ Voor 23% gewijzigd door Tonio op 04-08-2005 22:39 ]

Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:15
[...]

350D heeft geen spotmetering, alleen partial metering geloof ik.

En met spotmetering zal je boom mooi belicht zijn als je boom in de "spot" ligt, maar wordt je lucht nogsteeds overbelicht. Is inflitsen geen optie :? :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• BN

BN

[...]

Spotmeter trekt zich gewoon niks aan van die lucht en zal die dan dus lekker overbelichten...

Iemand inmiddels al eens naar Gizz z'n foto's gekeken?

[ Voor 11% gewijzigd door BN op 04-08-2005 22:43 ]

• Ralph Smeets
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Als je in RAW schiet kun je met bijvoorbeeld RawShooter de donkere details lichter maken of de lichtere details donkerder.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:40:
[...]

350D heeft geen spotmetering, alleen partial metering geloof ik.

En met spotmetering zal je boom mooi belicht zijn als je boom in de "spot" ligt, maar wordt je lucht nogsteeds overbelicht. Is inflitsen geen optie :? :P
Hij heeft Evaluatieve meting, Deelmeting en Gemiddelde meting met nadruk op
het midden alsdus het boekje.

• koraks
  • Niet online
Neuh, maar wel een bruikbaar alternatief, partial metering (NL: deelmeting). Meet een iets groter gebiedje (iets van 9,8% zo uit m'n hoofd) dan spot, maar in de meeste situaties afdoende.
de S7000 wel, ligt het misschien daaraan?
Nee, daar ligt het zeker niet aan. Ik denk dat de S7000 nogal wat nabewerkingen loslaat op een genomen foto (in de camera dus!), o.a. drastisch beperken van het dynamisch bereik in dit soort situaties. De 350D zal grofweg hetzelfde vastleggen als de S7000, maar zeker in RAW moet je zelf nog behoorlijk nabwerken wil je ongeveer hetzelfde eindresultaat krijgen zoals uit je S7000 komt rollen. Dat is ook een beetje het verschil: een compact is point&shoot en dan ben je klaar, met een dSLR ontkom je niet aan wat nabewerking om tot een mooi eindresultaat te komen. En daar zit ook meteen de charme; je kan namelijk naar eigen smaak nabewerken i.p.v. dat je zit 'opgescheept' met de artistieke inzichten van Fuji ;)

Verwijderd

Topicstarter
Een S7000 is nou niet echt point en shot, vooral als je hem in M en P gebruikt zoals ik doe. Toch komen daar mooiere plaatjes uit dan uit de 350D.

Verwijderd

Misschien moet je blended exposures eens proberen. Dat is in ps een over en onderbelichte foto over elkaar schuiven. Gewoon een bracket maken dus.

http://www.luminous-lands...s/blended_exposures.shtml

maybe heb je er wat aan

Verwijderd

Die onderbelichte versie is prima te redden in de GIMP. Ben zo vrij geweest even een voorbeeldje op het internet te plempen. Met een beetje extra moeite kun je hier best wel iets fatsoenlijks van maken. En daar heb je geen eens een RAW-plaatje voor nodig.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~m1k/photos/onderbelicht_en_kl.jpg

//edit dit kun je het best al in het veld doen met een verlopend grijsfilter, zoals hierboven al eens eerder is gezegd. Scheelt een hoop geklooi achteraf en het resultaat is mooier.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 23:14 ]

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 23:03:
Misschien moet je blended exposures eens proberen. Dat is in ps een over en onderbelichte foto over elkaar schuiven. Gewoon een bracket maken dus.

http://www.luminous-lands...s/blended_exposures.shtml

maybe heb je er wat aan
anders lees je mijn post ff :+ Hoewel ik idd geen link had gegeven naar een tutorial :)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

zo'n s7000 had toch een speciale sensor waardoor zijn kleurruimte een stuk groter wordt in moeilijke situaties? Ik bedoel dus een groter verschil tussen zwart en wit in dit geval.

Met tegenlicht zijn er imho 3 mogelijkheden:
1. silhoulet. Ik denk dat spotmeten op de lucht daarvoor het beste is
2. mixed, zoals jij wil. Nadruk op de voorgrond, maar een niet helemaal witte lucht. 2 foto's mixen, of raw schieten voor meer ruimte
3 alleen de voorgrond, achtergrond mag wit worden. Spotmeten op de voorgrond

Je kan het resultaat van methode 1 en 3 mixen voor de ideale foto, maar ziet er vaak onnatuurlijk uit.

Verwijderd

Topicstarter
Met de AEL knop lijkt het beter te gaan nu.

Verwijderd

Waarom kom niemand met de optie van inflitsen?

De topicposter wil een boom fotograferen. Een boom inflitsen lukt nog prima. Echter, een landschap gaat natuurlijk niet.

Neem bv deze foto:

Afbeeldingslocatie: http://laudy.net/albums/gambia2005/IMG_9168.thumb.jpg

Exposure time : 0.0040 s (1/250)
Aperture : f/8.0

Als ik niet had ingeflitst, dan was

1 of het gezicht helemaal zwart geweest.
2 de randen van zijn hoofd helemaal gebloomed.

• BN

BN

Tja, we gaan nu over van buitenfotografie naar portretfotografie. Lijkt me niet helemaal te vergelijken. Inflitsen betekent wel dat je afhankelijk van je camera je sluiter beperkt tot 1/60 of 1/125 (bij de D70 gelukkig 1/500) en dat kan bij die landschappen met die hemel wel eens een probleem geven.
Zal nog maar eens herhalen dat je een gradueel ND filter moet gebruiken.....

[ Voor 3% gewijzigd door BN op 05-08-2005 11:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 11:35:

De topicposter wil een boom fotograferen. Een boom inflitsen lukt nog prima. Echter, een landschap gaat natuurlijk niet.

Neem bv deze foto:

[afbeelding]

Exposure time : 0.0040 s (1/250)
Aperture : f/8.0

Maar nu is de achtergrond helemaal wit en uitgebeten en da's ook niet de bedoeling.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:49
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:47:
Een S7000 is nou niet echt point en shot, vooral als je hem in M en P gebruikt zoals ik doe. Toch komen daar mooiere plaatjes uit dan uit de 350D.
offtopic:
ok, dus een camera maakt tegenwoordig de foto en de fotograaf niet? No offence, maar dit is echt pure bullshit, uit een 350D kunnen prachtige goed belichte plaatjes komen, als je 'm maar goed gebruikt, en de 350D is toch echt een totaal ander soort camera de de S7000

|>

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:38

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Leerzaam topic :)

Ik dacht ook meteen aan de optie om de boom in te flitsen. leuke term
Toevallig paar dagen terug nog gedaan met een graafmachine aan de overkant van de weg bij een houtzagerij met stralend mooi weer. De graafmachine en de stapels (donker) hout stonden iets in de schaduw, dus redelijk worst-case-scenario. Dacht zelf dat het niet lukken zou omdat hij te ver weg zou zijn, maar het was toch precies voldoende! :)
misschien post ik de foto vanavond wel even als ik het niet vergeet

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 11:35:

[afbeelding]

Volgens mij had je een stuk harder moeten inflitsen, de lucht is nog steeds uitgebeten. * Grrrrrene is nog altijd van plan een flitser te kopen voor z'n D30 juist voor dit soort situaties :)

[ Voor 16% gewijzigd door Grrrrrene op 05-08-2005 12:34 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

[b][message=23915267,noline]Grrrrrene schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 12:34
Volgens mij had je een stuk harder moeten inflitsen, de lucht is nog steeds uitgebeten. [/ME]
Mee eens. Echter, het was een one-time shot, en mijn externe flitser zat er niet op. De interne flitser van mijn Powershot G5 gaat samen met een minimale sluitertijd van 1/250.

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 23:12:
Die onderbelichte versie is prima te redden in de GIMP. Ben zo vrij geweest even een voorbeeldje op het internet te plempen. Met een beetje extra moeite kun je hier best wel iets fatsoenlijks van maken. En daar heb je geen eens een RAW-plaatje voor nodig.

[afbeelding]

quote]

Met Shadow/Highlights in PS:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/takkesteeg/onderbelicht.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Yep dat Shadow/Highlights is echt een mooie optie in PS, was ik inmiddels al achter.

• OmeRoon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-10-2025
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:47:
Ik had een beetje hetzelfde gevoel nadat ik van de Fuji S602Z overstapte naar een D70S. In 1e instantie was ik niet echt onder de indruk van de foto's die er uit kwamen. Gelukkig kwam ik er al snel achter dat dat meer aan mijn onkunde tov. een DSLR lag dan aan de camera. :)

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:09

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

In plaats van RAW en dan klussen in je RAW converter (wat soms ook niet voldoende is, aangezien je camera het contrastverschil wellicht niet eens kan overbruggen en je dus altijd info verliest), kun je ook een statief pakken en 2 belichtingen maken: 1 wat over voor de boom, 1 wat onder voor de lucht. Op elkaar gooien en met een layer maskje wat gaan gummen in PS en je hebt een mooi gecombineerde foto!

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• BN

BN

Een statief! Goed idee, maar je kunt ook een grijsverloop filter voor je lens plaatsen, is ook al eerder genoemd weliswaar, maar het blijft een goede suggestie.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:15
* Xander aait BN, goedzo jongen, niet opgeven! :P

edit:

edit@hieronder: Ik bedoelde die "volhardenheid" trouwens niet negatief hoor. :> Zat het een beetje met verbazing aan te kijken dat iedereen keer op keer je opmerkingen leek te negeren. :)

[ Voor 67% gewijzigd door Xander op 05-08-2005 20:41 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• BN

BN

XanderH schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 20:30:
* BN aait BN, goedzo jongen, niet opgeven! :P
Goed, excuses voor mijn volhardendheid, maar ik zie iedereen zich in de meest lastige bochten wringen, terwijl dit probleem al bij de opname zelf kan worden getackled.
Ik ben dol op Photoshoppen, begrijp me goed...

[ Voor 4% gewijzigd door BN op 05-08-2005 20:38 ]

Verwijderd

Hey, anders gebruik je een ND filter! (probeer ik het ook nog een keer BN!!) :P
Anyway, als je een moeilijke belichting wil realiseren moet je niet denken dat het makkelijk gaat. Een 350D is geen dure gadget waar je altijd de perfecte opname mee maakt, het is een goeie SLR waarmee een goede en volhardende fotograaf uiteindelijk fraaie platen mee kan maken.

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Raw of bracketing lijkt me inderdaad the way to go. Op een foto alles goed uitgelicht krijgen lijkt me zonder filters niet mogelijk.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Verwijderd

Grrrrrene schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 12:34:
[...]

Volgens mij had je een stuk harder moeten inflitsen, de lucht is nog steeds uitgebeten. * Grrrrrene is nog altijd van plan een flitser te kopen voor z'n D30 juist voor dit soort situaties :)
Harder inflitsen lijkt me geen goed idee, omdat dit de scherptediepte niet ten goede komt (immers kleiner diafragma). Een beter alternatief is high speed synchronisation.

/mierenneukermodus

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
BN schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 20:28:
Een statief! Goed idee, maar je kunt ook een grijsverloop filter voor je lens plaatsen, is ook al eerder genoemd weliswaar, maar het blijft een goede suggestie.
Een grad ND is ook geen heilige graal. Je schiet immers (hopelijk :P ) niet alleen maar vlakke horizonfoto's en bovendien ligt de overgang van normaal naar ND vaak in het midden (tenzij Cokin natuurlijk).

{signature}

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03-2025
foto maken met lucht nog net niet overbelicht, dan voorgrond te donker en dan via PS of een ander programma de donkere gedeelten opkrikken. Je canon camera heeft weinig ruis dus dat gaat bijna straffeloos en is garantie voor een mooi plaatje.

zelf heb ik het eens gehad met een gebrandschildert raam in een kerk waar de zon schuin doorheen kwam. op de foto was er in eerste instantie het hele interieur nauwelijks te zien, na editen kwam het hele interieur boven. fijntjes liefst in raw doenm want dan heb je wat meer dynamisch beriek dan in JPG

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Verwijderd

Overigens is de beste tip hiervoor misschien nog wel om op een ander tijdstip terug te komen. Fotograferen op het midden van de dag is nou eenmaal een ramp mbt de lichtval.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 11:35 ]

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

Simon schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 11:52:
[...]

offtopic:
ok, dus een camera maakt tegenwoordig de foto en de fotograaf niet? No offence, maar dit is echt pure bullshit, uit een 350D kunnen prachtige goed belichte plaatjes komen, als je 'm maar goed gebruikt, en de 350D is toch echt een totaal ander soort camera de de S7000
Hillie schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 18:09:
In plaats van RAW en dan klussen in je RAW converter (wat soms ook niet voldoende is, aangezien je camera het contrastverschil wellicht niet eens kan overbruggen en je dus altijd info verliest), ...
Fuji heeft 1 troef in handen, en dat is de speciale sensor. Weet niet meer welke camera, maar een van hun camera's had een SuperCCD sensor die een grotere ruimte tussen zwart en wit toestond. Dat hebben ze zo gemaakt speciaal voor dit soort situaties.
Dus ja, dat zou een van de technische hulpmiddelen kunnen zijn. net zoals een gradueel ND filter, 2 foto's maken op verschillende sluitertijden en inflitsen.
In dit soort gevallen is de camera de limiet, waarbij de fotograaf hooguit workarounds kan verzinnen.

Verwijderd

En dat heeft de S7000 dus niet, daarvoor had ie het duurdere model (de S20 pro) moeten aanschaffen. De S7000 heeft een CCD waarmee makkelijker geinterpoleerd kan worden.

Verwijderd

Wat je misschien ook zou kunnen proberen is een spotmeting ipv een matrix meting (wat je nu gedaan hebt. Maak eens verschillende foto's met steeds andere meetpunten. Soms wil dat ook nog wel eens wat uitmaken. Maar een pola- of ND grad filter is idd misschien wel de beste oplossing.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:49
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 00:38:
Wat je misschien ook zou kunnen proberen is een spotmeting ipv een matrix meting (wat je nu gedaan hebt. Maak eens verschillende foto's met steeds andere meetpunten. Soms wil dat ook nog wel eens wat uitmaken. Maar een pola- of ND grad filter is idd misschien wel de beste oplossing.
Of je schakelt over op manuele sluitertijd experimenten. Je hebt een digitale camera, dus je hoeft niet te vrezen voor volle rolletjes oid..

|>

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-01 14:39

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 00:38:
Spotmeting helpt geen bal volgens mij, want dan heb je of een uitgebeten lucht of een donkere voorgrond. Je camera houd dan immers niet rekening met de rest van de foto.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• koraks
  • Niet online
Het onderwerp van spotmeting is al eerder in dit topic besproken. Ten eerste heeft de 350D geen spot (alleen partial) en ten tweede is het geen oplossing voor het probleem (zie uitleg Beaves ^^).

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb vorige week hier een tutorial geplaatst die wellicht in dit soort situaties de post-processing wat kan vergemakkelijken:

[rml][ Photoshop CS2 Tutorial] Meervoudige RAW-belichting[/rml]

Zeker in combinatie met wat verder uiteenlopende exposures dmv bracketing is bovenstaande werkwijze me al een paar keer goed bevallen.

Verwijderd

Topicstarter
MissingDog schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 13:40:
Ik heb vorige week hier een tutorial geplaatst die wellicht in dit soort situaties de post-processing wat kan vergemakkelijken:

[rml][ Photoshop CS2 Tutorial] Meervoudige RAW-belichting[/rml]

Zeker in combinatie met wat verder uiteenlopende exposures dmv bracketing is bovenstaande werkwijze me al een paar keer goed bevallen.
Ik kan in PS CS geen RAW bestand openen, moet ik ergens een plugin downloaden?

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-01 14:39

Beaves

Usque ad Finem

Je kan ook deze tutorial gebruiken, werkt erg goed bij mij: http://www.luminous-lands...ls/digital-blending.shtml

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:33:
[...]

Let er op dat mijn tutorial voor CS2 is en niet de 'oude' CS

Verwijderd

Topicstarter
MissingDog schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 15:04:
[...]

Let er op dat mijn tutorial voor CS2 is en niet de 'oude' CS
Ik heb dus de "oude" CS.

Verwijderd

Topicstarter
Tanks, deze is erg verhelderend.

Verwijderd

Topicstarter
En het werkt denk ik:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rogerwierike/Heide5.jpg

• koraks
  • Niet online
Ziet er goed uit!

Verwijderd

Topicstarter
Alleen de exif gegevens kloppen niet meer.......................foto is genomen vandaag en niet op 8-8-2005 :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:33:
[...]

Heb PS CS2 trail gedownload en de Raw plugin 3.1 van Adobe, erg mooi wat daar allemaal mee kan.

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:54
.

[ Voor 100% gewijzigd door Mercarra op 09-08-2005 17:59 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
ff offtopic; maar CS heeft toch helemaal geen plugin nodig voor RAW foto's? Althans, ik kan ze zo openen (geschoten met een eos 300D) icm photoshop 8.0 CS

Anyway, voor kleine objecten (bomen, portretten,enz) helpt inflitsen heel goed. Zal je verbazen hoe ver je nog komt met zelfs de ingebouwde flitser.

Verwijderd

Topicstarter
PS CS ondersteunt de eos 350D niet, PS CS2 doet dit wel.
Pagina: 1