Toon posts:

Maxtor 250 GB SATA schijf probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers :) ,

Ik heb het volgende probleem:
Ik heb sindskort een nieuwe PC met een maxtor 250 GB SATA schijf. Mijn moederbord is een MSI Rs480M2 (7093). De hardeschijf werkt gewoon, de drivers zijn geinstalleerd en ik heb er niet veel problemen mee, behalve eentje dan O-)
Telkens als ik de PC opstart krijg ik een foutmelding dat ik niet de goede bootdisk heb ingevoerd.
Wanneer ik echter CTRL-ALT-DEL doe (restart) werkt hij wel gewoon. Wat blijkt nu, bij de eerste keer opstarten heeft de bios mijn HDD nog niet gevonden, bij de tweede wel en hij start dan ook normaal windows op. Ik heb al in mijn bios de bootpriorities bekeken en die zijn verder allemaal goed (diskette/cdrom/HDD). De IDE is als volgt ingedeeld:
Master0:-
Slave0: -
Master1:DVD-ROM
Slave1: DVD-reWriter
master2:de SATA schijf (deze staat er echter pas bij de tweede keer opstarten)
Ik heb al gezocht met search en via google, maar niets wil helpen :(
Iemand een oplossing?

P.S. ik heb vorige week al eens met de MSI update utility mijn bios geupdate

,bvd
wien

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 22:07 ]

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Oplossing is simpel, de hardeschijf is nog niet opgestart als het moederbord op zoek is naar de opstartschijf, wellicht voeding niet toereikend op dat moment of computer wilt te snel booten B)

Verwijderd

Modbreak:Riight.

[ Voor 96% gewijzigd door Laurent op 05-08-2005 21:34 ]

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
:?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:55:
ja dat had ik ook een keertje, toen bedacht ik me, hoe krom dan een harde schijf gaan?
dus ik boog hem om, en het bleek een slappe schijf, dus ik vindt harde schijf geen jusit benaming voor zo'n gaar ding, als je "hard: hoort verwacht ik minstens titanium.
maar da valt dus smerig tegen. toen bedacht ik me dat de namen verzinners neit altijd zo slim zijn, ik vraag me af of het optellen en aftrekken hen wel bekend is.
Verder gaat het wel goed met je? :)

Een harde schijf is, zoals de naam al aangeeft, een HARDE schijf en geen floppy disk die met enige moeite aardig te buigen is.

ARME AOW’er

Verwijderd

harde buitenkant, nauwelijks te buigen = diskette
zachte buitenkant ( kunstof envelop) =floppydisk

O-)

Verwijderd

Lennieboy83 schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:52:
Oplossing is simpel, de hardeschijf is nog niet opgestart als het moederbord op zoek is naar de opstartschijf, wellicht voeding niet toereikend op dat moment of computer wilt te snel booten B)
Opspinnen is opspinnen, het kan prima dat die schijf gewoon zijn toerental nog niet bereikt heeft. 7200 toeren is best een hoop hoor, dat bereik je niet binnen een seconde :)

Overigens is er in je BIOS vast wel iets te vinden als 'delay IDE initial boot' ofzoiets. Ondanks de titel IDE is dat gewoon een optie die een vertraging invoert tijdens het posten, juist voor harde schijven die te snel starten. Dan wacht je computer gewoon een x aantal seconden. :)

Verwijderd

Topicstarter
Kan het zijn dat mijn voeding niet goed genoeg is? hardeschijf weinig stroom?
Ik heb nl gister een nieuwe besteld want ik had best wel een k*t voeding en mijn video kaart kreeg er kuren door. Volgende week vrijdag (ja dan pas :( ) haal ik hem op, het is een tagan 480W PSU met 28A op de 12V rails, nu heb ik maar 9A op de 12V rails :| 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2005 15:38 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik heb dus PRECIES hetzelfde probleem met dezelfde schijf, alleen heb ik een MSI 915G combo moederbord in die pc. De schijf heeft eerst in mijn eigen systeem gedraaid zonder problemen (zie sig).

Krijg jij ook zo'n piep piep PIEEEEEP pip.. geluidje bij opstarten?

Ik denk eerder dat het een probleem van MSI is. Bios updates hebben tot nu toe geen oplossing geboden. Andere voeding heb ik nog niet geprobeerd, maar dat is in mijn geval HOOGSTwaarschijnlijk niet het probleem (zou het wel moeten testen eigenlijk).

[ Voor 7% gewijzigd door Dukey op 05-08-2005 15:50 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Topicstarter
Nee hij start gewoon normaal op, hij probeert eerst diskette (dat hoor je, zo'n typisch diskette station geluid) dan CD-rom en als laatste de HDD die hijniet vindt, dus krijg ik "insert system disc en press enter". k kan enter drukken wat ik wil maar steeds het zelfde. CTRL-ALT-DEL helpt wel zoals je weet ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2005 19:10 ]

Pagina: 1