Al een tijdje ben ik bezig met een script voor het wisselen van je ip.
Thuis gebruik ik een statische ip en op school een dhcpc.
Nu ben ik bezig met het verbouwen van het script.
- je kunt gateway invoeren
- je kunt bij statisch een ip geven
<code>
#!/bin/bash
#Start wisseling van ip
#Gebruik dhcpc/static
echo "Start programma"
declare -a wissel;
declare -a ip;
declare -a gateway;
declare -a config;
read -p "Kies d voor dhcpc of s voor static: " wissel;
read -p "Geef gateway: " gateway;
#wanneer er gekozen is voor de dhcpc instellingen
if [ "$wissel" == "d" ]; then
echo "Dhcpc instellingen (Gateway: $gateway)";
config='# /etc/rc.d/rc.inet1.conf dhcpc;IPADDR[0]=\"\";NETMASK[0]=\"\";USE_DHCP[0]=\"yes\";DHCP_HOSTNAME[0]=\"\";GATEWAY=\"$gateway\";DEBUG_ETH_UP=\"no\";';
su -c "rm -f /etc/dhcpc/dhcpcd-eth0.pid && ifconfig eth0 down && echo "$config">/etc/rc.d/rc.inet1.conf && /etc/rc.d/rc.inet1";
read -p "Wisseling naar dhcpc, OKE";
fi
#wanneer er gekozen is voor static
if [ "$wissel" == "s" ]; then
read -p "Geef ip: " ip;
echo "Static instellling (Gateway: $gateway)";
echo "Ip: $ip";
config='# /etc/rc.d/rc.inet1.conf dhcpc;IPADDR[0]=\"$ip\";NETMASK[0]=\"\";USE_DHCP[0]=\"\";DHCP_HOSTNAME[0]=\"\";GATEWAY=\"$gateway\";DEBUG_ETH_UP=\"no\";';
su -c "rm -f /etc/dhcpc/dhcpcd-eth0.pid && ifconfig eth0 down && echo "$config">/etc/rc.d/rc.inet1.conf && /etc/rc.d/rc.inet1";
read -p "Wisseling naar static, OKE";
fi
</code>
Nadat je je root paswoord geeft moet hij alles opslaan (variabel, maar hij schrijft niets weg naar rc.inet1.conf (echo "$config">/etc/rc.d/rc.inet1.conf).
Iemand een idee hoe het goed moet, of iemand een andere methode OF iemand die hier al een script voor heeft? (en kan iemand me vertellen hoe ik code in een code balk krijg? Ik kan het nergens terug vinden
)
Thuis gebruik ik een statische ip en op school een dhcpc.
Nu ben ik bezig met het verbouwen van het script.
- je kunt gateway invoeren
- je kunt bij statisch een ip geven
<code>
#!/bin/bash
#Start wisseling van ip
#Gebruik dhcpc/static
echo "Start programma"
declare -a wissel;
declare -a ip;
declare -a gateway;
declare -a config;
read -p "Kies d voor dhcpc of s voor static: " wissel;
read -p "Geef gateway: " gateway;
#wanneer er gekozen is voor de dhcpc instellingen
if [ "$wissel" == "d" ]; then
echo "Dhcpc instellingen (Gateway: $gateway)";
config='# /etc/rc.d/rc.inet1.conf dhcpc;IPADDR[0]=\"\";NETMASK[0]=\"\";USE_DHCP[0]=\"yes\";DHCP_HOSTNAME[0]=\"\";GATEWAY=\"$gateway\";DEBUG_ETH_UP=\"no\";';
read -p "Wisseling naar dhcpc, OKE";
fi
#wanneer er gekozen is voor static
if [ "$wissel" == "s" ]; then
read -p "Geef ip: " ip;
echo "Static instellling (Gateway: $gateway)";
echo "Ip: $ip";
config='# /etc/rc.d/rc.inet1.conf dhcpc;IPADDR[0]=\"$ip\";NETMASK[0]=\"\";USE_DHCP[0]=\"\";DHCP_HOSTNAME[0]=\"\";GATEWAY=\"$gateway\";DEBUG_ETH_UP=\"no\";';
read -p "Wisseling naar static, OKE";
fi
</code>
Nadat je je root paswoord geeft moet hij alles opslaan (variabel, maar hij schrijft niets weg naar rc.inet1.conf (echo "$config">/etc/rc.d/rc.inet1.conf).
Iemand een idee hoe het goed moet, of iemand een andere methode OF iemand die hier al een script voor heeft? (en kan iemand me vertellen hoe ik code in een code balk krijg? Ik kan het nergens terug vinden
Northing.nl