Toon posts:

Vuurwerk maar hoe werkt die shit nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wij moeten voor ons examen een heeeeeel leuk werkstuk maken over vuurwerk nu wil ik iedereen oproepen svp nuttige informatie te sturen zoals iets naast vuurpijlen en rotjes want dat weet ik al mar meer zoals lichtkogels rookbommen en dergelijke he hartelijke dank!!!!!!!!!!!!!!!

want je bent een }:O als je met vuurwerk stunt

Verwijderd

toch niet zo ingewikkeld? men neme buskruit (of iets wat erop lijkt) voor de knal en diverse metalen (strontium voor rood licht geloof ik, magnesium voor wit, enz) voor de kleurtjes, en wat je preices krijgt hangt af van de manier waarop brandvertragende stoffen en de ingredienten gemengd zitten in dat omhulseltje

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 20:43

schizofreen

ik & jij

even een iets geavanceerdere uitleg dan CP

vuuwerk bevat kruit, als kruit verbrandt vormt er zich gas. Doordat er zoveel gasonstaat kan een rotje de druk niet meet aan en klapt uit elkaar. Dat is het effect van een rotje

Dan even over vuurpijlen deze zijn aan de onderkant open. Als het kruit ontbrand kan daardoor eruit. Dit gebeurt wel met zo'n grote snelheid dat de vuurpijl omhoog geduwt wordt. (actie is reactie)

En dan nog over kleuren en zo.
Dat zijn idd allerlei stoffen die aan het kruit worden toegevoegd en die bij ontbranding een kleur effect geven

ff nog een uitleg: een pijl die in de lucht klapt is dus eigenlijk niets anders dan een pijl met een "rotje" aan het einde van de "lont". :7

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Wel leuk om te vertellen is dat de moleculen van het spulletje dat je verbrand van zichzelf al zoveel zuurstof bevatten dat de verbranding ook in vacuum/onder water plaats kan vinden.

Je maakt het heet (lontje) en de moleculen ontleden. Vervolgens gaan de losse elementen weer verbranden met de vrijgekomen zuurstof en dat wordt_echt_superheet. Ook omdat er metalen in zitten. Als je een metaal verbrandt wordt dat veel sneller heet dan iets als koolstof/stikstof/zwavel. Magnesium is hiervoor erg populair, dat geeft een heel mooi wit licht. Werd vroeger in flitslichten gebruikt.

Daarom is een vuurwerk zo gevaarlijk. Je moet een opslag eigenlijk direct compleet onder water kunnen zetten om alles af te koelen zodat het vuur zich niet verspreid.

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Bij http://www.howstuffworks.com is hier ook iets over geweest.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op zondag 14 januari 2001 19:13 schreef VROEM! het volgende:
Daarom is een vuurwerk zo gevaarlijk. Je moet een opslag eigenlijk direct compleet onder water kunnen zetten om alles af te koelen zodat het vuur zich niet verspreid.
er zijn genoeg andere oplossingen:
-het vuurwerk opslaan waar een explosie geen kwaad kan
-het vuurwerk op zo'n manier opslaan dat de explosie geen schade aanricht (in bunkers onder het grondniveau, met een los deksel naar boven, zodat als het de lucht ingaat, dan ook alleen de lucht in, en niet naar de zijkanten (wat gebeurt als je het in zeecontainers opslaan))
-vuurwerk zo opslaan dat niet alles in een keer kan ontploffen

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nog een aardig detail. Je hebt ook detonerend vuurwerk. Dit vuurwerk ontbrandt niet door de hitte, maar door een drukgolf. Detonerend vuurwerk hoeft ook niet opgesloten te zitten in een harde omhulzing. Detonatie kan plaatsvinden door mechanische druk, maar ook door geluid. Denk aan een klapperpistool of het slaan met een hamer op een (klein) bolletje kaliumchloraat/zwavel mengsel. :9

Verwijderd

wat ik dan nog steeds niet begrijp is, hoe kan het dat bij die ramp in Enschede er zo'n MEGA explosie plaatsvond.. dat waren verschillende bunkers met verschillende pakketen vuurwerk.. hoe kan het dan dat het in 1 keer keihard de lucht in is geblazen :?

• Longbowh
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Maar hoe werkt bijvoorbeeld zo'n lichtkogel dan die een paar minuten in de lucht lijkt te zweven? dat vraag ik me ook al een tijdje af

• Bar_en_boos
  • Niet online
Dat zou volgens mij best het gevolg van detonatie kunnen zijn. De beginnende drukgolf 'stak' te rest als het ware aan. Een detonatie in kruit kan zich, in tegenstelling tot ontbrandend kruit, zeer snel verplaatsen, tot vele honderden meters per seconde. Vuurwerk dat verspreidt over vele meters opgeslagen ligt, vliegt dan bijna gelijktijdig de lucht in.

• Bar_en_boos
  • Niet online
Op maandag 15 januari 2001 14:36 schreef Longbowh het volgende:
Maar hoe werkt bijvoorbeeld zo'n lichtkogel dan die een paar minuten in de lucht lijkt te zweven? dat vraag ik me ook al een tijdje af
Een paar minuten? Werkt dat niet met een parachuutje? :?

Verwijderd

Poseidon16,

Als je wil weten hoe je bijvoorbeeld rookbommen kan maken dan moet je eens zoeken naar de Anarchist Cookbook IV (bereiden van bommen ed op eigen risico :Y) ).
Pagina: 1