Specifieke Mac Mini 1.42 Hardware Vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:16
Ik ben van plan de Mac Mini te kopen, en wel het 1.42 model maar zonder de Superdrive. Ik ben zelf een aardig ervaren windows gebruiker, ga de grote overstap maken (99% zeker) en vond dit een prima ding voor mijn doeleinde.

Ik heb flink wat informatie kunnen vinden alleen een paar dingen kon ik niet helemaal vinden en wil ik graag nog weten voordat hij definitief hier op de kamer staat :) LJS Den Haag (Mac winkel) kon mij niet helpen met deze vragen dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
  • De schijf is 5400rpm heb ik vernomen, maar wat voor schijf is het precies? En hoeveel MB Cache heeft hij?er is mij verteld dat er verschil is per model welke soort hdd erin zit, dus het gaat echt om de nieuwste 80GB Schijf!
  • Hoe erg kan een Mac zich in een windows-domein omgeving krijgen (ik heb het dus over active directory enzo)
  • De videokaart, wat voor refreshrates draaid hij op wat voor resoluties? Ik draai nu op mijn 19" crt 1280x1024 op 85Hz en dat bevalt mij prima! Verder heb ik ook een tijdje 1600x1200 gedraaid op 75Hz, dat werd al minder (deze monitor is al een jaar of 6 oud) dus ik wil het graag hoog houden voor goede kwaliteit, heeft iemand een tabel oid met de refreshrates op bepaalde resoluties? En maakt het nog verschil uit of je DVI of VGA monitor hebt daarvoor? Ik heb een Dell M990, Specs.
  • Hij is deels passief, de fan slaat alleen aan als hij het warm krijgt (of praat ik nu onzin?) maar hoe snel slaat hij aan? En is hij duidelijk hoorbaar met of zonder fan?
Ik weet het, het zijn best nog wat vragen en dat maakt het voor mij ook nog wat pittig om te besluiten want deze dingen vind ik nog wel uitmaken!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Verwijderd

19" crt op 1280*1024?
strange, zo goed als alle crt's zijn 4:3, die res die jij aangeeft is 5:4
Of je bedoelt 1280*960 of ik heb het mis, of je bent tevreden met een vervormd beeld.

• stevenP
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 18:02:
19" crt op 1280*1024?
strange, zo goed als alle crt's zijn 4:3, die res die jij aangeeft is 5:4
Of je bedoelt 1280*960 of ik heb het mis, of je bent tevreden met een vervormd beeld.
Ja, ik weet het maar het beeld is prima zo! Precies het zelfde als met 1600x1200, ik zie geen verschil alles is zoals het "hoort"

edit:
Ik heb hem eens op 1280x960 gezet en nu zie ik inderdaad dat dat er wat beter uitziet, ik heb hem met 1280x1024 normaal gekregen maar toen ik de resolutie veranderde zag ik pas hoever ik met de lengte en breedte maten en hoever ik het beeld verschoven heb om hem normaal te krijgen :9

[ Voor 27% gewijzigd door stevenP op 04-08-2005 20:06 ]

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:06
stevenP schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 17:51:
LJS Den Haag (Mac winkel) kon mij niet helpen met deze vragen dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Mag LJS je dan alsnog via het Internet helpen :P
  • De schijf is 5400rpm heb ik vernomen, maar wat voor schijf is het precies? En hoeveel MB Cache heeft hij?er is mij verteld dat er verschil is per model welke soort hdd erin zit, dus het gaat echt om de nieuwste 80GB Schijf!

Kunnen verschillende schijven zijn, ligt er maar net aan of ze bij Hitachi, Toshiba of Fijitsu een mooie prijs kunnen krijgen. Uit ervaring zitten wel altijd de nieuwste modellen schijven in de portables dus ook Mac Mini.
  • Hoe erg kan een Mac zich in een windows-domein omgeving krijgen (ik heb het dus over active directory enzo)

Je kan hem in het domein opnemen door de applicatie "Directory Access" te starten en daar de service actief te maken en het domein actief maken + je computernaam opgeven. Easy as that!
  • De videokaart, wat voor refreshrates draaid hij op wat voor resoluties? Ik draai nu op mijn 19" crt 1280x1024 op 85Hz en dat bevalt mij prima! Verder heb ik ook een tijdje 1600x1200 gedraaid op 75Hz, dat werd al minder (deze monitor is al een jaar of 6 oud) dus ik wil het graag hoog houden voor goede kwaliteit, heeft iemand een tabel oid met de refreshrates op bepaalde resoluties? En maakt het nog verschil uit of je DVI of VGA monitor hebt daarvoor? Ik heb een Dell M990, Specs.
    1280x1024 doet ie zeker op 100hz, 1600x1200 doet ie op 85hz (met mijn scherm hier, Compaq P1210 22" van 3 jaar oud) Bij DVI maakt het niet uit wat voor refreshrate; een LCD heeft altijd 60 nodig, sommige uitgezonderd die willen dan 72hz (komt bijna niet voor maar toch voor de volledigheid).
  • Hij is deels passief, de fan slaat alleen aan als hij het warm krijgt (of praat ik nu onzin?) maar hoe snel slaat hij aan? En is hij duidelijk hoorbaar met of zonder fan?

Als de fan aanslaat hoor je hem wel duidelijk, maar dat is pas bij 60+ graden, zelf nog nauwlijks meegemaakt zelfs niet met RC72 crunchen!
Ik weet het, het zijn best nog wat vragen en dat maakt het voor mij ook nog wat pittig om te besluiten want deze dingen vind ik nog wel uitmaken!

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Hoop dat je nu genoeg antwoorden hebt. Hopen je snel terug te zien :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• stevenP
Ballebek, _/-\o_ !

Dat het verschillende merken kunnen zijn had ik al gedacht ja, maar hebben ze geen standaarden ervoor oid? Dus als ze Hitachi hebben is het 5400rpm en 8mb cache en als het WD is dan is het 5400rpm en 2mb Cache? Lijkt mij vrij onwaarscheinlijk eigenlijk :9

Ik had al van iemand anders gehoord dat inderdaad ADS geen probleem moet zijn, dat is erg fijn om te horen (anders kwam ik niet eens bij de muziek :X )

Kijk, dat is fijn om te horen! Dat wilde ik weten! 100Hz is meer dan zat, ik geloof dat mijn monitor zelf maar 85Hz op 1280x1024 aankan..

Ok, dus met gewoon wat downloaden/gewoon aanlaten snachts hoor je alleen de Hdd? Dat is heel goed te doen :D

• eviltweaker
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

eviltweaker

DDPEEKIW

Bij mij staat de fan wel constant aan maar wel nauwelijks hoorbaar.

DDPEEKIW

• Uberprutser
stevenP schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 21:57:
Ballebek, _/-\o_!

Dat het verschillende merken kunnen zijn had ik al gedacht ja, maar hebben ze geen standaarden ervoor oid? Dus als ze Hitachi hebben is het 5400rpm en 8mb cache en als het WD is dan is het 5400rpm en 2mb Cache? Lijkt mij vrij onwaarscheinlijk eigenlijk :9

Is altijd met 2MB cache, zijn vergelijkbare schijven nl :)

Ik had al van iemand anders gehoord dat inderdaad ADS geen probleem moet zijn, dat is erg fijn om te horen (anders kwam ik niet eens bij de muziek :X )

Met 10.4.2 zeker niet, daarin is het zelfs verbeterd.

Ok, dus met gewoon wat downloaden/gewoon aanlaten snachts hoor je alleen de Hdd? Dat is heel goed te doen :D

Staat altijd aan hiero dus is perfect

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Uberprutser
eviltweaker schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 21:58:
Bij mij staat de fan wel constant aan maar wel nauwelijks hoorbaar.
Da's de harde schijf :+
De fan hoor je namelijk wel duidelijk als ie aan gaat.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:59
Hier nog een tevreden _onhoorbare_ Mini gebruiker met een 23" HP scherm op 1920x1200, dus maak je over resoluties maar niet druk (hangt nu aan de VGA daar mijn PC op DVI hangt). Retestrak beeld en trekt het prima.

Gewoon spullen

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

De interne schijf is leuk maar ik gebruik hem nu alleen voor data en boot vanaf een FW schijf, dit is veeeel sneller en stiller :)

Alle proemn in n drek

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:25
Ballebek schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:00:
[...]

Da's de harde schijf :+
De fan hoor je namelijk wel duidelijk als ie aan gaat.
nee hoor, mijn fan draaide ook constant, het is gewoon een variabel toeren fan ;)
houd je hand maar is achter de luchtuitlaat, je voelt altijd een klein windje

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:08

Tarin

Just plain weird.

Bierkameel schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 23:43:
De interne schijf is leuk maar ik gebruik hem nu alleen voor data en boot vanaf een FW schijf, dit is veeeel sneller en stiller :)
En daarbij moet ik zeggen, LaCie heeft een leuk productje verzonnengekopieerd: de mini firewire. Ik vind hem mooier dan de miniMate, en hij is ook goedkoper. Je mist wel de Firewire/USB-hub, maar je kan altijd nog daisychainen. En hij is $72 goedkoper dan de miniMate (250GB-versie).

Afbeeldingslocatie: http://www.lacie.com/imgstore/product_large/hd_mini.jpg

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Aaargh!
  • Laatst online: 04-02 20:52

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

stevenP schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 21:57:
Ballebek, _/-\o_!

Nee.
De 80 GB schijven zijn 4200 RPM en 8MB cache, de 40 GB zijn 5400 RPM en 2MB cache.

in de praktijk levert dat ong. dezelfde snelheid op.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• stevenP
Aaargh! schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 09:50:
[...]

Nee.
De 80 GB schijven zijn 4200 RPM en 8MB cache, de 40 GB zijn 5400 RPM en 2MB cache.

in de praktijk levert dat ong. dezelfde snelheid op.
Gaat dit ook over de nieuwste versies (na de updates dus)? Jua inderdaad, dat zal qua performance niet heel veel uitmaken nee..

Inderdaad in de toekomst waarscheinlijk wel een externe hdd, misschien zo'n lacie, zeker niet de minimate (die warmte) misschien ook wel een een maxtor onetouch ofzo, door de 16mb cache zal dat wel wat opschieten. Ik weet niet of een externe case en een raptor kopen nut heeft, ik denk dat dan de interface (zowel fw400 als usb2) de snelheid achteruit haalt..

• Uberprutser
De nieuwste versies hebben allemaal 5400RPM met maar 2MB cache.
Stukje onderbouwing van Apple: De 4200RPM schijven waren te traag voor video en zijn ook een hoop klachten over binnengekomen bij Apple.

Een externe schijf is wel leuk ja, wordt ie nog veel sneller van. Had ik toendertijd ook met mijn PowerBook G3, met interne schijf was ie traaaaag toen heb ik een 7200RPM schijf extern aangesloten via FireWire en vloog dat ding!

[ Voor 85% gewijzigd door Uberprutser op 05-08-2005 11:24 ]

• stevenP
Ballebek schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 11:18:
Stukje onderbouwing van Apple: De 4200RPM schijven waren te traag voor video en zijn ook een hoop klachten over binnengekomen bij Apple.

Een externe schijf is wel leuk ja, wordt ie nog veel sneller van. Had ik toendertijd ook met mijn PowerBook G3, met interne schijf was ie traaaaag toen heb ik een 7200RPM schijf extern aangesloten via FireWire en vloog dat ding!
Kijk, dat is nog eens fijn on te horen! Een beetje onderbouwd en het klinkt wel geloofwaardig :+ Niet van ehm die van mij is sloom, volgens mij wel iets van 5400rpm ofzo :p

//edit:
Mijn koper heeft afgehaakt dus dat is mooi klte :X Maar eens een ander adresje vinden voor mijn schattige x86 ;)

[ Voor 8% gewijzigd door stevenP op 05-08-2005 12:12 ]

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:09
Ik zit ook over een overstap na te denken, maar hoor vanaf verschillende kanalen dat MS Office (voor Mac N.B.) niet lekker draait... Dat het retetraag is, en dat de compatibiliteit met WinWord ook niet echt super is...

Kijk, ik snap dat MS liever heeft dat het op Windows draait >:) maar draait het echt zo slecht op een Apple? Het is voor mij namelijk een van de belangrijkste dingen...

• stevenP
Ik vind zelf heel MS office brak, draai nu op windows ook OpenOffice (klik) en daar is ook een OS X versie voor.. En inderdaad, Office:Mac heeft een eigen formaat ipv .doc :r

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Martijn schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 12:24:
Ik zit ook over een overstap na te denken, maar hoor vanaf verschillende kanalen dat MS Office (voor Mac N.B.) niet lekker draait... Dat het retetraag is, en dat de compatibiliteit met WinWord ook niet echt super is...

Kijk, ik snap dat MS liever heeft dat het op Windows draait >:) maar draait het echt zo slecht op een Apple? Het is voor mij namelijk een van de belangrijkste dingen...
Ms Office voor de mac, draait hier gewoon goed hoor. Het ziet er beter uit dan de Windows versie en dat alles op mijn PowerBook G4 867, 640 mb ram.
Office documenten op een mac en windows leverd onderling geen problemen op.
Op zowel een Mac en Windows gebruikt Ms Office, *.doc als bestandstype.

[ Voor 11% gewijzigd door O.D.Smolik op 05-08-2005 12:34 ]

• Uberprutser
Martijn schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 12:24:

Ben ik totaal niet met je eens.
Vergeet niet dat de meeste mensen die een Mac hebben Microsoft verafschuwen.
Ikzelf werk al jaren met Office X en nu sinds een jaar met 2004 en heb er geen klachten over, het enige wat belangrijk is dat je de updates als ze uitkomen draait.
Wat betreft het uitwisselen met de PC; helemaal geen problemen gehad tot nog toe en ik maak best ingewikkelde excel en word bestanden.
O.D.Smolik schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 12:32:
[...]

Ms Office voor de mac, draait hier gewoon goed hoor. Het ziet er beter uit dan de Windows versie en dat alles op mijn PowerBook G4 867, 640 mb ram.
Sorry hoor, maar alle Office:Mac 2004 bestanden hebben ook gewoon de extentie .doc en ik heb nog nooit problemen gehad als ik de compatibility test doe met Word 2004.

No offence, maar kijk naar de feiten en laat je niet leiden door je mening over een product :)

[ Voor 24% gewijzigd door Uberprutser op 05-08-2005 12:36 ]

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:09
Ballebek schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 12:33:
No offence, maar kijk naar de feiten en laat je niet leiden door je mening over een product :)
Ik laat me alleen maar leiden door wat andere mij als ervaring geven... Het zou moeten gaan draaien op een ibook 12inch. Vriend van me zei net nog dat het niet lekker draait bij hem op z'n 12inch ibook...

• Uberprutser
Martijn schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 13:00:
[...]

Ik laat me alleen maar leiden door wat andere mij als ervaring geven... Het zou moeten gaan draaien op een ibook 12inch. Vriend van me zei net nog dat het niet lekker draait bij hem op z'n 12inch ibook...
Ligt eraan welke iBook, als het een nieuwe is gaat het prima.
Zoals al eerder gezegd, hebben mensen op oudere machines het ook prima draaien.
Misschien is diegene wel verwend; als ik bij klanten zit erger ik mij ook groen en geel aan het wachten op de computer; als ik thuis iets aanklik vliegt het!

• stevenP
Zullen we het weer even ontopic doen? :) De discussie Office:mac ergens anders doen oid? :+
Ik denk dat ik al mijn vragen geantwoord heb gekregen, ik dank iedereen hiervoor!

• Uberprutser
stevenP schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 13:07:
Zullen we het weer even ontopic doen? :) De discussie Office:mac ergens anders doen oid? :+
Ik denk dat ik al mijn vragen geantwoord heb gekregen, ik dank iedereen hiervoor!
Goed idee, wanneer kom je langs, drinken we ff een bakkie Pleur ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.ljs.nl/Resources/koffie.jpeg

• stevenP
offtopic:
Ballebek, check je mail

[ Voor 63% gewijzigd door stevenP op 05-08-2005 14:15 ]

Verwijderd

Ze staan hier naast elkaar (mijn pc en mijn macmini)

De meeste vragen zijn reeds beantwoord, maar hier die van mij:
Active directory is geen probleem mits je geen .local domein hebt. Dat heb ik wel en dan wordt het ineens een stukje anders. Het is mogelijk, maar je hebt er wel wat kunst en vliegwerk voor nodig. Ik heb Small Business Server 2003 en daar kan Entourage (de mac versie van Outlook) niet lekker mee overweg - ik krijg dus altijd een certificaat fout als ik start.

Mijn mac mini is van de eerste generatie - daar zit dus wel een 80 GB 4200 toeren schijf in :'( en dat is te merken ook. Zeker toen er nog maar 256 MB in zat was die niet vooruit te branden

De fan slaat bij mij alleen aan als ik echt 20 mp3s aan het omzetten ben naar AAC. Hij is dan wel hoorbaar, maar maakt nog steeds veel minder lawaai dan mijn normale pc. Bij al het andere werk (photoshop, mail, bittorrent etc) blijft die muisstil, zelfs toen het meer dan 30 graden buiten was. Het vrijwel onhoorbare geluid is idd de harde schijf.

Videokaart kan ik niks aan toevoegen - die van mij draait 1280*1024 op een tft en dat geeft prima beeld.

Twee tips uit mijn ervaring:
- ga direct voor 1GB geheugen - hij is anders waanzinnig traag als je meer dan 1 applicatie open hebt (en bij OSX wordt de applicatie alleen met appeltje-Q afgesloten, niet als je op het rode balletje klikt)
- ga voor een twee knops muis. Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar ik kon er niet mee overweg. Met twee knoppen is de overstap van Windows vrij makkelijk, met een knop zoek je je rot

Verwacht overigens niet dat je een powermonster in huis haalt. De macmini performt wel, maar is absoluut geen vergelijk met m'n p4@3.6

Als je een beetje handig bent kun je een memory upgrade zelf eenvoudig doen. Met twee plamuurmessen krijg je hem snel open. Let op bij het sluiten - er zitten allemaal metalen nokjes aan de achterkant en die moet je een beetje naar binnen drukken, dan glijden ze langs de behuizing en niet doordrukken wat ik eerst deed. Dan vouwen ze naar buiten. Klinkt ingewikkeld - je begrijpt wel wat ik bedoel als je het zelf doet.

Waar heb ik spijt van: dat ik geen draadloze kaart heb genomen. Met iTunes en remote speakers kun je zonder draden je muziek direct op je versterker krijgen.

• stevenP
Dank voor je reactie broncode!

Ik ging er inderdaad niet vanuit een poweriets naar binnen te halen, vandaar dat het ook mini heet ;) Echter die 5400rpm is wel lekker ja! En dat geluidsniveau ben ik erg over te spreken! Dat vind ik echt een dikke pluspunt als hij echt zo stil is als iedereen roept! Ik ben wel iets gewend hoor, ik heb regelmatig zo'n tafelfan aanstaan op mn bed gericht als ik ga slapen zomers (zit op zolder he..) dus daar maak ik me niet echt zorgen over...

Volgens mij heb ik geen .local domain, zou ik aan mijn vader moeten vragen wat hij er precies van heeft gemaakt (hij heeft met win2k3 enterprice alle toeters en bellen uit zitten proberen).

2 knopsmuis.. Ja ik denk dat ik gewoon voor een logitech beestje ga ofzo want ik ga denk ook te veel mn scroller missen (heb nu nog een ps/2 muis voor me, dus moet een nieuwe scoren :r) en dan gewoon een mac keyboard met draadje.

Draadloos en BT heb ik standaard, ik neem het 1.42 model zonder de superdrive en vanaf dat model zit het standaard erop daar ben ik ook echt blij mee ja! (al hebben wij geen airport express).

1GB zat ik zelf ook aan te denken ja.. Bij Apple zelf betaal ik er 169 euro voor en bij LJS den haag 166 euro's. Als ik zelf een plakje koop ben ik ongeveer 120 euro kwijt dus dat is wel wat goedkoper. Misschien moet ik dan maar mn 512 plakje ergens proberen te slijten want anders vind ik die 120 euro een beetje veel geld om gelijk te doen ;)

En nee, ik heb geen p4 3.6 slechts een athlon 2600+ dus het verschil zal een stuk minder zijn ;)

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Wil alleen even laten weten dat dit goede vragen en goede antwoorden zijn! Interessante discussie :)

Ook blij te horen dat er mensen zijn met grote CRT's die de Mac Mini gewoon op 1600x1200@genoeg Hz kunnen draaien. Belangrijk om te weten, want ik heb al een 22" scherm die ik voorlopig wil houden.

Ik ben begin dit jaar wezen kijken bij LJS. Toen kon ik de keus niet maken tussen de Mini en de PowerMac. Maar als ik nu de 1.42 Mini aanbieding zie, dan zie ik dat best wel zitten...

[ Voor 22% gewijzigd door mr_a op 08-08-2005 01:57 ]

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

1600x1200 op een leuke refreshrate is voor een moderne videokaart geen enkel probleem. Dat kon een RAGE128pro al, laat staan een RADEON.

Mijn mini is er een van 't 1.25-type, maar dan met 1GB aftermarket geheugen en een nieuwe hdd (de 80GB 4200rpm toshiba hield er op een niet-zo-goede-middag mee op, waarschijnlijk vanwege de hitte die dag...). Voordeel van de nieuwe hdd: hij is nog stiller dan de originele, ook al draait 'ie sneller ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• stevenP
Nou, mijn beslissing is definitief: Ik neem m :9 Woensdagavond uiterlijk verteld mijn pa of hij m overneemt (de huispc is nog een p3 550 :+) en anders op marktplaats oid. En nee, ik kan ze niet bijde houden ik heb wel 300 piek, maar ik heb toch echt het dubbele nodig dan!

Maargoed, het gaat dus inderdaad dat middelste model worden en ik denk met BT toetsenbord/muis maar dat weet ik nog niet zeker, misschien ook wel een MX1000, heb ik een rechtermuisklik, scrollwiel en nog wat knoppen voor exposé enzo! :)

Trouwens, is bij een MX1000 alles werkend te krijgen en te configureren voor exposé en dergelijke? Want die mighty mouse spreekt mij niet zo aan met vingers optillen en scrollwieltjes die half in de muis wegduiken als je wil scrollen...

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

stevenP schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 10:39:
Trouwens, is bij een MX1000 alles werkend te krijgen en te configureren voor exposé en dergelijke? Want die mighty mouse spreekt mij niet zo aan met vingers optillen en scrollwieltjes die half in de muis wegduiken als je wil scrollen...
Ja dit werkt, ik heb ook een MX1000 voor Expose, ff een andere knop toewijzen aan Expose en dan in het Logitech tooltje gewoon F9,F10 en F11 toewijzen aan een muisknop en dan de Expose settings terugzetten :)

En als je onderbouwing wil voor een extere FW boot schijf dit is mijn interne schijf en mn FW schijf
Aantoonbaar 2 keer zo snel dus en qua gevoel 10 keer zo snel 8)

Owja en over Office 2004, dit werkt gewoon super, beter dan de Windows versie :)

[ Voor 5% gewijzigd door Bierkameel op 08-08-2005 15:08 ]

Alle proemn in n drek

• stevenP
Bierkameel schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 15:07:
[...]

Ja dit werkt, ik heb ook een MX1000 voor Expose, ff een andere knop toewijzen aan Expose en dan in het Logitech tooltje gewoon F9,F10 en F11 toewijzen aan een muisknop en dan de Expose settings terugzetten :)

En als je onderbouwing wil voor een extere FW boot schijf dit is mijn interne schijf en mn FW schijf
Aantoonbaar 2 keer zo snel dus en qua gevoel 10 keer zo snel 8)

Owja en over Office 2004, dit werkt gewoon super, beter dan de Windows versie :)
Ja die benchmarks had je al voor me gepost inderdaad :) (mij staat bij in het show je apple topic..)

Maargoed, wat je zegt over die MX1000 klinkt me als muziek in de oren! Maar je hebt het over het Logitech tooltje, betekend dit er officiele drivers/config tools te krijgen zijn voor mac? :D Dat zou wel sexy zijn :*)

Maar wat bedoel je met naar je gevoel 10x zo snel? Dat gaat toch puur over finder's openen en dat soort dingen? Want je OS zal er niet sneller door gaan draaien, wel door 1 gb ram imho.. Dat ben ik snel van plan, moet ik een maandje wachten tot ik mijn salaris binnen heb :+

Ik zit nou alleen nog te twijfelen tussen BT mac muis of een MX1000.. Ik denk dat het de MX1000 wordt, die heeft rechtermuisklik, scrollwiel en exposé knopje. Hoeveel berijk heeft dat ding en doet hij een beetje lang met z'n batterij? En ja, ik moet eens even iemand vinden die er 1 heeft dan kan ik hem eens proberen want een TE zware muis vind ik zelf ook wel weer niet lekker.. Is hij zwaarder dan bijvoorbeeld een MX700 of weet je dat niet?

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Er zijn gewoon officiele drivers voor bijna alle Logitech apparaten want ze werken goed samen met Apple zie hier en dan krijg je er een knopje bij onder system prefereces waar je alle knopjes enzo netjes kan instellen.
5 meter ver komt ie sowieso, verder heb ik nooit geprobeerd.
De batterijen gaan zeker een week mee zonder op te laden, en je kan zien of hij bijna leeg is door de batterijmeter op de muis.
Hij is niet zwaar dus ik zou zeker voor de MX1000 gaan, een supermuis voor de Mac.

Ik ben begonnen met 256MB dit was ubertraag, daarna 512MB en dat was te doen, daarna 1GB en dat werkt gewoon lekker.
Na het upgraden van de schijf is hij veeeel sneller want programma's zoals Firefox en Photoshop openen veel sneller doordat het laptopschijfje traag is.
Ik gebruik hem ook best intensief dus dan is een beetje snelheid wel fijn :)

Alle proemn in n drek

• stevenP
Bierkameel schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 18:34:
Er zijn gewoon officiele drivers voor bijna alle Logitech apparaten want ze werken goed samen met Apple zie hier en dan krijg je er een knopje bij onder system prefereces waar je alle knopjes enzo netjes kan instellen.
5 meter ver komt ie sowieso, verder heb ik nooit geprobeerd.
De batterijen gaan zeker een week mee zonder op te laden, en je kan zien of hij bijna leeg is door de batterijmeter op de muis.
Hij is niet zwaar dus ik zou zeker voor de MX1000 gaan, een supermuis voor de Mac.

Ik ben begonnen met 256MB dit was ubertraag, daarna 512MB en dat was te doen, daarna 1GB en dat werkt gewoon lekker.
Na het upgraden van de schijf is hij veeeel sneller want programma's zoals Firefox en Photoshop openen veel sneller doordat het laptopschijfje traag is.
Ik gebruik hem ook best intensief dus dan is een beetje snelheid wel fijn :)
Oeh dat is echt nice (van die logitech) tijd voor een demo ergens en dan kopen >: ) Hij is niet veel duurder dan de mighty en BT dus ik vind het het wel waard denk ik zo :) Als ik het doe, doe ik het gelijk goed!

Ja, ik heb zowizo 512, en als het even kan wil ik met een maand ofzo naar 1GB, ik weet dat dat gewoon stukken beter draaid! En ja, ik ga mijn pc ook veel gebruiken en ook dat soort apps dus dat zou wel handig zijn inderdaad, een externe schijf... Nu alleen even kijken, ik heb aan 120/160 echt genoeg, we hebben ook nog een server staan met 200gb waar de meeste rotzooi opstaat dus dat word nog even zoeken...

Trouwens, als je zo'n maxtor met 16mb cache of een Raptop neemt, krijg je veel performanceverlies als je dat dan aan een fw400 of usb2 hangt? Of heb je dan gewoon fw800 nodig voor dat soort dingen?

Verwijderd

Ik dacht erover om er een te kopen, maar na wat ervaringen te hebben gelezen over de trage harde schijf en dat hij hij pas goed doet met 1GB zie ik er denk ik toch van af, want nu past hij juist in mijn budget en ik kan er niks anders bijkopen :/

Maar als ik er een nog zou kunnen kopen, welke externe HD van Apple Store zouden jullie dan aanraden/hebben jullie ervaringen mee?

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:24

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 02:58:
Ik dacht erover om er een te kopen, maar na wat ervaringen te hebben gelezen over de trage harde schijf en dat hij hij pas goed doet met 1GB zie ik er denk ik toch van af, want nu past hij juist in mijn budget en ik kan er niks anders bijkopen :/

Maar als ik er een nog zou kunnen kopen, welke externe HD van Apple Store zouden jullie dan aanraden/hebben jullie ervaringen mee?
Ik heb zelf een Iomega 250 gb firewire schijf eraan hangen. Deze heb ik bij de Mediamarkt vandaan gehaald. :) Het apparaatje werkt prima.

Wat betreft het traag starten van programma's. Tja, dat doet hij idd trager dan mijn Windows bak. Maar ik heb er verder weinig last van.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Dit is misschien een domme vraag, maar zal ik een groot merkbaar verschil voelen met een 800mhz, 128mb RAM, en een 16 mb op windows XP videokaart voelen in snelheid ?

Ik ga dan een Mini met 1,42 ghz halen en 512 mb RAM halen, zal deze wel een toch nog een beetje goed OSX kunnen draaien en een beetje met iLife, browser, office and misschien The Gimp/Photoshop kunnen werken ? Dit doe ik namelijk wel met mijn 800mhz bak, Photoshop en Videobewerking ook 8)7 En het draait niet zo erg slecht moet ik zeggen.

• Aaargh!
  • Laatst online: 04-02 20:52

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 13:19:
Dit is misschien een domme vraag, maar zal ik een groot merkbaar verschil voelen met een 800mhz, 128mb RAM, en een 16 mb op windows XP videokaart voelen in snelheid ?
Ja :+
Ik ging van een 700 Mhz AMD Duron met 512 MB ram draaiend op Linux naar een 1.42Ghz Mini met 512 MB, en dat draait een stuk soepeler.
Ik ga dan een Mini met 1,42 ghz halen en 512 mb RAM halen, zal deze wel een toch nog een beetje goed OSX kunnen draaien en een beetje met iLife, browser, office and misschien The Gimp/Photoshop kunnen werken ? Dit doe ik namelijk wel met mijn 800mhz bak, Photoshop en Videobewerking ook 8)7 En het draait niet zo erg slecht moet ik zeggen.
Photoshop/Gimp heb ik nog niet geprobeert (wel Dreamweaver, Office X, Reason, etc.) maar dat draait allemaal lekker.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

MST_Morpheus schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 06:51:
[...]

Ik heb zelf een Iomega 250 gb firewire schijf eraan hangen. Deze heb ik bij de Mediamarkt vandaan gehaald. :) Het apparaatje werkt prima.

Wat betreft het traag starten van programma's. Tja, dat doet hij idd trager dan mijn Windows bak. Maar ik heb er verder weinig last van.
Ik heb een Maxtor Onetouch II 250GB 16MB.

Zou je jouw schijf eens kunnen testen met Xbench ben benieuwd of hij sneller is dan mijn Maxtor :)

Alle proemn in n drek

• stevenP
Holy cow! Ik ben vandaag naar de Bogaard (in Rijswijk, bij Den Haag) gegaan met als doel een MX1000 in handen te krijgen.. De meest geschikte toko's daarvoor zijn eigenlijk Dynabyte en Media Markt (nee, dit is niet voor reclame ofzo).

Ik was bij de Media Markt binnen gelopen want daar hebben ze altijd van die "demo muizen" staan, dat je ze een keertje kan klikken enzo.. Toen ik hem voor het eerst beet pakte had ik gelijk het gevoel dat mijn hand als een soort zuignap in die positie zat, en het erge eraan was: het zat nog lekker ook! :+
Ik tilde hem even op (voor zover dat kon, hij zat met een kort ijzerdraadje vast) en dacht dat de accu er nog niet in zat, zeker toen ik onderop zag staan "Demo model, not for sale". Ik balen, want ik wilde zijn gewicht weten/voelen... Ik door gelopen naar Dynabyte en daar gevraagd naar iets van een demo model, dat hadden ze niet en eindelijk na wat aandringen kwam er een mesje te voorschein en maakte die man de doos voor me open en had ik een mx1000 in mijn handen! Het ergste was, dat gewicht dat was ook echt zijn gewicht! Dat is volgens mij wel een stukkie lichter dan de mx700/900, ik denk het gewicht van een mx510 (die mijn broer heeft :9). Ronduit goddelijk! Ik heb er nog eens een review opgezocht, kwam ik hier terecht, even door Babelfish gehaald (hij is frans) en toen had ik een prima leesbare review voor me! Die waren er ook zeer over te spreken en dat heeft mij eigenlijk wel overtuigd. Ik pricewatchen en ja hoor, een van de goedkoopste (52 euro) is bij Salland te krijgen, daar moesten toch nog wat dingen vandaan komen dus heb ik ook geen verzendkosten :) (bij de MMarkt was hij 69,- :r)

Mijn setup gaat dan dit worden:

-Mini 1.42, 512MB, combo-drive, 80gb schijf
-Apple Bluetooth Toetsenbord
-Logitech MX100 :*) (Ik denk de lichte versie, de midnight vind ik niet zo..)
-Dell M990 19" CRT monitor uit 1999..
-Altec Lansing 2.1 setje (als het even kan ga ik die ook vernieuwen)
-Plantronics audio .90 headset (met een mic die onbruikbaar is :r)
-Wlan naar beneden, geen stekker meer :)

[removed], verplaatst naar het MX1000 ervaringen topic! Link naar post
Tnx the evil brain voor het draadje, ik was zelf even vergeten dat daar ook wel draadjes voor zijn tegenwordig! :9

[ Voor 16% gewijzigd door stevenP op 09-08-2005 18:50 ]

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
Ehm.. *kuch* [rml][ Ervaringen]Logitech MX1000[/rml] ;) Wat nuttiger het daar te hebben over de MX1000, en hier over de Mac mini :)

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:24

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Bierkameel schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:27:
[...]

Ik heb een Maxtor Onetouch II 250GB 16MB.

Zou je jouw schijf eens kunnen testen met Xbench ben benieuwd of hij sneller is dan mijn Maxtor :)
Mijn Iomega is een 7200 rpm 8mb cache model van 250 gb. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/64258/thumb.jpg

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bierkameel/Maxtor.jpg
Mijn Maxtor is wel iets sneller :)

Voor mensen die een mic zoeken om te skypen kan ik deze aanraden:

Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/2006.jpg

Werk echt helemaal perfect en zonder ruis doordat hij via USB werkt :)
Mn vriendin heeft hem ook en Skypen met haar is net zoals bellen, en hij heeft ook nog een verlicht aan/uit knoppie :P

Alle proemn in n drek

• stevenP
Hmm, die 16mb cache maakt dus niet veel uit (extern dan, intern wel degelijk), dat is wel fijn om te horen (scheeld een hoop in keuze mogelijkheden).

Die mic is heel handig, maar mijn headset is pas een paar maanden oud dus zonde is het wel :p Dat micje werkt perfect en zit dan ook nog lekker met de doppen op (zit ik ook nu met windows heel veel dan kan ik gewoon muziek aan hebben op een gedeelde kamer) maarja, er komen zoveel nieuwe/goede dingen bij dat ik dit voor lief neem ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 02:58:

Het hangt er erg vanaf wat je referentiepunt is. Ik ben IT journalist en heb als normale computer een vreselijk beest. Alle snelheidstoeters die je maar kunt bedenken zitten erop. Maar goed, die koste een half jaar geleden ook bijna 3000 euro

Daarmee vergeleken valt de performance van de mini tegen. In veel reviews zie ik dat 512MB heel goed werkbaar is. Ik kan dat niet beoordelen. 256MB was echt te weinig en aangezien er maar één geheugenslot in zit ben ik meteen voor maximaal gegaan. 1 GB werkt meer dan prima.

De harde schijf is vergelijkbaar met die van een laptop (sterker nog - in de meeste laptops zitten ook 4200/2,5" disks) - dat zijn ook geen snelheidsmonsters, maar voldoen prima. Je krijgt alleen een veel betere performance met een externe FW schijf.

Die mini performt echt wel ok als je er wat meer geheugen in stopt. Je kunt er zelfs op gamen, maar daar lijkt hij me minder voor geschikt. Voor al het overige werk doet hij het prima.

En eerlijk: de mini boot sneller dan m'n p4~3,6Ghz en photoshop start ongeveer 2 keer sneller (niet helemaal eerlijk om CS op de mini te vergelijken met CS2 op de pc)

Mijn advies: speel er eens mee bij iemand die hem heeft - echt het zal je enorm meevallen

• stevenP
Ok, mijn PC is net verkocht dus morgen LJS den haag bellen? O-)
Nee even serieus, morgen ga ik alvast mijn muis bestellen, ik ben nu bezig met mijn schijf opruimen en zo snel mogelijk gaat hier een verse install op en dan gaat deze naar beneden! Als het even kan ook van de week mijn Mini en Toetsenbord bestellen!

Iedereen onwijs bedankt voor al het advies en hulp!

Verwijderd

Succes! Ik heb van de week mijn mini en toetsenbord binnengekregen, en het bevalt allemaal prima.
Zeker het apple toetsenbord er bij nemen is aan te raden.

• stevenP
Nou onwijs bedankt voor de hulp allemaal! Ik heb hem hier staan nu (check mijn post in het show je apple topic) en het draaid allemaal zo sweet :o Maargoed, ook net mijn MX1000 binnen gehad en door het trucje van Bierkameel heb ik nu ook expose knopje erop!

Nu alleen nog even wachten op mijn BT toetsenbordje.. (Ik wil een US layout, iemand tips hoe ik daar aan kom?)

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:13
[quote]Bierkameel schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 18:34:
quote]

beetje offtoppic, maar ik kon het op de apple site niet vinden. zit er een laad station bij de muis en het toetsenbord?

• stevenP
[quote]weekend warrior schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 18:48:
Bierkameel schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 18:34:
quote]

beetje offtoppic, maar ik kon het op de apple site niet vinden. zit er een laad station bij de muis en het toetsenbord?
Bierkameel heeft het over Logitech MX1000, deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.clubic.com/photo/00095611.jpg
Deze heeft inderdaad een laadstation ja (tevens de ontvanger), de BT muis en toetsenbord van apple hebben geen laadstation maar gaat een lading aa batterijen in en gaan dan ook flink lang mee!

(het was mij niet helemaal duidelijk of je door had dat het over een mx1000 ging :9)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32

Exirion

Gadgetfetisjist

Hoe groot zijn die verschillen in de praktijk?

Ik heb een Mac Mini met 80GB schijf gekocht met ingebouwde wifi+bluetooth. De winkel kon de 'nieuwe' versie niet leveren dus hebben ze een vorig model uitgebreid naar de nieuwe specs, blijkt nu. Maar ik zie dat er een 4200rpm Seagate schijf in zit, en niet een nieuwe 5400rpm versie. In principe hoef ik hier geen genoegen mee te nemen lijkt me. Hoe zeker weet je dat jouw info klopt?

Nu twijfel ik of ik 'm zal houden of terugbrengen. Ik had namelijk al een order bij Apple lopen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Deze info klopt dus niet. Mijn Mini (nieuwste vesie) heeft toch echt een 4200RPM harde schijf, en ik ben niet de enige :)

Verwijderd

Ik blijf de mac mini interessant vinden. Misschien komt die er later wel eens bij als extra. In ieder geval, wanneer het zover zou zijn, vraag ik wel aan iemand dat die die meebrengt uit hong kong: kijk maar naar het prijs verschil.

Wat je daar neerlegt voor het topmodel betaal je hier voor het instap model. En dat hij klein is is alleen maar een voordeel, want zo past die zelfs gemakkelijk in de handbagage :)

België
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kuleuven.ac.be/~m0218729/macmini1.JPG

Hong Kong
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kuleuven.ac.be/~m0218729/macmini2.JPG

Hong kong munteenheid delen door tien voor euros.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 14:50:
Deze info klopt dus niet. Mijn Mini (nieuwste vesie) heeft toch echt een 4200RPM harde schijf, en ik ben niet de enige :)
Same here. Heb omgeruild voor een 'echte' van het nieuwe model en nogsteeds 4200rpm. Maakt me opzich weinig uit maar nu weet ik iig zeker dat ik echt een nieuwe heb. Er zit wel 400MHz geheugen ipv 333MHz in.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Als echt snelheid wil hebben of dingen wil bewerken moet je er een FW schijf aanhangen om van te booten, dit is 2 keer zo snel. Voor internetten en een beetje office is de interne schijf snel genoeg :)

Alle proemn in n drek

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Bierkameel schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 17:46:
Als echt snelheid wil hebben of dingen wil bewerken moet je er een FW schijf aanhangen om van te booten, dit is 2 keer zo snel. Voor internetten en een beetje office is de interne schijf snel genoeg :)
Is ook zo, maar het ging me erom dat ik de gewone prijs voor een nieuw model had betaald en ik dacht dat ik nu met een verouderde configuratie zat :)

Pagina: 1