Toon posts:

DVI KVM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oude CRT scherm staat op het punt om het te begeven en dus was ik op zoek gegaan naar een moor beeldschermpje. Op zich niet moeilijk te vinden, aangezien mijn vereisten niet al te zwaar waren. Beeldscherm moet de DVI standaard ondersteunen (door een DVI poort te hebben dus) en het moet een 19" (min.) scherm zijn met goede beeld kwaliteit (werk veel met grafische programma's als Adobe CS2 (pakket) en programma's als Maya, Lightwave 3DsMax, dus beeld kwaliteit moet gewoon goed zijn).
Ik had al, na niet al te lang zoeken een mooi schermpje gevonden. TFT, welliswaar, waar ik liever LCD had gewilt wellicht. Maar toen bedacht ik me iets belangrijks, waar ik met mijn suffe hoofd nog niet eerder aan had gedacht. Namelijk dat het beeldscherm nu gedeeld is tussen mijn oude en nieuwe computer. Uiteraard is het de bedoeling om die setup zo te houden (en dat dus de nieuwe monitor ook gedeeld word door behulp van een kvm). Maar aangezien het niet meer een vga verbinding is, maar een DVI moet ik daar dus een DVI KVM voor hebben. Maar mijn leverancier kan daar niet aan komen en ik vroeg mijn dus af of en of een winkel in nederland is die het wel verkoopt of er een goede nederlandse internet winkel bestaat die dat aanbied (want om het nu over te laten verschepen vanuit amerika is misschien toch net weer iets te veel van het goede).
Momenteel heb ik een PS/2 keyboard en muis, maar nadat ik er per ongeluk enkele keren van mijn drinken over mijn keyboard heb gegooid doen enkele toetsen het niet meer en ook mijn muis is niet meer alsof ik hem gisteren heb gekocht. Maar ik kom slechts zelden een (voor mij) goed toetsenbord tegen, zonder al die hotkeys en dergelijke die toch alleen maar werken als je ze isntalleert/ instelt. Maar nu Apple haar nieuwe muis heeft geïntroduceerd is mijn zoektocht weer op gang gekomen, en ik denk erover eens een winkel op te zoeken waar ik die muis kan testen. Maar in dat geval moet ik niet een (dvi-)kvm switch hebben voor PS/2 poorten maar met een USB switch. (ik denk dat als ik nieuw bedienings apparaten zal aanschaffen dat ik over ga op een optische muis en dus USB moet gaan).

Kort samen gevat: weet iemand een goede DVI-KVM (liefst met usb i.p.v. PS/2) en weet waar ik dat kan kopen (of heeft zelf dit probleem gehad)? Alvast bedankt.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 17:32
Hier hebben ze iig wel met ps/2 poorten. Bij Logitech krijg je bij USB-muizen iig wel een verloopje naar PS/2, misschien bijna andere merken ook?

Overigens,
TFT, welliswaar, waar ik liever LCD had gewilt wellicht.
Waarom dat? LCD is een familie, TFT een van de leden uit die familie. Maw je hebt dan ook een LC-scherm :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-02 11:52
Ook bij IkBenStil.nl is er een te vinden. Ik ken de kwaliteit er niet van, hij is wél PS/2 en beschikt niet over USB-poorten. Als je dat wel zou willen zit je al snel in het hogere segment met prijzen rond de € 150 of zelfs meer. Met een verloopstukje moet het wel lukken. :)

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Topicstarter
Bij een bedraade optische muis is het niet mogelijk om via een PS/2 poort te werken, since de lazer meer stroom nodig heeft dan de poort kan leveren. Bij een draadloze muis kan het wel, aangezien dan alleen het signaal moet worden doorgegeven en de lazer door een battarij genoeg stroom krijgt om te kunnen branden. Maar aangezien ik niet draadloos wil werken zit ik dus vast aan USB (die wel genoeg stroom levert).

Inderdaad, LCD is in feite het zelfde als TFT. Raar. Ik dacht altijd dat de verschillen in kwaliteit van minst naar best opliepen van TFT, LCD naar Plasma. Weer wat geleerd :-)

Maar dat betekend dat ik dus echt USB switch nodig heb. Iemand anders die weet op welke nederlandse site ik dat kan krijgen?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 20:06 . Reden: ...smilie weghalen... ]

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 20:06:
Bij een bedraade optische muis is het niet mogelijk om via een PS/2 poort te werken, since de lazer meer stroom nodig heeft dan de poort kan leveren.
Er zijn maar weinig optische muizen met een laser, volgens mij is de enige bekende de MX1000
Verder worden alle andere muizen met een PS/2 verlooopstukje gemaakt, dat zal dan toch wel werken?

In deeze zin staan drie fauten

Verwijderd

Topicstarter
Ook hiervan ben ik op de hoogte. Maar aangezien het rood licht is dat sterk lijkt (mede door de rest van de techniek en manier waarop de muis werkt) op een laser, wordt het vaak zo genoemd (of anders althans door mij...heh). Maar dat staat los van het feit dat de muis meer stroom verbruikt.

Maar nu strijken we 'off topic'.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-02 11:52
Voor de duidelijkheid: er bestaan zat optische muizen voor PS/2 en vrijwel alle USB-muizen worden geleverd met verloopstukje náár PS/2, dus een te grote stroombehoefte is niet aan de orde lijkt me.

^ Wat hij zegt.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-02 11:29
Een USB poort kan ook maar 500 mA leveren, ik weet niet hoeveel/weinig een ps/2 poort kan leveren maar mij dunkt dat dit niet veel minder zal zijn. Verder heb ik hier een Microsoft OEM optische muis welke absoluut niet met een verloopstukje naar ps/2 wil werken.

Nog even een vraagje: DVI is een digitale aansturing dus in feite zou je bij een DVI KVM switch geen slechter beeld krijgen dan wanneer je gewoon rechtstreeks aansluit of denk ik hier nu verkeerd? Ik heb hier een VGA KVM switch van newstar en ik moet zeggen dat ik het verschil met en zonder op mijn 19 inch CRT toch goed kan zien, vandaar dat de KVM nu aan is gesloten op mijn 17 inch CRT voor mijn server omdat ik daar minder mee werk...

• dion_b
  • Laatst online: 23:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 20:06:
[...]

Inderdaad, LCD is in feite het zelfde als TFT. Raar. Ik dacht altijd dat de verschillen in kwaliteit van minst naar best opliepen van TFT, LCD naar Plasma. Weer wat geleerd :-)

[...]
Misschien nuttig om even eea in de Wikipedia op te zoeken, want je aanname klopt op meerdere vlakken niet :o

TFT (Thin Film Transistor) is een bepaalde vorm van LCD (Liquid Crystal Display) en wel van de nu commercieel beschikbare types de snelste en (dus) beste vorm.

Plasma werkt op een totaal andere manier, met een mini-electronenkanon achter elke pixel. Plasma heeft als voordeel de verwaarloosbare reactietijd maar als nadeel dat het beeld veel minder rustig is dan bij LCD (of CRT). Voor desktopwerk is plasma ongeschikt, of je het voor TV-doeleinden geschikt vindt is een kwestie van smaak: de een is er dol op, de andere vindt het niet om aan te zien.

* dion_b moet niet denken aan een plasmaTV...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad. Nadat ik me realizeerde dat het niet klopt wat ik dacht heb ik het een beetje voor mezelf uitgezocht (vandaar dat ik zei 'ik dacht altijd').

Over de DVI KVM: zo ver ik kan redeneren (in theorie) zou erniet of nauwelijks verlies op moeten treden. Maar als je met lange kabels gaat werken (waar bij een kvm je al meestal met dubbele afstand werkt) kun je er van uit gaan dat, als de kabels te lang zijn, dat er verlies plaats vindt. Daarnaast hangt het van de KVM zelf af wat de display quality uiteindelijk zal zijn. Ik gebruik nu zelf ook een newstar KVM en de kwaliteit is niet (opvallend) slecht bij mij, maar mijn beeldscherm is dan ook niet meer de beste.

En over die muizen: ik was er eigenlijk vanuit gegeaan dat, aangezien het mij lijkt dat een optische muis meer stroom verbruikt dan een bal muis en ik ze zelf alleen maar in USB heb gezien (tenzij draadloos), de PS/2 poort te weinig stroom levert........te veel reken werk zo in mijn vakantie (en te eigenwijs :lol: ). Maar dat maakt het me wel een stuk makkelijker (aannemend dat zo'n verloop stukje makkelijk in de winkel te krijg is?). Dan kan ik gerust een DVI-KVM aanschaffen met PS/2 poorten. Daarnaast betekend dat dat ik niet meteen over hoef te schakelen op een optische muis als ik die nieuwe KVM heb (en kan ik dus zonder probleem een Apple center opzoeken om de muis eens wat beter te testen).

Nog een laatste ding: beide KVM's zeggen niets over of het single of dual link is. Ik neem dan dus aan dat het single is. Uitgaande van deze monitor (http://www.vobis.nl/?ID=ProductDetail&ProductID=91651) lijkt het mij dat het geen zin heeft te zoeken naar een dual link KVM, sinds het voor dit beeldscherm niets extra's oplevert en ik niet van plan was binnen enkele jaren weer te wisselen van monitor en dan over te gaan op de 30" Cinema screen van Apple (om er maar een te noemen die het wel vereist). De vraag is hier eigenlijk meer: denk ik nu goed, of sla ik weer een denkstap over? :lol:

Alvast bedankt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 00:26:
Inderdaad. Nadat ik me realizeerde dat het niet klopt wat ik dacht heb ik het een beetje voor mezelf uitgezocht (vandaar dat ik zei 'ik dacht altijd').

[...]

En over die muizen: ik was er eigenlijk vanuit gegeaan dat, aangezien het mij lijkt dat een optische muis meer stroom verbruikt dan een bal muis en ik ze zelf alleen maar in USB heb gezien (tenzij draadloos), de PS/2 poort te weinig stroom levert........te veel reken werk zo in mijn vakantie (en te eigenwijs :lol: ). Maar dat maakt het me wel een stuk makkelijker (aannemend dat zo'n verloop stukje makkelijk in de winkel te krijg is?). Dan kan ik gerust een DVI-KVM aanschaffen met PS/2 poorten. Daarnaast betekend dat dat ik niet meteen over hoef te schakelen op een optische muis als ik die nieuwe KVM heb (en kan ik dus zonder probleem een Apple center opzoeken om de muis eens wat beter te testen).

[...]
Als je die inzichten die door uitzoekwerk komen ook eens over wat andere dingen die je vraagt liet schijnen... :z

Power spec voor RS232: 10mA op 5V
Power spec voor USB: 100mA op 5V
Power spec voor PS/2: 275mA op 5V

PS/2 kan dus 2.75x zoveel stroom leveren als een enkele USB apparaat mag trekken...

Voeg daaraan toe dat er zelfs RS232 optische muizen zijn geweest (ik gebruikte er anno 1995 al eentje :7 ) en je ziet dat deze redenering van je op een stapel totaal ongefundeerde aannames rust :o

Oslik blyat! Oslik!

• Paul
  • Laatst online: 20-02 17:32
dion_b schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 00:56:
PS/2 kan dus 2.75x zoveel stroom leveren als een enkele USB apparaat mag trekken...
Niet helemaal... USB werkt met units van 100mA Ieder apparaat wat je aansluit "gebruikt" minimaal 1 unit (wat niet inhoud dat ze dan ook de volle 100mA gebruiken), maar kan tot maximaal 4 extra units aanvragen en zo tot maximaal 0.5A gebruiken.

Ga je met unpowered hubs werken dan loopt het snel terug (op die hub kun je maar 1 ding dat 4 units gebruikt aansluiten, of 4 dingen die er maar 1 gebruiken, de hub zelf gebruikt de 5e), maar in princiepe kun je via USB 0.5A trekken :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 12:17:
[...]

Niet helemaal... USB werkt met units van 100mA Ieder apparaat wat je aansluit "gebruikt" minimaal 1 unit (wat niet inhoud dat ze dan ook de volle 100mA gebruiken), maar kan tot maximaal 4 extra units aanvragen en zo tot maximaal 0.5A gebruiken.

Ga je met unpowered hubs werken dan loopt het snel terug (op die hub kun je maar 1 ding dat 4 units gebruikt aansluiten, of 4 dingen die er maar 1 gebruiken, de hub zelf gebruikt de 5e), maar in princiepe kun je via USB 0.5A trekken :)
Volgens de officiele spec klopt dat, maar PC moederborden vallen meestal onder de "low power" spec en kunnen maar 100mA leveren (of in ieder geval niet de volle 500mA - vandaar ook dat er vaak problemen optreden als meerdere apparaten zonder extern gevoede hub aangesloten worden)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1