Toon posts:

PC instabiel - valt uit, springt aan etc

Pagina: 1
Acties:
  • 312 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na een half jaar ten einde raad:

mobo: Asus P5AD2E Premium
Proc: P560
videokaart 6600GT

Verder het standaard werk: 4 WD schijven 200 GB; Nec brander; asus DVD speler

De pc springt op de meest vreemde momenten plotseling uit en gaat vanzelf weer aan. Tevens vertoont de grafische kaart kuren. De ene keer gaat alles prima, de volgende keer krijg ik verstoord beeld tot alles bevriest en de boel weer vastloopt.

Wat heb ik inmiddels gedaan:
- voeding vervangen is nu (Thermaltake PurePower 480)
- grafische kaart vervangen - van een X600 naar een Asus 6600 GT
- Zalman koelers op de processor en grafische kaart gezet
- pc aangesloten op stopcontact met randaarde
- wake on lan staat niet aan
- laatste bios mobo geflashed
- geheugen vervangen
- slotpower van de graf kaart op max / auto etc

Herinstallatie van Windows helpt niet (laatse nvidia drivers ook geinstalleerd)

De temperatuur van de processor zit op het randje - tussen de 60 en 70 graden. Die van de 6600GT is prima in orde (rond de 50 graden).

Vreemd is dat beide grafische kaarten exact dezelfde problemen vertonen. Het begint met een kleine vertekening, vervolgens wordt het beeld nauwelijks meer ververst tot een complete crash

Opmerkelijk: met de standaard processor koeler had ik altijd last van de "new processor found" foutmelding. Die is verdwenen toen ik de zalman koeler er op zette.

Ik weet het niet meer. Zou het moederbord de oorzaak kunnen zijn? Ik klok niks over - alles draait op standaard instellingen.

Mijn oplossing nu is: UT2004 starten na opstarten pc - goed beeld, dan heb ik geen probleem. Vertekend beeld -> uitzetten en opnieuw proberen. HEt maakt niet uit of ik de pc volledig spanningsvrij heb gemaakt (met de schakelaar op de voeding) of niet

Verwijderd

Klinkt als een brakke processor aangezien wat ik van je tekst kan aannemen je zalman koeler al bij het randje zit, heb je kans dat hij met de oude processor het gedeeltelijk heeft begeven.

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 09:40
je zou idd eens een andere processor kunnen proberen...

btw is tussen de 60 & 70 graden niet net over het randje? Allée, ik probeer de temp van mijn processor toch net iets lager te houden hoor...

PS : kan je je zalman koelers niet harder laten blazen? Of staan die al op max?

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Aangezien je alle andere mogelijkheden systematisch hebt uitgesloten lijkt het er idd op dat het uit je processor en/of moederbord komt.

Maar je hebt ook wel veel in je pc zitten. Zit het soms in een kleine behuizing? Daardoor kan je dus warmte problemen hebben waardoor de processor temps ook zo hoog worden. Prbeer het eens met je kast open. Dus al het plaatwerk er van af.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor het meedenken. De kast is niet echt te klein denk ik. Het is een aopen A600A en de enige insteekkaart is de grafische kaart.

Airflow was ook mijn verdachte. De fans uit de voeding kan ik met regelaars bijstellen en ook de grote case fan is in te stellen wat draaisnelheid betreft. Mobo temp blijft echter keurig rond de 35 graden met uitschieters naar 40 toen het zo ontzettend warm was in Nederland. Kast helemaal open maken heb ik ook geprobeerd - dat scheelt wel wat, een graad of 2-3.

Aan de zijkant van de kast zit zo'n grote toeter opdat de processorfan lucht van buiten de kast aanzuigt. Maakt ook niks uit in welke stand ik die zet of zelfs helemaal weghaal.

Het lullige is: alle onderdelen zijn onder garantie omgeruild. Ik ben ook met mobo en proc naar Alternate terug gegaan. 3 (waarvan 2,5 uur wachten op mijn beurt) uur later en 26 euro armer weer afgedropen - er zou niets mee aan de hand zijn. Wel werd een miniscuul krasje op de heatspreader aan de onderkant van het mobo geconstateerd. Ik zou dus zelf mijn problemen hebben veroorzaakt.

Aangezien de processor nog steeds ruim 400 euro is en het mobo ruim 200 wordt het nu wel een dure grap om verder te testen. Waar zou ik het beste kunnen beginnen?

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
De goude tip naar mijn mening :)
Probeer gewoon je cpu terug te klokken(560= uit mijn hooft zeggen 3,6ghz)
laat hem eens draaien op 3,2 ofzo dat moet wel helpe
als het dan niet helpt dan word het een super moeilijk verhaal(als ie op 3,2 draaid dan mag die niet meer zo warm worden als het goed is!)
Pagina: 1