Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Huis kopen met hypotheek

Pagina: 1
Acties:
  • 360 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik woon op dit moment in een huur huis, maar wil gaan kopen.

Nu ben ik me aan het oriënteren op hypotheken.
Nu ben ik benieuwd welke addertjes mensen hebben meegemaakt tijdens het afsluiten van een hypotheek, maar ook welke tips men hier heeft voor een beginnend iemand.

waar let je het meest op?
wat is het belangrijkste>
enz.

Alvast bedankt

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Het lijkt me sowieso handig om eens met een hypotheekadviseur te gaan praten. Die leggen je in de basis alle begrippen uit, dat praat wat makkelijker als je het hebt over eventuele valkuilen :)

Reken er nl. op dat er een hooooooooooop informatie is, waardoor je al snel door de bomen het bos niet meer ziet.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Spam :?
Jazeker, de hypotheker :Y)

Oftewel: laat jezelf voorlichten door een onafhankelijke hypotheekadviseur. Tweakers doen iets met computers - wat we van geld weten is dat het meestal op gaat aan computers en -onderdelen en dat we er feitelijk altijd te weinig van hebben ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-11 17:05

TwoR

Gekleurde stippen

with stupid ^^

Ik zou inderdaad eerst een orienterend gesprek gaan nemen bij bijboorbeeld de hypotheker en eens veel op inet lezen over verschillende hypotheek vormen.

Ik ben destijds voor een spraarhypotheek gegaan omdat ik het hele beleg gedeelte niet zie zitten ook al is de rente lager. Maar dat is net wat je wil ik ging voor zekerheid en vastheid

[ Voor 37% gewijzigd door TwoR op 04-08-2005 16:29 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:18
Belangrijkste waar op moet letten is dat eerst voor jezelf op een rij zet wat je wil: snel aflossen, of juist langzaam, misschien helemaal niet.

Wil je rente-risico lopen of niet, etc.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

jezelf erin verdiepen is daarnaast pure noodzaak. Een hypotheekadviseur heeft ook belang bij het afsluitenvan, voor zijn/haar toko, gunstige hypotheken. Ga dan ook bij verschillende adviseurs langs en je zal dan zien dat ze elkaar soms volledig tegenspreken. Ga voor jezelf vooral na waar je je 'prettig' bij voelt:

1. aantal jaren vast
2. type hypotheek; spaar/beleg of tussenvormen
3. hoogte hypotheek in relatie met onderpand(huis) en evt geld voor verbouwing etc.

suc-6

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

Pas op voor adviseurs :P Het is namelijk zo dat adviseurs zoals de Hypotheker wel de goedkoopste hypothecaire lening voor je opzoeken, maar daarnaast een relatief dure levensverzekering of spaarplan waar ze zelf de commissie voor opstrijken.

Laat je dus ook over de levensverzekering en spaar- en beleggingsfondsen goed adviseren, en laat je niet in de luren leggen met een lage hypotheekrente.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 16:02:
Ik woon op dit moment in een huur huis, maar wil gaan kopen.

Nu ben ik me aan het oriënteren op hypotheken.
Nu ben ik benieuwd welke addertjes mensen hebben meegemaakt tijdens het afsluiten van een hypotheek, maar ook welke tips men hier heeft voor een beginnend iemand.

waar let je het meest op?
wat is het belangrijkste>
enz.

Alvast bedankt
Ga niet over 1 nacht ijs en laat je door zoveel mogelijk verschillende adviseurs voorlichten. Ga ook naar kleinere zelfstandige adviesbureautjes, daar heb ik (even globaal gezien) heel goed en objectief advies gehad. (Heb uiteindelijk zelfs mijn hypotheek via een eenmanszaakje geregeld. Hij kwam met een paar hele mooi voorstellen, verleent uitstekende service en neemt zijn verantwoordelijkheid (Hij had een klein rekenfoutje gemaakt in zijn offerte, dat scheelde uiteindelijk ongeveer 200 euro in mijn nadeel. Die krijg ik dus mooi terug van hem.)

Laat je niet inpakken door gladde praatjes van adviseurs van wat grotere kantoren zoals de Hypotheker. Ik ben ook bij de Hypotheker geweest. Heb daar een gesprek gehad met zo'n gladjanus. Zulke figuren proberen je echt naar 1 bepaalde verstrekker te sturen, terwijl die misschien wel helemaal niet het gunstigst is voor jou. De Hypotheker was voor mij niet de eerste adviseur en ik wees de adviseur erop dat ik bij een andere verstrekker wellicht voordeliger uit zou zijn. Dat negeerde hij dus gewoon en ging door met zijn praatje en berekeningen. Als je zoiets merkt, gesprek afronden alsof er niets aan de hand is en je gezicht er nooit meer laten zien.

Bedenk je vooraf ook goed wat je wil. Wil je gewoon zo goedkoop mogelijk wonen of wil je ook kapitaal opbouwen? Wil je hoge zekerheid (en dus ook iets hogere kosten) of kun je ook goed slapen als je zou kiezen voor ietsje minder zekerheid (en dus ook iets lagere kosten)?

Verder ben ik zelf niet echt spannende dingen tegengekomen bij het afsluiten van mijn hypotheek.

Als je nu veel tijd hebt en je weet welk huis je zou willen kopen, dan zou ik trouwens proberen om er een beetje vaart achter te zetten. De rabobank heeft deze week de rente voor een aantal rente-vast periodes verhoogd met 0.2%, er bestaat dus best een kans dat veel andere verstrekkers gaan volgen. Als je nu veel tijd kunt steken in je laten voorlichten, dan kan dat je uiteindelijk nog wat geld besparen als je op korte termijn een offerte kunt aanvragen bij een verstrekker.

• curry684
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Als je een echt onafhankelijke partij wil: word lid van Vereniging Eigen Huis en gebruik hun hypotheekservice. Ze berekenen een vaste premie en betalen datgene wat over is linea recta aan jou uit. Dit is niet alleen voordelig voor jou, maar garandeert je ook dat je echt het beste advies voor jouw situatie krijgt en niet het advies dat de intermediair de hoogste premie oplevert :)

En zet voor jezelf goed op een rijtje wat je wil: wil je over 30 jaar je huis afbetaald hebben of een gedeelte ervan? Oftewel hoeveel % wil je aflossen en hoeveel niet? Wil je beleggingsrisico nemen of de zekerheid van een spaarhypotheek? Wellicht wil je je risico's spreiden en ga je voor een 30/30/40 beleggings/spaar/aflossingvrij constructie? :)

Wederom: word lid van Vereniging Eigen Huis. Ze hebben veel publicaties, waaronder dingen als "De Hypotheekgids" en "Eerste huis kopen". Dit zijn erg goede boekjes die je voor minder dan een tientje alles vertellen wat nuttig is om te weten. Plus dat je cheapo opleveringskeuringen en bouwtechnische keuringen kunt laten uitvoeren die je later veel geld besparen.

Professionele website nodig?

• PhoeniX-
  • Laatst online: 21-11 15:53
Goed verhaal van BazzH.

Ik ben bij de hypotheker geweest en de adviseur heeft me keurig uit kunnen leggen hoe de vork in de steel zit. De adviseurs van de postbank komen zelfs gratis, 's avonds bij je langs - vond ik een groot voordeel dat het buiten werktijd kon.

Jezelf goed inlezen is inderdaad onvermijdelijk als je een keuze wilt maken die het beste bij je past. Het probleem is dat in hypotheek- en makelaarland iedereen denkt dat je precies weet hoe alles werkt en heet.
Daarnaast wil elke adviseur graag een bepaald product aan je slijten in plaats van je een onafhankelijk advies geven (is ook wel logisch). Desondanks kunnen verschillende adviseurs en bijvoorbeeld vrienden, ouders en familie met een hypotheek je wel heel goed helpen met het vormen van een beeld van de voor jou geschikte hypotheek.

Uiteindelijk ben ik ook bij de Postbank (prima voorwaarden en de laagste rente) terecht gekomen. De afhandeling van alle zaken voorafgaand aan het passeren bij de notaris (taxatie, hoogte van de inschrijving) is helaas niet goed verlopen (nogal een lang verhaal). Zorg dat je er bovenop zit als je dingen snel geregeld wilt hebben en bel de adviseur voor al je vragen zodat het in ieder geval niet aan jou heeft gelegen :)

offtopic:
Morgen in ieder geval naar de notaris - alles is eindelijk geregeld :)
curry684 schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 17:29:
Wederom: word lid van Vereniging Eigen Huis. Ze hebben veel publicaties, waaronder dingen als "De Hypotheekgids" en "Eerste huis kopen". Dit zijn erg goede boekjes die je voor minder dan een tientje alles vertellen wat nuttig is om te weten. Plus dat je cheapo opleveringskeuringen en bouwtechnische keuringen kunt laten uitvoeren die je later veel geld besparen.
Dat had ik eerder moeten weten .. Had het begrijpen wel wat vergemakkelijkt denk ik! :) Misschien sowieso nog wel interessant om lid van te worden.

[ Voor 25% gewijzigd door PhoeniX- op 04-08-2005 17:35 ]

Verwijderd

PhoeniX- schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 17:31:
[...]

offtopic:
Morgen in ieder geval naar de notaris - alles is eindelijk geregeld :)
Dat heeft bij mij ook wel even geduurd, voordat alles eindelijk geregeld was. En dan ga je naar zo'n retedure notaris met het idee daar wel even bezig te zijn en dan sta je binnen de 30 minuten weer buiten met het afschrift van je hypotheekakte. (Gisteren heb ik trouwens mijn eigendomsbewijs / afschrift van de akte van levering per post thuis ontvangen. Voor mij is het nu echt helemaal afgerond, eindelijk.)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 17:38 ]

• curry684

curry684

Het uitzoeken van een hypotheek wordt een stuk eenvoudiger met de Hypothekengids. De Hypothekengids is drie-in-één. Allereerst een echte gids die u door het selectieproces heen loodst, van offerte naar notaris. Daarbij is het een compleet naslagwerk met alle achtergrondinformatie over hypotheken. En het belangrijkste: ieder jaar opnieuw worden de hypotheekvoorwaarden van de veertig belangrijkste geldverstrekkers beoordeeld. Deze voorwaarden kunt u met elkaar vergelijken in de uitgebreide overzichten in de Hypothekengids. De Hypothekengids is elk jaar weer up-to-date met actuele hypotheekvoorwaarden, een oordeel over de nieuwste producten en alle recente belastingwijzigingen op een rij.
Prijs voor leden € 10,20, voor niet-leden € 13,40
;)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
PhoeniX- schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 17:31:
. De adviseurs van de postbank komen zelfs gratis, 's avonds bij je langs
Een hypotheek loopt 30 jaar en je vertrouwt op gratis advies? Eigenlijk wil je onafhankelijk advies van iemand die geen provisie vangt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• PhoeniX-
MSalters schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 19:40:
Een hypotheek loopt 30 jaar en je vertrouwt op gratis advies? Eigenlijk wil je onafhankelijk advies van iemand die geen provisie vangt.
Iemand van de Postbank verkoopt geen onzin. Plus het feit dat ze 's avonds langskomen maakte het voor mij aantrekkelijk om eens met zo'n kerel te gaan praten.

Verwijderd

PhoeniX- schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 20:13:
[...]

Iemand van de Postbank verkoopt geen onzin.
Nee, maar hij zal je ook niet vertellen dat je beter naar de ABN-AMRO, Rabobank, Fortis, Bouwfonds, Direct-bank, Bank of Schotland of een van de andere 500 hypotheekverstrekkers moet gaan omdat die in jouw situatie gunstiger zijn.
vond ik een groot voordeel dat het buiten werktijd kon.
Moet je voor de gein eens naar een eenmanszaakje gaan. Die komt dan wel niet bij je thuis, maar hij komt gewoon naar zijn kantoor op een moment dat het jou uitkomt. Ik heb al eens 's avonds een afspraak gehad (was een spoedklusje, hij had een fout in de offerte van de bank ontdekt en ik moest voor zijn correctie bijparaferen op de offerte om de correctie geldig te maken, het was toen die avond of een week later ofzo, maar dat was geen probleem) en ook een keer op zaterdag (ik werk door de week en had rond die tijd even geen vrije dag, ook geen probleem).

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 20:34 ]

• PhoeniX-
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 20:27:
Die komt dan wel niet bij je thuis, maar hij komt gewoon naar zijn kantoor op een moment dat het jou uitkomt.
Dat geloof ik allemaal wel, ik heb ook niet alleen die postbank kerel gesproken namelijk. Punt was meer dat MSAlters het bracht alsof iets wat niets kost niet te vertrouwen kan zijn.

Verwijderd

PhoeniX- schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 21:19:
[...]

Dat geloof ik allemaal wel, ik heb ook niet alleen die postbank kerel gesproken namelijk. Punt was meer dat MSAlters het bracht alsof iets wat niets kost niet te vertrouwen kan zijn.
Denk dat hij meer bedoelde dat "gratis" en "'s avonds" niet zo belangrijk zijn. Je moet niet moeilijk doen over 2 of 3 vrije dagen opnemen om in die dagen je voor te laten lichten over hypotheken.

Ik ben ook de laatste die gaat beweren dat de Postbank niet goed zou zijn. Puur op de rentestand van nu afgaand, is het zelfs een voordelige keuze in veel gevallen.

Verwijderd

curry684 schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 17:29:
Als je een echt onafhankelijke partij wil: word lid van Vereniging Eigen Huis en gebruik hun hypotheekservice. Ze berekenen een vaste premie en betalen datgene wat over is linea recta aan jou uit. Dit is niet alleen voordelig voor jou, maar garandeert je ook dat je echt het beste advies voor jouw situatie krijgt en niet het advies dat de intermediair de hoogste premie oplevert :)
Zo zijn er tegenwoordig (gelukkig) meer bv www.exclusiefadvies.nl

• PhoeniX-
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:27:
Ik ben ook de laatste die gaat beweren dat de Postbank niet goed zou zijn. Puur op de rentestand van nu afgaand, is het zelfs een voordelige keuze in veel gevallen.
My point exactly. Maar gezien de vragen van de TS is hij nogal orienterend bezig en kan juist zo'n postbank kerel een hoop basisdingen uit leggen. En dat doet hij dan ook nog bij jou thuis, wanneer het jou uitkomt! ;)

Verwijderd

PhoeniX- schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 00:01:
[...]

My point exactly. Maar gezien de vragen van de TS is hij nogal orienterend bezig en kan juist zo'n postbank kerel een hoop basisdingen uit leggen. En dat doet hij dan ook nog bij jou thuis, wanneer het jou uitkomt! ;)
Hij kan je warmpraten voor 1 van de producten van de Postbank, met andere woorden.

Je kan ook gewoon even via de website van Frysia een formuliertje invullen met je telefoonnummer, wordt je zelfs teruggebeld op je mobiel. Hoef je er niet eens voor thuis te blijven! (Alleen wordt je dan niet warmgepraat voor een Postbank-product, maar voor een Frysia-product.)

Zulke informatie wil ik dus niet krijgen van iemand die belangen heeft in de verkoop van producten van 1 bepaalde verstrekker. Die informatie wil ik krijgen van iemand die het worst zal wezen of je nou voor verstrekker A, B, C of de rest van het alfabet kiest, zolang je HEM die hypotheek maar af laat sluiten zodat hij zijn eigen huis, auto en eten kan blijven betalen. (En als het ff kan moet je ook nog bij hem terugkomen als je een paar jaar later een andere hypotheek wil.) En eigenlijk moet je dan ook niet bij die grote kantoren zijn, want die hebben allemaal "contracten" met 1 of 2 verstrekkers, voor elke hypotheek van die verstrekker krijgen zij meer provisie. De heel algemene informatie kun je prima van zoiemand krijgen, maar zodra je bij informatie rond verschillen in voorwaarden van verschillende verstrekkers aankomt, zal de informatie die je krijgt toch wat "gekleurd" zijn.

In jouw geval moet je dus van iemand die helemaal NIKS met de Postbank te maken heeft horen dat jij een hypotheek van de Postbank moet nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2005 09:28 ]

Verwijderd

Ik kan niet helemaal uit de openingspost opmaken of je je huidige huurhuis wilt kopen of een ander huis. Zelf willen wij ons huurhuis kopen. Als dat bij jou ook het geval is een tip: bij de Vereniging eigen huis kan je een boek kopen over het kopen van je huurhuis. Ik heb het hier liggen, maar nog niet doorgelezen. Maar het is een bruikbaar middel zo te zien.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 22:02 ]

• BYM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-08 13:25

BYM

In memoriam : De Gulden

Ik zit in een nog veel lastiger parket.
Wij hebben maandag het voorlopig koopcontract getekend, maar er is gebleken dat mijn contract niet verlengd gaat worden, ergo de werkgeversverklaring stelt nu ook geen fuck meer voor.

Gevolg is dat we nu in de zenuwen zitten of die klote hypotheek wel doorgaat, want "ons" huis hebben we al uitgezocht :|

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-11 06:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik vrees dat je in dat geval de hypotheek moeizaam rond gaat krijgen. Banken verstrekken alleen een hypotheek op een tijdelijk contract als de werkgever aangeeft het contract bij gelijk functioneren om te gaan zetten in een vast dienstverband.

• Q-bone
  • Laatst online: 09:09

Q-bone

Dusss...

kan je eigenljk als student ook een hypotheek afsluiten? geen vaste baan, alleen stufi ? want huren is eigenlijk veel duurder... :(

bla?

• curry684

curry684

Q-bone schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:14:
kan je eigenljk als student ook een hypotheek afsluiten? geen vaste baan, alleen stufi ? want huren is eigenlijk veel duurder... :(
Ja hoor, zolang je maar aan de vuistregel voldoet dat je maximaal 4.5 keer je gegarandeerde jaarsalaris kunt lenen.

Veel plezier in je garagebox ;)

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik denk dat je voor 12.000 nog niet eens echt veel garagebox koopt :P (12 x 220 x 4,5 = 11800)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:46

Dido

heforshe

Daniel schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 15:32:
Ik denk dat je voor 12.000 nog niet eens echt veel garagebox koopt :P (12 x 220 x 4,5 = 11800)
Bijna: in Rotterdam een parkeerplaats in een gedeelde parkeergarage (nieuwbouwproject): 12.500 euro. :+

Wat betekent mijn avatar?

• MSalters
Koopje. Die dingen waren 10 jaar geleden al 25K guldens.

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

BYM schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 12:44:
Ik zit in een nog veel lastiger parket.
Wij hebben maandag het voorlopig koopcontract getekend, maar er is gebleken dat mijn contract niet verlengd gaat worden, ergo de werkgeversverklaring stelt nu ook geen fuck meer voor.

Gevolg is dat we nu in de zenuwen zitten of die klote hypotheek wel doorgaat, want "ons" huis hebben we al uitgezocht :|
Dat hangt ervanaf. Op het moment dat je de hypotheekofferte geaccepteerd hebt en alle benodigde stukken hebt ingestuurd, was het toen op papier allemaal in orde? Dat wil zeggen, is op de werkgeversverklaring aangegeven dat "bij gelijkblijvend functioneren en ongewijzigde bedrijfsomstandigheden" het tijdelijke dienstverband wordt omgezet in een dienstverband voor onbepaalde tijd? Kan me nauwelijks voorstellen dat ze je op basis van een tijdelijk contract zonder intentieverklaring tot een contract voor onbepaalde tijd een hypotheek zouden verstrekken. Je werkgeversverklaring is trouwens ook niet zoveel waard. Daarop geeft je werkgever alleen maar aan:
- Gegevens werkgever (dus naam en adres)
- Gegevens werknemer (dus jouw naam, adres, geboortedatum, datum in dienst en functie)
- Aard van het dienstverband (hier gaat het dus o.a. om: onbepaalde tijd, bepaalde tijd, flexibele arbeidsrelatie. Of er sprake is van een proeftijd en het voornemen om het dienstverband binnenkort te beëindigen en of je directeur / aandeelhouder bent.)
- Verklaring voortzetting dienstverband (ook belangrijk, hier moet ja ingevuld zijn samen met een stempel en handtekening van je baas. Dit is in feite een intentieverklaring voor een contract voor onbepaalde tijd. Let op, een intentieverklaring voor een verlenging van een tijdelijk contract met weer een bepaalde periode is waardeloos.)
- Opbouw van je inkomen
- Leningen / Loonbeslag

M.a.w.: Als er op je werkgeversverklaring (of op een aparte intentieverklaring) niet door je werkgever wordt verklaard dat je tijdelijke contract bij gelijkblijvend functioneren en ongewijzigde bedrijfsomstandigheden omgezet gaat worden naar een contract voor onbepaalde tijd, dan geef ik je weinig kans op een hypotheek.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2005 20:23 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Had je maar 10-15 jaar geleden voor deze keus gestaan. Dan ging je langs een paar banken en vergeleek de rente en afluitprovisie. Je kon kiezen uit een lineaire of annuïteiten hypotheek en dat was het wel zo'n beetje. Tegenwoordig is dat wat lastiger, wanneer je niet de twee voornoemde hypotheken wilt tenminste. Er zijn zoveel hypotheek vormen en afgeleiden daarvan, dat je door de bomen het bos soms niet meer ziet.

De hypotheker en dergelijke tussenpersonen hebben belang bij het afsluiten van hypotheken waarbij belegt, verzekert en in mindere mate, niets afgelost wordt en dan ook nog eens bij een bepaalde bank. De provisie die de tussenpersoon ontvangt is dan hoger. Dit kan er voor zorgen dat zij niet de meest geschikte hypotheek voor de klant uitzoeken, maar alleen kijken naar de bolling van hun portemonnaie. Je kunt dan nog beter enkele banken aflopen, omdat je dan ten minste weet dat zij hun eigen hypotheken willen slijten. Bij een tussenpersoon kun je jezelf onterecht "veilig" voelen.

Mijn ervaringen bij twee tussenpersonen en één bank, even kort door de bocht :) :
• Tussenpersonen luisteren niet. Bij een expliciete vraag om nihil risico kwam er toch een voorstel voor een hypotheek met een beleggingscomponent. Deze hypotheek ging ook uit van het gebruik van premiesparen voor premiebetaling. Aangezien premiesparen inmiddels is afgeschaft kun je dit niet nihil risico noemen.
• Bij beide tussenpersonen zijn verschillende rekenfouten gemaakt. In alle gevallen ging het om fouten die ten voordele waren van de hypotheek waar naar toe gestuurd werd. De fouten varieerden van 1000 tot 20.000 euro. Dat maakt vergelijken natuurlijk wel lastig.
• De tussenpersonen lieten zich negatief uit over elkaar. Op subtiele wijze, maar toch.
• Tussen het accepteren van de offerte en de overdracht zat teveel tijd, zodat er een nieuwe offerte getekend moest worden. Mondeling was het geen probleem om de rente die afgesproken was ook voor de tweede offerte te laten gelden. In de praktijk was die afspraak weinig waard en ging de rente dus omhoog.

Tips:
• Maak eerst voor jezelf duidelijk wat je wilt. Zekerheid of risico, aflossen of niet. Ben je conservatief ingesteld. Kijk niet alleen naar cijfers, maar ook naar gevoel.
• Hou er rekening mee dat je situatie kan wijzigen (werk, relatie, kinderen).
• Wees kritisch gezien de afhankelijkheid van tussenpersonen en banken.
• Onderhandel niet alleen over het rentetarief, maar ook over de afsluitprovisie die je moet betalen.
• Neem de tijd. De berekeningen die je mee krijgt zijn er om goed te bestuderen. Wees bedacht op "foutjes" en vraag door.
• Realiseer je dat het om een verbintenis voor vele jaren en veel geld gaat.

Als laatste een quote van mezelf uit een ander topic, "gebruik je verstand en je intuitie en bedenk dat alle raad (ook die van mij) gekleurd is."

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik ben afgelopen jaar uitstekend geadviseerd door De Hypotheker. Voor een soort second opinion ben ik daarna nog naar de ABN-Amro gegaan, omdat ik daar al jaren klant ben en ze veel specifiek voor medici en medisch studenten doen.
De offerte van ABN-Amro was echter veel minder aantrekkelijk dan wat De Hypotheker me had voorgesteld, ook na het halveren van de afsluitprovisie vanwege de klantrelatie.
Bij De Hypotheker was het advies nauwelijks subjectief voorzover ik kan oordelen, want er werden scenario's van drie hypotheekverstrekkers doorgerekend.
Ook heeft m'n contactpersoon veel voor me geregeld: de taxatie, bekijken van het voorlopig koopcontract, spoed gezet achter het rondmaken van de hypotheek bij de bank, en dat alles in een korte tijd omdat de overdracht minder dan een maand verwijderd was. Ook de persoonlijke behandeling door de mensen achter de balie die echt meeleefden, en dat m'n adviseur me regelmatig belde om me van de stand van zaken op de hoogte te houden (wanneer de taxatie zou plaatsvinden en door welke makelaar etc.) vond ik super.
Kortom, er zal best op m'n hypotheek zijn verdiend, maar dat was het zeker waard! Wellicht was de uiteindelijke hypotheek voor hen ook lucratief, voor mij is die het ook en zelf had ik dat niet zo gemakkelijk kunnen uitvinden.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Ik heb onlangs een huis gekocht en dus ook een hypotheek afgesloten. Aangezien ik daar in eerste instantie geen verstand van had heb ik een aantal banken gebeld en ze voor de keuze gesteld een afspraak met mij te maken in de avonduren of in het weekend. Uiteraard gingen ze daar uiteindelijk allemaal mee akkoord. Ook heb ik nog een tweetal "onafhankelijke" adviseurs gesproken en uit al hun verhalen en offertes mijn uiteindelijke voorstel gekozen. Daarbij heb ik gekozen voor het beste gevoel en niet direct voor de laagste rentetarieven (zijn onderhandelbaar ook al zeggen ze van niet, vraag anders korting op afsluitprovisie o.i.d. je hebt zo een paar 1000 euro korting geregeld). Houd er ook rekening mee dat een hypotheek een "levend" product is, d.w.z. door de jaren heen zul je geregeld aanpassingen moeten maken aan een veranderende situatie. Bij een bank ga je een relatie aan waar je je vragen meestal bij een accountmanager kwijt kan, een onafhankelijk bureau verkoopt je een hypotheek en daarna heb je niets meer met die persoon van doen.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:35

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik sluit me aan bij de ervaringen van Canaria. Ik heb ook een hypotheek via de Hypotheker en we hebben zelfs 2 offertes geregeld (1tje zonder medische keuring mochten we die nodig hebben en gelukkig hadden we die geregeld). Daarnaast regelen ze veel andere rompslomp, wat wel fijn is. Verder zat er ook nog een enorm leuke chick achter de balie, dus dat is altijd een pluspunt! :Y)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Hillie schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 14:20:
Ik sluit me aan bij de ervaringen van Canaria. Ik heb ook een hypotheek via de Hypotheker en we hebben zelfs 2 offertes geregeld (1tje zonder medische keuring mochten we die nodig hebben en gelukkig hadden we die geregeld). Daarnaast regelen ze veel andere rompslomp, wat wel fijn is. Verder zat er ook nog een enorm leuke chick achter de balie, dus dat is altijd een pluspunt! :Y)
Ik denk dat het erg veel uitmaakt welke adviseur je krijgt bij een bedrijf als De Hypotheker. De adviseur die ik daar had, heeft me praktisch de deur uitgejaagd met zijn praatjes en door mijn eigen inbreng te negeren. Daarom ALTIJD bij zoveel mogelijk tussenpersonen informeren. Voor jou viel de Hypotheker met "adviseur A" erg goed uit. Ik had de Hypotheker met "adviseur B" en die was aanmerkelijk minder.

Volgens mij is het overigens standaard dat je zelf bijna niets hoeft te doen, behalve paraafjes en handtekeningen zetten en uitleg krijgen en de uiteindelijke keuzes maken die de adviseur je voorlegt. Mijn adviseur (zelfstandige) heeft ook zo'n beetje alles geregeld, tot de voorlopige belastingteruggave toe. (En ik heb zelfs nog meer dan 220 euro van de afsluitprovisie teruggekregen ook! Deze week gestort op mijn rekening.)

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 16:40:
[...]

Ik denk dat het erg veel uitmaakt welke adviseur je krijgt bij een bedrijf als De Hypotheker. De adviseur die ik daar had, heeft me praktisch de deur uitgejaagd met zijn praatjes en door mijn eigen inbreng te negeren. Daarom ALTIJD bij zoveel mogelijk tussenpersonen informeren. Voor jou viel de Hypotheker met "adviseur A" erg goed uit. Ik had de Hypotheker met "adviseur B" en die was aanmerkelijk minder.

Volgens mij is het overigens standaard dat je zelf bijna niets hoeft te doen, behalve paraafjes en handtekeningen zetten en uitleg krijgen en de uiteindelijke keuzes maken die de adviseur je voorlegt. Mijn adviseur (zelfstandige) heeft ook zo'n beetje alles geregeld, tot de voorlopige belastingteruggave toe. (En ik heb zelfs nog meer dan 220 euro van de afsluitprovisie teruggekregen ook! Deze week gestort op mijn rekening.)
Dan maak ik er 3-1 van want mijn ervaring met de Hypotheker is ook erg positief. Ik heb met de hypotheker en de Hypotheekshop gesproken. Beide waren goed, maar kwamen met compleet verschillende voorstellen.. sja en dan wordt het een kwestie van gevoel...

Wat ik wel vreemd vond wat dat je niet tweemaal een offerte van een bank kan aanvragen via twee verschillende bemiddelaars..

iRacing Profiel

Verwijderd

MrBarBarian schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 16:45:
[...]
Wat ik wel vreemd vond wat dat je niet tweemaal een offerte van een bank kan aanvragen via twee verschillende bemiddelaars..
Dat komt omdat de ene tussenpersoon meer commissie ontvangt dan de ander! Dan zou er dus een prijsverschil ontstaan tussen de twee verschillende offertes.

Let op: objectieve tussenpersonen bestaan niet! Vraag dus altijd ook rechtstreeks offertes aan bij geldverstrekkers!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:35

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 16:40:
Ik ben ook bij meerdere personen geweest, en vond het bij hun vanaf het begin al prettig. Ik vrees dat jij echt de verkeerde knakker hebt gehad. Bij sommige andere toko's kwam ik binnen, werd ik aangekeken met een blik van "Jij kunt echt geen huis kopen" en werd ik in gesprekken ook niet serieus genomen. Tja, als je op gympen, een wijde spijkerbroek, t-shirt en sweater binnenkomt en dan toch aanzienlijk meer verdient dan zo'n lulletje, mooi toch? ;) Maar serieus, het hangt er nogal vanaf. Ik werd bij de hypotheker erg fijn geholpen, ook nadat de papieren getekend waren enzo.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• MrBarBarian
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 17:09:
[...]

Dat komt omdat de ene tussenpersoon meer commissie ontvangt dan de ander! Dan zou er dus een prijsverschil ontstaan tussen de twee verschillende offertes.

Let op: objectieve tussenpersonen bestaan niet! Vraag dus altijd ook rechtstreeks offertes aan bij geldverstrekkers!
Nou, het was niet zozeer de tussenpersoon die het probleem was.. meer de bank zelf...

Twee offertes proberen op te vragen bij de Rabo, en de tweede werdt geweigert.. (spreekt dus voor zich dat de Rabo bijvoorbaat al is afgevallen)

iRacing Profiel

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Dan maak ik het 3-2 :P De Hypotheker weigerde zelfs om een afspraak met mij te maken toen ze te horen kregen dat ik zelfstandig ondernemer was :X Dan konden ze me niet helpen zeiden ze 8)7 Terwijl ze mijn situatie helemaal niet kenden :r Da's dus een tent waar ik nooit meer heenga.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 17:09:
[...]

Dat was inderdaad ook mijn motto. Na een slecht gesprek bij de Hypotheker, een andere "tussenpersoon"en een aantal offertes bij de geldverstrekkers, bleek voor mij de beste keuze mijn eigen bank te zijn. Aantrekkelijke rentekorting van 3/10 procent voor 7 jaar (3,7%), korting van provisie, etc. leverde mij een voor mijn situatie gunstige keuze voor de Rabo op. Verder zelf alles geregeld zonder tussenpersoon of makelaar. Kostte me misschien bij elkaar 12 uur tijd maar ik heb sowieso al minimaal 1000 tot 2000 euro provisie aan tussenpersoon bespaard.

• Roenie
  • Niet online
Daniel schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:52:
Dan maak ik het 3-2 :P De Hypotheker weigerde zelfs om een afspraak met mij te maken toen ze te horen kregen dat ik zelfstandig ondernemer was :X Dan konden ze me niet helpen zeiden ze 8)7 Terwijl ze mijn situatie helemaal niet kenden :r Da's dus een tent waar ik nooit meer heenga.
Eigenlijk staat het al 3-3 :)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Daniel schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:52:
Blijkbaar ben je als zelfstandig ondernemer te moeilijk/lastig voor ze :?

• Roenie
  • Niet online
Misschien leveren ondernemers minder op aangezien de bank denkt meer risico te lopen?

• MrBarBarian
Wekkel schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 11:09:
[...]

Blijkbaar ben je als zelfstandig ondernemer te moeilijk/lastig voor ze :?
Kan heel goed ja.. Ik denk dat er voor een zelfstandig ondernemer meer moet worden nagezocht dan voor andere mensen..

Daarbij was ik ook wel erg interesant/makkelijk voor ze: een starter zonder reeds bestaande hypotheken of andere schulden..

iRacing Profiel

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Kortom, kaal en nog naief ;)

Verwijderd

MrBarBarian schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 11:29:
[...]

Kan heel goed ja.. Ik denk dat er voor een zelfstandig ondernemer meer moet worden nagezocht dan voor andere mensen..

Daarbij was ik ook wel erg interesant/makkelijk voor ze: een starter zonder reeds bestaande hypotheken of andere schulden..
Voor een zelfstandig ondernemer wil de bank meestal jaarcijfers van een x-aantal jaar zien. Als die voor x jaar achter elkaar goed zijn, dan valt er wat te regelen. Maar dat is dus inderdaad iets meer moeite dan een werkgeversverklaring + loonstrookje lezen.

• MSalters
Precies: de bank wil die cijfers zien en het risico beoordelen. De hypotheker is een dozenschuiver, zeg maar de Dixons van de hypotheken. Als het niet in het standaard assortiment zit is het niet te koop. Zij kunnen echt geen risico's beoordelen voor de bank, en omgekeerd gaat een bank geen hypotheekofferte maken voor zo'n hypotheker-klant (te weinig kans op omzet)

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

er is maar een echt onafhankelijke hypotheekadviseur en dat is die zonder provisie !! (zoals ik :) ) Ik werk zelf voor een onderlinge non profit verzekeraar met een vast inkomen zonder provisie. Wij doen zaken met 15 geldverstrekkers / 20 verzekeraars en het enigste wat van belang is >> de klant zijn wensen !!

Ik loop al 10 jaar mee in dit vak en er zijn best eerlijk adviseurs, ook in de grote ketens, maar uiteindelijk speelt het eigenbelang altijd mee...................... wat dus kan leiden tot een minder gunstig advies voor de klant.

Vraag gerust eens aan je adviseur wat hij aan je verdient, de reacties zijn altijd wel vermakelijk

• Roenie
  • Niet online
Univé :?

Verwijderd

StuiTeR schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 22:36:
Vraag gerust eens aan je adviseur wat hij aan je verdient, de reacties zijn altijd wel vermakelijk
Wanneer gaat die nieuwe wet eigenlijk in, waarbij tussenpersonen bij elk financieel product dat ze aan de man proberen te brengen, moeten vertellen hoeveel provisie ze er zelf aan over houden? Januari 2006 toch?

Verwijderd

Q-bone schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:14:
Huren hoeft niet duurder te zijn. Als je niet zo'n hoog inkomen hebt (bijv. student), kun je een aardige huursubsidie krijgen, die zo maar 40-50% van je bruto woonlasten kunnen zijn. Als je vervolgens nog zuinigjes aan doet met energie, kun je voor 350 netto/maand klaar zijn, incl. GWE.

Daar heb je redelijk weinig hypotheek voor :)

Nadeel is wel dat je geen bezit opbouwt (door afnemende schuld), maar wel dat je flexibel bent als je weg wil, en redelijk goedkoop kan wonen.
Pagina: 1