WD IDE in RAID 0 en Seagate SATA RAID 1 of andersom?

Pagina: 1
Acties:

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-02 12:02
Goedemiddag,

Mijn situatie is als volgt:
Mijn trouwe WD 80Gb 8Mb cache heeft zijn MBR onleesbaar gemaakt.
Nu ben ik files aan het recoveren.
Heeft iemand enig idee of een schijf dan nog betrouwbaar is?

Nu zit de schrik er weer goed in bij mij en wil een betere manier van backuppen.
Gelukkig kon ik recoveren anders was ik alles kwijt geweest.

Nu heb ik er een 2de WD 80GB IDE bij gekocht en 2x Seagate 7200.7 SATA.
Mocht mijn WD waarvan de MBR weg is, toch kapot blijken te zijn dan gaat hij richting RMA.
Dus even voor het gemak ervan uitgaan 2x WD 80Gb IDE en 2x Seagate 7200.7 80Gb Sata.

Dit alles komt te zitten op een Asus P4P800 deluxe.

Nu heb ik al een test setup gedraaid met de 2x seagate in RAID 0 maar de prestatie vielen erg tegen
Mijn enkele WD was bijna net zo snel.

Nu wil ik het volgende doen 2x WD in RAID 0 en 2x Seagate in RAID 1.

Van de 2x WD in RAID 0 heb ik nog niet kunnen testen.

Maar is dat een logisch gedacht of zouden jullie zowiezo de Seagate In RAID 0 zetten?

Graag jullie mening hierover.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 16:17

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Met een brakke MBR zou ik die 2 WD's in RAID 0 toch met enige nadruk afraden ;)

Die Seagates moeten zeker beter presteren als 1 losse WD. Als ze dat echt niet doen (nadat je AL het mogelijke hebt geprobeerd) dan zou ik ze dus gewoon enkel aansluiten. RAID 0 is dan nogal doelloos ..

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Bij een Raid-0/1 configuratie met 4 disks is/zijn de langzaamste disks bepalend voor de snelheid.
Hoe je ze dan aansluit maakt geen fluit uit, al zou het kunnnen dat een snellere burst-cache (of een grotere cache) van je RAID-0 net even sneller is de eerste milliseconden. Gemiddeld genomen zijn de prestaties echter vrijwel identiek; lees bijna 0,00 % verschil in performance.

Logisch, want zover ik weet werkt RAID 0/1 synchroon; wat de RAID-0 verwerkt word direct ook verwerkt door je RAID-1. Vooruitwerken van je RAID-0, terwijl de RAID-1 erachteraan hobbelt gebeurt dan ook niet.

Zou iig je WD met de WD Diagnose tool eens grondig inspecteren eer je het in een RAID-config zet (welke config dan ook!).

Oja, wat wel verschil maakt is welke RAID-controller je gebruikt. Dit geld ook voor onboard oplossingen. Tenminste, dit geld voor de RAID-0 config. Gebruik je beide controllers, de een voor RAID-0 en de ander voor RAID-1, is het weer hetzelfde verhaal; de langzaamste bepaalt de uiteindelijke snelheid.

[ Voor 18% gewijzigd door Madrox op 04-08-2005 15:42 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!