Toon posts:

AMD64 Boxed CPU's & andere Koelers

Pagina: 1
Acties:
  • 420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok, laat ik eerst even zeggen dat ik de faq doorgezocht heb en ook de search heb gebruikt van het forum. Heel veel over boxed vs tray maar kheb mijn vraag niet kunnen beantwoorden. Voordat ik weer te snel wordt gelocked. :)

Gaat eigenlijk om het volgende, als ik een AMD64 boxed processor koop krijg ik 3 ipv 1 jaar garantie heb ik gelezen. Ze vertrouwen dat ding kennelijk meer als er een AMD koelertje op zit? Maaaar, als ik dat koelertje er nu afsloop voor een andere? (betere) Geef ik dan mn garantie gelijk op of...?
Zo ja dan blijven er twee keuzes, of ik koop een tray met een zalman of een boxed. Toch? :)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Inderdaad vervalt de 3 jaar garantie als je de boxed koeler niet gebruikt. Vreemde genoeg want er zijn veel betere koelers die je, net als de boxed koeler, er zelf op moet monteren. Als de boxed koeler nu al op de CPU zou zijn geplaatst door AMD zelf, dan zou ik het snappen, maar nu is het eigenlijk een beetje vreemd. Of AMD moet denken dat je er een minder presterende koeler er op zet.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

yep dat klopt uiteraard. Persoonlijk zou ik voor de Zalman CNPS 7000B alcu of cu gaan
Deze is lekker stil en koelt zeer goed. Kheb hem zelf dus kspreek uit ervaring.

Waarom niet de grotere Zalman 7700 alcu of cu? Omdat je de koeler er telkens af moet halen als je nieuw ram in je pc wilt steken en omdat hij evengoed koelt als de 7000B. Alleen koelt hij dan ook een beetje meer de onderdelen rond de processor en dat is dan weer wel positief.
Weer negatief is dan dat hij toch enkele decibels meer geluid maakt op full load.

Uiteraard bestaan er nog andere alternatieve merken die ook zeer goed presteren of zelfs nog beter.
Maar uiteraard verlies je dan zowiezo 2 jaar garantie

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 15:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wel vreemd inderdaad, even een quote van de best buy guide van juli '05:
De keus voor een boxed versie van de AMD Athlon 64-processor is niet alleen financieel gerechtvaardigd. Ook wordt de garantietermijn van de processor verlengd van twee naar drie jaar. Verder presteert de standaardkoeler voldoende, onder meer doordat AMD de warmteproductie beter in de hand heeft dan Intel. Hierdoor presteert de koeler niet alleen, maar is deze ook een stuk stiller dan de meegeleverde versie van Intel. Een ander punt was vroeger de aankondiging van AMD dat er geen trayprocessors meer aan consumenten geleverd zouden gaan worden, maar tegenwoordig is AMD daarvan afgestapt. Er kunnen nu ook 'boxed'-processors zonder koeler worden aangeschaft.

Voor ons is dat laatste een goed alternatief, aangezien zo'n processor zonder koeler goedkoper in de aanschaf is en we zelf een betere koeler op kunnen plaatsen. De koeler die we hiervoor kunnen aanraden is de Zalman CNPS7000B-AlCu, die als goed getest uit ons review is gekomen. De totaalprijs van deze combinatie is echter wel iets duurder dan waarvoor wij nu gekozen hebben.
Huh? Een boxed CPU zonder koeler? Is dat niet een tray...? Of is er dus wel een boxed versie met 3 jaar garantie maar zonder AMD koelertje? Het wordt er allemaal weer niet simpeler op zo he voor een noep... :)

Zie trouwens dat een boxed versie van de CPU die ik int vizier heb (3500 Venice) maar 10 euri meer kost dan een tray... Plus dan nog de 22,- voor die zalman. Betaal dan dus uiteindelijk meer geld terwijl ik 2 jaar garantie inlever, en dat voor een paar extra Mhz die je eruit perst met die zalman erop. Hmmmmmm

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 16:34 ]

Verwijderd

Even een vraagje tussendoor, betekend boxed nou dat er een heatsink plus fan los bijgeleverd word, ofdat de processor met heasink plus fan geleverd word en dat de heatsink + fan dan al op de processor gemonteerd zitten?

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

heb nu een boxed, erg lawaaiig, zeer eenvoudig te tunen, je hoort daarna niks meer, waarom zou ik een zalman nemen?

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• TeringJantje
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:12
Misschien ligt het aan mij, maar toch snap ik iets niet. Stel je hebt een boxed proc gekocht en je gebruikt een andere koeler dan de boxed koeler en er gaat iets mis. Hoe kan amd (of de winkel) dan aantonen dat ik niet de boxed koeler heb gebruikt? Zoals iemand al eerder zei, dit heeft alleen nut, als amd de koeler al monteerd. Vind het ook een beetje vreemd dat je bijvoorbeeld wel garantie hebt wanneer je de proc sloopt met het monteren van de stock koeler en niet wanneer je een andere aan het monteren bent.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 01:26:
Even een vraagje tussendoor, betekend boxed nou dat er een heatsink plus fan los bijgeleverd word, ofdat de processor met heasink plus fan geleverd word en dat de heatsink + fan dan al op de processor gemonteerd zitten?
Boxed betekend inclusief heatsink en fan. De fan zit al op de heatsink. Enkel de heatsink op de CPU zelf plaatsen en klaar.

Verwijderd

Ik raad je een Arctic Freezer 64 aan, erg stil, en erg koud ;)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 14:43:
Maaaar, als ik dat koelertje er nu afsloop voor een andere? (betere) Geef ik dan mn garantie gelijk op of...?
Zo ja dan blijven er twee keuzes, of ik koop een tray met een zalman of een boxed. Toch? :)
Ja, je hebt inderdaad de keuze voor
a) Boxed cpu + boxed koeler.
b) Tray cpu + koeler.

Voordeel van boxed cpu is de extra garantie. Nadeel is dat het duurder is en je geen betere (stillere / koelere) koeler kan gebruiken. Een betere koeler dan de boxed koeler is al verkrijgbaar voor 10 euro. Staar je niet blind op Zalman koelers trouwens, er zijn heel wat meer alternatieve koelers te vinden.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 12:52

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 16:22:
Wel vreemd inderdaad, even een quote van de best buy guide van juli '05:

[...]

Huh? Een boxed CPU zonder koeler? Is dat niet een tray...? Of is er dus wel een boxed versie met 3 jaar garantie maar zonder AMD koelertje? Het wordt er allemaal weer niet simpeler op zo he voor een noep... :)

Zie trouwens dat een boxed versie van de CPU die ik int vizier heb (3500 Venice) maar 10 euri meer kost dan een tray... Plus dan nog de 22,- voor die zalman. Betaal dan dus uiteindelijk meer geld terwijl ik 2 jaar garantie inlever, en dat voor een paar extra Mhz die je eruit perst met die zalman erop. Hmmmmmm
Je levert maar 1 jaar garantie in, want je krijgt standaard al 2 jaar. Wat je dus goed moet bedenken is of je de boxed cooler afdoende vindt. Er is vast wel iets te vinden over geluidsproductie, overclock resultaten en dergelijken.
En denk je dat je over 2 jaar nog met dezelfde CPU werkt ?

Persoonlijk ga ik altijd voor een tray en kies zelf mijn koeler die bij mijn wensen past.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 14:43:
Ok, laat ik eerst even zeggen dat ik de faq doorgezocht heb en ook de search heb gebruikt van het forum. Heel veel over boxed vs tray maar kheb mijn vraag niet kunnen beantwoorden. Voordat ik weer te snel wordt gelocked. :)

Gaat eigenlijk om het volgende, als ik een AMD64 boxed processor koop krijg ik 3 ipv 1 jaar garantie heb ik gelezen. Ze vertrouwen dat ding kennelijk meer als er een AMD koelertje op zit? Maaaar, als ik dat koelertje er nu afsloop voor een andere? (betere) Geef ik dan mn garantie gelijk op of...?
Tja, ik snap ook niet hoe ze willen controleren dat je er nooit iets anders dan de bozed koeler erop hebt gezet... Die van mij zit iig voldoende onder het stof om 20 jaar arbeids uren te kunnen simuleren :+

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 21:19
AMD kan echt niet zien mocht de CPU er de brui aan geven of jij de stock cooler of een andere hebt gebruikt. Heb een kapotte CPU teruggestuurd naar Intel, samen met de originele boxed cooler terwijl hij altijd op een zalman heeft gedraait. Krijg gewoon garantie hoor. Ik zou dus gewoon voor de boxed gaan met 3 jaar garantie en er dan gewoon een zalman op monteren.

In mijn ogen doe je niets verkeerds door een Zalman te monteren, omdat de CPU zelfs koeler blijft en daardoor langer meegaat.

[ Voor 16% gewijzigd door KaMiKaZe op 05-08-2005 17:41 ]

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:04
AMD heet geintegreerde temperatuur controle, dus mocht dat ding te heet worden dan schakelt ie zich uit. Kan je ook nog bij je moederboard doen, de kans dus dat de athlon op deze manier kapot gaat is minimaal.
Ik denk alleen procede foutjes maar die kom je of in de eerste keer of na 10 jaar pas tegen.

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:32
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 01:51:
Ik raad je een Arctic Freezer 64 aan, erg stil, en erg koud ;)
Heb ik zelf ook aangeschaft, bij m'n Athlon64 3200+, en hij bevalt me UITSTEKEND! Super stil, houdt de CPU heerlijk koel (op het moment 34 graden C) en hij ziet er ook nog eens stoer uit! :*)

Verwijderd

in het begin van het jaar heb ik een amd64 3500 gekocht,met de standaart heatsink en koeler van amd erbij.

dat ding koelt gewedig,idle 31 graden en stresst 44
en hij maakt geen herrie,je hoort hem echt nauwelijks,wel regelt het mobo (asus a8v) hem,want als het hier in de zomer bloedheet is gaat de fan wel iets harder draaien,maar dan nog blijft de geluidsproductie laag.

Verwijderd

toch is het zo dat als je een zalman cnps7000b neemt dat de temperaturen nog lager zijn en ook de geluidsproductie nog lager is dan de standaard boxed koeler.
Ben je echter tevreden met de boxed koeler dan hoef je idd geen andere te kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Mja, wat zou het verschil zijn in overklok bij de stock cooler en een zalman/arctic of whatever... Geluidproductie tussen die drie geloof ik wel, blijft alleen de nettowinst in Hz over.

• Bramm
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 20:02
Hoe zit het eigenlijk met het volgende:
quote uit AMD Athlon64 OC resultaten topic:
Deze 4 cijfers stellen de batch code voor. Elke 'Die' die uit een wafer 'gesneden' wordt krijgt een identiek nummer. Dit is het batch nummers. Deze snijmachine begint zijn werk in het midden en begint dan met het nummer 0001, de processor die de uitgesneden 'Die' krijgt zal dan ook het batchnummer 0001 krijgen. (vaak zie je deze cores met cijfers het dichts bij de nul vaak bij reviewsites)
In theorie zijn deze zijn deze processoren kwalitatief de beste, maar zoals alles bij overclocken je moet toch wachten tot hoe het in de praktijk werkt.
Zijn de boxed processoren ook degenen met het laagste batchnummer of wordt daar niet op gelet bij het boxed/tray verpakken?

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-04 10:24

Akino

Dr. Opteron

KaMiKaZe schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 17:40:
AMD kan echt niet zien mocht de CPU er de brui aan geven of jij de stock cooler of een andere hebt gebruikt. Heb een kapotte CPU teruggestuurd naar Intel, samen met de originele boxed cooler terwijl hij altijd op een zalman heeft gedraait. Krijg gewoon garantie hoor. Ik zou dus gewoon voor de boxed gaan met 3 jaar garantie en er dan gewoon een zalman op monteren.

In mijn ogen doe je niets verkeerds door een Zalman te monteren, omdat de CPU zelfs koeler blijft en daardoor langer meegaat.
Intel doet nooit moeilijk over z'n garantie van Boxed CPU's (zolang S/N# CPU+koeler bij elkaar horen)
via 020 nummer doorschakelend naar ierland,binne 4 uur mail,met ophaalnummer voor DHL op kosten Intel :*) binnen 1 a 2 weken nieuwe hagelnieuwe CPU

AMD deed (tot voor de A64) erg moeilijk,..pinnetje krom,core beschadigd,oververhitting, etc,etc,etc...zelfs over koelpasta vlekken,...etc...allemaal geen garantie
Dankzij de coldplate op de A64 is dit al iets minder,.....maar nog lang niet wat het geweest is.
Fan van je boxed koeler versleten,geen garantie.
Al gebruik je een andere koeler,plaats je koeler minstens een maal,gooi er een bak stof in.
En heel goed bewaren.
En hopen dat je nooit een AMD cpu RMA moet sturen.

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

Verwijderd

Heb een nieuwe amd 64 2x 4200+ bestelt maar ook een Zalman Processor Koeler CNPS7700-Cu AMD & Intel ik lees nu over garantie en zo voorts wat kan ik nu het beste doen die amd koeler monteren of toch die zalman (en zo ja ik monteer de zalman hij gaat na bijvoorbeeld 2 jaar kapot krijg ik dan nog garantie als ik gewoon zeg dat ik de amd koeler altijd heb gebruikt?

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 23:57:
Heb een nieuwe amd 64 2x 4200+ bestelt maar ook een Zalman Processor Koeler CNPS7700-Cu AMD & Intel ik lees nu over garantie en zo voorts wat kan ik nu het beste doen die amd koeler monteren of toch die zalman (en zo ja ik monteer de zalman hij gaat na bijvoorbeeld 2 jaar kapot krijg ik dan nog garantie als ik gewoon zeg dat ik de amd koeler altijd heb gebruikt?
Tuurlijk, hoe willen ze dat controleren..
Zet hem er anders in het begin even op.. zodat de koelpasta op de koeler gebruikt lijkt.. en vervolgens terug in de doos en goed bewaren.
Allemaal een beetje gezeur van AMD, garantie moeten ze gewoon leveren, als jij niet overklokt etc, hoort een processor niet binnen 3 jaar stuk te gaan. Ze doen dit soort dingen alleen om wat mensen af te schrikken, zodat ze wat minder garantiegevallen krijgen.
Pagina: 1