Asus A8V deluxe boot-problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robhof
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:33

robhof

Lembongan view

Topicstarter
Probleem:

Nieuw moederbord, processor, proc. koeler en geheugen besteld. Alles ingebouwd, aangesloten (ook de 4-pins voeding) en dan:

-lampje op moederbord gaat branden, dus stroom
-zowel de videokaartkoelers als de proc. koeler gaan draaien
-korte harde schijf-activiteit
-geen signaal naar monitor
-kom niet in bios

De processor- en videokaartfans blijven draaien, maar verder doet de pc niets. Het vreemde is dat er wél stroom is, maar de fan van de voeding draait weer niet. Alle stekkers gecontroleerd, alles eruit en er weer in, schijven/dvd ontkoppeld, cmos reset gedaan, geheugen in ander slot, ander geheugen geprobeerd etc.

De Asus POST Reporter geeft geen melding; die werkt dus niet.

Specs:

-Asus A8V Deluxe
-AMD 3500+ Newcastle
-Arctic Freezer64 koeler
-GEiL 2x512MB PC3200 (GE1GB3200BHDC)
-Voeding 400Watt Huntkey
-Rest, zie specs in sig

Ik heb weer veel topics doorgespit en de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorzocht, maar kom er niet uit. Iemand enig idee of dit een moederbord-/processor-/geheugenprobleem is?

[ Voor 1% gewijzigd door robhof op 04-08-2005 12:21 . Reden: kleine aanpassing ]

• bonooman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
hi,

weet je zeker dat je newcastle proc. hebt (die is oude versie) en geen venice ?

voor venice proc. heb je bios update nodig denk ik (1014) - anders moet je ander geheugen proberen.

asus mb beetje kieskeurig wat geheugen betreft.

succes.

• robhof

robhof

Lembongan view

Topicstarter
Ja, het is zeker een Newcastle. Ander geheugen heb ik al geprobeerd, geen succes.

Het is me wel gelukt om de Asus Post reporter aan de praat te krijgen en ik krijg de melding system failed cpu test van de lieftallige dame.

Ik ga me maar verder verdiepen in wat het allemaal kan zijn, want ik heb al gelezen dat het (gelukkig) niet per se een kapotte cpu hoeft te betekenen.

Verwijderd

Ik zou de volledige assemblage even ongedaan maken, en goed kijken of alle componenten onbeschadigd zijn en of alle pootjes van de CPU nog rechts zijn en de contactpuntjes van de geheugenmodules niet beschadigd zijn.

Probeer anders te posten met mobo+cpu+vga+mem buiten de kast, en probeer een andere voeding. Stuk voor stuk componenten uitsluiten zover mogelijk (ik kan me voorstellen dat je niet even een spare CPU of Mobo hebt ;))

Verwijderd

robhof schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 12:04:
-GEiL 2x512MB PC3200 (GE1GB3200BHDC)
Dit geheugen staat ook niet in de lijst (scroll down) van gekwalificeerd geheugen...
Tevens het volgende, heb je die 2 reepjes wel in de 2 blauwe sloten (slot a1 en slot a2) gestoken...?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 14:50 ]

• robhof

robhof

Lembongan view

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 14:30:
Ik zou de volledige assemblage even ongedaan maken, en goed kijken of alle componenten onbeschadigd zijn en of alle pootjes van de CPU nog rechts zijn en de contactpuntjes van de geheugenmodules niet beschadigd zijn.

Probeer anders te posten met mobo+cpu+vga+mem buiten de kast, en probeer een andere voeding. Stuk voor stuk componenten uitsluiten zover mogelijk (ik kan me voorstellen dat je niet even een spare CPU of Mobo hebt ;))
De pootjes van de cpu zijn goed, maar alles buiten de kast testen ga ik vanavond maar proberen; dank voor de tip! Ook las ik dat een evt. bios upgrade (als dat überhaupt mogelijk is) problemen als deze op kan lossen.
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 14:49:
[...]

Dit geheugen staat ook niet in de lijst (scroll down) van gekwalificeerd geheugen...
Tevens het volgende, heb je die 2 reepjes wel in de 2 blauwe sloten (slot a1 en slot a2) gestoken...?
Dat klopt, maar er zijn veel mensen die deze combinatie van mobo en geheugen gebruiken en zeer tevreden zijn. Ik heb tevens met Infineon geheugen (in de juiste sloten) getest en dat gaf geen verschil.

Verwijderd

Ik bouw op dit moment een PC voor een vriend van me, en deze PC heeft exact het probleem dat hierboven beschreven is. Ik had deze problemen echter al verwacht omdat ik al over de problemen tussen de Asus A8N moederborden en de Venice cores van AMD had gelezen..en die componenten bevinden zich dus in deze PC; Hetzelfde probleem is overigens ook aanwezig bij enkele MSI moederborden, dus dat bij jou hetzelfde aan de gang is, is niet uit te sluiten. Na assemblage: de PC start de eerste keer normaal op, geen vuiltje aan de lucht, maar na een tijdje wordt deze instabiel met als resultaat: een vastloper. Je kan daarna de PC wel duizend keer resetten of wat dan ook, helpen doet het niet. De PC draait, maar wordt niet geboot (je zal het welbekende piepje dus ook niet horen). Echter, wanneer je de CMOS cleared, start de PC weer wél op zoals die allereerste keer...waarna de PC even later weer vastloopt door de instabiliteit en je opnieuw in een doodlopende weg eindigt.

Dus, mijn plan is als volgt:
- CMOS clearen
- BIOS flashen

En dan hopen dat je computer de installatie van je OS volledig kan doorstaan ;-). Ik heb dit nog niet in de praktijk gebracht omdat ik er nog geen tijd voor heb gehad, maar is er iemand die het succes van deze handelswijze kan bevestigen?

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-05 22:27

Flo

ehm ik heb een amd 3200+ (winchester) met een arctic freezer 64. en een A8V deluxe rev2.
vorige week wou mn pc ook niet meer booten. geen post reporter geen beeld niks. na veel prutsen lag het waarschijnlijk aan het geheugen in bank 3 (b1). Hier moet geheugen in zitten en er zat een miniscuul vuiltje ofzo tussen (misschien vant transport).
gisteren wou ik mn pc weer aansluiten (wegens mini casemod moesten er verscheidene onderdelen uit maar niet mobo cpu geheugen) maar weer niks. Wel de melding "sytem failed CPU test". Dus ik al stressen. Alles ontkoppelt tot ik alleen mobo en cpu overhad met 1 geheugenreepjke in bank 3. en buiten de kast Weer cpu failed.
beetje geprutst toen deed iet weer (maar wat had ik veranderd??) toen weer alles in de kast gebouwd. Weer cpu test failed. toen beetje aan arctic freezer 64 gemorreld (beetje draaien ofzo) en toen deed alles het weer vrolijk en loopt het weer op 2,5Ghz.

mocht ik dus weer weer de melding "sytem failed cpu test" krijgen dan draai ik eerst een beetje de arctic freezer 64 voordat ik ook maar aan cmos rest denk (die heb ik al tig keer gereset zonder dat het hielp).

Dus misschien is het bij jouw ook zo is dat de bevestiging cpu/koeler op mobo beetje bagger is?? :|

(of zie ik wat over het hoofd)

Verwijderd

misschien zit er een los contactpuntje in aan je socket .

geheugen in bank 3 alleen ? extreem raar.... volgens mij is dat ook niet echt lekker als je em in 3 stopt

of na dat gepruts aan die freezer. al het geheugen weer terug erin gezet ?

Let er wel op als je onderdelen in je kast plaats dat je geaard staat met de kast dus gewoon met je hand de kast vasthouden of een bandje met krokodillebekklemmetje ergens op je kast .
Dit voorkomt dat je statische electriciteit en je lichaam heeft even veel volt als de kast heeft . dus kan je nooit wat slopen doordat je statisch bent.

• robhof

robhof

Lembongan view

Topicstarter
Na weer een avond denken, prutsen, pielen, vloeken en diverse biertjes, ben ik vanmorgen (dag vrijgenomen) maar op zoek gegaan naar een computerwinkel om m'n pc te laten testen. Zes winkels en een paar uur verder (niemand kon direct een kijkje nemen) bij de laatste winkel aangekomen (PC Masters in Hilversum _/-\o_ ) en daar konden ze direct kijken.

Vrij snel nadat ze begonnen met testen, kwamen ze erachter dat het de voeding waarschijnlijk moest zijn. Nieuwe erin en gelijk bootte die naar de bios. Jeuj, geen kapot cpu/mobo/mem dus! :)

De reden dat de voeding niet goed was, is niet duidelijk (hij werkte v/d week nog met oude systeem). Zonde, maar ik ben al lang blij dat het opgelost is, ook al kostte het me weer wat euries... :)

Verwijderd

Dat is heel mooi :) , vaak als het fannetje al niet meer draait in de voeding weet je eigenlijk wel hoelaat het is :P je had em door kunnen meten ;) ( altijd achteraf :p )

Maar veel succes met de rest van je pc :) . Cu !

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2005 18:11 ]

Pagina: 1