Toon posts:

[Asus P5AD2-E Premium] Data rate SATA schijf erg laag

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een SATA schijf gekocht die ik wil gebruiken voor video-editting.

Indeling van mijn SATA controller:
SATA 1: Hitachi 160 GB (Boot)
SATA 2: WD Caviar 200 GB (Data)
SATA 3: WD Caviar SE 200 GB (Video editting)
SATA 4: <leeg>

Het probleem:
Als ik de nieuwe schijf aan SATA 3 hang dan is de data rate heel erg laag.
Pinnacle Studio 9 geeft aan:
Read: 2520 Kbyte/sec
Write: 2776 KByte/sec

En dit is niet genoeg om te DV te capturen vanaf mijn digitale camera.

Ik heb de schijf vervolgens gehangen aan SATA 2 en dan krijg ik de volgende resultaten:
Read: 49541 Kbyte/sec
Write: 50008 Kbyte/sec

Aan de HDD ligt het dus niet.
Is er iemand met dezelfde mobo die hier ook last van heeft?
Of ligt het echt aan mijn mobo en moet ik m terug sturen?

btw. SATA 4 geeft ook hele slechte resultaten.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 16:17

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Probeer de WD Caviar 200 GB (Data) eens op SATA3 en 4 .... :?

en verder ..
Heb je de moederbord drivers al eens geïnstalleerd?
Staan de bios instellingen een beetje fris?
Doe's een BIOS update!?

[ Voor 58% gewijzigd door Alfa Novanta op 04-08-2005 13:06 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
ing._Buttje schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 13:02:
Probeer de WD Caviar 200 GB (Data) eens op SATA3 en 4 .... :?
Dat was ik vergeten erbij te vermelden.
Ik heb uiteraard ook de WD Caviar 200 GB (Data) op SATA 3 en 4 aangesloten en toen kreeg ik slechte resultaten.

Zou het kunnen dat SATA 3 en SATA 4 gewoon defect zijn?
Of zouden ze het dan alle 4 slecht moeten doen?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Als je de handleiding erbij neemt, staat op 2-27 en pagina 2-28 een goede uitleg. Je bord heeft dus 8 (!!) SATA aansluitingen. De onderste 4 staan default ingesteld als RAID, maar kunnen via een setting in de bios ook in gewone SATA mode.

Bij de bovenste 4 SATA aansluitingen heb je 2 zwarte en twee rode aansluitingen. Ook hiervoor valt er in de bios weer vanalles in te stellen. De rode connectors zijn SATA 1 en 2 en zijn MASTER en op deze moet je iig de bootdisk aansluiten. De andere twee zwarte zijn SATA 3 en 4 en gebruik je voor data en zijn SLAVE. kwisnie dat, dat bij SATA nog gold? :?

Lees het eens door en probeer eens wat :)

Online handleiding: http://dlsvr03.asus.com/p...um/e1998_p5ad2-e_prem.pdf

[ Voor 23% gewijzigd door Alfa Novanta op 04-08-2005 13:29 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
ing._Buttje schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 13:23:
Bij de bovenste 4 SATA aansluitingen heb je 2 zwarte en twee rode aansluitingen. Ook hiervoor valt er in de bios weer vanalles in te stellen. De rode connectors zijn SATA 1 en 2 en zijn MASTER en op deze moet je iig de bootdisk aansluiten. De andere twee zwarte zijn SATA 3 en 4 en gebruik je voor data en zijn SLAVE. kwisnie dat, dat bij SATA nog gold? :?
Dat had ik ook al gelezen, maar dat betekend dan toch niet dat de 'data' schijven dan traag worden.
Tenminste, dat lijkt mij sterk.

Je hebt wel gelijk dat die andere 4 RAID aansluitingen omgezet kunnen worden naar gewone SATA aansluitingen, daar heb ik idd overheen gelezen. Dat zal ik vanavond dan even proberen, kijken of de schijf dan wel weer de normale snelheid haalt.

Al blijft het probleem nog steeds aanwezig dat SATA 3 en 4 gewoon erg traag zijn. Het lijkt me dat dat niet de bedoeling kan zijn en dat er misschien toch iets aan de hand is met mijn mobo?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Agree, klinkt inderdaad belachelijk en ik kan zo snel ook niets vinden of bedenken wat daar mee te maken zou kunnen hebben.

Is er een update voor jouw BIOS @ http://www.asus.com?

En heb je de mobo drivers al eens geïnstalleerd?

edit: probeer ook eens ATTO te draaien op een schijf aan de SATA 3 en 4 poort!!

[ Voor 16% gewijzigd door Alfa Novanta op 04-08-2005 14:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
ing._Buttje schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 14:02:
Agree, klinkt inderdaad belachelijk en ik kan zo snel ook niets vinden of bedenken wat daar mee te maken zou kunnen hebben.

Is er een update voor jouw BIOS @ http://www.asus.com?

En heb je de mobo drivers al eens geïnstalleerd?

edit: probeer ook eens ATTO te draaien op een schijf aan de SATA 3 en 4 poort!!
Ik had al de laatste BIOS versie (1005) en de mobo drivers heb ik nu ook geïnstalleerd. Dit maakte geen verschil.

Ik heb ATTO 2002 uitgevoerd (maakt het wat uit dat het een oude versie is?) en het hoogste resultaat was write: 3703, read: 3382

Ik moet nu een paar uurtjes gaan werken.
Ik zal vanavond proberen om de schijf aan een van de andere 4 aansluitingen te hangen.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Het enige wat ik me nog kan bedenken, is dat het bord mogelijk slecht overweg kan met 3 drives, een oneven getal. Misschien met een 4e drive dat ie wel goed presteerd. Kun je dit testen met nog een 4e schijf?

offtopic:
Ik zit me nog eens in dit bord te verdiepen, maar OMFG :9~

Die Intel MATRIX Storage Technology is werkelijk om te smullen!! :9~

Bron: http://www.intel.com/design/chipsets/matrixstorage_sb.htm

Intel Matrix RAID Storage Technology maakt het mogelijk om op 4 schijven zowel een RAID 0 partitie aan te leggen als een RAID 5 partitie. Dus redundant data en niet-redundant data op cluster van schijven! Daarnaast vanwege de hot-plugable mogelijkheden van SATA, de mogelijkheid er een extra schijf bij te hangen en on-the-fly op de achtergrond tijdens het surfen je bestaande enkele-schijf-partitie uit te breiden naar een volwaardige RAID setup, zowel 0 als 1 !! ON THE FLY!! :P

Damn .. :9 d:)b _o_

[ Voor 8% gewijzigd door Alfa Novanta op 04-08-2005 15:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Helaas heb ik geen 4e SATA schijf beschikbaar die ik erbij zou kunnen zetten.

Ik heb de schijf inmiddels aangesloten op een van de andere 4 aansluitingen en daar doet hij het wel gewoon goed.

Het lijkt erop dat SATA 3 en 4 dus gewoon niet goed functioneren.
Tenzij de lage snelheid zo bedoelt is door Asus.

Heeft iemand dezelfde mobo en een extra SATA schijf die de snelheid van SATA 3 en 4 zou kunnen testen?

Anders moet ik mijn hele systeem uit elkaar halen en met de mobo terug naar de winkel (kan niet mijn hele kast meenemen want dat ding weegt een ton, Coolmaster Stacker).
Pagina: 1