Werkpaard waarop ook een beetje gegamed moet kunnen worden

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 22:24
Ik zoek een snel systeem waarop naast de ontwikkeling van software (Visual Studio, Sql Server) bewerken en beheren van foto's (photoshop) en het tikken van teksten op een fatsoenlijke menier gegamed moet kunnen worden (Neverwinter Nights, Morrowind, Age of Mythology en hun aankomende opvolgers, misschien een potje Halflife 2 op z'n tijd). Op dit moment is SLI echter geen echte wens, maar ik houdt de optie voor een latere upgrade open. Dit alles liefst voor een prijs van rond de 1250 euro.

Een belangrijke eis naast snelheid is dat het systeem stil moet zijn. Verder zal alles op de aangegeven specs gaan draaien, dus geen overclocks etc. Een andere must is TV IN/OUT en WIFI, dat scheelt weer een hoop kabels trekken door m'n nieuwe huis.

Verder is mijn up-to-date-heid van AMD gebaseerde systemen momenteel niet groot genoeg om een vergelijkbaar AMD systeem in elkaar te kuntselen, maar hierin ben ik weldegelijk geinteresseerd. Ik heb eens even door pricewatch zitten neuzen, maar ik kan niet echt een vergelijkbaar moederbord vinden dan diegene die ik voor het intel systeem geselecteerd heb. Een van de voordelen lijkt wel dat het stroomverbruik lager is. Hoeveel dit echter scheelt op jaarbasis (in euro's dus) kan ik echter weer niet vinden. Een systeem dat 100 euro per jaar aan stroom scheelt mag natuurlijk wel iets meer kosten ;)

De basisonderdelen
1 Asus P5LD2 Deluxe WiFi-TV, 945P (PCI-e, Sound... € 230,-
Uitgebreid moederbord met alle mogelijke opties. Minimaal vereist zijn: Stil (geen koelers), Firewire en USB2 (tegenwoordig standaard). Wat mooi meegenomen is zijn de extra Wifi en TV opties, los kosten deze ongeveer 140 euro, waardoor de prijs toch mee valt.

1 Intel Pentium D 820 Dual Core (S775, 2.8GHz,... € 251,01
Ik twijfel nog een beetje tussen de 820 of de 830. Ik zag dat de 830 Speedstep ondersteunt, maar ik heb ergens iets gelezen over het feit dat deze slechts tot 2.8GHz kan terugklokken, dus erg veel zal het niet besparen op de energierekening. Het prijsverschil is toch weer 40 euro. Een ander alternatief zou de Pentium 4 640 zijn (3.2GHz, 2MB cache). Ik denk echter dat photoshop, sqlserver en visual studio meer profijt hebben van de dualcore mogelijkheden, dan van het grotere cache.

1 1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2, CL3 (Kingston K... € 201,79
Ik heb nog eens zitten neuzen, en het lijkt erop dat er wel een paar goedkopere geheugenplankjes zijn, maar veel scheelt het niet. 2Gb is iig genoeg voor de komende tijd ;)

1 Sapphire Radeon X700 Pro 256MB DDR3 (PCI-e... € 132,50
Na wat zoekwerk door de forums ben ik op deze uitgekomen. DDR3 voor de performance, 2x DVI voor de toekomst. Alleen heb ik begrepen dat het qua SLI een stuk lastiger is met ATI kaarten, dan met NVidia kaarten. Ik zit het meeste in m'n maag met de beeldkwaliteit op hoge resoluties. Standaard draai ik 1800x1340@85Hz en mijn ervaring met NVidia is dat die daar nog wel eens moeite mee had in het verleden.

De Verpakking en de rust
1 Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) € 109,49
Lekker stil kastje met genoeg ruimte voor een RAID opstelling in de toekomst.

1 Nexus Real Silent D12SL-12 (120mm, 22,8dB, 3... € 9,75
Standaard zit er in die Antec geen front intake fan, maar dat is natuurlijk makkelijk te verhelpen.

1 Zalman CNPS9500 LED (Socket 478/754/775/... € 48,-
Deze is net iets duurder dan de 7700 van ZalMan, maar ook een stuk lichter. Hierdoor hoef je niet eerst je koeler te demonteren alvorens je PC te verplaatsen :)

1 Zalman VF700-Cu € 20,90
De koeler op die Radeon is zo'n standaard turbinemotor, het zou natuurlijk zonde zijn om alles zo stil te bouwen en dan die niet even te vervangen. Ik vraag me alleen af of je met deze koeler nog een beetje makkelijk een SLI opstelling kan maken, steekt ie daarvoor niet iets te ver uit boven de kaart? Hij zal ook wel in de weg zitten voor die hitte tunnel die in de antec sonata 2 zit, maar van wat ik heb gelezen aan reviews kan je die toch beter uit de kast laten.

Opslag
1 Samsung spinpoint 200gb sataII (7200rpm, SATA... € 96,96
Lekker snel, lekker stil en wordt niet al te warm. Precies de eigenschappen waar ik naar opzoek was. Bovendien zal deze schijf het komende jaar nog wel beschikbaar blijven. Dan kan ik er altijd nog een RAID setje mee maken.

1 Plextor PX-716SA 16x (Dual-layer, Zwart) € 117,02
Momenteel heb ik een Plextor 708, een trager brandertje, geen DualLayer support en met een wit frontje. Daar vind ik vast in de familie wel een liefhebber voor. Dan kan deze d'r mooi voor in de plaats komen. Ik heb eens rondgekeken naar geluidsproductie en ik hoor een hoop verschillende verhalen. Mijn ervaring met plextor is iig dat ze vooral bij het afspelen van video DVD's lekker stil zijn (niet hoorbaar) en andere spelers (zoals die van NEC) maken dan een irritant suis geluid.

1 Apacer Embedded Card Reader 15 in 1 (USB 2.0... € 14,-
1 NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart) € 4,99

De kaartlezer voor de toekomst en de floppy waarschijnlijk echt alleen nog om bios updates uit te voeren.

Totaal € 1.251,35

http://www.tweakers.net/e...%2C52422%2F1%2C115550%2F1

Dit gaat dus alleen om een kale kast, geen monitor, printers scanners, toetsenborden en muizen. Hierin ben ik reeds voorzien.

Meningen, ideeen, ervaringen en mogelijke aanpassingen zijn uitermate welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door ToAoM op 05-08-2005 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
leuk ja, je bent klaar lijkt me

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk echter dat photoshop, sqlserver en visual studio meer profijt hebben van de dualcore mogelijkheden, dan van het grotere cache.
Photoshop is afaik niet multithreaded geschreven (tenzij dat in CS2 verandert is). Dan heb je meer baat bij een grotere cache.
Aan de andere kant. Multicore is wel fijn als je gaat multitasken naast redelijk zware programma's.
Dus daar zou ik het vanaf laten hangen, maar hoe dan ook, het is een prima keus.
De kaartlezer voor de toekomst en de floppy waarschijnlijk echt alleen nog om bios updates uit te voeren.
Persoonlijk zou ik de floppy weglaten, gewoon updaten vanaf een cdtje gaat prima. Maar goed, het is een minieme besparing van 5 euro. De enige reden dat ik hem er niet in zou doen is omdat ik het ding lelijk vind :+
Ik zit het meeste in m'n maag met de beeldkwaliteit op hoge resoluties.
Als je DVI gebruikt zit dat wel prima hoor, dan heb je geen last van evt brakke filters oid, omdat alles digitaal is.

en dan als laatste opmerking/vraag. Waarom PC4200 mem? PC3200 is toch meer dan snel zat (tenzij je wil OCen). Wellicht dat 2GB wat overkill is, maar beter wat over dan tekort.

Verder zou het een bak zijn die ik grotendeels hetzelfde zou samenstellen (op mobo en hdd na).

[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 04-08-2005 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orionpax
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
ATI heeft geen SLI dus daar hoef je ook niet op te wachten. Die werken met Crossfire. Dus dan moet je kijken of je moederbord daarvoor geschikt is.

En qua AMD moederbord en dan selecteer je een single of dual core afhankelijk van wat je nodig hebt. Is het werken heel belangrijk (multitasken) dan zou je voor een dualcore kunnen gaan. Anders een snelle single core pakken. Ook hier geld voor dat ATI geen sli heeft.

Moederbord: Asus A8N-SLI nForce4 SLi - € 117,81
Single core processor:Processor: AMD Athlon 64 3500+ Venice - € 225,-
Processor: AMD Athlon 64 X2 4400+ (2,2GHz, 2x1MB, Boxed) - € 547,- zijn ook veel goedkopere versies van.

Maaruh kijk eens in de Best Buy Guides van tweaker ;)

[ Voor 66% gewijzigd door orionpax op 04-08-2005 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoF
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 21:59
Houdt ook rekening met het feit:

-dat je verzendkosten moet betalen als je het allemaal laat bezorgen (scheelt zo 50-100 euro)
-dat het mobo wat je nu hebt geselecteerd geen SLI of crossfire heeft of zal hebben, gezien het maar 1 16x PCI-E slot heeft.. Met het oog op de toekomst is het handig een sli/crossfire bord te nemen, anders moet je strax nog een nieuw mobo kopen ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
Photoshop is afaik niet multithreaded geschreven (tenzij dat in CS2 verandert is). Dan heb je meer baat bij een grotere cache.
Aan de andere kant. Multicore is wel fijn als je gaat multitasken naast redelijk zware programma's.
Dus daar zou ik het vanaf laten hangen, maar hoe dan ook, het is een prima keus.
Photoshop is weldegelijk multithreaded, al sinds versie 3.0.5 worden hier speciale optimaliserende plugins voor meegeleverd. (zie ook deze link, overigens leuk om te zien over wat voor hardwarespecs toen gekwijld werd... 4x200MHz Pentium-Pro met 128MB geheugen ;))
en dan als laatste opmerking/vraag. Waarom PC4200 mem? PC3200 is toch meer dan snel zat (tenzij je wil OCen). Wellicht dat 2GB wat overkill is, maar beter wat over dan tekort.
PC4200 CL4 is ongeveer PC3200 CL3 (CL2.5?) hoopte ik alleen die CL3 stond niet in pricewatch... (maar bijvoorbeeld wel op de site van Sallandautomatisering), qua prijs zijn ze bijna even duur, vandaar dat ik deze in het mandje had gemikt... Uit reviews bleek dat met dit bordje het nogal uitmaakt voor bepaalde toepassingen of je CL4 of CL3 geheugen hebt.
ATI heeft geen SLI dus daar hoef je ook niet op te wachten. Die werken met Crossfire. Dus dan moet je kijken of je moederbord daarvoor geschikt is.
Dat is sowiso de vraag, maar misschien kan het :), zo niet dan moet ik maar gewoon op den duur een X850-en-een-beetje aanschaffen
Maaruh kijk eens in de Best Buy Guides van tweaker ;)
Daar had ik in zitten neuzen, maar dat qua features moet ik dan toch een los WIFI kaartje, TV kaartje (of AIW) enzo kopen... En dan worden de mogelijkheden ineens weer legio... Ik kreeg het alleen niet voor elkaar om qua prijs dan ongeveer net zo hoog uit te komen (plm 200 euro duurder)...
-dat je verzendkosten moet betalen als je het allemaal laat bezorgen (scheelt zo 50-100 euro)
Had ik gezien idd, maar heb genoeg shops gevonden die alle onderdelen hebben. Dan haal ik de boel wel op ;)
-dat het mobo wat je nu hebt geselecteerd geen SLI of crossfire heeft of zal hebben, gezien het maar 1 16x PCI-E slot heeft.. Met het oog op de toekomst is het handig een sli/crossfire bord te nemen, anders moet je strax nog een nieuw mobo kopen ook..
Er zitten wel 2 16x PCI express sloten op (met huidige BIOS instelbaar op 16x en 1x of 2x of 4x. Reviews spreken van de mogelijkheid om eventueel in de toekomst via bios ook 8x en 8x mogelijk te maken.

Ik snap dat SLI misschien niet gaat werken, maar zoals eerder gezegd, dan maar een duurdere enkele kaart.

[ Voor 7% gewijzigd door ToAoM op 04-08-2005 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
Terw_Dan schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 11:55:
[...]

Persoonlijk zou ik de floppy weglaten, gewoon updaten vanaf een cdtje gaat prima. Maar goed, het is een minieme besparing van 5 euro. De enige reden dat ik hem er niet in zou doen is omdat ik het ding lelijk vind :+
Ik gebruik 'm tevens om m'n Windows installatie zo ver te krijgen om m'n program files op een andere poartitie te mikken en mijn document & settings op weer een andere partitie. (handig bij re-installs, c: en d: kan je gewoon flushen, m'n documenten en andere belangrijke muk staan gewoon op e:). Dat kan vast ook wel op een andere manier, maar die heb ik nog niet gevonden. Er zit toch een kleppie voor die kast, dan zie je die floppy toch nie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prima systeempje, zou alleen het volgende even in je achterhoofd houden:
Besides A8N32-SLI Premium, ASUS is also going to introduce the 4th revision of P5NSLI now supporting Pentium Extreme Edition 840 and featuring integrated Wi-Fi and High Definition Audio.
http://www.digit-life.com/news.html?119155#119155

Als je toch al geld uitgeeft voor een Plextor doe dan de 740A, ietsjes beter ;)
http://www.plextor-europe...x-740a.asp?choice=PX-740A
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2482

Ik denk :? over de voeding, misschien moet die toch wat krachtiger zijn.

Edit: CL4 voor een D820, nee dat lijkt me ook niet zo verstandig, kan je beter 2.5 nemen, als je wilt OC'en 2.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik snap niet dat je voor intel gaat. De pentium4 slurpt stroom. Als je alleen al een
AMD xp64(3000+~3500+) neemt ben ze zo al 60 watt kwijt!
Denk je dat je met intel straks(met dat mobo) nog veel upgrade mogelijkheden hebt??

Je bent met een amd systeem meestal goedkoper uit(sowieso niet duurder) en hij is sneller(vooral games) en zuiniger!

En wil je alleen een plextor brander voor het geluid bij afspelen van media?
Men neme een nec dual brander voor 45euro en stelt met een programmatje in dat het afspelen van dvd/cd langzamer moet gebeuren(weg met dat gesuis). Scheelt je zo €50. de Nec 3540 raad ik je aan!

[ Voor 73% gewijzigd door ToFast op 04-08-2005 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou veranderen:

1.Asus A8N-SLI Premium (stil door heatpipe) 170-190
2. AMD 64 X2 3800+ (zuiniger als de Intel 820 en in verreweg de meeste apps (en zeker games) een stuk sneller) 350-399
(voor stilte heb je niet eens een aparte Zalman CPU heatsink nodig)
3. Samsung Spinpoint SP2004C, 200GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) (stilste in z'n soort en erg snel) 95-110
Edit: maar ff een link erbij: http://www.silentpcreview.com/article258-page1.html
4. Geheugen uit http://www.asus.nl/products/mb/qvl/A8N-SLI-DDR400.pdf voor 100% stabiliteit

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Ik ben het roerend met je eens over die Sampsung spinpoint series(stil, koel en redelijk snel). Ik geloof alleen dat de 160gb versie iets stiller is.

Neem geen maxtor, deze maakt echt meer geluid en is ook veel warmer.

Ik zou dit sowieso nemen:

* AMD 64 X2 3800+ (veel zuiniger en stiller en goedkoper!) €350
Of eerst singlecore en dan later cpu vervangen >> xp64 venice 3000+ €114!!
* Asus A8N-SLI Premium (stil door heatpipe en snel/stabiel)
* Samsung spinpoint 200gb sataII(Echt stil, écht koel en dezelfde perfomance of sneller)
* NEC 3540 (programma ff read dvd/cd snelheid lager zetten voor gesuis) scheelt je €50 op de plextor
* Geforce 6600gt(eventueel een 6800gt voor een mooi prijsje) Sneller dan de x700pro

[ Voor 60% gewijzigd door ToFast op 04-08-2005 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik zie dat je nu 1 harde schijf neemt, maar ik zou er in één keer 2 kopen, en die gelijk al vanaf het begin in RAID zetten.

En een koeler met LED's in een dichte kast is ook een beetje onzin, ik zou gewoon op zoek gaan naar een normale zalman.
En ik kan de CNPS9500 niet vinden op de Zalman site, en bij de winkels staan ze nog in 'pre order', dus nog geen duidelijke levertijd.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 13:29:
Edit: CL4 voor een D820, nee dat lijkt me ook niet zo verstandig, kan je beter 2.5 nemen, als je wilt OC'en 2.
Zoals ik al had aangegeven wild eik CL3 hebben, maar die staan niet in pricewatch. Dus dit is slechts voor het winkelmandje een vervanger, maar uiteindelijk zou ik toch sneller (lagere CAS) aanschaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
Resistor schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 15:00:
Ik zie dat je nu 1 harde schijf neemt, maar ik zou er in één keer 2 kopen, en die gelijk al vanaf het begin in RAID zetten.
Ben alleen van plan RAID te nemen als het nodig blijkt. In eerste instantie hoeft het niet en het scheelt minimaal 100 euro aan schijven. Het feit dat ik zou moeten herinstalleren doet me niet zo veel, daar ben ik inmiddels bedreven in ;)
En een koeler met LED's in een dichte kast is ook een beetje onzin, ik zou gewoon op zoek gaan naar een normale zalman.
En ik kan de CNPS9500 niet vinden op de Zalman site, en bij de winkels staan ze nog in 'pre order', dus nog geen duidelijke levertijd.
Klopt, maar net als bij het geheugen... er staat geen ledloze uitvoering in de pricewatch. wat mij betreft wordt het een CNPS9500 zonder LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 13:51:
Ik zou veranderen:

1.Asus A8N-SLI Premium (stil door heatpipe) 170-190
2. AMD 64 X2 3800+ (zuiniger als de Intel 820 en in verreweg de meeste apps (en zeker games) een stuk sneller) 350-399
(voor stilte heb je niet eens een aparte Zalman CPU heatsink nodig)
3. Samsung Spinpoint SP2004C, 200GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) (stilste in z'n soort en erg snel) 95-110
Edit: maar ff een link erbij: http://www.silentpcreview.com/article258-page1.html
4. Geheugen uit http://www.asus.nl/products/mb/qvl/A8N-SLI-DDR400.pdf voor 100% stabiliteit
Kijk, daar was ik dus naar opzoek. Een stuk vergelijkingsmateriaal. Ik denk wel dat ik een ZalMan heatsink zal blijven gebruiken (voor de geluidsproductie), maar door het gebrek aan WIFI en TV ben ik uiteindelijk dan wel 100-150 euro duurder uit. Het is jammer dat er nog geen WIFI/TV MOBO's voor AMD procs zijn van ASUS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 13:29:
Prima systeempje, zou alleen het volgende even in je achterhoofd houden:

[...]

http://www.digit-life.com/news.html?119155#119155

Als je toch al geld uitgeeft voor een Plextor doe dan de 740A, ietsjes beter ;)
http://www.plextor-europe...x-740a.asp?choice=PX-740A
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2482

Ik denk :? over de voeding, misschien moet die toch wat krachtiger zijn.
Dat nieuwe bordje ziet er cool uit. Wel raar dat er bij die intel weer wel WIFI en TV zit, maardat er bij de AMD versie niet overgerept wordt. Een 400Watt kwaliteitsvoeding lijtk me nu nog wel genoeg, geen RAID, geen SLI opstelling en geen overclocks. En omdat het systeem stil moet blijven wat mij betreft alleen dit soort upgrades als het echt niet anders meer kan.

Wat betreft die plextor, ik had 'm idd nog niet gezien. Ik zal eens ff kijken :)

Edit:
Die nieuwe plextor is nog niet als SATA device te krijgen. Liefst heb ik alles als SATA.

[ Voor 6% gewijzigd door ToAoM op 04-08-2005 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tis al eerder gezegd maar neem inderdaad een AMD (athlon64 of een X2) dan kun je gebruik maken van Cool and Quiet (als de cpu niet of weinig gebruikt wordt klokt hij automatisch langzamer zodat ie minder warm wordt en minder stroom vreet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orionpax
Ik ging even surfen naar dat moederbord maar die TV-Wifi kaart moet je APART kopen:
Wifi-TV PCI Card (Optional)
Connectivity and entertainment are the key words of personal computing in the 21st Century, and the AI Life Series delivers both.
(Note: Optional, the WiFi-TV card has to be purchased separately)
http://www.asus.com/produ...185&model=512&modelmenu=1

De eerste ASUS Wifi kaart (54Mbps) kost 22 euro.
http://www.tweakers.net/pricewatch/81059?Landfilter=Benelux

Een Asus TV kaart kost (Asus TV FM Card - 7135 ) € 39,95
http://www.tweakers.net/pricewatch/68492

Dus volgens mij bespaar je op je moederbord meer dan dat je aan EXTRA kosten krijgt want die kaart die je wilt is niet standaard die moet je extra kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Maar sowieso is een AMD 64(x2) al veel zuiniger. Hélemaal als je CnQuiet gebruikt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 14:10
ToAoM schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 11:45:
Een ander alternatief zou de Pentium 4 640 zijn (3GHz, 2MB cache).
Kleine opmerking: de 640 is 3.2 Ghz.
De 630 is 3.0 Ghz.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
orionpax schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 17:22:
Ik ging even surfen naar dat moederbord maar die TV-Wifi kaart moet je APART kopen:
http://www.asus.com/produ...185&model=512&modelmenu=1
In pricewatch staat deze kaart arbij als dat ie wordt meegeleverd. Navraag bij een van de leveranciers geeft aan dat de kaart standaard bij de doos in zit. Er is echter ook een uitvoering waar ie niet bij zit.
De eerste ASUS Wifi kaart (54Mbps) kost 22 euro.
http://www.tweakers.net/pricewatch/81059?Landfilter=Benelux
Die doet heen 802.11a en heeft geen WPA ondersteuning. De eerste kaarten die dat kunnen kosten 77 euro, maar zijn wat mij betreft wel wenselijk. De eerdere beveiligingen zijn zeer makkelijk te kraken (gewoon met brute kracht).
Een Asus TV kaart kost (Asus TV FM Card - 7135 ) € 39,95
http://www.tweakers.net/pricewatch/68492

Dus volgens mij bespaar je op je moederbord meer dan dat je aan EXTRA kosten krijgt want die kaart die je wilt is niet standaard die moet je extra kopen.
Deze kaart komt zonder Afstandsbediening, is geen dual tuner en biedt geen mogelijkheid voor HDTV. Die features kosten ook een stuk meer. Al met al valt dat dus wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
RAILGUNNER schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 01:25:
[...]
Kleine opmerking: de 640 is 3.2 Ghz.
De 630 is 3.0 Ghz.
idd... heb ik ff aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orionpax
ToAoM schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 09:24:
[...]

In pricewatch staat deze kaart arbij als dat ie wordt meegeleverd. Navraag bij een van de leveranciers geeft aan dat de kaart standaard bij de doos in zit. Er is echter ook een uitvoering waar ie niet bij zit.
Hmm bij het nogmaals lezen zie ik inderdaad dat er 2 versies zijn van dit moederbord. Dus dan moet je zorgen dat je die juiste krijgt.
[...]

Die doet heen 802.11a en heeft geen WPA ondersteuning. De eerste kaarten die dat kunnen kosten 77 euro, maar zijn wat mij betreft wel wenselijk. De eerdere beveiligingen zijn zeer makkelijk te kraken (gewoon met brute kracht).
http://www.asus.com/produ...l3=0&model=50&modelmenu=1 Dit is de informatie van die netwerk kaart. En die ondersteunt toch echt. 802.11g Want anders haal je geen 54Mbps. Daarnaast geeft de fabrieksinformatie ook aan dat hij wel WPA ondersteunt.
[...]

Deze kaart komt zonder Afstandsbediening, is geen dual tuner en biedt geen mogelijkheid voor HDTV. Die features kosten ook een stuk meer. Al met al valt dat dus wel mee.
Ok van TV kaarten heb ik weinig kaas gegeten. Wist ook niet welke features je allemaal zocht voor je TV kaart.

Als ik zo kijk kun je inderdaad misschien beter dat systeem nemen. Maar de vraag is natuurlijk in hoeveelheid zou je met het gunstiger verbruik van de athlon zijn duurdere prijs goedmaken ;) Want die Pentiums zuipen stroom als water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
orionpax schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 09:30:
http://www.asus.com/produ...l3=0&model=50&modelmenu=1 Dit is de informatie van die netwerk kaart. En die ondersteunt toch echt. 802.11g Want anders haal je geen 54Mbps. Daarnaast geeft de fabrieksinformatie ook aan dat hij wel WPA ondersteunt.
[...]
de a variant is 54 MBit en op 5GHz ip 2.4, daardoor gaat ie wat makkelijker door beton, al is de maximale afstand die ie kan bereiken wel ietsje minder. Na wat zoeken blijkt ook WPA (er staat supported, maar meer niet) later als download beschikbaar te komen:
The advertised WPA encryption capability is only available as a download and that download is not yet available.
orionpax schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 09:30:
Ok van TV kaarten heb ik weinig kaas gegeten. Wist ook niet welke features je allemaal zocht voor je TV kaart.

Als ik zo kijk kun je inderdaad misschien beter dat systeem nemen. Maar de vraag is natuurlijk in hoeveelheid zou je met het gunstiger verbruik van de athlon zijn duurdere prijs goedmaken ;) Want die Pentiums zuipen stroom als water.
Ik ga het verder uitzoeken. Als die WIFI/TV kaart idd los verkrijgbaar zou zijn dan zou dat natuurlijk een ideale companion zijn voor dat a8n planktje waar iedereen zo enthousiast over is :)

[ Voor 5% gewijzigd door ToAoM op 05-08-2005 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orionpax
Ok veel succes met zoeken. Trouwens wel aardig van al die fabrikanten om specificaties aan te prijzen die dan ergens onderaan er toch niet in blijken te zitten. Ik denk wel dat je systeem straks aardig draait of het net AMD of Intel wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
orionpax schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 09:43:
Ok veel succes met zoeken. Trouwens wel aardig van al die fabrikanten om specificaties aan te prijzen die dan ergens onderaan er toch niet in blijken te zitten.
Fijn he? Is echt om heel moe van te worden. Met spellen was dat vroeger ook zo, ik herinner me Mask of Eternity (Kings Quest 8 ), die had 3dFX support en de driver voor DirectX zou geupgrade worden om in de toekomst dezelfde grafische effects te kunnen tonen. Nou, ik wacht nog steeds. Daarom koop ik tegenwoordig eigenlijk haast nooit hardware met de optie om in de toekomst mogelijk bepaalde features misschien toegevoegd te kunnen laten worden (wanneer ze daar zin in hebben).
Ik denk wel dat je systeem straks aardig draait of het net AMD of Intel wordt ;)
Denk het ook wel. Eens ff kijken of ik een soortgelijk AMD systeem inelkaar kan prusten... eens ff wat revierws door om alles bijelkaar te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
Na wat zoek en knip/plakwerk zou een alternatief in AMD vorm neerkomen op het onderstaande winkelmandje denk ik:

http://www.tweakers.net/e...2C121678%2F1%2C117197%2F1

1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2.5 (TwinMos) € 211,11 € 211,11
AMD Athlon 64 3500+ Venice (S939, 2.2GHz, 512KB, Boxed) € 225,- € 225,-
Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) € 108,95 € 108,95
Apacer Embedded Card Reader 15 in 1 (USB 2.0, Zwart) € 14,01 € 14,01
Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) € 168,20 € 168,20
D-Link DWL-AG530 Wireless PCI-adapter (54/108Mbps) € 71,85 € 71,85
NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart) € 4,99 € 4,99
Nexus Real Silent D12SL-12 (120mm, 22,8dB, 3/4p) € 9,75 € 9,75
Plextor PX-716SA 16x (Dual-layer, Zwart) € 117,02 € 117,02
Samsung Spinpoint SP2004C, 200GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) € 96,80 € 96,80
Sapphire Radeon X700 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, DVI) € 131,- € 131,-
Terratec Cinergy 600TV/PCI PAL Radio € 71,75 € 71,75
Zalman CNPS9500 LED (Socket 478/754/775/939/940, LED Blauw) € 48,- € 48,-
Zalman VF700-Cu € 20,90 € 20,90
Totaal € 1299,33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 21:57
[quote]ToAoM schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 13:22:
[...]

offtopic:
Ik gebruik 'm tevens om m'n Windows installatie zo ver te krijgen om m'n program files op een andere poartitie te mikken en mijn document & settings op weer een andere partitie. (handig bij re-installs, c: en d: kan je gewoon flushen, m'n documenten en andere belangrijke muk staan gewoon op e:). Dat kan vast ook wel op een andere manier, maar die heb ik nog niet gevonden. Er zit toch een kleppie voor die kast, dan zie je die floppy toch nie.[/quote]

Hoe gebruik je daar een floppy drive voor dan? Ik doe altijd het volgende:
- Kopieer Program Files naar andere partitie
- Installeer Registry Crawler (find/replace in registry support)
- Find/Replace C:\Progra D:\Progra (neemt 'ie ook progra~1 e.d. mee)
- Reboot
- Delete C:\Program Files

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
[quote]djbuzzz schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 12:11:
ToAoM schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 13:22:
[...]

offtopic:
Ik gebruik 'm tevens om m'n Windows installatie zo ver te krijgen om m'n program files op een andere poartitie te mikken en mijn document & settings op weer een andere partitie. (handig bij re-installs, c: en d: kan je gewoon flushen, m'n documenten en andere belangrijke muk staan gewoon op e:). Dat kan vast ook wel op een andere manier, maar die heb ik nog niet gevonden. Er zit toch een kleppie voor die kast, dan zie je die floppy toch nie.[/quote]

Hoe gebruik je daar een floppy drive voor dan? Ik doe altijd het volgende:
- Kopieer Program Files naar andere partitie
- Installeer Registry Crawler (find/replace in registry support)
- Find/Replace C:\Progra D:\Progra (neemt 'ie ook progra~1 e.d. mee)
- Reboot
- Delete C:\Program Files
Been there, done that, maar het is meer werk dan dat je nu beschrijft, aangezien er ook een groot aantal systeem variabelen verwijzen naar die locaties, dus ook alle expanded vatiabelen moetenaangepast. Daarnaast wil ik ook docs & settings verplaatsen. Ook dat kan met een manier die hier op lijkt, maar in vergelijking met de startfloppy zijn dit allemaal echt geen opties. Die startfloppy kost zegmaar 2 secs tijd. Die andere met een beetje pech toch al gauw een half uur of langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op reactie op openings post configuratie...

Asus P5LD2 Deluxe Intel 945P 1066 MHz PC4200 DDR2 (Dual Channel) 2 x PCI Express x16 € 168,- bij azerty.nl!! (ipv 230)

Of zou je deze niet nemen

Asus P5AD2-E Deluxe Intel 925XE 1066 MHz PC4200 DDR2 (Dual Channel) PCI Express x16 € 143,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 01:02:
Op reactie op openings post configuratie...

Asus P5LD2 Deluxe Intel 945P 1066 MHz PC4200 DDR2 (Dual Channel) 2 x PCI Express x16 € 168,- bij azerty.nl!! (ipv 230)

Of zou je deze niet nemen

Asus P5AD2-E Deluxe Intel 925XE 1066 MHz PC4200 DDR2 (Dual Channel) PCI Express x16 € 143,
en ook reactie op openings post. waarom neem je niet deze kaart? http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=JAXA90

Hij is erg goed en laag geprijsd en het verschil met de x700 is erg groot. Ik zou er maar over na denken voordat je volgend jaar weer een nieuwe kaar moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ToAoM schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 12:02:
Na wat zoek en knip/plakwerk zou een alternatief in AMD vorm neerkomen op het onderstaande winkelmandje denk ik:

AMD Athlon 64 3500+ Venice (S939, 2.2GHz, 512KB, Boxed) € 225,-
dat is geen eerlijke vergelijking natuurlijk. Een x2 processor (3800+ oid) lijkt me een betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

ToAoM schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 12:02:

1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2.5 (TwinMos) € 211,11 € 211,11
AMD Athlon 64 3500+ Venice (S939, 2.2GHz, 512KB, Boxed) € 225,- € 225,-
Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) € 108,95 € 108,95
Apacer Embedded Card Reader 15 in 1 (USB 2.0, Zwart) € 14,01 € 14,01
Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) € 168,20 € 168,20
D-Link DWL-AG530 Wireless PCI-adapter (54/108Mbps) € 71,85 € 71,85
NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart) € 4,99 € 4,99
Nexus Real Silent D12SL-12 (120mm, 22,8dB, 3/4p) € 9,75 € 9,75
Plextor PX-716SA 16x (Dual-layer, Zwart) € 117,02 € 117,02
Samsung Spinpoint SP2004C, 200GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) € 96,80 € 96,80
Sapphire Radeon X700 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, DVI) € 131,- € 131,-
Terratec Cinergy 600TV/PCI PAL Radio € 71,75 € 71,75
Zalman CNPS9500 LED (Socket 478/754/775/939/940, LED Blauw) € 48,- € 48,-
Zalman VF700-Cu € 20,90 € 20,90
Totaal € 1299,33
Ik zou ofwel de goedkoopste Athlon64 Venice-core (later upgraden tot max dualcore 2,6GHz) erin steken of de goedkoopste dualcore (om nu enorme performance te halen). Als Photoshop nog altijd single threaded is, dan kan je toch andere processen/programma's op een andere core laten draaien.

Die SLI zou ik eruit laten, het is pas zinnig als je 2 duurste grafische kaarten in 1 keer kan betalen. Anders zal je met 2 kaarten (tegen dat je een 2de kaart kan betalen) altijd trager gaan dan 1 single highendkaart en het vreet stroom. Bovendien kan je moeilijk met ATI-kaarten SLI draaien. Asus A8N-E is een goede nForce4 mobo met een PEG-slot (ziet eruit als een PCI-Express 4x, maar werkt als een PCI-Express 2x) voor raid-controllers en 2 gewone PCI-Express 1x sloten.

Radeon X700 pro moet eruit, deze is zo traag als een Radeon 9800 pro (zo'n ouwe kaart is tweedehands nog goedkoper). DaannO raad een goede kaart voor z'n prijs.
Pagina: 1