[MS Access] User-friendly form toewijzing grote lijst/subset

Pagina: 1
Acties:

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:16

macnerd

No Apples please :-)

Topicstarter
Voor een MS Access project moet ik een form ontwerpen waarbij waarden uit een grote lijst (2600+ records) toegewezen moeten worden aan een locatie ID. Doel hiervan is om een subset samen te stellen die later elders in de tool gebruikt gaat worden om bij te houden hoeveel voortgang er gemaakt wordt voor dit item.

Structuur lijst: waarde, omschrijving
Structuur subset: locatie_id, waarde

Het grootste probleem is om een fatsoenlijk, gebruikersvriendelijk venster te ontwerpen. Uiteraard heb ik m'n hersens al gepijnigd met een brainstorm :) en gezocht met Google en op GoT.

Dit is wat ik tot nu toe heb bedacht:
- listbox links voor de lijst, listbox rechts voor de subset, beide met velden waarde en omschrijving
- mogelijkheid multiple select
- zoekveld wat werkt als een filter op beide listboxen
- combobox voor keuze zoeken in waarde, omschrijving of beide
- knoppen om items van de ene naar de andere listbox te verplaatsen
- eventueel drag & drop functionaliteit

Iemand nog meer goeie ideëen of commentaar?

MacNerd

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:09

Boss

+1 Overgewaardeerd

Iets met hoofd / subformulieren?

Je probleemformulering is volgens mij niet helemaal consequent (de lijst moet toegewezen worden aan een locatieID -> dan lijkt locatieID mij de 'hoofdset' en lijst de 'subset'.)

Maargoed: hoofdformulier met bovenin het scherm de lijst en daaronder in een subformulier een doorlopend formulier met de subset die je met behulp van een combobox kan vullen.

Of ik begrijp je probleem niet :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:16

macnerd

No Apples please :-)

Topicstarter
Maargoed: hoofdformulier met bovenin het scherm de lijst en daaronder in een subformulier een doorlopend formulier met de subset die je met behulp van een combobox kan vullen.
Denk inderdaad dat je m'n probleem niet begrijpt... :) Maar moet evengoed zeggen dat ik jou hier ook niet helemaal volg... :)

De bedoeling is om een lijstje samen te stellen van items uit de grote lijst, specifiek voor een bepaalde locatie. Dit is dus m.i. een subset uit de grote lijst. Met deze subset gaat later verder gewerkt worden om per locatie, per waarde, de voortgang bij te houden.

Een combobox om de items te selecteren gaat erg irritant worden denk ik, omdat je precies moet weten wat de waarde is, of je moet eindeloos willen zoeken in de dropdownlijst. Als je zo honderden waarden moet gaan toewijzen wordt de gebruiker helemaal gek denk ik... :) Een combobox is leuk, maar alleen bij een beperkt aantal keuzes (25-30 ofzo).

MacNerd

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:09

Boss

+1 Overgewaardeerd

Een combobox lijkt mij makkelijker. Je begint met typen, en houdt dan vanzelf de items over die aan je input voldoen. Zo werkt een combobox bij mij prima om door een relatiebestand van 3.000 namen te zoeken. Veel sneller dan een listbox waar je doorheen moet scrollen.

Verder heb ik je denk ik wel goed begrepen, en zou mijn antwoord ook wel eens kunnen kloppen :)

Heb je misschien al iets gemaakt waar je ff een screenie van kan posten ofzo? Dat praat wellicht wat makkelijker!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.