[HDD] Hitachi Deskstar 7K250 zwaait gedag?

Pagina: 1
Acties:

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beste medetweakers,

Ik zit hier in een nogal lastig parket. Ik zal de situatie proberen te schetsen. Gisteren heb ik op mijn computer (non-relevante specs kan je in mijn signature vinden) een film gekeken via de harde schijf (welke eerst over het netwerk over gezet was) en normaal werkt dat altijd super. Dus ik weet ook niet of het daar aan ligt, maar ik zeg het er maar even bij. Vervolgens na de film de computer uitgezet (normaal afsluiten), uitgeweest en eenmaal thuiskomen wou ik de computer aanzetten (2.00u ff mail checken :) ). Echter werd er geen boot disk found :/ ... en ik wist het al want ik ken mn pc uit mn broekzak en mijn deskstar spint niet op.

Wat heb ik zelf gedaan en opgezocht; ten eerste dacht ik dat de HDD koude voeten had en het morgen wel zou doen :z dus ik ging slapen :Z . Afijn vanmorgen zette ik hem weer aan, niets.
Toen heb ik afzonderlijk de powercable, de DMA66 kabel en alletwee gelijk veranderd. Dit ook in combinatie met een ander IDE slot op mijn moederbord. Mocht niet baten na 6 geprobeerde boots. Ook heb ik een paar maanden geleden gemerkt dat door mijn nieuwe voeding de harde schijf niet meer in een keer dooropspinde, maar er een moment van vertraging was en de schijf daarna weer tot eind opspinde (gevraagd aand technische dienst bij ons, schijnt een feature van de HDD te zijn, nite van de voeding, slowboot ofzo, bla)? Die feature werd niet benut met mijn oude voeding ofzo 8)7 ?

Toen gaf ik er een lichte tik op, misschien zat er een kop vast, werkte altijd bij mn oude maxtor :X . Geen geluk, de harde schijf geeft geen krimp, ik hoor -niets- opspinnen. Nu in een andere computer gehangen, zelfde verhaal.

Dus is mijn harde schijf nu plotseling overleden? Ik heb deze gekocht in Augustus 2003, de Deskstar 7K250 model HDS722540VLAT20. Ik heb de warranty opgezocht en daar staat -->

Quick warranty check results
Serial number -- Expiration date (YYYY-MM-DD) --Sold to GEO
C1C1XB8L ----- 2004-11-16 ------------------------------- EMEA

Er zat maar een jaar garantie op en hier zelfs nog een paar maanden tot november (lekker vetrouwen in je harddisk als je er een jaartje garantie opgeeft :> ) maar daar heb ik nu niets aan, ik heb geen garantie :) .

Afijn, weten jullie misschien hoe ik mijn data nog zou kunnen redden, dat zou wel heel fijn zijn. Of kent iemand dit probleem en is er een oplossing (het lieve ding in de oven leggen, je weet het niet :7 )? Ik hoor het graag,

Alvast bedankt :)

P.S. Misschien relevante specs --> Zalman 400 Watt voeding, DMA66 kabel, A7V266 moederbord met nieuwste officiële bios.

[ Voor 3% gewijzigd door Cassius op 04-08-2005 10:42 ]

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Oeh, een schattige kleine Deskstar dus, 40 GB 2 MB versie :)

Anyway, ik heb die schijf zelf ook en dat verhaal over het opspinnen is gewoon crap. Zoals hier wel vaker gezegd is hebben harde schijven maar twee toestanden: uit en aan. Er bestaat niet zoiets als het op een lager toerental draaien van de schijf of iets dergelijks. Als jouw schijf niet goed opspint, halverwege het opspinnen rare geluiden maakt of tijdens het opspinnen een pauze neemt, dan is er dus mechanisch iets mis. En daarvoor hebben we een hele rits oplossingen in de FAQ van dit subforum, waarvan de extreemste invriezen is, maar neem dat eerst eens door zou ik zeggen :)

Ik heb zelf ook een Deathstar 60 GXP gehad die overleed (godzijdank nog een maandje binnen de garantie) en daarbij hielp het om hem schuin te zetten, bijna verticaal. In horizontale positie spinde hij ook niet meer op of verloor steeds zijn toerental, maar in een andere positie en soms met even schudden spinde hij wel goed op.

Verwijderd

Zoals hier wel vaker gezegd is hebben harde schijven maar twee toestanden: uit en aan. Er bestaat niet zoiets als het op een lager toerental draaien van de schijf of iets dergelijks.
Het is zeker wel mogelijk dat schijven op meerdere snelheden kunnen draaien. Ik weet zeker dat ik mijn schijf op 5400 toeren kan laten draaien zodat hij minder geluid maakt (samsung spinpoint). Ik weet niet hoe het voor jouw deskstar zit, maar het zou dus wel kunnen.

Sluit alleen de molex eens aan op de schijf (dus niet de ata kabel) en kijk eens of de schijf dan wel opspint. Probeer ook eens een andere molex stekker... :)
Had je de schijf wel voldoende gekoelt?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 12:13 ]

• Cassius
  • Niet online
Ik weet anders vrij zeker dat er iets bestaat als slowed down spin-up ofzo ... de naam klopt alleen niet :/ . het verschijnsel dat een harde schijf opspint, even wacht (met doel de voeding bij boot te ontlasten) en daarna doorspint naar zijn normale toerental. Dat deed mijn harde schijf direct toen ik die nieuwe voeding kreeg. Ik had het gevraagd aan de helpdesk en die zij dat de schijf dat deed om pieken op mijn voeding te voorkomen.

Als ik had geweten dat dit een teken van schade was had ik een backup gemaakt maar deze harde schijf heeft dus (als dat geen schade is) NOOIT kuren vertoond dus dit kwam enorm onverwacht, ding is nog geen 2 jaar oud :| !

De meeste mensen deugen!

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:35

dotcode

///\00/\\

Heb je de test software van de suport site al geprobeert, met de test software van ibm heb ik wel goede ervaringen in uit te vinden wat er mis is. Die zou je anders ook kunnen proberen.

Verwijderd

marzzman schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 12:48:
Ik weet anders vrij zeker dat er iets bestaat als slowed down spin-up ofzo ... de naam klopt alleen niet :/ . het verschijnsel dat een harde schijf opspint, even wacht (met doel de voeding bij boot te ontlasten) en daarna doorspint naar zijn normale toerental. Dat deed mijn harde schijf direct toen ik die nieuwe voeding kreeg. Ik had het gevraagd aan de helpdesk en die zij dat de schijf dat deed om pieken op mijn voeding te voorkomen.
Daar heb ik echt nog nooit van gehoord, maar ik ben natuurlijk ook niet alwetend. Het kan natuurlijk best zo zijn dat een schijf gewoon vastgelegd in zijn firmware een bepaalde manier van opspinnen heeft, bijvoorbeeld om de voeding niet ineens met een te zware stroomvraag te belasten. Maar ik geloof niet dat de schijf zelf actief kijkt welke voltages jouw voeding verschaft en al naar gelang die beter of slechter zijn de snelheid van opspinnen wijzigen ;)

Wat die Samsung betreft, die ondersteunt (naast andere schijven overigens) inderdaad 'staggered spin-up', maar dat is een systeem om in arrays met veel schijven ervoor te zorgen dat niet alle schijven tegelijk stroom trekken tijdens het opspinnen. Het opspinnen zélf wordt er niet door beïnvloed, alleen de schijven gaan niet allemaal tegelijk aan maar in een zodanige volgorde om de voeding niet te zeer te stressen.

• Cassius
  • Niet online
Dotcode ik heb zojuist een bootable CD gemaakt met de DFT van Hitachi en die scanned dan de bussen maar kan vervolgens geen primary master vinden, hij lijkt wel ineens -volledig- dood :/ . Mijn primary slave vind het programma zonder problemen (mn Lite-On brander) dus de kabel en moederbord aansluiting werken of geven iig een leesbaar signaal af.

In andere pc ook geprobeerd te booten, ook in een raid array zelfs, niets! DFT op die pc kon hij hem ook niet vinden? Wordt het dan een kilo-sleutelhanger :| ?

De meeste mensen deugen!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
als je schijf niks doet wanneer je m alleen met de molex aansluiting aansluit (en dus geen IDE connector aangesloten) kan je t zo goed als vergeten imho.

Verwijderd

Dat lijkt mij ook. Dan denk je al echt aan iets heel mechanisch, beschadigde onderkant van de drive bijvoorbeeld, als de gesoldeerde contacten van je molex afgebroken zijn van de PCB dan start hij natuurlijk niet meer op. Maar als daar niets aan te zien is - of ook al is er wel iets aan te zien - dan kun je ervan uitgaan dat hij gewoon dood is.

• Cassius
  • Niet online
Wat ik net van een vriend van mij hoor is dat de Europese wet specifieert dat er op elektronica (dus ook computer hardware) een garantie termijn zit van minimaal 2 jaar, daar valt hij net een maand binnen! Heb ik nu hoop of gaat Hitachi hier niet op in :/ ?

De meeste mensen deugen!

Pagina: 1