[php/apache] Hoe dit in te stellen in php/apache...

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Ik wil dus op mijn site url's kunnen gebruiken als www.domein.nl/test domein.nl/jfdkfjdk etc...
Makkelijk natuurlijk je maakt gewoon een mapje test of jfdkfjdk aan. Maar ik wil dus geen mapjes aanmaken. De 'mapjes' moeten dynamisch gegeneerd worden. Als ik dus een domein.nl/test2 wil aanmaken wil ik alleen maar in (bijvoorbeeld) mysql een record toevoegen en niet ook een fisieke map aanmaken. Ik dacht dit eerst te kunnen doen met de Multiviews optie maar daar kan het volgens mij niet mee. Ik heb met Multiviews wel dit kunnen doen: www.domein.nl/i/test (waarbij i dus i.php is) maar het moet korter kunnen. op www.php.net doen ze het ook volgens mij (www.php.net/echo verwijst door naar een andere url). Wie weet raad?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:53

BCC

mod rewrite is je vriendje.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Je kunt URL's rewriten, die kun je ook doen op basis van patronen, bijvoorbeeld:
code:
1
2
RewriteEngine on
RewriteRule (.+/.*) script.php?path=$1

Of zelfs:
code:
1
2
RewriteEngine on
RewriteRule (.+/.*) script.php

In PHP zou je dan $_SERVER [ 'PATH_INFO'] kunnen gebruiken om te bepalen wat je verder wilt doen. Je kunt kijken of er in de database een geldig equivalent bestaat, en anders alsnog een 404 (Not Found) error teruggeven. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos :)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dit staat gewoon letterlijk in de FAQ: # Ik wil index.php?piet=1&sjaak=3 vervangen door index/1/3. Hoe doe ik dat? Om die reden doe ik dit topic dan ook op slot; lees eerst even de FAQ door voor je een vraag stelt. :)

[ Voor 3% gewijzigd door NMe op 03-08-2005 20:28 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Dit topic is gesloten.