Toon posts:

[Oude laptop] Hoe het meeste eruit halen?

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor enkele euro's een Toshiba Satellite Pro 420CDT op de kop kunnen tikken.

-100mhz
-40mb ram
-800mb hd

Nu ben ik enkele probleempjes tegengekomen. De resolutie stond op 640x480 en het scherm werd niet volledig opgevuld. Dus win95 in een venster. Als ik de resolutie op 800x600 zet dan moet ik de computer herstarten en daarna heb krijg ik een zwart scherm. Alsof de videokaart de resolutie niet aankan terwijl dit wel het geval zou moeten zijn.

Een ander probleem is dat foto's heel onduidelijk worden weergegeven (met stippen). Heb alleen jpeg's geprobeerd (geen bmp's), misschien dat dit iets te maken heeft met de hoge compressie van jpeg? Ik had nl in gedachte om het scherm misschien ooit als digitale fotolijste te gebruiken (voor zover dit mogelijk is).

Welke emulators zou ik op dit ding werkende krijgen? Nes,GameBoy..?

Een andere mogelijkheid die ik in gedachte had was linux erop zetten maar het toestel beschikt niet over een floppydrive, wel een cd-rom drive maar hiervan kan niet geboot worden! Heb naar een bios-upgrade gezocht die dit misschien wel mogelijk maakt maar zonder succes.

Alvast bedankt.

Het gaat over dit toestel. http://www.amazon.com/exe...=glance&s=pc&vi=tech-data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien zit hier iets tussen http://www.amherst.co.uk/libfiles.htm , ik denk n.l. dat het een driver probleem is. Als je de juiste video driver gebruikt kun je naar de hogere resolutie en ben je van de beeldschermproblemen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is voor de libretto's. Het gaat hier over een satellite pro.

Videogeheugen is trouwens 2mb.

Edit: Heb de drivers gevonden (op driverguide.com) maar moet tot morgen wachten want heb geen lege cd's bij de hand.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2005 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*kickje*

De drivers op driverguide.com dienden om de bios te flashen en waren geen videodrivers.
Ik zit dus nog steeds met hetzelfde probleem (zie boven).
Ik dacht de bios meteen te flashen maar er wordt mij gevraagd om een lege diskette erin te steken zodat er een soort van boot-diskette gemaakt kan worden en de biso zo geupdate kan worden. Het probleem nu is dat de laptop geen diskettedrive heeft, alleen maar een cd-rom drive waar trouwens niet van geboot kan worden :( In de bios kan ik kiezen tussen
Boot Priority = FDD->HDD / HDD->FDD

De bios-versie is 5.30 en die ik gedownload hebt is 5.40. Ik kan nergens vinden of deze versie het mogelijk maakt om van cd-rom te booten. Zou natuurlijk wel superhandig zijn.

Betreffende het scherm en resolutie; in de bios kan ik kiezen tussen
VGA Segment Address = E000H/E400H/C000H

Staat momenteel op E000H

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2005 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-09 06:47
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 19:39:
Nu ben ik enkele probleempjes tegengekomen. De resolutie stond op 640x480 en het scherm werd niet volledig opgevuld. Dus win95 in een venster. Als ik de resolutie op 800x600 zet dan moet ik de computer herstarten en daarna heb krijg ik een zwart scherm. Alsof de videokaart de resolutie niet aankan terwijl dit wel het geval zou moeten zijn.
Het zou wel eens een Chips & Technology 65540 video adapter kunnen zijn. Werkt 800*600 op 16 kleuren ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 23:15
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 19:39:
Welke emulators zou ik op dit ding werkende krijgen? Nes,GameBoy..?
Nes en Gameboy moeten zeker wel lukken...

volgens mij loopt het dan nog redelijk getrouw naar de 'snelheid' van de echte apparaten,
zo zal Sega Master System emulator ook wel werken

( /me Chillz had ze ooit draaien op een Pentium 120 )

Met een beetje geluk kan je SNES en Mega Drive ook wel draaien, maar volgens mij zal dat niet van harte gaan dan op 't beestje :)

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jan-E schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 00:36:
[...]
Het zou wel eens een Chips & Technology 65540 video adapter kunnen zijn. Werkt 800*600 op 16 kleuren ook niet?
Dat is 'em idd. Hoefde de driver zelfs niet te downloaden. Zo heb ik het gedaan -->

control panel - display - settings - change display type - adapter type / monitor type

*adapter type : Chips and Technologies, accelerator (new)
*monitor type : latop display panel (800x600)

resultaat: 800x600 op 16bit :) Een wereld van verschil!

En nu ben ik van mijn probleem met de afbeeldingen die slecht worden weergeven af! Niet moeilijk, ik kon niet meer dan 16kleuren weergeven 8)7
Nes en Gameboy moeten zeker wel lukken...

volgens mij loopt het dan nog redelijk getrouw naar de 'snelheid' van de echte apparaten,
zo zal Sega Master System emulator ook wel werken

( * Chillz had ze ooit draaien op een Pentium 120 )

Met een beetje geluk kan je SNES en Mega Drive ook wel draaien, maar volgens mij zal dat niet van harte gaan dan op 't beestje
Kan je mij toevallig zeggen welke emulators precies goed werken op dergelijk systeem? En is dit onder win95 of onder DOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07

Cyphax

Moderator LNX
Chillz schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 00:39:
Met een beetje geluk kan je SNES en Mega Drive ook wel draaien, maar volgens mij zal dat niet van harte gaan dan op 't beestje :)
Megadrive zou kunnen, SNES lukt echt niet, dat ging op m'n P200 al nauwelijks vroeger.
C64 kun je ook goed emuleren.
Hier heb je een overzichtje van emulators voor DOS/Windows. Ik zou een voorkeur hebben voor DOS emulators, die waren wel altijd sneller op trage machines. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Pagina: 1