[LCD 32"] Sharp LC32P50E of JVC LT-32S60B

Pagina: 1
Acties:
  • 330 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Mijn vader gaat in deze dagen (eindelijk) een nieuwe tv kopen. Na het nodige zoekwerk zitten we nu te twijfelen tussen twee tv's, een Sharp en een JVC. De tv is voor mijn ouders en gezien en daarom is de situatie wat anders dan bij de meeste tweakers. Er hoeft geen xbox of iets dergelijks op aangesloten te worden en ze kijken eigenlijk alleen maar naar (kabel)-tv dus niet naar dvd's. Ik som even de belangrijkste dingen op:

- Mijn ouders kijken eigenlijk alleen gewoon naar kabel-tv, dus niet naar dvd
- De kans is reeel dat ze over zullen stappen op digitenne zodra dit beschikbaar is. Hoewel dat niet helemaal zeker is, daar de combinatie met een videorecorder lastig is.
- Mijn moeder vind het handig als er teletekst op zit die alle pagina's opslaat.
- Mijn vader zapt vrij veel, dus lijkt mij handig als dat een beetje rap gaat
- Er wordt nog een DVD/HD-recorder gekocht en op aangesloten
- Mijn vader vindt beeldkwaliteit ook belangrijk.
- Geluid is minder belangrijk, moet natuurlijk niet ultiem brak zijn ofzo.

We hebben dus al wat in de winkel gekeken en daarbij met name nog op beeldkwaliteit gelet. We kwamen uit op de volgende twee tv's die een goed beeld hebben.

Sharp LC32P50E
[img]url=http://www.hifi.nl/gfx/Sharp_P50_150305.jpg[/img]

TV is geoptimaliseerd voor PAL. De resolutie is 960x540 en er hoeft dus niet geschaald te worden. Je ziet dit ook zeker terug in de beeldkwaliteit. Er zit veel minder ruis in het beeld dan bij de andere merken en ook zijn de details beter te zien. Het beeld is dus ook erg rustig. Nadeel van de tv is dat hij langzaam zapt, hij doet er echt langer dan een seconde over. Ik weet niet hoe het zit met teletekst. Hij staat namelijk nog niet op de nederlandse Sharp site, alleen op de Engelse, maar daar staat geen info over de teletekst. Gezien de andere Sharp LCD's zal het wel 250 pagina's geheugen hebben. In de winkel waar mijn vader de tv wil kopen (daar koopt hij altijd zijn spullen) kost de tv €1495,-

JVC LT-32S60
[img]url=http://www.jvc.nl/images/photo/103559_lt-32s60bu_front.jpg[/img]

Beeld ziet er goed uit, maar niet zo goed als van de Sharp als je dus let op ruis en detail. De tv's stonden niet naast elkaar dus welke van de twee beter was met het criterium "is zwart ook echt zwart?" weet ik eigenlijk niet. Ik neig ernaar om te zeggen dat de JVC het zwart wat beter weergaf. Ik las in een ander topic dat deze tv wel snel zou zappen, maar dat heb ik zelf niet kunnen controleren. De tv heeft 1500 pagina's geheugen. In de winkel waar mijn vader de tv wil kopen kost hij dacht ik €1745,- (op internet zijn de prijzen dacht ik onder de 1500,- dus daar kan denk ik nog wel wat vanaf gepraat worden).

Wat denken jullie ervan? Zijn er nog andere dingen waar op gelet kan worden of misschien positieve of negatieve ervaringen met één van deze twee tv's of merken? Of zijn er andere LCD's in deze prijsklasse die we over het hoofd gezien hebben? (Geen Samsung, dat verkoopt die winkel niet meer wegens slechte ervaringen met de service van Samsung).

[ Voor 10% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 04-08-2005 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110233

Als ze alleen kabel kijken: de sharp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whut?!
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Whut?!

Huh?

Ik las dat de JVC wel snel zapt maar dat digitenne dit weer teniet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Wordt een teletekst voordeel ook door digitenne teniet gedaan? Want dan gaat de txt zeker ook weer via de digitenne neem ik aan?

Verder lees ik net dit over de JVC op kieskeurig:
Zoals ik al eerder heb gemeld, ben ik niet tevreden over deze TV. Middels deze
mail hou ik jullie op de hoogte en ben ik op zoek naar 'lotgenoten'.

Ik heb het volgende probleem:
- Op S-Video en component interlaced prima beeld. Component interlaces geeft
some wel ghosting maar dat lijkt zich te herstellen als de tv zich heeft
ingesteld (tenminste, dat stel ik me voor).
- Component progressive scan geeft ruis in het beeld. Valt vooral op bij lichte
kleurvlakken.
- Alle HDMI instellingen geven duidelijke digitale ruis in het beeld -> ziet er
gewoon niet uit. Ik kan wel alle HDTV modes selecteren en laten zien: 720p en
1080i.

De TV is aangesloten op een Denon 1910 DVD speler met DVI output naar de HDMI
ingang. Probleem ook met mijn oude DVD speler: Harman Kardon DVD 25. Alle
kabels (component en HDMI) zijn van Monstercable, dus daar ligt het allemaal
niet aan.

Het lijkt er gewoon op dat hoe hoger (en meer info) het ingaande signaal, des
te minder wordt de kwaliteit. Net alsof de beeldprocessoren het niet trekken.

Vorige week is JVC aan huis geweest en het blijkt dat dit een probleem is met
alle TV's van dit type
... JVC heeft nu contact opgenomen met de fabriek en ik
krijg binnenkort uitsluitsel....

Hou jullie op de hoogte.

Groetjes,

Danny

PS: Als er meer 'slachtoffers' zijn, meld je dan. Samen sterker.
toon volledige bericht
Misschien niet heel relevant voor mijn ouders (of wel?), maar het geeft toch te denken...

[ Voor 93% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 04-08-2005 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:02
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 15:26:Wordt een teletekst voordeel ook door digitenne teniet gedaan?
ligt denk ik aan de digitenne ontvanger. Meeste ontvangers zal de gehele bediening van het TV kijken en dus ook het zappen en teletekst volledig via de digitenne ontvanger lopen. De TV blijft dan gewoon op één AV kanaal staan (wanneer via scart aangesloten). Sommige ontvagers geven de teletekst wel door (via VBI) zodat je voordeel van betere teletekst behouden blijft.Overigens mag je Pa ook nog wel nadenken of een HD recorder zin heeft bij digitenne. Hiervoor heb je een 2e ontvanger nodig wanneer je iets anders wilt opnemen dan wat je op dat moment kijkt.
Mijn eigen ervaring is satelliet TV wat qua hardware m.i. goed te vergelijken is omdat sommige ontvangers in zowel sat (dvb-s) als digitenne (dvb-t) uitvoering te koop zijn. Ik weet dus niet in hoeverre genoemde mogelijkheden en problemen ook gelde voor de gangbare digitenne ontvangers.

In je andere topic lijk je nogal enthousiast over de resolutie van de Sharp. De JVC is op dat punt echt veel beter omdat 'ie simpel bijna 2x zoveel pixels heeft. Qua beeld zegt dat naar mijn idee weinig en moet je gewoon afgaan op wat je zelf in een winkel het mooiste beeld vindt.

[ Voor 19% gewijzigd door BartNL op 04-08-2005 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
BartNL schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 15:33:
ligt denk ik aan de digitenne ontvanger. Meeste ontvangers zal de gehele bediening van het TV kijken en dus ook het zappen en teletekst volledig via de digitenne ontvanger lopen. De TV blijft dan gewoon op één AV kanaal staan (wanneer via scart aangesloten). Sommige ontvagers geven de teletekst wel door (via VBI) zodat je voordeel van betere teletekst behouden blijft.Overigens mag je Pa ook nog wel nadenken of een HD recorder zin heeft bij digitenne. Hiervoor heb je een 2e ontvanger nodig wanneer je iets anders wilt opnemen dan wat je op dat moment kijkt.
Dat weet hij ook, hij is niet achterlijk ;)
In je andere topic lijk je nogal enthousiast over de resolutie van de Sharp. De JVC is op dat punt echt veel beter omdat 'ie simpel bijna 2x zoveel pixels heeft. Qua beeld zegt dat naar mijn idee weinig en moet je gewoon afgaan op wat je zelf in een winkel het mooiste beeld vindt.
De resolutie van de JVC is hoger, maar je kunt geen halve pixels weergeven. Dus die extra pixels zijn alleen maar onhandig bij een PAL signaal. Dat blijkt ook wel want de Sharp heeft een rustiger beeld. Die hoeft immers niet te schalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 15:39:
De resolutie van de JVC is hoger, maar je kunt geen halve pixels weergeven. Dus die extra pixels zijn alleen maar onhandig bij een PAL signaal. Dat blijkt ook wel want de Sharp heeft een rustiger beeld. Die hoeft immers niet te schalen.
Tot nu toe noem je enkel argumenten die nergens op slaan om de de Sharp te kunnen kopen.Iedereen die redenen geeft om de Sharp te kopen geloof je zonder voorbehoud. Wanneer ik een paar tegenwerpingen maak kom je met nog meer onzin. Ik geef op en zou zeggen koop gewoon die Sharp omdat het beeld rustiger, en ik neem aan mooier, is en verzin er geen onzin om heen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
BartNL schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 16:11:
Tot nu toe noem je enkel argumenten die nergens op slaan om de de Sharp te kunnen kopen.Iedereen die redenen geeft om de Sharp te kopen geloof je zonder voorbehoud. Wanneer ik een paar tegenwerpingen maak kom je met nog meer onzin. Ik geef op en zou zeggen koop gewoon die Sharp omdat het beeld rustiger, en ik neem aan mooier, is en verzin er geen onzin om heen >:)
Ik koop helemaal niks, mijn vader/ouders kopen. Mijn voorkeur ging eigenlijk uit naar de JVC, omdat die fatsoenlijke teletekst heeft en rap kan zappen.
Ik verzin verder geen onzin, het is gewoon zo dat als je 4 beeldlijnen hebt dat je die beter kunt weergeven met een tv die ook 4 "pixellijnen" heeft dan een tv die 6 "pixellijnen" heeft. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben om dat in te zien.

Verder kom je wat gefrustreerd op mij over. Dus misschien heb je zelf iets tegen de Sharp? Als dat inderdaad zo is, dan zou ik graag weten waarom, want dat is natuurlijk ergens op gebaseerd. En het is flauw om die info dan niet met mij/ons te delen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:02

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik kan me best voorstellen waarom het snel zappen belangrijk is. Hier let ik zelf ook altijd op.

Maar waarom is er gekozen voor 32" ... en niet groter?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 16:18:
Verder kom je wat gefrustreerd op mij over.
Dat ik op jou gefrustreerd over kom zou ik mij zorgen over maken wanneer je leest wat ik schrijf ;)
Dus misschien heb je zelf iets tegen de Sharp? Als dat inderdaad zo is, dan zou ik graag weten waarom, want dat is natuurlijk ergens op gebaseerd. En het is flauw om die info dan niet met mij/ons te delen ;)
ik bedoel maar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
BartNL schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 17:01:
Dat ik op jou gefrustreerd over kom zou ik mij zorgen over maken wanneer je leest wat ik schrijf ;)
Ik maak me geen zorgen. Maar et zal wel komen omdat het een forum is en je daardoor alleen aangewezen bent op de woorden. In een gesprek is de communicatie toch anders ;) Anyways laten we die discussie maar niet voortzetten.

Ik heb 1 argument van jou tegen de Sharp weerlegd meer niet volgens mij. Over die resolutie worden we het denk ik toch niet eens, ik blijf het als pluspunt zien, jij als minpunt. Maar dat is dus het enige waar we over van mening verschillen bij de Sharp? Want beeld is voor mij pluspunt van Sharp en zapsnelheid en txt een minpunt.

@The Real Falcon: Waarom een 32"? Omdat de tv anders wel erg groot wordt en natuurlijk ook duurder.

[ Voor 7% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 04-08-2005 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110233

Zoals ik al zei, omdat ik zelf die jvc heb voor kabel, als je alleen analoog kijkt, gewoon die sharp nemen, maar als je af en toe wat dvd'tjes kijkt of toekomst gericht bent, de jvc. De jvc heeft inderdaad als voordeel dat zappen erg snel is net als teletekst. Mijn beeld is prima, maar toch wel minder dat op een crt bij slechter signaal (AI gisteren op net5 was echt VERSCHRIKKELIJK slecht, ik dacht dat het aan mijn lcd lag, maar zelfs op mijn crt op de slaapkamer was het niet heel veel beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Het is de JVC geworden :)

Volgende redenen:
- Moeders vond de JVC mooier
- Teletekst verhaal
- Zappen bij de Sharp duurde serieus 3 seconde (gemeten met horloge) en bij JVC nog geen seconde
- Zwart was zwarter bij de JVC
- JVC rekt 4:3 beelden mooier op naar 16:9, er was een stuk minder vertekening

De Sharp was nog wel beter met detail en ruis, maar de pluspunten van de JVC hebben toch de doorslag gegegeven.

[ Voor 61% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 09-08-2005 15:48 ]

Pagina: 1