[XP] boot duurt 4 minuten.

Pagina: 1
Acties:

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-03 14:53

Clush

Do as I say...

Topicstarter
graag jullie hulp met het volgende:

het opstarten van mijn pc duurt sinds een paar maand ongeveer 4 minuten, het opstarten ziet er als volgt uit: normaal tot en met het windowsXP logo, dan wordt het scherm helemaal zwart (ook nog normaal) maar vervolgens duurt het 3 minuten voordat ik het welkomstscherm in beeld krijg.

een run van bootvis leert dat die 3 minuten worden gebruikt door de registry&pagefile.

wat ik vervolgens heb gedaan is de pagefile uitzetten en herstarten. dit leek eerst goed te gaan: ik kreeg het welkomstscherm binnen een paar seconden in beeld. ik had iets te vroeg gejuigd, want vervolgens bleef het welkomstscherm 3 minuten staan. en sowieso, ik wil eigenlijk toch wel een pagefile hebben :D.

het probleem doet zich ook voor met een verse windows installatie, en volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) deed hij het al voordat ik onlangs mijn hardware upgradede (heb moederbord, geheugen, processor en voeding vervangen). als dit inderdaad zo is zou het probleem in het netwerk moeten zitten (juist?), maar dat kan ik momenteel niet onderzoeken omdat ik op het moment niet bij de router kan komen (fysiek gezien). als dit een reeele optie is zou ik nog steeds wat hulp kunnen gebruiken, aangezien mijn expertise op dat gebied nog wat te wensen overlaat. booten met de netwerkadapter uitgeschakeld helpt niet.

wat ik ook bedacht is dat het probleem mischien in de registry zit (zoals zo genoemd door bootvis), en niet in de pagefile... of is dit 1 en hetzelfde proces? misschien minder waarschijnlijk aangezien het probleem er ook is na een verse installatie.

in een eerdere thread lostte iemand dit probleem op door nieuwe drivers te installeren, dit heb ik gedaan zonder succes. mij dunkt dat het probleem meerdere oorzaken zou kunnen hebben.

ik weet nog wel dat het probleem zich voor het eerst voordeed nadat ik getroffen werd door vrij gemene malware die mijn pc nagenoeg onbruikbaar maakte en mij dwong tot een verse installatie... zou het kunnen dat die malware mijn harde schijf onherstelbaar heeft aangetast? (onherstelbaar als in niet verholpen na een format). in dat geval zou een nieuwe HD uitkomst moeten brengen.

het is voor mij persoonlijk niet een onoverkomelijk probleem, maar 4 minuten booten is natuurlijk een schande.

als windows eenmaal is opgestart loopt ie als een trein.

mijn systeem:

AMD Sempron 2800+
Windows XP pro SP2
40Gb HD @ 7200rpm
512MB ddr
ASUS a7v600-x mobo met onboard netwerkkaartje
radeon 9800pro met nieuwste catalyst (5.2 ofzo?)
terratec aureon 5.1 fun geluidskaart
pagefile van 766MB tot 1.5GB

... not as I do.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Test even je harddisk met een tooltje uit de Opslagmedia & I/O Controllers faq :)

• Clush

Clush

Do as I say...

Topicstarter
misschien een hint waar ik naar moet kijken? maxblast4 (windows) geeft niks alarmerends bij de hard disk information, en verder zijn er weinig mogelijkheden om hem te testen... ander programma mischien? of was dat al de test?

... not as I do.

Verwijderd

Het probleem heb ik ook en ik merk het al als ik naar de bios ga om settings te veranderen dat hij er lang over doet om naar een nieuw veld te springen.

Ik heb een Asus moederbord P4P800 E- Deluxe met een Asus V9570 video-kaart (dual DVI). Na overleg met, in mijn geval Asus, kreeg ik het advies om de pc op te starten met een andere videokaart en toen was hij weer razendsnel als ervoor. Een ander advies was om maar eens te proberen met 1 geheugenbank ipv 2.

Toen het probleem met de videokaart wel werkte kwamen ze met de oplossing: koop maar een nieuwe videokaart met 1 dvi en 1 vga, want die doet toch hetzelfde. Klantvriendelijk is anders en de winkel wil hem wel opsturen, maar dan heb ik 3 weken geen pc en is dus niet acceptabel.

In ieder geval ga ik voor een volgende pc niet meer voor Asus spullen en ga nu kijken of ik onderdelen kan uitwisselen om dan twee pc's te maken die goed werken.

Maar fijn is anders

• Clush

Clush

Do as I say...

Topicstarter
probleem is wat mij betreft opgelost (ondanks de nogal magere reacties op mijn vraag).
sinds ik mijn 9800pro een XT heb gemaakt start windows aanzienlijk sneller op... duurt misschien nog wel iets te lang (10s langer dan je zou verwachten, misschien) maar na de boots from hell ben ik al lang blij. dank aan elevator om de moeite te nemen in elk geval 1 reactie te posten. _/-\o_
hoe het kan dat het probleem nu weg is, snap ik ook niet, maar een gegeven paard nooit in de bek kijken, toch? :)

... not as I do.

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-03 18:35

ReLight

echo("What Now ? !")

Hier exact het zelfde met een Asus P4GDC-deluxe met een pic-E Nvidea 9600 kaart (gigibyte, 128mb)

Na een tijdje begon hij hiermee, gen idee waar het aan ligt. OOk andere vage dingen zoals task bar icoonen die niet verschijnen. (bij de klok) (en auto-hide staat uit natuurlijk)

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Pagina: 1