Toon posts:

[ibm thinkpad A30] half groen scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Laatst heb ik met mijn laptop op mijn rug in de regen (HOOSBUI) gefietst. De laptoptas is weliswaar spatwaterdicht, maar aangezien het zo hard regende dat het erop leek dat ik onder water fietste, is er toch enig vocht doorgelekt.

Thuis de laptop afgedroogd en laten drogen, en na enige tijd opgestart. Hij doet 't prima, behalve dan dat een deel van het scherm een groenige waas heeft. Dit is vooral te zien op donkere achtergronden.

'schets':
code:
1
2
3
4
-----------
| gr |    |
| oen|    |
|____|____|
de linkerhelft is groenachtig, de rechterhelft is gewone kleur. De scheiding zit - voor zover ik dat kan nagaan - precies in het midden.

als ik een externe monitor aansluit, is er niets aan de hand

Ik heb de laptop al open geschroefd en ik ben daar niets geks tegengekomen. heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn van 'dat groene', waarom het 'maar' de helft is en wat ik er aan zou kunnen doen?
(Een nieuw scherm/moederbord/whatever is geen optie, de laptop is zo'n beetje 3 jaar oud en die investering dus niet meer waard)

edit: het is dus niet de Radeon M6 die erin zit, maar het kan wel de controller van het scherm zijn (die - neem ik aan - los staat van de vga-uitgang)

edit 2: het betreft een hardware probleem. het scherm ziet groen zodra het aanspringt (dat wil dus zeggen: direct na POST, ook het bios-menu heeft er bijvoorbeeld last van.)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2005 16:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog wat meer geexperimenteerd met wat RGB palettes, het rode en het blauwe channel zijn 'okay' maar groen is messed up. het lijkt wel alsof dat 8-bits is in plaats van 24 :?
(dit zeggende, laat ik eens kijken of er verschil is tussen 24 en 8 bits kleurendiepte

okay, concluding: het scherm (of liever: de aansturing) is flink fucked up. hex kleur 006f00 wordt redelijk weergegeven, maar produceert verticale strepen over de linkerhelft van het scherm, kleur 006000 geeft een egaal vlak, maar behoorlijk verkleurd

okay, ik blijf nog even proberen en af en toe een update posten ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2005 22:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
006000 tot 006a00 worden steeds een beetje lichter (maar ze zijn wel te licht)
006400 tot 006b00 geven op het scherm exact dezelfde kleur,
006c00 tot 006f00 verlopen weer zoals verwacht (maar een beetje lichter)
(die 6 zou ook een willekeurig ander getal mogen zijn)

interessant om te zien is dat 006f00 op de 'defecte' helft lichter is van kleur dan 006f00 op de goede helft van het scherm! dit is verwarrend, aangezien een deel van het probleem de suggestie wekt van een bit dat ten onrechte altijd aan is.

kan het zijn dat het groen kanaal (deels) 'out of sync' is? Op een aantal lijnen vegen sommige kleuren namelijk uit, dit komt me bekend voor van tft-schermen die je op de gewone vga-uitgang aansluit.
iemand een mening daarover?
Kan het ook zijn dat het scherm 'dubbel' aangestuurd wordt? het is een 1400x1050 scherm, ik weet niet of dat door 1 dvi-controller van c.a. drie jaar oud aangestuurd kan worden. mocht dat niet zo zijn, dan is het ZEER waarschijnlijk dat 1 controller een 'probleem' heeft; het verklaart meteen waarom slechts precies de helft van het scherm raar beeld geeft...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 11:48 ]

Verwijderd

Dit lijkt me eerlijk gezegd op een loszitten kabeltje videokaart -> tft... Als de kabel goed vastzit, heeft hij mss een duw gekregen? Het continu open doen van het scherm is een vrij zware belasting voor dat meestal onnozel kabeltje...

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 12:28
ik zou zeggen haal je ibm eens open.
En maak de contactje eens goed schoon met alcohol.

Het kan best zijn dat er een heel klein beetje vuil is tussen gekomen.

Dit is vrij makkelijk te doen, ik heb nog nooit een IBM laptop in mijn handen gehad die ik niet binnen 30 minuten volledige gestript kon hebben :) dus jij zou er max 15 min over moeten doen om naar de lcd kabel te komen :)

Verwijderd

Topicstarter
thanks for advice!

ik heb 'm wel open gemaakt, maar er niet aan gedacht de diverse contactjes met alcohol te reinigen. (Alcohol geleidt wel, maar het vervluchtigd gelukkig ook snel)

ik zal het morgen eens proberen met een druppel stuff en een wattenstaafje...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 18:08:
Dit lijkt me eerlijk gezegd op een loszitten kabeltje videokaart -> tft... Als de kabel goed vastzit, heeft hij mss een duw gekregen? Het continu open doen van het scherm is een vrij zware belasting voor dat meestal onnozel kabeltje...
dat zou natuurlijk kunnen, maar aangezien het probleem zich voordeed nadat het ding natgeregend was en regen over het algemeen niet erg goed is voor computers en er in eerste instantie meer display-problemen waren... houd ik het (voorlopig) niet op loszittende kabeltjes. (Vooral ook omdat die IBM's best wel goed in elkaar zitten, vergeleken met een Dell, TopLine of wat dan ook.)

Anyway, ik zal het kabeltje aan beide kanten eens checken (als ik het scherm zelf ook open weet te krijgen that is)

Verwijderd

Topicstarter
thanks all voor jullie adviezen, medeleven en steunbetuigingen.

Vanmorgen heb ik het scherm helemaal open gemaakt en wat viezigheid geconstateerd. Dat zat niet in de contactkabel, maar na de logica die het scherm aanstuurde! Waar een regenbui al niet toe kan leiden.

Enfin, het scherm is nu weer zoals het hoort te zijn, * Eärendil is happy!
Pagina: 1