Toon posts:

Van PC naar Mac ?

Pagina: 1
Acties:
  • 551 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de kans om voor max. 1500 euro mijn systeem te upgraden, en ik had al onderdelen van een PC uitgezocht, maar ik kon geen goede stijlvolle kast vinden, en als ik er een vond was die te duur of had die bijna geen koeling etc. Ook was windows duur en dan zou ik een OEM moeten installeren volgeladen met troep.

Dan ben ik toevallig eens op de Apple site terechtgekomen en zag ik een eMac staan, zonder kast erbij, dus ik ging kijken hoe de kast eruitzag en dan zag ik dus dat de hardware in de monitor zit :)

Nu heb ik dus een paar vragen over OSX en over de hardware ;
Over OSX maak ik me zorgen omdat ik het nergens anders kan uitproberen omdat ik dus geen apple heb.Als het vergelijkbaar is met linux dan zal ik hier mijn ervaringen daarme vertellen en zien of dat bij OSX ookzo is.

Over de software

-Ik heb Ubuntu geprobeerd, maar hét grote minpunt was daar dat ik geen applicaties op de achtergrond kon draaien,kan dat bij OSX wel ?
-Ik zie dat bij een emac AppleWorks word bijgeleverd, kan deze in .doc opslaan zodat ik op een andere pc kan printen ?
-Zijn er leuke oudere spellen die op een Mac met 64mb videokaart (9600) kunnen draaien ? Ik ga misschien even kijken of Diablo II ook een mac versie heeft.
-Zal de eMax OSX met misschien een paar van die widgets en een graphical theme (de standaard van OSX waarschijnlijk) makkelijk kunnen draaien ? en een beetje multitasken (ik ga btw een upgrade naar 1 GB ram doen)

Over de hardware :

-In een eMac zit alles dicht bij elkaar in een ruimte met weinig ventilatie, zijn die temperaturen wel ok ?
-De fan die erbijzit, hoe luid is die ongeveer ? Ik heb verschillende reviews gelezen en bij iedereen verschilt het, sommigen zeggen ; bijna niet hoorbaar, sommigen zeggen dat hij wel goed hoorbaar is etc.
- Is dat scherm een beetje goede kwaliteit ? Hier heb ik ook reviews over gelezen en zij zeiden volgens mij iets over de kijkhoek, maar dat was nogal een vaag stukje :p
-Als je de bluethooth keyboard en muis bestelt, hoe lang gaan ze mee voordat je ze moet opladen ? en gebeurt dat met batterijen of met een accu en docking station oid.?
edit : heb zojuist gevonden dat hij op batterijen werkt, dus dan ga ik er geen meer bestellen.

Wat doe ik zoal met de PC

Af en toe een film kijken, spreadsheets bewerken en het standaard office werk, ik was eigenlijk een beetje 3D aan het leren met blender, Photoshoppen (niet professioneel, meer een hobby) , wat HTML, soms een oud spelletje (voor de nieuwere heb ik mijn PS2 voor )

Andere opties

Ik heb nu dus een eMac met Superdrive in gedachten, maar is een 14" iBook misschien ook iets voor mij ? wel duurder maar die is ook stijlvol en natuurlijk portable. De iMac vind ik echt lelijk, dus dat overweeg ik niet.
Micchien een Mac Mini en dan een duur goed scherm bijkopen ?

Kan iemand mij het licht wijzen in deze Mac duisternis ? O-) 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2005 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-10 22:24

The_DoubleU

Tweaker in München

Ik snap je punt niet dat je geen applicaties op de achtergrond kan draaien?
Natuurlijk kan dat met Ubuntu. In terminal programma opstarten en dan een & er achterzetten.
./myprogram&
Je krijgt dan een PID te zien en kan gewoon verder in je terminal.
En volgens mij werkt het precies hetzelfde in Mac OS X.

Geen ervaring met Appleworks maar er is ook OpenOffice en NeoOffice voor de Mac.
http://porting.openoffice.org/mac/ooo-osx_downloads.html

Blender is ook beschikbaar voor de Mac.
Er is ook Gimp voor de Mac, dan hoef je niet zoveel aan Photoshop uit tegeven als het toch hobby is.
Film kijken is ook geen probleem.

Ik heb zelf geen ervaring met de eMac, dus kan je niks vertellen over herrie, prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde eigenlijk dat programma's die normaal vanzelf in de "taskbar" zouden komen dat niet deden als Skype etc.
Maarja, dus ik kan met OSX dus niet (bij de programma's die dat normaal zouden kunnen) gewoon in de taskbar laten staan en dan door de taskbar het venster tevoorschijn laten komen zonder de terminal ?

En ik heb eens naar foto's gezocht van de e-mac maar in het "echt" lijkt die niet echt zo mooi als de foto's van Apple zelf :| Dus ik denk niet dat ik die zal pakken.
Als ik dan voor stijlvol wil gaan dan misschien een Mac Mini met 1GB ram ? Maar daar twijfel ik weer over de performance 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:38
Beetje vreemd dat het in ubuntu niet werkt (heb ik met geen enkele linux versie met gnome/kde last van gehad, ook niet met ubuntu)

maar ff ontopic:

in osx kun je natuurlijk prima programma's in de achtergrond draaien (op de unix manier, met & dus iig), deze draaien dan of in je menubar (zoals adium ed) maar nog veel handiger: in de dock

maw: het kan gewoon ;)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 16:49:
En ik heb eens naar foto's gezocht van de e-mac maar in het "echt" lijkt die niet echt zo mooi als de foto's van Apple zelf :| Dus ik denk niet dat ik die zal pakken.
Als ik dan voor stijlvol wil gaan dan misschien een Mac Mini met 1GB ram ? Maar daar twijfel ik weer over de performance 8)7
Performance? Er zit dezelfde CPU in als je het 1.42GHz model neemt. Het grootste verschil is de snelheid van de harde schijf (4200 rpm bij de Mini en iBook, en 7200rpm bij de eMac). En een mindere grafische kaart, maar dat zal voor oudere spellen niet uitmaken. Spellen als Neverwinter Nights en Unreal Tournament lopen er prima op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Mac Mini met 1GB is lekker snel hoor, zeker als je er een fatsoenlijke externe bootschijf bijneemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:01
Hey BlouweKip :) Ik geloof dat jullie twee een beetje langs elkaar heen praten... Wat jij bedoelt met "in de achtergrond" is de UNIX-manier van denken en inderdaad: met een & start je een proces via de CLI in de background.

Maar wat TS _eigenlijk_ bedoeld is de Windows-manier van denken :D "Op de achtergrond" is voor hem "niet in beeld" of "verstopt achter andere schermen" *grijns*

NATUURLIJK KAN DAT IN OS X! En dat kan _ook_ in Linux, afhankelijk van je windowing omgeving :)

Eén ding wat TS niet door schijnt te hebben is dat de grafische omgeving van OS X de professionaliteit van Windows evenaart en zelfs voorbij streeft. We hebben het hier niet over een Linux-achtige oplossing van X-Server+Window manager+Desktop Environment+Theme+enz... Aqua, de grafische omgeving, is een netjes afgewerkt geheel wat prachtig werkt...

@Secretus:
De eMac is origineel voor het onderwijs (e=education) bedoelt en qua model een opvolger van de eerste generatie iMac. Vandaar dattie d'r qua design misschien niet helemaal up-to-date uit ziet. Het verhaal over de kijkhoek vind ik maar vreemd, want het is geen LCD/TFT, maar een gewone beeldbuis! En qua performance zal de eMac het nog wel lichtelijk winnen van de Mac Mini, om de al eerder genoemde redenen.

Een veel betere keuze zou toch de iMac zijn, maar daarvan gaf je helaas aan dat je d'r lelijk vind. Wat is er volgens jou precies mis mee? Ik moest er zelf namelijk eerst een beetje aan wennen.

[ Voor 30% gewijzigd door Liegebeest op 03-08-2005 18:27 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Laatst online: 18:27

Nitai

Live the life you love.

Oeh oeh...ik kan misschien iets toevoegen na de schitterende antwoorden hier :)

als je van plan bent te gaan studeren kun je Office met een studentenlicentie kopen. Je kunt tevens als je een ibook neemt 150 euro korting krijgen op een iPod. Ook een aardige aanbieding lijkt mij.

Ik zou zelf overwegen om na te denken over de iBook. Het beste kun je gewoon een dagje naar een Apple Dealer gaan en het spul uitproberen :) Je krijgt een veel beter beeld en ook de realisatie dat alles ook mogelijk is op de Mac ;)

Over spelletjes van Blizzard hoef je je geen zorgen te maken. Ze brengen hun spellen ook uit voor de Mac, en het mooiste daarvan is, meestal op dezelfde cd/dvd :D (For PC/MAC)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Goed punt van die iBook... Zat ik ook net te denken... En voor hogere resoluties kan je die lekker op een extern scherm aansluiten, dus daar hoef je je ook geen zorgen over te maken...

En heb het lef eens de iBook lelijk te noemen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cailin_coilleach schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 18:44:
Goed punt van die iBook... Zat ik ook net te denken... En voor hogere resoluties kan je die lekker op een extern scherm aansluiten, dus daar hoef je je ook geen zorgen over te maken...

En heb het lef eens de iBook lelijk te noemen :9
Voor hogere resoluties moet je wel een hack (http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html) toepassen trouwens. Want standaard laat een iBook hetzelfde zien op het externe scherm als op het ingebouwde scherm, wat to 1024x768 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Dat weet ik :)

Maar die "hack" stelt geen ruk voor... De manuele uitvoering is vergelijkbaar met wijzigingen die ik dagelijks doorvoer op Sun servers :) Een kleine tweak in de Open Firmware. Voor de minder vertrouwden is er gelukkig ook een mooie mini-applicatie voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dankuwel voor al de replies :)

Over die studentenkorting ; is dat alleen voor de universiteit ? Ik zit namelijk op de middelbare school en heb niet veel maandelijkse/jaarlijkse lasten en ben nog wettelijk onder mijn ouders hun toezicht, dus niet veel fabrikanten zullen denk ik aan middelbare scholieren korting geven.

@ Cailin : Ja die iMac zou precies op mijn budget uitkomen en nog gratis verzendkosten ook :>
Maarja, ieder zijn smaak en ik vind het onderste deel plastiek wel nogal groot en afleidend van het scherm waardoor het scherm ook kleiner lijk omdat je er iets relatiefs groot naastlegt.

Afbeeldingslocatie: http://a248.e.akamai.net/7/248/2041/812/store.apple.com/Catalog/US/Images/productshot_imac2_050305.jpg

de iMac is perfect, behalve dan de bovengenoemde reden. 8)7

En inderdaad ik bedoelde de Windows manier van in de achtergrond werken, ik heb namelijk veel meer met windows gewerkt dan Linux.

@Nitai : Ik werk nu dus met een oude laptop, en er zijn een aantal redenen waarom ik er geen meer zou pakken ; als je iets op et toetsenbord morst en het is kapot dan betaal je heel veel aan het herstellen, en dat moet wel als je het wil verkopen, want het is een deel van de computer.Bij een desktop kun je het toetsenbord vervangen.
En zo meer redenen :p Maar een iMac zou goed te vervoeren zijn (ik verhuis nogal veel) en snel, wel spijtig dat de upgrade mogelijkheden beperkt zijn.

edit
Ik begin eigenlijk wel te wennen aan de iMac, en nu ik erover nadenk : die temperaturen zullen toch wel gloedheet zijn aan de achterkant van het scherm ?

En Amerika heeft het wel goedkoper voor Apple,iMac@USA store = 1499 $ / iMac@NL store = 1499 EUR 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2005 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Aan de andere kant is het beeldscherm weer wel erg goed :)

Persoonlijk ben ik al redelijk gauw gewend geraakt aan dat brok plastic wat "er onder hangt". Ik had eerst het zelfde probleem als jij...

Een van de beste suggesties die we kunnen geven is om eens bij een brick-and-mortar winkel langs te gaan om in het echt eens wat met die Macjes te spelen... Dan zul je ook een beter gevoel kunnen krijgen voor welke nou mooi/lelijk zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort eens kijken welke of er winkels zijn in omgeving Doetinchem ( ;( ) die Apple verkopen. Ik hoop van wel, al is het maar een kleine stad, er is niet zoveel vraag naar Apple hier, en daarom hebben de meeste computerwinkels PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 16:00:
-In een eMac zit alles dicht bij elkaar in een ruimte met weinig ventilatie, zijn die temperaturen wel ok ?
Ja.
-De fan die erbijzit, hoe luid is die ongeveer ? Ik heb verschillende reviews gelezen en bij iedereen verschilt het, sommigen zeggen ; bijna niet hoorbaar, sommigen zeggen dat hij wel goed hoorbaar is etc.
Hoorbaar. Niet overdreven, maar wel aanwezig. Voor Stil moet je een Mac mini hebben.
- Is dat scherm een beetje goede kwaliteit ? Hier heb ik ook reviews over gelezen en zij zeiden volgens mij iets over de kijkhoek, maar dat was nogal een vaag stukje :p
't is een CRT, en helaas geen trinitron.
-Als je de bluethooth keyboard en muis bestelt, hoe lang gaan ze mee voordat je ze moet opladen ? en gebeurt dat met batterijen of met een accu en docking station oid.?
edit : heb zojuist gevonden dat hij op batterijen werkt, dus dan ga ik er geen meer bestellen.
Want? Ik heb m'n BT tobo al een paar maanden en de batterijen die je er bij krijgt zitten er nog steeds in... Muis geen ervaring mee maar da's ook prima zover ik weet. Je zit echt niet elke dag die batterijen te verwisselen.

Oh en in het echt ziet de eMac er prima uit :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@cyber : dan word een draadloos toetsenbord en muis weer interessant :p Ik heb nu wel een draadloze muis, maar die heeft een receiver die ook als oplader werkt en dan kan ik meteen de batterijen vervangen, dan zou ik die ook op de mac kunnen aansluiten.

Heeft iemand trouwens ervaring met Applestore ? Die eerste iMac, die heeft zeker geen DVD brander ? en ook geen bluetooth module..dus draadloos toetsenbord en muis zou zeker te duur worden als ik er dan ook een DVD brander en extra RAM bijwil :(

edit hij heeft toch wel bluetooth standaard, moest gewoon even beter kijken.

edit II dit is wel een optie die er mooi uitziet ; Mac Mini met een 20 inch Cinema Display van Apple. Kan de Mini dat wel aan ?
De specs van de mini zijn dan ;

1,25 Ghz
512 MB RAM
40GB
Radeon 9200 pro 32 mb

Is wel wat aan de lage kant voor mij denk ik, maar daar zie ik me wel relaxt films op kijken :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2005 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 16:00:

Over OSX maak ik me zorgen omdat ik het nergens anders kan uitproberen omdat ik dus geen apple heb.
Je kunt natuurlijk naar een apple center gaan... heb ik ook gedaan voordat ik overging tot aankoop...

Edit:
Ik kocht een iMac 20", heb 'm nu 2 weken en ben er super tevreden mee. Smaken verschillen natuurlijk maar ik vind de iMac wel stukken mooier dan de eMac...

Maar goed, advies dus : ga naar een apple center en bekijk daar de verschillende modellen eens. Ik was bij Mexpert in Enschede en heb daar alle info kunnen krijgen die ik nodig had.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2005 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens rondzoeken naar applecenters, maar ik denk niet er in mijn omgeving veel zitten.
http://www.apple.com/benl/buy/applecentre/ geeft bij mij links naar Apple Centers in vlaanderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 22:04:
edit II dit is wel een optie die er mooi uitziet ; Mac Mini met een 20 inch Cinema Display van Apple. Kan de Mini dat wel aan ?
De specs van de mini zijn dan ;

1,25 Ghz
512 MB RAM
40GB
Radeon 9200 pro 32 mb

Is wel wat aan de lage kant voor mij denk ik, maar daar zie ik me wel relaxt films op kijken :)
Mijn macmini draait nu een Dell 24" inch aan, dus die draait dat ook wel.
Qua specs is 'ie gelijk aan de iBook van voor de update, dus zal 'ie wel meekomen. Het serieuzere antwoord is dat ik tot nu toe kan doen in een normaal tempo wat ik wil doen, dus ik zou zeggen dat de specs afdoende zijn.

Draadloos toetsenbord? Mijn muis van de Logitech MX-set moet elke week de lader in, maar het tobo doet het inmiddels al een jaar of 2 het op dezelfde set batterijen. En reken maar dat ik wel type of speel (op de Macmini BTW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Damn, keuzes maken, ik haat keuzes maken :p

Maarja, vanaf hier zal ik zelf moeten beslissen. Om nog maar eens iets aan het topic toe te voegen zal ik de kandidaten waartussen ik moet kiezen melden.

Mini Mac + 20" Apple Cinema Display

+ Grote monitor (lijkt veel groter dan een normale 20"?)
+ Mooi stijlvol design
- relatief zwak systeem, terwijl ik juist geld heb gespaard voor een grote verbetering

iMac

+ Alles in één, dus compact (ook een minpunt)
+ sterk en snel systeem
- Als bv. de hardware kapot is kun je de monitor ook niet meer gebruiken
- je kunt monitor niet gebruiken bij toekomstige computers

PC met 17" LCD in desktop/HTPC behuizing

+ Sterk high-end systeem
+ ervaring met windows
+ Het scherm lijkt zo klein nu ik eenmaal de Cinema Display hebt gezien :p
- Kast maakt veel geluid door 60mm fan
- Dingen worden bloedheet vanbinnen
- OEM windows vol troep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 00:36:

Is dat een plus? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-09 11:00
Je kun natuurlijk ook zelf windows erop zetten. Als je dat legaal wil doen dan koop je gewoon windows met een studenten licentie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

+ Sterk high-end systeem
+ ervaring met windows
- Kast maakt veel geluid door 60mm fan
- Dingen worden bloedheet vanbinnen
- OEM windows vol troep
Je kunt een Apple Cinema Display ook op een pc aansluiten, mits je een videokaart met DVI uitgang hebt. Verder is een pc behuizing ook zodanig aan te passen dat het geluid en de warmte minder worden.
Bij een Mac wordt trouwens ook een soort OEM versie van Mac OS X (vergelijkbaar met recovery dvd) geleverd vol troep, het is maar net wat je onder 'troep' definieert. Alles is natuurlijk te verwijderen.
Als je van afwisseling houdt, kan je 'ervaring met windows' ook als een pluspunt voor een Mac zien :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 21:24:En Amerika heeft het wel goedkoper voor Apple,iMac@USA store = 1499 $ / iMac@NL store = 1499 EUR 8)7
Ummm in Nederland zit er al 19% btw in die prijs, in de usa komt de btw (sales tax) er nog los bij.

=== pas op; hieronder kritiek op apple, niet lezen als je er niet tegen kan ====

Verder : Ik heb een mac gehad, en ben weer terug bij de pc.
Een apple is gewoon een computer met een ander OS, verder niets.

Misschien wel leuk om te vermelden omdat er altijd zo geschermd wordt met "geen adware/spyware enz" : Als je net een nieuwe apple aanzet is het eerste wat je om je oren krijgt van osx Adware!
Namelijk de .Mac online dienst voor 99 euro per jaar.
Om maar te zwijgen over het gezeur van dat vreselijke quicktime, die 29,95 wil om fullscreen te zijn :r

Verder is OSX geen onverdeeld genoegen als je xp gewend bent, maar dat is smaak.

Als laatste argument, tis best veel geld om 1500 euro te investeren in een product wat volgend jaar niet meer op de markt is (ivm overstap van apple naar intel), en wat ook niet te upgraden valt door de bouw-wijze.

Je vraag over een stijvolle kast, wat dacht je van : Deze hier

Kost rond de 65 euro...
Dan nog zo 650 euro aan onderdelen erin voor een amd64-3000+ systeem met alles erop en eraan.
Dan ben je beduidend goedkoper, sneller een toekomst zekerder dan de apple's van dit moment.

asus socket 939 moederbord met pcie
amd64-3000+ met koeler
1 gig Ram
160 gb harddisk
Pcie 6600gt asus grafische kaart
Plextor dvd brander

Nog een 17inch tft erbij (zo'n 235) en je zit totaal op : 950

[ Voor 21% gewijzigd door HaseMike op 04-08-2005 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Laatst online: 17:59

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb zelf een iMac gekocht na dezelfde overwegingen als TS gemaakt te hebben.
Redenen voor mij om hem te kopen:

0. Voor spelletjes heb ik een console aan de tv hangen. (!!)
0.5 Voor specifieke windows-applicaties heb ik een pc-prive laptop. (!!)

1. OSX: Mooi, compleet, geen gezeur systeem. Windows is voor mijn gevoel altijd prutsen.
2. OSX: Software installeren op een mac is _geweldig_ (behalve dan Ms Office, maar ja..). Wel wennen, want je hebt die nextnextok routine in je hoofd.
3. OSX: Unix.
4. Drivers? Drivers?? eh?? (tot nu toe al mijn randapparatuur, van oud tot nieuw: klik, doet het)
Dan kan je roepen: blaah!! Bloated!! Ondertussen zijn er geen drivers die dll's installeren waarna ik 2 dagen moet uittrekken om het systeem opnieuw in te richten.

Hierom had ik een mini kunnen kopen. Maar dan moest ik met plamuur messen enzo in de weer.
Dus:
5. iMac want zit een scherm in.
6. en een g5.
7. en een gig geheugen
8. en een 8x dvd+-rw. ('superdrive')
9. en 160GB s-ata schijf. En bluetooth. En wlan etc..

Voor dezelfde opties kwam ik bij een mini, met vergelijkbaar scherm, al een aardig end in de richting van de prijs van de iMac.

Enkele weken nadat ik hem kocht, kwam het intel bericht. Dit vond ik even vervelend, maar met dit systeem doe je gewoon vrij lang natuurlijk.

Ik kan je aanraden in de stores te gaan kijken en OSX te proberen.
En dan kan je hem meteen meenemen, dus niks opsturen ;)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Dat Apple naar Intel overgaat. Zal voor de eindgebruiker weinig uitmaken. Ja, het is wel lullig als je 1 maand vor de Intel release een PPC koopt.
Verder hoef je zorgen te maken. Want voor PPC programma's op x86 cpu, is er Rossetta. Rossetta, verteaald kortgezegd PPC naar x86. Hierbij is zeer weinig performance verlies.
Toekomstige programma's worden uitgebracht in universial binaries. Dat betekent dat het voor zowel pcc en x86 werkt.
Apple zal dus ppc nog jarenlang ondersteunen. En de gemiddelde afschrijftijd voor een computer is 3 jaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

HaseMike schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 07:51:
[...]

Misschien wel leuk om te vermelden omdat er altijd zo geschermd wordt met "geen adware/spyware enz" : Als je net een nieuwe apple aanzet is het eerste wat je om je oren krijgt van osx Adware!
1) Generically, adware (spelled all lower case) is any software application in which advertising banners are displayed while the program is running. The authors of these applications include additional code that delivers the ads, which can be viewed through pop-up windows or through a bar that appears on a computer screen. The justification for adware is that it helps recover programming development cost and helps to hold down the cost for the user.
Dat noem ik écht geen adware/spyware. Toen ik m'n Mac kreeg heb ik me ook ingeschreven. Waren leuke features, maar maak er geen gebruik van, dus niet gedaan. Is niets mis mee denk ik.
Om maar te zwijgen over het gezeur van dat vreselijke quicktime, die 29,95 wil om fullscreen te zijn :r
Ik ben wel blij met quicktime, en als ik full screen divxje wil kijken dan gebruik VLC en als het een dvdtje betreft, gewoon dvd player. Ok, het is lame dat je voor zo'n feature moet betalen, maar gezeur kan ik het niet noemen. Het shareware principe zit nu eenmaal zo in elkaar. Dat is platform onafhankelijk.
Verder is OSX geen onverdeeld genoegen als je xp gewend bent, maar dat is smaak.
Precies :) Ik werk dagelijks met Windows, thuis heb ik ook nog een XP download bak staan die al het harde werk doet. En m'n Powerbook is puur voor mezelf....genieten en werken. De switch is in het begin misschien even wennen, maar OS X is zo intiutief dat ik snel toetsenbord combinaties op m'n XP machine probeer en dan denk, he? Waarom doet ie het niet :+
Als laatste argument, tis best veel geld om 1500 euro te investeren in een product wat volgend jaar niet meer op de markt is (ivm overstap van apple naar intel), en wat ook niet te upgraden valt door de bouw-wijze.
Een beetje rare statement, welke hardware veroudert niet in 1 jaar tijd? Dat doen ze allemaal. En zoals O.D.Smolik al zegt, men blijft het gewoon ondersteunen. Zelfs 3 a 4 jaar oude Mac draaien Tiger, dan kan je er van uit gaan, dat het wel goed komt ;) Apple levert garantie net als elke hardwareboer. Je kan ook Apple Care aanschaffen (maar dat zou ik zelf niet doen...erg duur).

Het gaat erom wat nu het meest praktische is voor de TS.

@TS: Je kan ook een toetsenbord op je iBook aansluiten :)

[ Voor 2% gewijzigd door Nitai op 04-08-2005 10:07 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mini Mac + 20" Apple Cinema Display

+ Grote monitor (lijkt veel groter dan een normale 20"?)
Niet groter, maar breedbeeld. Hij heeft een resolutie van 1680x1050 (ipv 1600x1200). Dus in totaal iets minder pixels, maar wel breder. Zeker omdat er verticaal sowieso gescrolled kan worden en apple software niet zoveel menubalken/etc heeft als Windows, is dat niet echt een ramp.

Ook heeft een Apple Cinema Display een kijkhoek van 170 graden, t.o.v. 88 graden van bv een Dell monitor. Niet essentieel natuurlijk, maar wel fijn: je kan bij Apple bij nagenoeg elke hoek het scherm nog lezen (180 graden is maximum maar dan zit je toch tegen de zijkant aan te kijken :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Als bv. de hardware kapot is kun je de monitor ook niet meer gebruiken
Hoe vaak gebeurt zoiets nou? De harddisk is vaak de zwakste schakel, en die kan je vervangen alstie na jaren opeens problemen geeft. Je moet inderdaad alleen niet je beeldscherm gaan zitten slopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Kost rond de 65 euro...
Dan nog zo 650 euro aan onderdelen erin voor een amd64-3000+ systeem met alles erop en eraan.
Dan ben je beduidend goedkoper, sneller een toekomst zekerder dan de apple's van dit moment.

asus socket 939 moederbord met pcie
amd64-3000+ met koeler
1 gig Ram
160 gb harddisk
Pcie 6600gt asus grafische kaart
Plextor dvd brander

Nog een 17inch tft erbij (zo'n 235) en je zit totaal op : 950
Reken je ook nog even 130 euro voor een OEM van Windows XP?

Ik heb overigens zo'n soortgelijk systeem als hierboven, dat met m'n Powerbook concurreert om de 17" tft. De Powerbook wint het, maar ik weet nog niet of dat komt door de nieuwheid. Hij is in ieder geval veel stiller dan m'n pc, maar ik heb dan ook niet die Coolermaster kast (die ik echt niet mooi vind, ik heb het zoeken van een mooie behuizing opgegeven).

Over dat beter op de toekomst voorbereid zijn van pc's: daar ben ik het niet mee eens. Voor de upgrade van mijn pc en van mijn iBook was ik vergelijkbare bedragen kwijt. Probeer 1,5 jaar oude pc onderdelen maar te verkopen voor meer dan de helft van de nieuwprijs. Dat heb ik voor mijn 1,5 jaar oude iBook wel gekregen. Voor mijn 1,5 jaar oude Toshiba notebook kreeg ik destijds minder dan 1/3 van de nieuwprijs.

Nu kan je zeggen dat notebooks altijd langzamer hun waarde verliezen dan desktopsystemen, maar het mooie van Apple systemen is dat ze wat betreft afschrijving allemaal als 'notebook' kunnen worden beschouwd, ze blijven hun waarde houden juist omdat een Apple desktopsysteem geen samenraapsel van losse onderdelen is maar een geheel.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
[...]
Die eerste zit in het 'Register your computer' dingetje en zie je alleen de eerste keer dat je opstart nadat je een OS hebt geinstalleerd (of het ding ueberhaupt voor de eerste keer opstart)

Die tweede is wel irritant idd, maar zie je alleen bij het starten van QT Player. Qualificeert zich dus ook niet als adware.
Dat is onzin and you know it.
Je vraag over een stijvolle kast, wat dacht je van : Deze hier
*proest*

Ik snap echt niet wat je daar mooi aan vindt. Sorry, maar die kast is even lelijk als de volgende PC kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 10:36:*proest*
Ik snap echt niet wat je daar mooi aan vindt. Sorry, maar die kast is even lelijk als de volgende PC kast.
Tis maar gewoon een kastje hoor, echt stijlvol wordt een rechthoekige doos nooit, ook de g5 is maar gewoon een doos. Ik heb het linkje alleen even neergezet om aan te geven dat je niet aan een of andere plastic zooi vastzit maar dat er ook best redelijke ijzerenkastjes voor weinig geld zijn zonder prullen als doorkijkvenstertjes e.d.

Xp home oem kost 84 geen 139.

Met toekomst zeker bedoel ik dat als je over enige tijd een nieuwe proc/grafische kaart e.d. wilt je met een pc het onderdeel gewoon vervangt. Bij een Apple is dat beperkt tot geheugen en harddisks.
Imac is wel zonde van het scherm, een tft scherm gaat nu eenmaal veel langer mee dan de pc/apple hardware.

Maar goed, 1 argument kan ik het helemaal mee eens zijn, een Apple verliest veel minder snel waarde dan pc hardware. Dat dit komt door merk-manie maakt niet uit ;)

Ben trouwens benieuwd hoe de 2e hands prijzen van apple gaan worden als het eenmaal intels zijn. Dan is het immers 100% pc hardware, ipv zoals nu 90 ;)

Het gaat er inderdaad om wat voor TS het meest praktische is, en daar kan je dan ook een pc alternatief in de vergelijking houden. Als het perse een Apple moet worden voor TS neem dan toch maar de Imac want een mooi ding dat is het wel, en als je geen behoefte hebt aan games kan je er jaren mee vooruit.

O ja nog even een opmerking m.b.t. de adware in Osx :
Als het in XP zou zitten, dan zou elke apple gebruiker zich ongangs schoppen tegen microsoft, want o o o wat een schande dat soort extra geld vragen / eisen aan gebruikers.
Als Apple het echter doet dan is het ok, en is quicktime shareware jaja 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door HaseMike op 04-08-2005 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
HaseMike schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 12:06:
[...]

Als het in XP zou zitten, dan zou elke apple gebruiker zich ongangs schoppen tegen microsoft, want o o o wat een schande dat soort extra geld vragen / eisen aan gebruikers.
Welnee. Wij vinden 't even goed irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

Uit je reactie kan ik wel concluderen, dat je hoge verwachten had van een Mac.
Misschien komt ook wel door de hype, want alles wat van Apple is. Is heilig,superieur, beter aan Windows (wat ook zo is :+).
Dit is helaas voor jou tegengevallen. Een Mac koop je om te genieten van de hardware en software.
Dan bedoel ik vooral de belevenis voor je ogen en niet de MHz'tjes, Gigabytes die om je heen vliegen :) En uit frustratie pakken we even vergelijking bij van een samen geraapte Windoos onderdelen bij. Om te laten zien dat het veel goedkoper kan dan de Mac blalbla. De rest moet je maar zelf weten, ik stop met typen :P

[ Voor 5% gewijzigd door O.D.Smolik op 04-08-2005 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
foutje (kan een bericht alleen editen niet weghalen blijkt..)

[ Voor 182% gewijzigd door HaseMike op 04-08-2005 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

HaseMike schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 12:06:
[...]
Uhm, Quicktime is ook gewoon shareware op de pc, dus wat dat betreft is er geen discriminatie :P
Op MSN wordt er ook geld gevraagd voor smiley's en weet ik wat allemaal. Er wordt ook geadverteerd met Hotmail (daar kun je ook voor betalen). Maar er zit verschil in de wijze waarop .Mac wordt geadverteerd. Ik heb totaal geen behoefte aan .mac even voor de duidelijkheid.

Omdat OS X op Apple's eigen hardware draait en ook wordt meegeleverd is het in weze 1 naadloos product. Je koopt een Mac, en daar zit OS X bij, dat is onlosmakelijk verbonden. Microsoft kan niet hetzelfde doen omdat er dan allerlei anti-trust zaken worden gestart. Omdat Microsoft van huis uit een softwaremaker is. Maar goed...

Ik gaf alleen aan dat het shareware principe een van de manieren is om je product aan de man te brengen. Prima concept ook, ware het niet dat een grote groep mensen liever warez installeert op hun pc, want dat is zo lekker goedkoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 10:26:
[...]

Ook heeft een Apple Cinema Display een kijkhoek van 170 graden, t.o.v. 88 graden van bv een Dell monitor. Niet essentieel natuurlijk, maar wel fijn: je kan bij Apple bij nagenoeg elke hoek het scherm nog lezen (180 graden is maximum maar dan zit je toch tegen de zijkant aan te kijken :P).
Wat een tendentieus sekte geblaat toch al weer. De apple en de dell 20" bezitten allebei hetzelfde S-IPS paneel van LG.PHILIPS. Maw.... de kwaliteiten zijn precies hetzelde, evenals de inkijkhoek dus... (op anandtech staat trouwens een vergelijking tussen beide)

daarbij, als je 88 graden naar links gaat een 88 graden naar rechts, dan heb je de bekende 176 graden die veel fabrikanten aangeven bij hun specs

Dus, je hoort ergens wat cijfertjes, weet eigenlijk niet waarover je het hebt, maar alles zal wel goed genoeg zijn om de superioriteit van apple tov van de rest te beklemtonen zeker? Doe maar rustig zo verder, goed voor de geloofwaardigheid.

En voor je begint: de 24" van dell heeft een PVA display van samsung, die is trager dan de23" van apple, maar de inkijkhoek is daarbij nog beter dan S-IPS. Dergelijke grote panelen zijn trouwens nog niet geschikt om te gamen.

Ik heb zelf geen apple, maar, los van het OS waar ik niets over kan zeggen, kan ik mij wel vinden in het hardware principe van apple. Alles binnenshuis, dus goede ondersteuning. Plus je koopt een pc met een merkidentiteit, zoals het fijner is een ipod te kopen dan een merkloze variant. Een volledige en complete design pc. En ook meer het afgewerkte geheel, plug and play, achtige principe voor pc's. Ik ben grote voorstander voor consoles en apple kan je daarmee vergelijken op de pc markt. En daar ben ik grote voorstander van.

Maar de user base is er soms toch wel teveel aan hoor :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh ok, veel replies terwijl ik weg was :p

@ cyber : hehe dat is inderdaad een min, ik zal hem zo even verbeteren :)

@ fizz : Een studentenlicentie is toch alleen voor de universiteit ?

@ Hasemike : Ik denk wel dat er alternatieve spelers zijn dan Quicktime dus die kan ik ook gebruiken, en zoals iemand anders al zei ; bij MSN word je toch ook platgebombardeerd door de rcelame ?

En ik ben namelijk nog iets vergeten, de configuratie als ik een pc zou pakken.
Ik heb even snel plaatjes bij elkaar gestoken, zodat ik een beeld kan schetsen van hoe het er ongeveer uit zal zien.
Het eerste plaatje is een Acer monitor met een coolermaster stacker, van deze wou ik eigenlijk af en dan zocht ik naar kleine compacte behuizingen omdat deze nogal groot en lomp lijkt.Het tweede is er een met de Silverstone La Scala SST-LC03S deze is wel duur, maar tenminste goedkoper dan de Stacker.

Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/8515/bigpcangle0gl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/6412/smallpcangle6xr.jpg
Oh en ik ga het toetsenbord wel vervangen, beetje nutteloos dat ik het zeg maar ik heb het gevoel dat iemand zal opmerken dat de goedkopere merkloze toetsenbord niet fijn typen/RSI klachten kunnen veroorzaken etc. :p
Die Silverstone is word aangeprezen als een HTPC behuizing, maar hij is wel ATX.
Alleen zou dit dan de eerste keer zijn dat ik echt hardware inbouw samen met een vriend (hij heeft wel ervaring) maar er kan altijd iets misgaan.Het enige wat mij eigenlijk tegenhoud van de Silverstone zijn de hoge temperaturen en het geluid van de 60mm fan.
Hier nog even specificaties van de PC

Case & PSU

Coolermaster Stacker STC-T01 Rev. 2 – black (CK)
Arctic Cooling Fan 3 (x2)
Papst 120mm Lüfter 4412 F/2GLL - Super Silent
Tagan TG480-U01 PFC

CPU
Athlon 64 3700+ San Diego (word waarschijnlijk 3500+)
Thermaltake BIG Typhoon 6-Pipe

VGA
XFX 6600GT PCI-e (word waarschijnlijk Ati All-in-Wonder video en TV kaart)
AC Silencer NV 6 rev. 2

RAM
1024 MB Corsair TwinX 3200CZ

Mainboard
Gigabyte K8NXP-9

DVD-Brander & Harde Schijven
NEC-ND-3540A Black
WD 36,7 GB 10k RPM SATA
160GB Samsung SpinPoint P80 SP1614C
NEC Floppy 1,44 MB black

Monitor

17` TFT Acer AL1715s

Dit kan een beetje offtopic lijken, maar het kan natuurlijk wel helpen bij het vergelijken van de prestaties van de Mac met de prestaties van de PC. Ik heb een topic over mijn PC onlangs omhoog gebracht in Complete Systemen en Laptops. Het heet "Mijn systeem en twijfels en daar vind je dus ook een betere uitleg.

Best wel vreemd eigenlijk, normaal als ik de onderdelen uitkies dan kijk ik heel hard naar de spec, reviews etc, maar ik heb geen reviews of specs gelezen van de Apple Cinema display.Ik kon niet slapen door maagpijn dus zat ik na te denken over de PC en vroeg mij af hoeveel reactietijd etc. hij niet had.
Het volgende ding wat ik dus ga doen is hiervan reviews zoeken.

En zoals je ziet heb ik een lange tijd gespaard om ineens een grote update te doen van mijn 800mhz, 128mb RAM, 16mb video kaart laptop te doen.

Ik heb ook wat nagedacht over andere dingen, zoals de Blizzard games, als ik die eenmaal installeer en ga spelen, dan komen er toch grote zwarte balken aan de zijden van het scherm ? want Diablo II die ondersteunt geen breedbeeld ?

Ik lees hier ook dat dergelijk grote panelen niet geschikt zijn om op te gamen, en dat is wel spijtig, want als ik in de toekomst bijvoorbeeld een tv-kaart aanschaf en dan kan ik mijn PS2 erop aansluiten (denk ik), en dan is het niet fijn als ik ghosting heb :p Ook heb ik het paneel overwogen omdat het goed zou zijn bij films zo'n groot breedbeeldscherm, maar als ik dan bv. een snelle actiefilm kijk zal ik zeker ook ghosting krijgen ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bedoelt toch de 20" displays?

lees dit hier dan eens door: klik:anandtech vergelijking apple cd 20"/dell 2005FP 20"

een mooie vergelijking tussen de dell en de apple. Conlusie: aangezien hetzelfde paneel in beide zit, bijna gelijklopende prestaties (duh). (eventuele verschillen zijn gebonden aan de manier waarop het verwerkt is in het scherm en de aansturing).

Grootste verschil: de apple is veel eleganter en mooier (dat zie je zo) alhoewel de dell ook wel een redelijk en strak design heeft.

Ander verschil (je spreekt van het aansluiten van je ps2) is dat de dell beschikt over nog andere video ingangen (s video en composite.) Dus je kan indien gewenst je ps2 rechtstreeks aansluiten (dus kan je je pc laten af staan, ideaal voor een spelletje tussendoor als je je pc niet wilt opzetten om geen afleiding te hebben bij bvb studeren of zo). Dus dan hoef je ook geen tv kaart te kopen.

edit: het laat je ook toe picture in picture toe te passen. Dus een schermpje van je ps2 als kleine 'window' op je dvi-computersignaal. (of eventueel het andere analoge signaal) dus zoals tv's dat tegenwoordig ook kunnen

De meningen over de andere video sources lopen uiteen (en perfect zal het natuurlijk nooit zijn omwille van het grote resolutie verschil tussen de signalen en het scherm) maar al bij al lijkt het redelijk. En het zit er hoe dan ook tenminste op.

Verder is de dell veel ergonomischer (draaien, pivot, hoogte) en uiteraard veel goedkoper (bijna 300€ goedkoper) Ook te krijgen in grijs als dat beter bij een eventueel mac systeem zou passen.

Dus aan jou om de keuze te maken. Want de gelijkenis stopt bij het paneel, verder dan dat zijn het volledig verschillende schermen. Ga je voor design? Of toch liefst wat goedkoper? Het apple scherm is btw zijn prijs wel waard, al was het maar voor het design. (en dat terwijl ik iemand ben die normaal nuchter een overweging kan maken tov van prijs en features. En toch zou ik serieus de apple overwegen) Dus meer betalen voor minder features maar goed design, of veel minder betalen en toch nog extra features. Het hangt er maar vanaf wat je nodig denkt te hebben op een scherm.

Ivm met je opmerking ivm met gamen op grote panelen. Op de S-IPS panelen van 20" lijkt het nog te doen, ghosting is duidelijk aanwezig, maar het ligt aan jezelf of je het storend vindt of niet. (zelf heb ik een 25ms dell gezien , 19". Ook duidelijke ghosting, maar extreem storend is het niet. Het is occasioneel speelbaar. De 20" presteert dan ook nog eens iets beter. (check ook dit topic. Ik raad je gewoon aan om eens één van die schermen in het echt te zien. (de dell wordt moeilijk, maar de apple is te doen, gewoon een apple shop binnenstappen)
Ghosting-ervaring voor games is trouwens helemaal anders dan voor films. Op die dell valt gewoon heel goed film te zien. Ideaal. 16ms kan te traag zijn voor games, maar voor films zeker voldoende.

Op nog grotere panelen (23-24" is het ten zeerste afgeraden die te gebruiken als game paneel, of zelfs als film paneel) zie hier De apple staat er niet tussen maar gebruikt hetzelfde paneel als de hp en de viewsonic, dus trek je conclusies. DIe schermen, dell of apple, zijn niet echt geschikt voor games, maar als dat je prioriteit niet is en je budget is groot genoeg, ga voor een 24". Volledige HDTV res zal je je niet beklagen. Ideaal voor je os en films.

Ik hoop dat ik je toch al een beetje geholpen heb met het zoeken naar reviews. De rest van mijn info is eigenlijk nogal overbodig, maar de reviews kunnen handig zijn

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
!!

ik had nog helemaal niet aan een ander scherm gedacht.
Dan heb ik toch een groot scherm met extra features en met ook mooi design.
En dan heb ik meer geld over voor PC/Mac

Bedankt voor de tip :)
Ik ga nu eens serieus beginnen aan reviews lezen :p

edit : Ik heb zojuist op de Dell site gekeken ; 712 euro + verzendkosten, niet zo'n groot verschil dus :p

edit II ohnee, nu hebben zij blijkbaar een actie ; voor 534 euro, dus wel een verschil.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Op het werk gebruiken we ook van die Dell schermen en ik moet zeggen: ze zijn _erg_ mooi. Wat betreft prijs kwaliteit vergelijking zal ik waarschijnlijk een van die schermen halen, zodra het tijd is om m'n 21" CRT de deur uit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als je al een mac in gedachte hebt neem dan écht niet een emac. Die dingen zijn zo onhandig. Ik heb erop gewerkt voor een indesign-project, dat was me wat. Normaal gesproken stel je de hoogte van je scherm in naar jou wens. Maar bij een eMac moet jij gaan zitten zoals de eMac dat wilt. :+

Als je voor een mac gaat, en je wilt het gewoon uitproberen maar toch een goed systeem hebben, neem dan een mini of een ibook. Maar zo te zien ga je dus voor een pc upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@secretus, ik bedoelde dus uiteraard ten tijde van actie bij dell. (in belgië is die trouwens 545€)

Als je niet meteen kan beslissen, geen probleem, het is bij dell meer actie dan geen actie ;), dus gewoon effe wachten en dan komt de actie terug.

Als je toch nog zou gaan voor een mac setup, dna lijkt mij dual tone (de grijze dus) misschien het meest aangewezen.

Wel een vrij groot verschil dus :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 15:19:
Wat een tendentieus sekte geblaat toch al weer. De apple en de dell 20" bezitten allebei hetzelfde S-IPS paneel van LG.PHILIPS. Maw.... de kwaliteiten zijn precies hetzelde, evenals de inkijkhoek dus... (op anandtech staat trouwens een vergelijking tussen beide)

daarbij, als je 88 graden naar links gaat een 88 graden naar rechts, dan heb je de bekende 176 graden die veel fabrikanten aangeven bij hun specs

Dus, je hoort ergens wat cijfertjes, weet eigenlijk niet waarover je het hebt, maar alles zal wel goed genoeg zijn om de superioriteit van apple tov van de rest te beklemtonen zeker? Doe maar rustig zo verder, goed voor de geloofwaardigheid.
Hallo ik quote ook maar de inkijkhoeken van de Dell en Apple sites *uit hun specs pagina's*. Ik heb geen Dell scherm, noch heb ik inderdaad kennis over uit welke fabrieken die dingen komen. Superieuriteit boeit me echt geen fuck. Ik geef alleen maar de verschillen aan die ik op de websites zag. Dat er op die inkijkhoekcijfers dan vervolgens geen lijn op te trekken valt noch er een standaard voor is (links+rechts t.o.v. alleen rechts, getallen die een beetje kloppen: 88+88=176, niet 170).. dan heb je aan de cijfers zoals Apple/Dell ze leveren al vrij weinig. Kom dan niet klagen over mijn geloofwaardigheid.

Edit: het is nou niet alsof ik naar een winkel kan stappen om zo'n Dell scherm te bekijken om de kijkhoek zelf te zien. Zeker dan zijn accurate en duidelijk specs-pagina's toch wel essentieel? Dell heeft de naam goedkoop te zijn, dus zijn op sommige punten mindere specs, zeker tegenover een Apple die de naam heeft duur te zijn, niet erg verbazend.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2005 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus nu reviews aan het lezen over de Mac Mini, en ben nu serieus aan het denken over de aankoop. Over de 20" Cinema Display zoek ik ook wat reviews, maar ik vraag toch maar even wat ervaringen ; Is het prettig werken ? Als je bv. je browser fullscreen laat zien dan heb je gigantische witte vlakken, en als je leest, is de tekst goed leesbaar ? Ik zit zo'n 60 cm denk ik van het scherm verwijderd.

Ik weet dat het het beste is om bij een winkel binnen te stappen, maar dit kan ik nu niet, het is een domme reden, en die hou ik liever voor mijzelf maar ik kan het niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe het niet! Overstappen naar de mac.. Er beginnen nu echt belachelijke problemen naar voren te komen waarvan ik overtuigd ben van een simpel feit: OS X is een pruts OS! Waarom moeten Dock-instellingen opeens verdwijnen? Waarom kiest het OS zelf maar welke folder settings en wanneer deze onthouden moeten worden? Waarom werkt nu de enige oplossing voor multi-tasken, exposé, zomaar opeens uit het niets, niet meer? Uuuuuuuuren gewerkt om een netwerkverbinding met mijn w2k3 server vast te leggen, in Linux ging dit prima, bij de mac was het een gebed zonder einde.. Uiteindelijk voor elkaar gekregen; heerlijk, ik kon zelfs de hele netwerk-directory doorbrowsen.. Nu kan ik dat opeens ook niet meer; ik kan wel connecten met mijn server, maar andere shares binnen het netwerk zien, ho maar.. Bah.. OS X is a living thing! Het is net een vrouw, het is heel mooi en strak, maar oei wanneer ze ongesteld wordt, moet je er niet te veel van verwachten.. Het is toch te belachelijk voor woorden dat je duidelijk in je system preferences aangeeft dat het de instellingen voor je keyboard layout moet onthouden en dat je ook vooral NIET WILT dat deze veranderen.. Waarom doet deze dat dan toch? Ik heb elke mogelijke key-sequences uitgezet die dat zouden mogen veranderen, maar het gebeurd dus ook gewoon wanneer ik het ding in standby zet en er weer uit, zonder op een knop te drukken.. Man wat had ik veel van OS X verwacht, het is dus uiteindelijk niets meer dan een groot stuk marketing en a pile of garbage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Het is" of "jij vindt"? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha.... ha :z ! :+ Tuurlijk is dat mijn eigen mening, en dat moet iedereen voor zichzelf zien.. Heb in mijn hele leven 3 macs gehad en dat was elke keer een regelrechte ramp.. Dus ik raad het af, of TS mijn advies wil volgen moet hij geheel zelf weten, dit topic is tenslotte bedoeld om ervaringen aan de TS te mededelen.. Als ik ooit nog een apple koop moet ik een ding zeker weten; dat het Windows kan draaien (we shall see with the intel-macs)... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:05:
Ik ben dus nu reviews aan het lezen over de Mac Mini, en ben nu serieus aan het denken over de aankoop. Over de 20" Cinema Display zoek ik ook wat reviews, maar ik vraag toch maar even wat ervaringen ; Is het prettig werken ? Als je bv. je browser fullscreen laat zien dan heb je gigantische witte vlakken, en als je leest, is de tekst goed leesbaar ? Ik zit zo'n 60 cm denk ik van het scherm verwijderd.

Ik weet dat het het beste is om bij een winkel binnen te stappen, maar dit kan ik nu niet, het is een domme reden, en die hou ik liever voor mijzelf maar ik kan het niet 8)7
Ik denk dat fullscreen geen probleem is. Sinds ik op een mac werk draai ik eigenlijk niets meer fullscreen... Op Windows nog wel altijd maar op de mac heb ik de behoefte niet. Best weird, maar waar. Dus je zet je browser scherm zo groot als nodig en verder is het geen probleem :)

Enne, zodra je domme reden weg is, even de winkel binnenstappen :P
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:19:
Doe het niet! Overstappen naar de mac...
Wow, jij hebt best wel wat problemen... Ikzelf eigenlijk helemaal niet, connect zonder problemen met m'n Win2k server (misschien iets met 2k3 dat het niet werkt?), heck, ik beheer het hele ding vanaf m'n mac :+

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Ik denk dat jij gewoon enorm veel pech hebt :) Volgens mij loopt er je hele leven een of andere Gremlin mee die elke Mac die tegen komt onderuit schopt...

He, het is eerder voor gekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha.. Wellicht, maar ik ben toch niet de enige.. Als ik fora van macosxhints.com of de gewone apple support site afstroom zijn er toch best wel wat probleempjes.. En natuurlijk, dat zal een windows os ook hebben, ontken ik absoluut niet.. Maar beide mijn X86 bakken draaien nu al geruime tijd zonder dat de stabiliteit daaronder hoeft te leiden (daarmee bedoel ik een aantal weekjes zonder enige reboot).. Het is daarom niet fijn hoe die kleine probleempjes zich opstapelen tot bijna zijnde een haat voor het ding.. Maar goed, ik ga d'r dadelijk gewoon weer mee spelen en kijken of die kleinigheden toch weer op kan lossen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:19:
Doe het niet! Overstappen naar de mac.. Er beginnen nu echt belachelijke problemen naar voren te komen waarvan ik overtuigd ben van een simpel feit: OS X is een pruts OS! Waarom moeten Dock-instellingen opeens verdwijnen? Waarom kiest het OS zelf maar welke folder settings en wanneer deze onthouden moeten worden? Waarom werkt nu de enige oplossing voor multi-tasken, exposé, zomaar opeens uit het niets, niet meer? Uuuuuuuuren gewerkt om een netwerkverbinding met mijn w2k3 server vast te leggen, in Linux ging dit prima, bij de mac was het een gebed zonder einde.. Uiteindelijk voor elkaar gekregen; heerlijk, ik kon zelfs de hele netwerk-directory doorbrowsen.. Nu kan ik dat opeens ook niet meer; ik kan wel connecten met mijn server, maar andere shares binnen het netwerk zien, ho maar.. Bah.. OS X is a living thing! Het is net een vrouw, het is heel mooi en strak, maar oei wanneer ze ongesteld wordt, moet je er niet te veel van verwachten.. Het is toch te belachelijk voor woorden dat je duidelijk in je system preferences aangeeft dat het de instellingen voor je keyboard layout moet onthouden en dat je ook vooral NIET WILT dat deze veranderen.. Waarom doet deze dat dan toch? Ik heb elke mogelijke key-sequences uitgezet die dat zouden mogen veranderen, maar het gebeurd dus ook gewoon wanneer ik het ding in standby zet en er weer uit, zonder op een knop te drukken.. Man wat had ik veel van OS X verwacht, het is dus uiteindelijk niets meer dan een groot stuk marketing en a pile of garbage...
Al die dingen die je noemt krijg mijn oma van 86 voor elkaar dus dat zegt meer over jou dan OS X.
En die netwerkverbinding maken met een Win2k3 server maken is makkelijker dan onder Windows.

Appeltje K ff browsen naar de server en de share kiezen en klaar.
Als je hem automatisch wil mounten sleep je de share gewoon naar de autostart folder van de user en klaar, wat daar nou zo moeilijk aan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 15:32:
Haha.. Wellicht, maar ik ben toch niet de enige.. Als ik fora van macosxhints.com of de gewone apple support site afstroom zijn er toch best wel wat probleempjes.. En natuurlijk, dat zal een windows os ook hebben, ontken ik absoluut niet.. Maar beide mijn X86 bakken draaien nu al geruime tijd zonder dat de stabiliteit daaronder hoeft te leiden (daarmee bedoel ik een aantal weekjes zonder enige reboot).. Het is daarom niet fijn hoe die kleine probleempjes zich opstapelen tot bijna zijnde een haat voor het ding.. Maar goed, ik ga d'r dadelijk gewoon weer mee spelen en kijken of die kleinigheden toch weer op kan lossen.. :)
Gheh, een aantal weekjes zonder reboot?

Even kijken, een paar van mijn osx dozen:

16:41 up 85 days, 15:48, 8 users, load averages: 0.76 0.74 0.72 (eMac)
16:42 up 101 days, 21:08, 4 users, load averages: 0.29 0.24 0.20 (Xserve)
16:43 up 66 days, 49 mins, 3 users, load averages: 0.38 0.25 0.17 (PowerMac G4)
16:45 up 264 days, 22:27, 1 user, load averages: 0.07 0.02 0.01 (PowerMac G4, dual)

Ik denk dat je iets fout doet.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 09-08-2005 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bierkameel schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 16:19:
[...]

Al die dingen die je noemt krijg mijn oma van 86 voor elkaar dus dat zegt meer over jou dan OS X.
En die netwerkverbinding maken met een Win2k3 server maken is makkelijker dan onder Windows.

Appeltje K ff browsen naar de server en de share kiezen en klaar.
Als je hem automatisch wil mounten sleep je de share gewoon naar de autostart folder van de user en klaar, wat daar nou zo moeilijk aan is?
Oh man, ik kwam niet eens flamerig over en nu doe jij het wel? Het is toch echt ongelovelijk hè, jullie "apple is heilig" arrogantie.. Stap eens van dat belachelijke, zielige, overdreven evangelisme en get a life.. En dan het maar afdouwen op de user die jij dan maar een n00b vindt.. Een netwerkverbinding maken met een w2k3 server makkelijker dan onder windows? Hahahahahaha... Man, je weet niet hoevel uren ik heb zitten kampen met authentication issues (nogmaals, samba deed prima zijn werk onder Linux maar niet onder dit gedrocht van een OS)... Je denkt btw echt dat ik zo low level bezig ben in mac os x dat ik niet eens weet wat een autostart folder is, of dat ik appeltje k nog niet doorhad? Mijn mooigepielde netwerkje werdt allang ge-automount.. Het probleem zit hem erin dat ik nu zomaar uit het niets niet meer netwerkshares van alle omringende PCs kan benaderen; alleen die van de server.. Met elke andere PC in het netwerk kan ik dat wel.. En dan vaak de oplossing van vele mac-problemen "herinstalleer OS X"... Pff.. Omdat niemand toch de oplossing weet.. Je zegt zo leuk, al die dingen die je daar noemt kan mijn oma van 86 ook.. Kom dan met de oplossing waarom exposé het niet meer doet, waarom os x zonder het indrukken van enige key-sequence z'n keyboard layout veranderd? Waarom harde schijven van de desktop/finder verrdwijnen? Waarom os x wil dat jij altijd bij de mac zelf eerst een draadloos netwerk aanmaakt ipv dat hij direct verbinding maakt met een ander al bestaand draadloos netwerk? Ga nu niet komen met "ja, moet je je permissions repairen", want in de meeste gevallen slaat dat ook op de logica van een kaal varken..

Echt, ik ben geen n00b op computergebied, en ik weet best wat ik doe.. Als je er dan zo heilig van overtuigd ben dat ik dat wel ben, dan gaat jullie argument van meest "user-friendly" OS directly down the drain.. Voor mij is het niets meer dan een fisher price duplo OS met hele kromme niet passende steentjes.. En in plaats van dat je nou eens de kritiek serieus neemt in tegenstelling tot gewoonweg ontkennen dat deze problemen bestaan en het allemaal afschuiven op de user, dan zou ik nog enig respect kunnen hebben voor een "open-minded" apple-community.. Momenteel is de laatsgenoemde niks meer dan russen die tijdens de koude oorlog blindfolded by communist ignorance and arrogance zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 16:43:
[...]

Ik denk dat je iets fout doet.
Prachtig, bevestigd weer mijn vermoeden.. De computer is heilig, de user niet, vooral als hij/zij kritiek heeft.. Ik ga alles in mijn leven wat met apple te maken heeft nu verbannen.. Wie wil er een iBook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Veel verschillende standpunten die ik nu ben tegengekomen en over na moet denken, en inderdaad ik ben ook eigenlijk bang dat als ik OSX koop, ik niet gewend kan raken aan kleine "irritante" dingen die ik niet op windows gewend.
Ik heb wat reviews van de Mac Mini gelezen en op GoT gezocht en heb om erover na te denken een nieuw lijstje met voor en nadelen opgezet.

Mac Mini + 20" Cinema display

+Mooi design en compact
+"Garantie" dat het zal werken itt als ik een eigen pc in elkaar zet
+Leuk software pakket + OSX er meteen bij
+Stil
+Grote monitor, leuk voor het kijken van films etc.
+ gratis afgeleverd
-Ik zal gewend moeten raken aan OSX
-Een ouder spel als Diablo II zie ik eigenlijk niet op dat monitor goed verschijnen
-Ik heb van verschillende personen gehoord dat de performance nogal brak is, vooral met de standaard config
-Als OSX me niet bevalt heb ik niets anders
-Upgraden van de Hardware is niet echt een optie
-Apple komt met Intel Macs en dan veroudert deze toch snel, als er opeens een nieuwe "standaard" is

PC (zie eerdere posts voor specs)
+Met windows ben ik al gewend
+betere performance dan de Mac mini
+Upgraden is wél een optie
-zit er niet echt mooi uit vind ik, en ik heb liever iets met design op mijn bureau
-Er komen nog verzendkosten bij dus daar moet ik ook nog rekening mee houden
-Retailversie van windows is duur, en ik wil geen OEM vol met troep

Ik haat kiezen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 16:55:
[...]

Prachtig, bevestigd weer mijn vermoeden.. De computer is heilig, de user niet, vooral als hij/zij kritiek heeft.. Ik ga alles in mijn leven wat met apple te maken heeft nu verbannen.. Wie wil er een iBook?
Hoe hoog is die kast van jou wel niet ... je laat je er in ieder geval erg snel op jagen!
Ieder zijn ding, maar als jij je apple leven nu gaatverbannen omdat andere mensen opmerkingen maken, al dan niet terecht, dan is dat toch heel jammer!

En wat osX betreft, ja, zitten fouten in, net als in ieder os... maar toch is het mijn persoonlijke mening dat het beter werkt dan andere os'en. En dat zeg ik uit eigen ervaring. Dat doe jij waarschijnlijk ook en dat kan, mag, is prima... maar denk aan je bloeddruk en laat je niet verleiden tot dit soort gedoe door mensen die eigenlijk helemaal niets met de pro-apple community te maken hebben. 9 van de 10 keer heb je te maken met mensen die de hele dag niets anders doen dan iconen zoeken, wallpapers vervangen en zo veel mogelijk widgets in het dashboard laten plonsen omdat het er leuk uit ziet... ik distansieer me ook echt van mensen die zonder gegronde argumenten lukraak aan beter/slechter discussies beginnen, die tijd hebben we al lang lang lang achter ons dacht ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, als je ooit in de buurt van een applestore bent kun je je gewoon bekend laten maken met osX. Mijn ervaring is dat wennen aan osX niet zo'n probleem is, de hele apple community heeft dat ook moeten doen in 2002 en dat is erg goed gelukt. Ik zie in mijn omgeving dat mensen de wissel ook snel kunnen maken.

Als osX je niet bevalt, ja, dat is lastig, je kan nog wel linux gaan draaien ofzo maar ik denk dat als osx je al niet bevalt, linux al helemaal niets zal worden.

Voor een PC valt veel te zeggen, prijs, gewenning enz enz, daarom moet je er gewoon eens goed over nadenken... laat je vooral niet beinvloeden door de talloze anti-apple / anti-microsoft/pc discussies, het gaat erom wat je zelf prettig vind.. daarom, loop eens een applestore binnen, een treinkaartje naar amsterdam is ook wel te overzien toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja.
PC kun je ook stil krijgen, een mooi design voor kiezen en zelf de software erbij uitzoeken die je zelf wil hebben.
Grote monitor kan natuurlijk ook, 20"+ is tegenwoordig ruim verkrijgbaar.

Dus met deze + en - punten die je geeft zou ik gewoon een pc kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 17:10:
[...]

Hoe hoog is die kast van jou wel niet ... je laat je er in ieder geval erg snel op jagen!
Ieder zijn ding, maar als jij je apple leven nu gaatverbannen omdat andere mensen opmerkingen maken, al dan niet terecht, dan is dat toch heel jammer!

En wat osX betreft, ja, zitten fouten in, net als in ieder os... maar toch is het mijn persoonlijke mening dat het beter werkt dan andere os'en. En dat zeg ik uit eigen ervaring. Dat doe jij waarschijnlijk ook en dat kan, mag, is prima... maar denk aan je bloeddruk en laat je niet verleiden tot dit soort gedoe door mensen die eigenlijk helemaal niets met de pro-apple community te maken hebben. 9 van de 10 keer heb je te maken met mensen die de hele dag niets anders doen dan iconen zoeken, wallpapers vervangen en zo veel mogelijk widgets in het dashboard laten plonsen omdat het er leuk uit ziet... ik distansieer me ook echt van mensen die zonder gegronde argumenten lukraak aan beter/slechter discussies beginnen, die tijd hebben we al lang lang lang achter ons dacht ik!
Okee, sorry kerel.. Ik raakte een tikkeltje gefrustreerd van het feit dat het op de user afgeschoven wordt..Het is ontkennen dat gewoon zo dom overkomt (niet specifiek in jou geval ;)).. Ik ga toch ook niet zeggen tegen iemand die van mac naar windows overstapt en die merkt dat er dingen mis mee zijn, dat het aan hem ligt.. Paar posts terug was echt een post van "OS X is beter, en zo niet dan ligt het aan jou".. Maar goed, ik zal mijn ibook niet zo snel wegdoen, er zitten natuurlijk ook voordelen aan.. Ik denk dat de kans er zelfs bestaat dat ik een macint-el (:+ laat ik het eens andersom doen) powerbook koop als ze uit zijn, kijken of daar ooit iets anders als OS X op kan draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik ben bijna MCSE 2000 en 2003 dus van Windows weet ik wel heel wat, ik draai ook al meerdere jaren Linux op server maar voor een desktop OS ga ik toch voor OSX.
Eindelijk niet meer in je vrije tijd met firewall en virusscanner spelen die je PC traag maakt.
Programma's installeren gaat veel makkelijker en nooit fout.

Op een server zie ik liever Linux dan Win2k3 server ook al draai ik beide thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 17:17:
[...]

Okee, sorry kerel.. Ik raakte een tikkeltje gefrustreerd van het feit dat het op de user afgeschoven wordt..Het is ontkennen dat gewoon zo dom overkomt (niet specifiek in jou geval ;)).. Ik ga toch ook niet zeggen tegen iemand die van mac naar windows overstapt en die merkt dat er dingen mis mee zijn, dat het aan hem ligt.. Paar posts terug was echt een post van "OS X is beter, en zo niet dan ligt het aan jou".. Maar goed, ik zal mijn ibook niet zo snel wegdoen, er zitten natuurlijk ook voordelen aan.. Ik denk dat de kans er zelfs bestaat dat ik een macint-el (:+ laat ik het eens andersom doen) powerbook koop als ze uit zijn, kijken of daar ooit iets anders als OS X op kan draaien..
Dat is een van de redenen waarom in na 1 pagina posts veelal meteen naar de laatste skip omdat die discussie weer eens los barst... sommige mensen willen nu eenmaal niet dat hun dure mooie speeltje fouten bevat, dat kan niet want het is een mac .... tegen dat relaas heb ik me al jaren geleden gewapend, het lijkt er op dat een apple systeem tegenwoordig een enorme verlenging van het ego geworden is, en dat is erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 17:22:
[...]

Dat is een van de redenen waarom in na 1 pagina posts veelal meteen naar de laatste skip omdat die discussie weer eens los barst... sommige mensen willen nu eenmaal niet dat hun dure mooie speeltje fouten bevat, dat kan niet want het is een mac .... tegen dat relaas heb ik me al jaren geleden gewapend, het lijkt er op dat een apple systeem tegenwoordig een enorme verlenging van het ego geworden is, en dat is erg jammer.
Ik ben blij dat je zo een verfrissende blik er op hebt.. Verlenging van het ego... LOL... _/-\o_ Wellicht te vergelijken met auto's, mensen die Volvo's hebben en claimen dat ze nooit problemen hebben, en zodra iemand ook een Volvo koopt en die gaat na 2500 km. kapot dan ligt het vast aan de bestuurder.. Maar je hebt gelijk, misschien moet ik er niet op letten; maar dan zou ik toch aan de verlengde ego apple evangelisten :Y) willen vragen of zij niet langer problemen willen ontkennen, dan hoeven ze mij niet eens zo zeer te helpen! Maar dan wel gewoon negeren.. Makes the world a better place for all of us..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 17:17:
Tja.
PC kun je ook stil krijgen, een mooi design voor kiezen en zelf de software erbij uitzoeken die je zelf wil hebben.
Grote monitor kan natuurlijk ook, 20"+ is tegenwoordig ruim verkrijgbaar.

Dus met deze + en - punten die je geeft zou ik gewoon een pc kiezen.
Ik kijk dan ook nog steeds voor een mooi design, maar als ik een mooi design heb gevonden is de rest van de behuizing niet goed :p Ik zou graag een barebone hebben, maar ik hoor van veel mensen dat die veel geluid maken en het daarbinnen superheet word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 17:17:
[...]

Okee, sorry kerel.. Ik raakte een tikkeltje gefrustreerd van het feit dat het op de user afgeschoven wordt..
Mja, sorry maar als hier honderd mensen zitten waarbij OSX precies doet wat het hoort te doen, en niet wat jij beschrijft, en jij hebt precies dezelfde OSX als die honderd andere mensen, dan blijft er op een gegeven moment weinig over...

Mij ging 't vooral om de 'windows is stabieler, kijk ik heb een paar weken uptime' terwijl ik osx dozen rustig meer dan een jaar aan kan laten staan zonder dat ze crashen.

Ik ontken niet dat OSX ook wel foutjes heeft, maar wat jij beschrijft is gewoon niet wat ik hier bij m'n eigen macs zie, noch bij die van anderen.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 09-08-2005 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Nja... Ik geef Swedish en Zimmer toch wel gelijk in zoverre dat -tig Mac mensen inderdaad _te_ defensief zijn over "ons" platform.

Ja, absoluut! Ik ben ook zo'n persoon die in geval van veel problemen zegt: "Koop een Mac." Maar dat betekent gelukkig niet dat ik wah-wah-wah-je-kan-het-zelf-niet ga doen als er iemand over klaagt.. Is de klacht ongegrond, ja dan is het een ander verhaal... Maar de situatie die Swedish beschrijft is wel erg opmerkelijk...

@Swedish: Je weet dat in OS X ook een network sniffer is ingebouwd? Misschien dat je daar wat mee kan in het debuggen van je Samba problemen.. Check "man tcpdump" voor de benodigde uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 13:52

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 17:29:
[...]

Ik ben blij dat je zo een verfrissende blik er op hebt.. Verlenging van het ego... LOL... _/-\o_ Wellicht te vergelijken met auto's, mensen die Volvo's hebben en claimen dat ze nooit problemen hebben, en zodra iemand ook een Volvo koopt en die gaat na 2500 km. kapot dan ligt het vast aan de bestuurder.. Maar je hebt gelijk, misschien moet ik er niet op letten; maar dan zou ik toch aan de verlengde ego apple evangelisten :Y) willen vragen of zij niet langer problemen willen ontkennen, dan hoeven ze mij niet eens zo zeer te helpen! Maar dan wel gewoon negeren.. Makes the world a better place for all of us..
Beste Swedish_Sausage, ik lees hierboven een gigantische en behoorlijk grove + flamerige scheldkannonade over mac os x omdat je er een aantal vreemde problemen mee hebt. Ik heb 1 advies: denk om je hart. Aangenomen dat je geen idioot bent en echt je best hebt gedaan om de problemen zelf op te lossen, is er helaas alleen een "windows" manier om deze problemen op te lossen: gooi os x er overnieuw op.

Maar toch: aangezien jouw situatie buitengewoon uitzonderlijk is, zou ik toch nog eens goed nagaan of je misschien recent een raar progje hebt gedraaid of wat dan ook. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 17:08:
-Apple komt met Intel Macs en dan veroudert deze toch snel, als er opeens een nieuwe "standaard" is
Ik zal het maar eens posten wat ik hiervan vermoedt. Sowieso verschijnt die hardware volgens Jobs pas rond juni 2006, dus zal je dat pas over ruim 1 jaar zien en de vraag is of ze dan niet een Beta-versie hebben met nog enkele bugs.

Fundamenteel zal Apple gek zijn om OSX niet compatibel te houden, dus wat je bureaublad is, zal exact hetzelfde blijven en dus werken. Onder de motorkap veranderd er wat, maar daar heb je in principe geen reet mee te maken.
Een intelCPU... is dat nou zoveel anders? Tuurlijk is in een PB een G4 slechts een 'ouwetje' maar zo oud is 'ie nu ook weer niet. Zeg dat een 1.6 GHz CPU G4 gelijk is aan een 1.4 GHz PentiumM. Top of the line voor het Centrino is nu een 2.13 GHz CPU en zal volgend jaar dus nog sneller kunnen zijn (op papier, in praktijk is de Centrinolijn niet zo snel: een 1.5 GHz PentiumM kan prima 2 jaar oud zijn nu). Op papier kan Apple dus een PB maken met hypothetisch een 50% snellere CPU.
Tot zover de theorie, de praktijk is natuurlijk geheel anders. Apple zal gek zijn om een 50% snellere CPU op de markt te zetten, daarmee laten ze in 1 klap alle users ontevreden achter. Apple zal gek zijn om een 50% snellere CPU op de markt te zetten, een 15% snellere CPU verkoopt ook wel, waardoor je evenveel geld binnen haalt. Bijkomend voordeel is dat de inkoop van die CPU's stukken goedkoper is en de winst voor Apple een stuk hoger. Apple zou trouwens wel gek zijn om meteen de snelste CPU's aan te bieden voor veel geld, grote kans dat het jaren gaat duren voordat er nog significant snellere CPU"s opduiken. We kunnen nog een dual-core verwachten maar een 3 GHz PentiumM ligt toch echt pas in 2007 of 2008 op ons te wachten, dus kan Apple dat net zo goed langzaam opbouwen.

Ik voorspel dat Apple een naadloze overstap zal doen naar Intel-CPU's en daarmee bedoel ik dus ook dat er geen software,- of snelheidsbump zal plaatsvinden. Laat dit dus vooral geen reden zijn om Apple-plannen een jaar in de koelkast te zetten, het is het wachten simpelweg niet waard.

Waarom ik wacht voor een nieuwe Apple-release? Een nieuw PB-model met een nieuwe GPU zal binnen een maand gereleased zijn.

@Swedish_Sausage: je hebt gelijk dat MacOS idd niet altid doet wat je wilt. Bij mij is de OLE tussen MS-documenten bv ontkoppeld met een ander (ook macversie)programma. Echter, je rant klopt niet want er zijn meer mensen met langere rants die over WinXP kunnen doorgaan. tipje van de sluier: gecrashte taak afsluiten kan soms ook minuten duren voordat je PC weer enigszins vooruit te branden is.

[ Voor 8% gewijzigd door Delerium op 09-08-2005 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ecteinascidin schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 20:06:
[...]
@Swedish_Sausage: je hebt gelijk dat MacOS idd niet altid doet wat je wilt. Bij mij is de OLE tussen MS-documenten bv ontkoppeld met een ander (ook macversie)programma. Echter, je rant klopt niet want er zijn meer mensen met langere rants die over WinXP kunnen doorgaan. tipje van de sluier: gecrashte taak afsluiten kan soms ook minuten duren voordat je PC weer enigszins vooruit te branden is.
Waarom klopt die opmerking niet?
Dus omdat XP wellicht een bugje meer heeft is OSX gelijk heilig?

Laten we eerlijk zijn zowel OSX als XP (of andere windowsen) zijn niet perfect en het is redelijk persoonlijk wat je fijn vind werken. OSX vind ik zelf inmiddels een heel stuk minder fijn werken (zelfs XP vind ik nog fijner dan OSX).

Maar wat wel is, Windows gebruikers accepteren over het algemeen dat hun OS niet perfect is, OSX gebruikers blijven het echter tot in het uiterste verdedigen en denken dat hun OS heilig is en dat is iets dat ik gewoon niet snap.

Als iemand meldt problemen te hebben met het OS wordt het gelijk afgeschoven op de gebruiker, terwijl het gewoon een onvolkomendheid in het OS is. En dat is helaas iets dat een aantal OSX gebruikers typeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

Terw_Dan schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 20:24:
[...]

Waarom klopt die opmerking niet?
Dus omdat XP wellicht een bugje meer heeft is OSX gelijk heilig?

Laten we eerlijk zijn zowel OSX als XP (of andere windowsen) zijn niet perfect en het is redelijk persoonlijk wat je fijn vind werken. OSX vind ik zelf inmiddels een heel stuk minder fijn werken (zelfs XP vind ik nog fijner dan OSX).

Maar wat wel is, Windows gebruikers accepteren over het algemeen dat hun OS niet perfect is, OSX gebruikers blijven het echter tot in het uiterste verdedigen en denken dat hun OS heilig is en dat is iets dat ik gewoon niet snap.

Als iemand meldt problemen te hebben met het OS wordt het gelijk afgeschoven op de gebruiker, terwijl het gewoon een onvolkomendheid in het OS is. En dat is helaas iets dat een aantal OSX gebruikers typeert.
Tuurlijk zullen er minpunbtjes in OS X zitten t.o.v. (al zal ik niet weten wat :P). Maar jij geeft aan dat OS X niks voor jou is. Maar er zijn _veel_ meer mensen die OS X veel lekkerder vinden werken. Helaas heb ik er ook last :p. Als voorbeeld hebben ik hier zowel een AMD Athlon met XP staan, alles draait lekker enzo. wel vaak vastlopers :P. Maar toch zit ik 99% achtere mijn PowerBook, omdat het naar mij idee veel plezieriger werkt. En als ik vind dat ik een Mac lekker werkt, dan raad ik het ook andere mensen aan :). Logisch toch? Je hebt hier en daar die hard mac'ers zitten, maar dat heb je ook bij windows en linux.

edit: En voor mensen die hier weer Mac's vergelijkingen met een samengestelde Windows pc gaan posten. Gaan blaten dat het veel goedkoper en blabla . Krijgen de dikke vinger van mij 8)

[ Voor 34% gewijzigd door O.D.Smolik op 09-08-2005 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 16:55:
[...]

50 euro geboden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

O.D.Smolik schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 20:25:
[...]

Tuurlijk zullen er minpunbtjes in OS X zitten t.o.v. (al zal ik niet weten wat :P). Maar jij geeft aan dat OS X niks voor jou is. Maar er zijn _veel_ meer mensen die OS X veel lekkerder vinden werken. Helaas heb ik er ook last :p. Als voorbeeld hebben ik hier zowel een AMD Athlon met XP staan, alles draait lekker enzo. wel vaak vastlopers :P. Maar toch zit ik 99% achtere mijn PowerBook, omdat het naar mij idee veel plezieriger werkt. En als ik vind dat ik een Mac lekker werkt, dan raad ik het ook andere mensen aan :). Logisch toch? Je hebt hier en daar die hard mac'ers zitten, maar dat heb je ook bij windows en linux.
Goed, dat geloof ik ook wel.
Echter, wat me opvalt bij veel applegebruikers is dat ze hun eigen OS superieur vinden en alle andere is prut. Daarbij verdedigen ze het ook nog eens dat hun leven ervanaf hangt.
Ik vind OSX niet fijn werken, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het wel fijn vinden. Verder is het zo dat als een windowspersoon aan komt met een probleem dat het probleem dan niet altijd afgeschoven wordt op de gebruiker, terwijl als iemand een kritische blik heeft op OSX dat dan gelijk de het-ligt-aan-de-gebruiker-want-OSX-is-superieur-geluiden tevoorschijnkomen. En dat is iets dat ik niet snap.
edit: En voor mensen die hier weer Mac's vergelijkingen met een samengestelde Windows pc gaan posten. Gaan blaten dat het veel goedkoper en blabla . Krijgen de dikke vinger van mij 8)
Ach, kwa hardware zijn met name de apple notebooks :9 :9 :9 wat ik nog niet op een x86 gezien heb maar daar betaal je ook voor, dus het gaat er dan ook om of je het geld er wel of niet aan uit wil geven, imho is dit ook een non-argument (ongeacht of het als pro of con gebruikt wordt).

@Swedish_Sausage
als je het ding nu wegdoet heb je het nog korter uitgehouden met het ding dan ik :+ zou er een vloek op dat exemplaar heersen ofzo :P.

[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 09-08-2005 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

Hm ik zat zo te denken waarom de meeste Mac gebruikers OS X zo suprieur vinden. Ik ga er vanuit dat de meeste Mac gebruikers, ooit van windows geswitched zijn. Door hun slechte ervaringe met Windows, is het vertrouwen in de computer natuurlijk flink gedaald.
Sinds ze overgestapt zijn naar OS X, lijkt het of een hemel voor hun open gaan. De meeste apps werken ze als ze horen, alles ziet er mooi uit, je Mac gooit hoge petten bij bezoekers.
Tjah dan is het geen wonder dat die mensen hun Mac omarmen, net alsof hun kind is :P
Want ik denk niet dat de meeste Mac gebruikers, OS X zo geweldig vinden. Omdat dit en dat beter is dan windows (willekeurg techtalk :P).
Maar dus meer om de reden, die ik hier boven gaf :).

[ Voor 16% gewijzigd door O.D.Smolik op 09-08-2005 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

dubbel post

[ Voor 97% gewijzigd door O.D.Smolik op 09-08-2005 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Hoewel het misschien een relevante discussie is, zou ik 'm hier graag willen afkappen. Dit is namelijk een klassieke troll: in een Apple-forum over PC-overstappers gaan lopen miepen dat XP wellicht geen achilleshielen heeft. Hoe verleidelijk het is om daarover door te gaan, is het gewoon offtopic en oorspronkelijk een troll.
Meerdere mensen hebben inmiddels duidelijk gemaakt dat er niet zoiets is als een heilige OS-graal. Ieder OS heeft z'n eigen speerpunten en die van MacOS hebben andere speerpunten dan WinXP. Laten we dus vooral focussen op de eigen inval van het lievelingsOS en daardoor 100den wegjagen wegens zealootgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En toch ben ik het niet met je eens.. De TS geeft toch duidelijk aan dat hij nog twijfelt over het overstappen, en dat hij graag ervaringen hoort van mensen die overgestapt zijn.. Wat is daar dan mis mee? Juist wij geven eerlijk toe dat XP geen perfect OS is, eveneens als OS X.. Het enige wat ik objectief probeer vast te stellen is te mede te delen dat volgens mijn ervaringen ik toch duidelijk de voorkeur geef aan windows.. Vervolgens als dat verteld wordt gaan OS X users miepen dat het niet klopt en dat als wij OS X als slecht ervaren dat het aan ons ligt..

Als deze discussie een stop wordt toegeroepen kan dit topic net zo goed volgepropt worden met de volgende lading aan posts die de user vertellen hoe geweldig OS X wel niet is, waar hij dus nooit iets aan zal hebben omdat het maar van een kant bekeken wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Toch doet je signature anders vermoeden, "een bepaalde mening over Mac OS X evangelisten" schreeuwt objectiviteit niet van de daken, en juist dat is de bedoeling van dit topic, en dat moet ook de natuur zijn van de hulp die we de TS bieden.
Ik stap deze week over van PC naar Mac, heb vandaag mijn Mac Mini besteld, veel zoeken, lezen en proberen in de winkel heeft me niet tegen gehouden.

P.s. Mijn signature heeft niets te maken met Applefanboyship (scrabble!!), meer respect voor een man met een visie, en een salaris van $1,- per jaar.

Kerel, niet flamen, en nee, ik voel me niet aangesproken door de uitdrukking en/of het woord evangelist in deze context, ik stoor me aan het feit dat je van mening bent dat ze bestaan, en dat als ze bestaan, dat je meteen "iets" tegen ze hebt, imho gooi je daarmee meteen volledig je objectiviteit overboord in welke discussie over dit onderwerp dan ook. Daarbij komt dat ik er vrij zeker van ben, dat als ik je de kans had gelaten, er wel een flame over mijn signature het internet was opgeslingerd. Anyhoo, ik vind Windows XP zozo, Mac OSX is in behandeling, alhoewel de eerste indruk een verademing is, en dan heb ik het niet alleen maar over de eyecandy. :P :o :+

[ Voor 52% gewijzigd door FirePuma142 op 09-08-2005 21:54 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kerel, ik heb het over evangelisten.. Voel jij je daar dan meteen door aangesproken? Leuk voor je dat je overstapt, ik vind mijn ibook nog steeds relaxt.. Minder relaxt als mijn pc's maar zeer zeker geschikt als portable.. Ik zie het eigenlijk als een oversized ipod; je doet goed lang met de batterij, maar het heeft de voordelen dat je je mail kan checken en een filmpje kan kijken..

edit:
don't worry BTW, ik was niet van plan je aan te vallen op een vermelding van Steve Jobs in je signature.. ik mag aannemen dat als ik iets van bill gates erin plak dat mensen ook niet hoog van de daken gaan schreeuwen hoe irritant ze het vinden.. :z

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2005 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Leuke discussie :P

Maar ik heb besloten wat ik ga doen, en om niet te treuzelen hou ik mezelf aan deze keuze !
Ik ga een PC nemen.
Waarom ?

Ik heb het gevoel dat het net zoals met Linux gaat worden, ik ben nu erg gewend aan windows en toen ik dus voor het eerst Linux proeerde was ik ook verkocht en ging ik aan de slag om alles te leren etc. maar op een manier miste ik toch nog windows.. en als ik dan windows weer installeerde dan had ik wel een drang naar linux maar niet zo groot om mij het weer te laten installeren.

Linux was geweldig en niet zo geweldig tegelijkertijd, net zoals alle OS'en.
Ik hield van het feit dat je heel veel naar je eigen keus kon instellen en de mooie themes, de goede open-source gemeenschap support, de algemene "filosofie" van de Open-Source software etc.
Maar er waren ook minpunten, en dan vooral in de windowmanagers, veel dingen waren anders dan ik gewend was, en ik kon er niet aan wennen dus ik ging terugswitchen.

En vergeet niet dat ik Linux geweldig vond, en nog steeds vind ! Maar het is anders dan ik gewend ben, en sommige mensen kunnen zonder veel moeite aan iets anders wennen, maar ik blijf liever vasthouden aan wat ik gewend ben.

En daarom is het eigenlijk logisch dat ik nu geen Mac neem, voor deze nieuwe computer heb ik wel wat geld maar daarna zal het nog lang duren voor ik opnieuw geld heb voor een andere, dus als ik nu een Mac haal en die bevalt me niet, dan ben ik wel een beetje screwed :p

Maar in de toekomst als ik geld heb zal ik zeker wel een keertje een Mac kopen, dan kan ik zien of ik toen ( nu dus :p) een goede keuze heb gemaakt.

Ik ga nu een barebone-pc samenstellen ook met een mooie zilveren look en 92 mm fan, dus niet zo luid als degene met 60mm, en als ik 160 bijleg heb ik ook nog een Apple Cinema display :-)
Dan natuurlijk wel verzendkosten betalen, hopen dat het niet zoveel is anders valt het buiten mijn budget als ik er 160 bijleg |:(
en de barebone heeft S939 en PCI-e , dus daar kan ik ook nog eventuele upgrades in de toekomst mee doen, in tegenstelling tot de mac mini, waarmee het lastig is om de upgrade zonder de kast helemaal open te halen op manieren die niet ervoor bedoeld zijn. (Heb ik dan op reviews gelezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-10 19:50

BaT

Heb het hele topic doorgenomen en zie dat de TS een "besluit" heeft genomen, toch wil ik er wat aan toevoegen : (zie me signature voor me specs)

Ik heb altijd een hekel aan Apple gehad (was vroeger ook naar mijn mening butt), tot dat ik laatst ging overwegen een laptopje te kopen en in aanraking kwam met OSX (dat er naar mijn mening beter uitzag en werkte dan eerdere Mac OS'sen). Ik ben dus een vroege PC gebruiker (vanaf het monochrome tijdperk zeg maar) en heb sinds de komst van Win95 alleen maar Windows gebruikt als OS met een GUI. Tot een paar maand geleden dus, met de komst van mijn PB. Ik heb me nooit aan linux etc gewaagd moet ik er bij zeggen, dit omwille het feit dat ik niet te veel tijd in een nieuw OS wil steken. Tevens heb ik een hekel aan antivirus programma's, met Norton AV in het bijzonder.

Mijn conclusies/ervaringen :

m'n i386 WinXP bak :
Ik wil een snelle bak om op te gamen, niet elke game developer is zoals Blizzard, dus ELK OS behalve windows valt sowieso al af, want ik wil gamen (degelijk, dwz geen "console" troep, alhoewel een potje DOA3 (xbox) op z'n tijd ook leuk is, en dus is DirectX tegenwoordig een vereiste). Het OS zelf ben ik mee opgegroeid en dus geeft het geen problemen meer : elk probleem is te fixen, zoniet : reinstall, werkt het daarna nog steeds niet : waarschijnlijk iets mis met me hardware. Niks verkeerds aan op te merken... echter;

m'n G4 OSX PB :
Ik wou iets draagbaars hebben, vandaar dat het een PB is, en waar ik dus niet op game, want daar heb ik al me andere bak voor. Dit heeft nog niks te maken echter met de keuze voor OSX zou je zeggen. Maar toch : als ik niet game, wat doe ik dan met zo'n computer : juustem; internetten en verslagen maken en dat soort dingen. Waarom daarvoor OSX : Nou met OSX heb je gewoon (dit is gewoon een feit merk ik na een paar maanden ervaring) geen last van spyware en virussen ! en Exposee is leuke eye-candy wanneer je internet met meerdere schermen / verslagen maakt (wat dat betreft is OSX gewoon leuker om naar te kijken imho). In de afgelopen paar maanden heb ik ook nog niet echt problemen gehad met het ding; dus OSX is naar mijn mening wel zeer zeker stabiel; daar komt bij dat met de windows ervaring die ik had het OS binnen enkele dagen onder de knie te krijgen was.

Conclusie :
Beide OS'sen zijn prima om mee te werken. Allebei even stabiel, echter heb ik het idee dat je bij windows wat vaker er mee aan het sleutelen bent (spyware etc / driver probleempje her en der). Dit sleutelen gaat echter onderbewust bij mij, daar komt bij; ik vind het niet eens erg, als het maar niet te gek wordt !

Samenvatting :
Wil je veel gamen : Windows
Wil je veel internetten/office gebruik : OSX

Waar ik op wacht :
Windows versie die immuun voor spyware is OF Mac OS die 100% DirectX compatible is; geen van beiden zal er in de komende paar jaar verschijnen. Dus gebruik ik ze maar allebei.

Amen (8>

[ Voor 16% gewijzigd door BaT op 10-08-2005 14:54 ]

Product Owner - Connec2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Gefeliciteerd met je keuze, en veel succes! Als ik je beredenering zo lees dan denk ik dat je de juiste keuze hebt gemaakt.
Totally agree, met het verschil dat ik al een paar jaar richting macs keek. Ik heb een prima pc zie stabiel is en een potje Farcry of het renderen van een DVD prima doet. Daarnaast heb ik een mac waarop ik professioneel heerlijk uit de voeten kan. DVD renderen doet m'n mac (1,67) iets sneller dan m'n pc (xp 2800+), maar ik kan m'n pc rustig laten renderen terwijl ik op m'n mac ga werken. De combinatie van beiden zorgt ervoor dat ik altijd uit de voeten kan. Alleen wil ik volgend jaar stiekem toch ook naar een intel-based apple desktop... (I'm loving it :P)

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Nog even een opmerking over de Apple cinema display :

Je kan ook de exacte tegenhanger kopen, zit hetzelfde panel in namelijk :
De dell 2005fpw, kost 534 euro, dat scheelt fors met apple en hij heeft nog iets extra's t.o.v.
de apple cinema display : Hij kan resoluties zoals 1280x1024 1:1 displayen voor b.v. games.

Met 1:1 bedoel ik dus dat je dan ook 1280x1024 pixels te zien krijgt, de rest blijft zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-10 19:50

BaT

HaseMike schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 07:30:
Nog even een opmerking over de Apple cinema display :
Dit was volgens mij al voorbij gekomen ...

[ Voor 6% gewijzigd door BaT op 10-08-2005 14:57 ]

Product Owner - Connec2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die Dell is een keer voorbijgekomen, maar ik ga alles bij Alternate.de bestellen en hopen dat het goedkomt.Maar die Dell is dus niet verkrijgbaar bij Alternate en de Apple wel.
Maar ik denk dat ik maar een normale 19" inch neem en dan gewoon wat leuke randapparatuur koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Als je de Apple CD toch gaat bestellen, dan zou ik hem via de Apple Store doen, minder kans op dode pixels dan via een reseller zoals Alternate. (Je hebt toch geen verzendkosten...).

Al zou ik persoonlijk het Dell scherm kopen bij Dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad.. Scheelt een hoop; het scherm is mooi (mooier dan apple CD, maar dat is een kwestie van smaak), en aantal meer functies, terwijl het dezelfde panel is.. Voor 500 euries heb je dus een prachtig dell scherm die perfect bij jou centurion of stacker past (van wat ik eerder gezien heb).. Ik heb beide kasten, en ze zijn beide best wel :9... En als ik dan ergens voorkeur aan zou moeten geven zou het de stacker zijn; enige probleem is géén voeding erbij, maar ach, dat beschouwde ik destijds ook niet als zijnde probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik die Coolermaster Stacker en de andere grote midi towers niet echt mooi vond heb ik een barebone samengesteld, ik vind zilver ook wel mooier dan zwart.

Maar ik heb nu een beetje leuke hardware configuratie samengesteld, en ik kan natuurlijk mindere hardware nemen en een Dell scherm kopen, maar ik heb liever alles bij 1 winkel :p
Ik kijk nu dus voor een gewoon zilver stijlvol 19"/20" scherm op Alternate.de, en als ik er geen vind dan denk ik na over de Dell.

Spijtig dat er geen kleinere formaten breedbeeld scherm zijn, maar dat ze bijna altijd meteen groot en duur moeten zijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch vind ik duur niet helemaal waar.. De Dell 2005 FPW is gewoonweg niet duur voor wat je krijgt; een 20 " breedbeeld scherm met 4 ins, voor 500 euro.. Geen scherm wat er tegen op kan.. En ze zijn echt grandioos mooi, plus je hebt aardige garantie.. Ik zou het wel weten.. (SS is normaliter helemaal geen fan van Dell, maar als hij het geld had zou hij er geen seconde over twijfelen een 2 Dells 2005 FPWs kopen... :9)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus niet echt een mathematisch wonder :
Ik heb een budget gemaakt, en ja alles is netjes, ongeveer rond de 1500 euro.

Dan blijkt dat ik een rekenfoutje heb gemaakt, en als ik mijn scherm wegdoe, dan heb ik 584 euro voor een Monitor + Wlan "dongle" of hoe zoiets ook heet.

En je zegt ook "aardige garantie", komen ze standaard met pixelgarantie ? En heeft iemand ervaringen met de levering, service en garantie van dell ?

Ik ga nu alvast meer reviews zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 19:19:
Ik ben dus niet echt een mathematisch wonder :
Ik heb een budget gemaakt, en ja alles is netjes, ongeveer rond de 1500 euro.

Dan blijkt dat ik een rekenfoutje heb gemaakt, en als ik mijn scherm wegdoe, dan heb ik 584 euro voor een Monitor + Wlan "dongle" of hoe zoiets ook heet.

En je zegt ook "aardige garantie", komen ze standaard met pixelgarantie ? En heeft iemand ervaringen met de levering, service en garantie van dell ?

Ik ga nu alvast meer reviews zoeken.
`
Het grote Dell 2005FPW topic deel 2.
voor meer over de 2005FPW
Pagina: 1