usb>serieel izm zterm

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem:

Vorige week heb ik een Pinetum usb naar rs232 converter gekocht.
Deze wil ik gebruiken om een Cisco PIX501 te configuren. Op internet had ik gevonden dat dit met het programma zterm kon omdat je dan hyperterm/terminal emuleerd.
Ik krijg de converter met geen enkele mogelijkheid aan de praat onder zterm. Mijn Powerbook herkent de converter maar zterm niet. Op internet kom ik alleen maar onderwerpen tegen over de Keyspan converter.
Het liefst wil ik dus met zterm aan de gang maar als iemand een ander programma heeft waar goedkope converters wel worden geaccepteerd, graag!
Dit alles draait op een Powerbook 12" g4 1,5 op OSX 10.4.2

Ik heb de search geprobeerd en google maar kwam niet tot iets zinnigs. Het enige wat ik kan verzinnen is dat ik een driver nodig heb die mijn converter als modem ziet zodat ik hem in zterm kan selecteren.

Hopelijk is alles duidelijk.

Alvast bedankt

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2005 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Ik heb er zelf gewoon een "usbserial0" device bij in ZTerm (Settings->Modem Preferences).
De drivers die ik geïnstalleerd heb, geven me er het volgende device bij:
crw-rw-rw-   1 root  wheel    9,  20 Aug  3 16:03 /dev/tty.usbserial0

Misschien is daar iets mis gegaan?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
"tip" is een goede command line alternatief die onder andere wordt gebruikt door een deel van de Professional Services mensen van Sun Microsystems... Die gebruikten eerst ook Zterm, maar waren blij met m'n suggestie van tip...

Die kan je als het goed is los downloaden, maar ook via Fink Commander.

EDIT:
Hmmz... tip zit dus niet in Fink Commander... Vreemd... Ik ga nog ff zoeken.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Juist, gevonden...

tip kan je hier downloaden als source -> http://www.codegen.com/freesoft.html

Dat trouwens gevonden door op GoT te zoeken naar een oud topic over Z-term -> telnet met een apple

EDIT:
Nog mooier, de binary zit er bij :)
Mac OS-X binary of NetBSD's "tip"
These TAR archives contain the source and binary for my port of the NetBSD "tip" program to connect to serial ports using various USB adapters. Extract them under "/" as root, and edit /etc/remote to point to your ports, whose names under /dev are vendor-dependent. (Keyspan's are /dev/cu.Key*.)

[ Voor 48% gewijzigd door Liegebeest op 03-08-2005 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dawuss schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 16:09:
Ik heb er zelf gewoon een "usbserial0" device bij in ZTerm (Settings->Modem Preferences).
De drivers die ik geïnstalleerd heb, geven me er het volgende device bij:
crw-rw-rw-   1 root  wheel    9,  20 Aug  3 16:03 /dev/tty.usbserial0

Misschien is daar iets mis gegaan?
Helaas ben ik nog een beetje beginnen de apple-laar dus ik heb geen idee wat je met deze code bedoelt, sorry.

Verder heb ik geen drivers geinstalleerd, maar als ik bij "Systeemprofiel" kijk staat er onder usb wel een USB-Serial Controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
neeneeneen :)

Zegt de driver toevallig welke device(s) hij voor je heeft aangemaakt? Dat is namelijk de device die je moet gaan gebruiken voor de seriele connectie...

In Dawuss' geval is dat bijvoorbeeld /dev/tty.usbserial0 en bij een ander (met een Keyspan adapter) was het /dev/usb/ttyUSB0...

Zoiets zoek je naar :)

Open anders een terminal en doe een "ls -lrt /dev" en geef ons de laatste tien regels. Met een beetje geluk staat ie daar tussen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
cailin_coilleach schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 16:21:
Juist, gevonden...

tip kan je hier downloaden als source -> http://www.codegen.com/freesoft.html

Dat trouwens gevonden door op GoT te zoeken naar een oud topic over Z-term -> telnet met een apple

EDIT:
Nog mooier, de binary zit er bij :)

[...]
Dit programma was ik ook al tegen gekomen, maar ik heb geen idee hoe ik het aan de praat krijg als beginnende apple-laar.
Toch bedankt in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Het lost inderdaad ook jou probleem niet op :) Eerste zaak is om te achterhalen wat nou het device is wat je aan moet spreken...

EDIT:
Het lullige aan dit zaakje is dat ik dat hele apparaat van Pinetum niet op het web kan vinden... Wel het merk Pinetum wat seriële kabels maakt, maar niets over een USB<->RS-232 kabel.

EDIT2:
Nou, gevonden hoor: USB to serial adapter @ bigpinetum.com.

Zat er überhaupt iets aan drivers bij?

[ Voor 68% gewijzigd door Liegebeest op 03-08-2005 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
cailin_coilleach schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 16:27:
neeneeneen :)

Zegt de driver toevallig welke device(s) hij voor je heeft aangemaakt? Dat is namelijk de device die je moet gaan gebruiken voor de seriele connectie...

In Dawuss' geval is dat bijvoorbeeld /dev/tty.usbserial0 en bij een ander (met een Keyspan adapter) was het /dev/usb/ttyUSB0...

Zoiets zoek je naar :)

Open anders een terminal en doe een "ls -lrt /dev" en geef ons de laatste tien regels. Met een beetje geluk staat ie daar tussen..
crw-rw-rw- 1 root wheel 9, 0 Aug 3 12:35 tty.modem
crw-rw-rw- 1 root wheel 9, 4 Aug 3 12:35 tty.Bluetooth-PDA-Sync
crw-rw-rw- 1 root wheel 9, 6 Aug 3 12:35 tty.Bluetooth-Modem
crw-rw-rw- 1 root wheel 9, 5 Aug 3 12:35 cu.Bluetooth-PDA-Sync
crw-rw-rw- 1 root wheel 9, 7 Aug 3 12:35 cu.Bluetooth-Modem
crw------- 1 root wheel 23, 1 Aug 3 14:00 bpf1
crw------- 1 root wheel 23, 0 Aug 3 15:45 bpf0
crw-rw-rw- 1 root wheel 9, 1 Aug 3 16:18 cu.modem
crw-rw-rw- 1 root wheel 8, 0 Aug 3 16:27 random
crw------- 1 Nicholas Nicholas 0, 0 Aug 3 16:30 console
crw-rw-rw- 1 root wheel 3, 2 Aug 3 16:33 null
crw--w---- 1 Nicholas tty 4, 1 Aug 3 16:33 ttyp1
crw-rw-rw- 1 root wheel 5, 1 Aug 3 16:33 ptyp1

Ook al ben ik een apple noobje het lijkt als of er niks tussen staat.

www.pine-tum.en.alibaba.com

Het was inderdaad in google dat ik niks op pinetum kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
ding! probeer als device eens /dev/ttyp1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
cailin_coilleach schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 16:55:
ding! probeer als device eens /dev/ttyp1
Okee, alleen dan het probleem. Zterm kijk naar je ioreg en daar komt hij dus niet in voor. En ik kan in Zterm niet zoiets zeggen van /dev/ttp1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Hmm :/ Maf...

Even als side-note trouwens (ik weet het, je hebt geen Keyspan, maar ik kan het beter hier zeggen in plaats van er een nieuwe thread voor te openen)...

Op Ars Technica vond ik het volgende nuttige weetje... Het schijnt dat Keyspan serial adapters (en andere merken zoals IOLan) allemaal problemen hebben met Tiger... De oplossing zou als volgt zijn:
Basically all the USB->Serial adaptors compatible with OSX use the Prolific PL-2303 chip, so they all use the same driver, which is usually <poorly> repackaged by the vendor.

I have the ioGear, the driver broke when I upgraded to 10.4, here are my instructions to get 2303 devices to work under Tiger; I have verified this with both the Keyspan and ioGear models on a PBook and iBook.

1. Download the prolific driver from http://tech.prolific.com.tw/ - you want the "b6" revision.

2. Install the driver as usual - it won't work.

3. Open up System Profiler and note the vendor and Product ID's for "USB Device" corresponding to the adaptor.

4. Modify the Product and vendor ID's from Info.plist in /System/Library/Extensions/ProlificUSBSerial.kext/Contents/ with the values from step 3.

Edit: Before you reboot, "sudo kextload ProlificSerialUSB"

5. reboot and enjoy legacy goodness
Dat terzijde, ik zal eens zien wat ik kan vinden over Zterm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed nieuws!

Na het bovenstaande tip te hebben gelezen en dus de goede drivers te hebben geinstalleerd werkt hij nu na behoren.
Hartstikke bedankt!

Ik hoefde trouwens alleen te installeren en voor de rest niks te veranderen.
Pagina: 1