Toon posts:

Color Vision Spyder 2

Pagina: 1
Acties:
  • 3.559 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg mij af of er veel van jullie een gecalibreerde monitor hebben en dit gedaan hebben met de Spyder van Color Vision.

Ik graag weten of je bij de normale Spyder 2 eigenlijk alleen de grijsbalans instelt en de brightness en het contrast nog steeds op het oog moet doen? Dan heb je dus nog steeds geen correcte weergave voor een apparaat van 200 euro.

Heeft iemand hier ervaringen mee?

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:08
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 15:05:
Ik vroeg mij af of er veel van jullie een gecalibreerde monitor hebben en dit gedaan hebben met de Spyder van Color Vision.

Ik graag weten of je bij de normale Spyder 2 eigenlijk alleen de grijsbalans instelt en de brightness en het contrast nog steeds op het oog moet doen? Dan heb je dus nog steeds geen correcte weergave voor een apparaat van 200 euro.

Heeft iemand hier ervaringen mee?
Ik heb de Spyder 2 Studio (dat is de normale met PrintFix).
Weet niet helemaal wat je bedoelt, maar alles wordt door de hard- en software gecalibreerd.
Je zet "het oog" op je monitor en na een kopje koffie is je profiel klaar. Je printer instellen duurt wat langer, aangezien je eerst een sample moet uitprinten, scannen, bewerken... etc etc.

Werkt ideaal al zeg ik het zelf. M'n prints komen veel beter uit de printer rollen (what you see is almost what you get) dan voorheen.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:17

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

De Colorvision Spyder is niet echt een topper (maar altijd nog beter dan een niet-gecalibreerd scherm ;)). Je zou ook eens naar een Monaco Optix XR (o.i.d.) kunnen kijken, die hebben ze ook bij Konijnenberg/koopdigitaal. Een echt mooie is natuurlijk die Gretag MacBeth unit, maar dan zit je meteen weer een paar honderd euro boven die Monaco. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Sammy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-01 20:29
Wat ik nooit zo goed snap: die spullen kosten een paar honderd euro, en je gebruikt het in principe eenmalig (tenzij je andere monitor/printer koopt uiteraard). Niet echt een effectieve investering, waarom is er niet een slimme jongen die zo'n ding verhuurd voor een paar centen? Of is die er wel?

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-01 14:39

Beaves

Usque ad Finem

Helaas hebben monitoren en printers de nare eigenschap om te verlopen na verloop van tijd, door slijtage, andere omstandigheden etc. Daardoor zul je eens per maand ofzo opnieuw moeten calibreren. Dan is zo'n inverstering ineens een stuk beter te verdedigen :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Hillie

Hillie

Precies, dat gebruik je nooit eenmalig. Zelfs printprofielen zou ik geregeld bijwerken, ook al verander je niet van soort inkt of papier.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:18
Kun je met deze hardware ook een dual monitor setup calibreren? Ik heb wel twee "gelijke" monitoren, maar de kleuren zijn toch net iets anders op beide schermen.

In Windows kun je maar 1 kleuren profiel instellen, hoe gaat zo'n Spyder+software hier mee om?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Sammy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-01 20:29
Beaves schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 11:14:
Helaas hebben monitoren en printers de nare eigenschap om te verlopen na verloop van tijd, door slijtage, andere omstandigheden etc. Daardoor zul je eens per maand ofzo opnieuw moeten calibreren. Dan is zo'n inverstering ineens een stuk beter te verdedigen :)
Printers kan ik inkomen: ander patroon erin, slijtage van de kop etc. Maar geldt dit ook voor (LCD) schermen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde dat de Spyder 2 studio meet hoe wit wit is en hoe zwart zwart is, maar dat je bij de Spyder 2 zelf -zonder dat apparaat- het contrast gewoon omhoog gooit voor het wit en het zwart een beetje op de gok doet met brightness.

Snap je het nu ? :)

• Hillie

Hillie

Jiriki: Ik meen dat het een standaard Windows feature is, maar op iets als een Matrox kun je zeker 2 aparte profielen voor 2 schermen instellen. Sammy: Dat geldt inderdaad ook voor schermen.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 23:41

FaceDown

Storende factor.

Ik denk dat je beter een keer een ISF calibratie kunt laten doen voor dat geld, door die gast van htforum.nl.

Groetjes, FaceDown.

• Hillie

Hillie

Kost dat een paar honderd euro? Zonde geld, zeker omdat het iets is wat je eens in de zoveel tijd bij moet houden.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 23:41

FaceDown

Storende factor.

Nee het schijnt heel erg goed besteed geld te zijn, en lang goed te blijven. Hoe het precies werkt weet ik ook niet, maar er gebeurt wel meer dan ff contrast en helderheid inregelen.

Maar lees even wat ervaringen op het forum zou ik zeggen voordat je erover oordeelt.

[ Voor 20% gewijzigd door FaceDown op 04-08-2005 13:38 ]

Groetjes, FaceDown.

• Hillie

Hillie

Ik weet wat kleurcalibratie is (en zelfs met zo'n cheape Spyder doe je meer dan contrast en helderheid regelen) en dat verloopt gewoon na verloop van tijd. Da's niet de kwaliteit van de calibratie (want ik gok dat die gozer ook met een fancy Gretag langskomt ;) edit: Niet dus, want hij doet iets aan projectoren enzo), maar het verloop van je apparatuur. Anders was het heel makkelijk: Gewoon een fabrieksinstelling en dat op een papiertje geprint meeleveren en je bent in business. ;)

Maar goed, dat ISF-gebeuren gaat over home theaters en projectoren, niet over het calibreren van je beeldscherm, scanner en printer. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Hillie op 04-08-2005 13:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, om even terug te komen op de Color Vision Spyder 2 :)

Dit vond ik op www.colorconfidence.nl

Let op: de Spyder2 ondersteunt geen configuraties met meerdere monitoren. Tevens heeft het product geen witpuntcorrectie en geen zwart en wit luminantie bijregeling. Als u dit nodig heeft, kijk dan bij de Spyder2PRO Studio, een product met uitgereidere functies voor de professionele gebruikers.

Is de Spyder 2 dan niet zonde van je geld omdat je daarmee alleen neutraal grijs instelt en kun je dan niet veel beter voor de studio versie gaan? (Ik wil gewoon voor de goedkoopste en beste oplossing voor een prima gecalibreerde monitor)

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Ik gebruik de goedkoopste Spyder, de ColorPlus. Dat werkt redelijk goed, sterker nog, de kleuren op mijn tv die aan een HTPC hangt en de kleuren van mijn monitor komen nu aardig overeen. Voorheen werden foto's op de tv nogal hard afgebeeld, nu zijn ze een stuk natuurlijker. Daarnaast komen de kleuren op mijn monitor nu beter overeen met de printer. Ideaal is het nog niet, maar beter dan dat het eerst was.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Hillie

Hillie

Dat de Spyder2 geen meerdere schermen ondersteunt is puur een software kwestie, geen hardware. Het is namelijk 'gewoon' een goede meter die de kleuren, etc. meet. Je stelt niet alleen neutraal grijs in, maar het ding kijkt gewoon naar een hoop kleuren (je ziet die vlakjes ook verspringen tijdens het proces, wel eens geinig om te zien wellicht). Je stelt in principe dus niet alleen het neutraal grijs bij, maar het hele bereik aan kleuren.

Pagina: 1