Toon posts:

Klantenbestand waar meedere locaties gebruik van maken.

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag tweakers,

Ik sta voor het volgende probleem / uitdaging.
Een bedrijf heeft meerdere locaties (3) en die maken allen gebruik van een contact / klantenbestand.
Allemaal houden ze hun bestand bij. Dit moet anders! (zo is mij verteld).

Ik heb al wat geprobeert in access, maar dat is naar mijn weten een lastige opgave.
En ook Outlook wordt lastig.
Geen van de locaties heeft echte server. Alleen 1 die data bewaard. (dus het kan met een access bestand via dan FTP inloggen. Misschien iemand hier al ervaring mee?)
De locaties hebben allen wel ADSL.

Alvast bedankt voor de reactie(s)

Jeffers

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-08 16:19
Ik weet niet hoe dit met Access gaat, maar met Filemaker valt dit redelijk eenvoudig op te zetten - als het al een optie is om uit de Office-omgeving te stappen.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• Robbemans
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-07-2025
Je kunt dan toch een centrale server neerzetten, if vergis ik me? Met 3 x een ADSL verbinding moet dat niet zo lastig zijn. Je zou anders het 'briefcase model' eens kunnen bestuderen.

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 22:19

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Access zou ik zoiezo niet gebruiken. Ik heb vorig jaar tijdens mijn afstudeerstage een Access Relatie beheer systeem (+/- 4000 contacten) omgeschreven naar een .NET applicatie met MSSQL omdat Access gewoonweg veel te traag was zodra je er met een man of 5 in bezig was ...

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15
Zomaar wat ideetjes: terminal server ? Web-based ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• dualband
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05-2020

dualband

Phantasy

Heb je veel kennis van ASP, Coldfusion, PHP?
Dit lijkt mij hiervoor de beste oplossing. Je kan een (asp-, cfm-, php-)server gemakkelijk installeren op een gewone pc met windows (NT-gebaseerd: NT, 2000, XP en 2003).
Als je deze talen niet kent en je hebt wat tijd kan je altijd een boek kopen of een online handleiding downloaden. Het zijn vrij eenvoudige "soft"-programmeertalen die je heel snel onder de knie hebt, zeker als je veel met computers bezig bent. Het is een beetje te vergelijken met HTML maar iets uitgebreider. Je kan ze alledrie met bijna alle database-systemen gebruiken (waaronder Access en MySQL).

Als dit geen optie is zou ik naar een programma zoeken waarmee je over het internet op een (database-)bestand kan werken op een andere PC. Maar het zal niet gemakkelijk te vinden zijn denk ik.

Andere mogelijkheden zijn het opzetten van een VPN-verbinding en de synchronisatie functie in windows maar ik denk niet dat het bedrijf hierin wil investeren.
Je kan ook een server huren met daarop de database, er zijn diensten waarbij alles voor jou geconfigureerd wordt en je zelf bijna niets moet doen. Het nadeel is dan dat je altijd over het internet werkt en nooit lokaal. En het is meestal niet gratis.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:09

Boss

+1 Overgewaardeerd

Access lijkt me een prima oplossing. Heb zelf voor redelijk wat bedrijven relatie beheer (en andere databases) gemaakt in oa. Access. De zwaarste wordt door iets van 15 man tegelijk gebruikt, nooit problemen mee.

Een andere relatie is vergelijkbaar met die van jou: man of 5, die van verschillende locaties willen werken (thuis, kantoor, onderweg, bij vriendin, etc). Nu werken ze met 1 centrale Access database waarmee ze synchroniseren als ze op de hoofdlocatie zijn. Werkt perfect en snel. Aangezien op steeds meer plaatsen ADSL beschikbaar komt wordt dit nu langzaam overgezet naar VPN verbindingen met het kantoor. Volgende stap is om de data toch in een SQL server te zetten, niet vanwege problemen met te veel gebruikers (5 is echt niet te veel, zoals Wacky suggereerd. Ik denk dat die database gewoon niet goed opgezet was).

Er zijn wel wat kleine investeringen nodig (routers die VPN aankunnen, hoewel bijna ieder cheap-ass model dat wel kan), maar ik neem aan dat er wel een beetje budget beschikbaar is?

Mocht je wat meer advies willen, moet je me maar even een mail sturen dan kan ik je de details een beetje uitleggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Boss op 03-08-2005 16:36 ]

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Bedankt voor jullie reactie.

Het is "jammer" dat er in deze reacties al wat verschillen van mening is over Access.
Ik had natuurlijk liever gelezen: Ik zit in dezelfde situatie en bij mij werkt het allemaal.

Verders heb ik totaal nog geen ervaring met asp-, cfm-. php gebruik ik zelf wel voor een website.
Maar het echt kunnen bouwen van zo'n website is wat lastig denk ik.

Maar hier heb ik nog even een voorbeeld van een bestaand Access contacten bestand:
http://home.planet.nl/~digihans/AdresMenu/index.htm

Is er ook al zoiets met asp-, cfm-. php?

Ik ga weer ff verder zoeken of er nog meer mogelijk is.

Alvast bedankt voor de reacties.

Verwijderd

Linux server met mysql en een webbased interface of een odbc koppeling?

Wat zijn de eisen precies er zijn nu legio mogelijkheden

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:53

lier

MikroTik nerd

Wat is jouw rol in het bedrijf ?
Wat is het budget dat hiervoor vrijgemaakt is/kan worden ?
Is een server mogelijk (op een van de locaties) ?
Hoe loopt op dit moment de back-up ?
Dedicated server op het internet ?
Bestaande applicaties wel/niet toereikend en waarom ?
Branche van het bedrijf ?

Wat heb je in Access geprobeerd ?
Waarom is Outlook lastig ?
Integratie met Outlook ?

Mmmmm, eigenlijk toch wel een heleboel vragen... :P

Eerst het probleem, dan de oplossing

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Natuurlijk zijn er verschillende ervaringen. Het een en ander hangt ook erg af van gebruik en (vooral?) kennis en kunde van de bouwers. Als ik je zo hoor en als het iets is dat belangrijk is voor de bedrijfsvoering zou ik niet voor zelfbouw gaan maar een standaardpakket kopen (of in het geval van gratis software: downloaden) of iemand inhuren.

Dus waarom niet een kant-en-klaar relatiebeheer systeem gebruiken? Daar zijn er natuurlijk vele van (sterker nog, er is een hele *.startpagina.nl pagina van en ook hier op GoT is er over gesproken). Je vraagt daar al min of meer om maar zegt niets over wat je nu wilt.

Zijn er mensen met ervaringen? Ja, zoals je ziet werkt het bij Boss z'n klanten (al heeft die waarschijnlijk meer ervaring met Access dan jij :+ ). Maar je gooit zo wat vragen over de muur maar het is me niet duidelijk wat je nu wilt en wat je nu zelf echt als opties op een rij hebt. Wat moet het doen, enkel simpelweg een lijst naam + mailadres + telefoonnummer etc? Dat is wat anders dan "volledig" relatiebeheer. En is integratie in kantoorautomatisering (Wd/XL, standalone Outlook, Exchange, iets anders) nodig? Dan is webbased lastiger. VPN lijkt me inderdaad verstandig, het gaat waarschijnlijk toch om gevoelige info en dan is rechtstreeks aan het web misschien gevaarlijk.

Je gaat trouwens niet helemaal in op de tips en vragen boven je (en onder je), lijkt me wel handig voor het juiste antwoord ;)

Hoe dan ook is er trouwens niet 1 antwoord op welk pakket iemand zou moeten nemen. Hangt volledig af van budget, kennis, beoogd & werkelijk gebruik, kennis bij de mensen, huidige apps, omgeving en data, etc etc.

Edit:
hmm. Ik zie nu pas je eerdere topics over dit geheel. Wellicht handig als je voortaan even aangeeft waar je precies staat en wat er aan vooraf ging. Anders rennen we zo in rondjes :)

[ Voor 16% gewijzigd door F_J_K op 04-08-2005 09:59 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1