Toon posts:

Uitbreiden storage dmv een Nas systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We zijn momenteel bezig met onderzoek naar de beste oplossing voor ons bedrijf. Het is een bedrijf met ong. 50 medewerkers. Er wordt gebruik gemaakt van 4 servers. Namelijk:

server1:
Terminal Server
Intel Pentium II – 500 Mhz
6x 9 gb (raid 5)

server2:
File & Print Server + urenregistratie + boekhouding
Intel Pentium 3 – 933 mhz
5x 36 GB (raid 5)
nog ong. 10gb ruimte

server3:
Email server(Exchange2000) + File & Print-server
2x 1,4 GHZ Intel Pentium III
3x 36,4 GB (raid 5)
nog ong. 4 gb ruimte

server4:
File & Print Server
2x Intel Xeon 3 ghz
3 x 36GB (raid 5)
nog ong. 4 gb ruimte

Alle servers zijn uitgerust met Windows 2000 server–SP4.

Aangezien de data opslag een probleem aan het worden is (we hebben hier een studio waar veel CAD tekeningen gemaakt worden, verder veel Word- en grote pst-bestanden) en 3 servers afgeschreven zijn, zijn we momenteel aan het onderzoeken wat het beste systeem voor ons kan zijn.

We hebben zelf het idee om server 1 eruit te halen. Server 2 als vpn server maken. Server 3 voor urenregistratie + boekhouding+user accounts te gebruiken en server 4 als Exchange server te maken. Er zijn reeds windows 2003 en exchange 2003 licenties. En die zouden we willen gebruiken op server4. We zouden een NAS systeem willen aanschaffen voor alle data.

Is dit de beste oplossing of zit aan dit idee veel haken en ogen? Of zijn er gewoonweg betere oplossingen te bedenken?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:33
Nog afgezien van het feit dat 'help, help, wat moet ik kiezen' topics niet echt tot de PNS stof behoren, vraag ik me af wat je met grote PST bestanden doet als je een Exchange server hebt ???

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:46
Ik ben systeembeheerder bij een ongeveer gelijkwaardig bedrijf en wij hebben onlangs ook een NAS server aangeschaft (van Dell). Onze situatie is straks (na implementatie) als volgt;

Server01 --> PII 500 Mhz - 1024GB - Mirorring - Windows 2000 Server SP4
Terminal Server

Server02 --> Dual PIII 733 Mhz - 1024MB - RAID 5 - Windows 2000 Server SP4
DC - ERP pakket (Informix database)

Server03 --> Dual Xeon 2.4 Ghz - 2048MB - RAID 5 -Windows 2000 Server SP4
DC - Exchange - Exact Globe (SQL Server)

Server04 (nieuw aangeschaft) --> P4 3.0 Ghz -- 1024MB - RAID5, SATA - Windows 2003 Storage Server
Fileserver

Even een paar opmerkingen;
- Denk eraan dat je genoeg back-up capaciteit hebt. In ons geval was het nodig om een LTO-2 unit erbij aan te schaffen, waardoor de kosten ong. verdubbelden.
- Neem Storage Server voor je NAS, scheelt enorm in licentiekosten

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 13:55:
We hebben zelf het idee om server 1 eruit te halen. Server 2 als vpn server maken. Server 3 voor urenregistratie + boekhouding+user accounts te gebruiken en server 4 als Exchange server te maken.
Maak minimaal twee servers Domain Controller ipv. één. Met één DC heb je nl. nul komma nul redundancy. Ik weet overigens ook niet wat voor functie Server1 doet (Terminal Server), maar deze functionaliteit ontbreekt in het 'nieuwe' lijstje met servers.

[ Voor 16% gewijzigd door Question Mark op 03-08-2005 14:46 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Masch schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 14:05:
Ik ben systeembeheerder bij een ongeveer gelijkwaardig bedrijf en wij hebben onlangs ook een NAS server aangeschaft (van Dell). Onze situatie is straks (na implementatie) als volgt;

Server01 --> PII 500 Mhz - 1024GB - Mirorring - Windows 2000 Server SP4
Terminal Server

Server02 --> Dual PIII 733 Mhz - 1024MB - RAID 5 - Windows 2000 Server SP4
DC - ERP pakket (Informix database)

Server03 --> Dual Xeon 2.4 Ghz - 2048MB - RAID 5 -Windows 2000 Server SP4
DC - Exchange - Exact Globe (SQL Server)

Server04 (nieuw aangeschaft) --> P4 3.0 Ghz -- 1024MB - RAID5, SATA - Windows 2003 Storage Server
Fileserver

Even een paar opmerkingen;
- Denk eraan dat je genoeg back-up capaciteit hebt. In ons geval was het nodig om een LTO-2 unit erbij aan te schaffen, waardoor de kosten ong. verdubbelden.
- Neem Storage Server voor je NAS, scheelt enorm in licentiekosten
Ik heb nog een paar vraagjes hierover. Hoe groot is het nas systeem dat je nu gaat implementeren en hoe groot is je LTO2 backup? Wat zijn jullie voor deze gehele aankoop in totaal kwijt geweest?

Laatste vraag is. Hoe heb jij het met je pst bestanden geregeld. Wij hebben hier namelijk pst bestanden van soms wel 1 gb. Dat backup je gewoon?

• StevenK
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 14:44:

Laatste vraag is. Hoe heb jij het met je pst bestanden geregeld. Wij hebben hier namelijk pst bestanden van soms wel 1 gb. Dat backup je gewoon?
Nee, als jij een Exchange server hebt, dan heb je helemaal geen PST's nodig...

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 14:45:
[...]

Nee, als jij een Exchange server hebt, dan heb je helemaal geen PST's nodig...
Hoezo niet? Je db van exchange kan geloof ik maar 16gb groot worden. We draaien momenteel exchange 2000. Is dat bij 2003 anders dan?

• StevenK
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 14:53:
[...]

Hoezo niet? Je db van exchange kan geloof ik maar 16gb groot worden. We draaien momenteel exchange 2000. Is dat bij 2003 anders dan?
Allereerst is het zo dat interne mail bij een exchange bak maar één keer opgeslagen wordt, ongeacht het aantal ontvangers en je daardoor veel minder ruimte nodig hebt en wanneer je over die 16 GB heen gaat, kun je de enterprise versie kopen.

(Je zou ook je gebruikers af kunnen richten om de boel wat beter op te schonen..)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 14:53:
[...]

Ligt aan je versie van Exchange, de limiet van de standard edition is momenteel nog 16 GB. De Enterprise edition is unlimited. Met sp2 voor Exchange 2003 wordt de limiet voor de standard edition verhoogt naar 72 GB.

Let er ook even op dat grote PST's eenvoudig corrupt kunnen raken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Masch
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 14:44:
[...]

Ik heb nog een paar vraagjes hierover. Hoe groot is het nas systeem dat je nu gaat implementeren en hoe groot is je LTO2 backup? Wat zijn jullie voor deze gehele aankoop in totaal kwijt geweest?

De totale storage capaciteit komt nu op 750 GB (4x250GB). LTO-2 kan naar mijn weten 400 GB gecomprimeerd backuppen (in de praktijk zal dat ong. 320 GB zijn dacht ik). Totale kosten waren voor ons ongeveer € 7000,--.

PST bestanden hebben wij niet, mailboxen staan allemaal in Exchange. Ik zeg gewoon tegen de gebruikers dat ze de grote attachments op moeten slaan en de mail moeten verwijderen. In Exchange heb ik een max size van de mailboxen op 150 MB staan en de gebruikers krijgen een melding bij 100 MB. Dit is allemaal in je AD in te stellen.

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Masch schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 15:26:
[...]

De totale storage capaciteit komt nu op 750 GB (4x250GB). LTO-2 kan naar mijn weten 400 GB gecomprimeerd backuppen (in de praktijk zal dat ong. 320 GB zijn dacht ik). Totale kosten waren voor ons ongeveer € 7000,--.

PST bestanden hebben wij niet, mailboxen staan allemaal in Exchange. Ik zeg gewoon tegen de gebruikers dat ze de grote attachments op moeten slaan en de mail moeten verwijderen. In Exchange heb ik een max size van de mailboxen op 150 MB staan en de gebruikers krijgen een melding bij 100 MB. Dit is allemaal in je AD in te stellen.
Ik heb net beetje rond gekeken op dell. Maar ik kan geen nas+backup samenstellen voor minder dan 9000 euro, als ik jouw specs aan hou.

ben uit gegaan van: PowerVault 745N July Promotion (PV07745N) icm raid5 (PV745N P4 3.2GHz, with C3 Hardware RAID 1/5) + 1 tb (dus 750 gb) en 1 gb geheugen. Zit ik al op € 5.468.

bij de backup was uit gegaan van: PowerVault 110T LTO2.

Wat heb jij aangeschaft?

• Masch
Een Dell PowerVault 745N en een Dell Powervault 114T Single Base LTO2.

Je moet ook niet op de site kijken ;)

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Pagina: 1