SSH van verschillende hosts naar centrale host

Pagina: 1
Acties:

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
Ik zit met een kleine uitdaging dat ik even in de groep wil gooien

setup:
Ik heb een centrale pc waarop een applicatie staat deze moet ook te bereiken zijn vanaf ander linux pc's in console mode. Alle is linux (novell linux desktop)
Het idee is dat wanneer je op PC1 of PC2 in gaat loggen met gebruiker X hij automatisch naar de centrale pc een ssh connectie gaat leggen met diezelfde gebruiker X waarbij er dan een applicatie opgestart gaat worden.

Nu ik zit beetje te worstelen met de ssh_keys. In de test setup die we nu hebben worden de public keys van PC1 en PC2 op de centrale pc gezet zodat de ssh sessie gebruik maakt van deze keys voor de authenticatie. Anders moeten ze eerst inloggen op de locale pc en nadien nog eens inloggen op de remote pc en dan nog eens op de applicatie aan loggen.

Mijn probleem is dat ik nu dat ik elke keer ik een extra PC bij plaats ik een set keys moet gaan maken en dan de public key moet zetten op de centrale pc.

Het moet toch mogelijk zijn dat ik een set keys maak vanaf de centrale pc en deze verdeel naar alle extra pc's die er op aan moeten loggen? Het zou het beheer veel makkelijker maken. Of gaat dit niet?

PC1 -----> CENTRALE PC <---- PC2

[ Voor 5% gewijzigd door djack op 03-08-2005 13:21 ]

Because Great minds Think alike

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Je doet de authenticatie nu blijkbaar gebaseerd op hostkey, en niet op "gebruiker-key"?

Als je een centrale fileserver hebt (NFS?) zodat iedereen op willekeurige PC's kan inloggen met dezelfde user, kun je gewoon de gebruikers (dus niet de systemen) een private/public keypair geven. Dan moet je er alsnog een aanmaken steeds als je een gebruiker toevoegt (ipv als je een systeem toevoegt), maar ik denk dat dat echt niet te omzeilen is tenzij je allemaal gaat inloggen op 1 account. Dat wil je ook niet neem ik aan.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 17:10

Gerco

Professional Newbie

Niets houdt je tegen om dezelfde private key voor meer dan 1 machine te gebruiken. Je kunt gewoon op de centrale PC een keypair maken en de private key daarvan op de andere PC's te zetten. Je moet alleen nog wel steeds die keyfile op alle PC's zetten, dat kun je natuurlijk wel automatiseren als je wilt.

Ik gebruik hetzelfde systeem voor mijn ssh logins op mijn server. Ik heb een private key + PuTTY op een USB stick staan en overal waar ik die inplug kan ik direct inloggen. Die keys zijn niet machine gebonden ofzo.

Over de (on)veiligheid hiervan doe ik uiteraard geen uitspraken...

Voor de volledigheid, ik heb het over user keys, als het over hostkeys gaat heb ik iets verkeerd begrepen.

[ Voor 48% gewijzigd door Gerco op 03-08-2005 13:32 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Meerdere hosts eenzelfde hostkey laten sharen lijkt mij vragen om problemen, maar ok. Waarom niet per user? Al lost dat ook je probleem niet direct op, geef ik toe.

Verwijderd

ssh tunnel opbouwen??

• djack
Liefst per user zou ik het hebben.
Het is namelijk zo dat er maar 1 user account is voor deze opzet die op verschillende pc' gebruikt moet worden om de remote applicatie op te starten.

Nu als ik 1 set keys op verschillende systemen kan gebruiken is het alleen maar nodig om de private key op de remote systemen te zetten?

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 17:10

Gerco

Professional Newbie

In dat geval werkt het prima zoals ik beschreef. Genereer een keypair (waar maakt niet uit) en zet de public key in de $HOME/.ssh/authorized keys van de user op de server. Kopieer nu de private key naar de $HOME/.ssh/id_dsa file van de lokale users op de losse PC's en je kunt passwordloos inloggen op de server vanaf alle pcs.

Als je een nieuwe PC wilt toevoegen moet je even de goede user aanmaken en de id_dsa file kopieren en het werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Gerco op 03-08-2005 14:36 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• djack
Gerco

Pagina: 1