Toon posts:

[Zalman] 2700+ Passief koelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand weleens geprobeerd een Athlon XP 2700+ met een Zalman passief te koelen? Ik beschik over een 7000CU en ben benieuwd of het mogelijk is dat de CPU passief gekoeld wordt, maar als deze echt heet wordt (>55c) dat de koeler dan aan gaat. De temperatiuur is op 12V 34c en op 5V 39c...

Verdere Specs:

Asrock k7s8x r3.0
512MB DDR400
Seagate 200GB 7200.7
Aopen H600B 350Watt

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Passieve koeling op athlon 64
Zelfde idee, andere processor....

[ Voor 23% gewijzigd door HeepH op 03-08-2005 11:16 ]

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
:? Daar heb ik nix aan...het gaat mij erom of er iets is dat de fan pas aangaat als de CPU egt te heet wordt

Verwijderd

Je zult hoe dan ook airflow over het blok moeten hebben, absoluut passief is dus onmogelijk. Zonder flow kan zelfs het grootste koelblok zijn warmte niet kwijt. Ik heb dit getest door te proberen een pentium3 (die helemaal niet warm word vergeleken met jouw 2700+) passief gekoelt te krijgen met een enorm koelblok.

Het verschil tussen geen flow en een heel klein beetje airflow over het blok was bleek gelijk het verschil tussen vrijwel kamer temperatuur (25 graden) en over de 80 graden, en dit was echt een enorm koelblok!

Als je dus wat airflow over het blok hebt van bijvoorbeeld casefans zou het dus mogelijk moeten zijn, het is dan natuurlijk niet geheel passief meer :P , anders gewoon op 5v laten draaien.

Een temperatuurdrempel voor het uit / aangaan / harder laten draaien van je fans kun je instellen met programma's zoals speedfan

Succes

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 11:18:
[...]

:? Daar heb ik nix aan...het gaat mij erom of er iets is dat de fan pas aangaat als de CPU egt te heet wordt
bij mij is dat een optie in de bios...

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
HeefStan schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 11:24:
[...]

bij mij is dat een optie in de bios...
Da's mooi...maar ik heb een Asrock Mobo :( :O
Zou het voldoende zijn als ik 2 casefans @ 5V voor die Zalman hang?

Verwijderd

Zou het voldoende zijn als ik 2 casefans @ 5V voor die Zalman hang?
Proberen is hier het toverwoord. Wel je temps goed in de gaten houden natuurlijk 8)7
Ik zou zoiezo in bios instellen dan je pc uitschakelt zodra de cpu warmer wordt dan 65 graden...

Maar waarom zou je dat willen? Volgens mij maken 2 casefans op 5v meer geluid dan je zalman cpu cooler op 5v...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 11:33:
[...]

Proberen is hier het toverwoord. Wel je temps goed in de gaten houden natuurlijk 8)7
Ik zou zoiezo in bios instellen dan je pc uitschakelt zodra de cpu warmer wordt dan 65 graden...

Maar waarom zou je dat willen? Volgens mij maken 2 casefans op 5v meer geluid dan je zalman cpu cooler op 5v...
In die Zalman zit een vrij irritante brom waar ik helemaal gek van wordt..ook op 5V

Verwijderd

Nee dat heeft niet veel zin, dan kan je beter de fan die op de cooler zit een lager toerental geven.
De enige manier dat je passief kan koelen is als je voor voldoende luchtstroom in je kast zorgt.
De mooiste optie zou 2 keer 120mm in en 1 keer uit zijn.
Je 7000 cu is niet echt hier voor gebouwd anyway, dus misschien dat dit dan een betere oplossing is: http://www.zalmanusa.com/.../view.asp?idx=33&code=005
Maar zoals gezegt moet je dan wel voor meer lucht verplaatsing zorgen, de 120 mm fans zouden makkelijk op 5v kunnen draaien om zo redelijk stil te zijn.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Eh, is gewoon proberen met speedfan (o.i.d.) geen optie :?

Verwijderd

Misschien moet je eens de fan smeren met wat kruipolie / van stof ontdoen ;)
Bij mij zit er namelijk geen irritante brom in...

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 11:42:
[...]
De mooiste optie zou 2 keer 120mm in en 1 keer uit zijn.
[...]
Ik mag toch hopen dat je 2x uit en 1x in bedoelt. Zoals jij het beschrijft zou je overdruk in je kast krijgen waardoor de warme lucht in de kast blijft hangen. Zie ook de faq trouwens.
Pagina: 1