[ADSL] hoe vast is het dyn.ip bij.. ??

Pagina: 1
Acties:
  • 704 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ga zeer waarschijnlijk binnenkort verhuizen.
Ik wil dan over stappen van een ISDN/ADSL verbinding naar een analoge lijn met ADSL en VOIP. Er zijn voor voorlopig 2 mogelijke kandidaten (Tiscali en Wanadoo).
Deze bieden beide telefonie aan, maar helaas geen vast ip, wat ik toch wel nodig heb voor mijn server. (deze draait nu ftp en http, maar komt mail en vpn bij)
Beide geven een IP via DHCP uit, maar hoe vast is dat IP-adres? Er zullen hier genoeg mensen zijn die hier een antwoord op kunnen geven.

Tweede vraag is over de livebox van wanadoo: Deze lijk je te huren, is dit ook echt zo? of kun je een ander modem er aanhangen? Dit omdat ik de voip via mijn server, die dan ook asterisk gaat draaien, wil laten lopen. Bij tiscali kun je deze gegevens zo opvragen, maar werd er bij wanadoo niet veel wijzer van.

Dus, mensen met ervaring met één van deze twee providers in combinatie met VOIP en de hier bovengestelde vragen, laat je horen.

Andere adsl/voip voorstellen mogen natuurlijk ook.

PS. Ik heb door de diverse fora gespit, maar werd er niet veel wijzer van. Er wordt hier en daar gezegd om het ip vast te zetten, maar dat blijkt dan een intern ip voor de router te zijn, gaat hier dus om het "internet" ip-adres, zodat ik om de zoveel dagen/weken alle DNS-settings moet wijzigen.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Tiscali is zo vast dat je gewoon steeds dezelfde hebt. Enige verschil tussen een 'dynamisch IP' en een 'eigen IP' is dat je zonder aankondiging vooraf een andere kunt ontvangen.

Ze kunnen bij beide situaties immers een keer wijzigen.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• teigetjuh
  • Niet online
Kijk dat is een positief antwoord. Sommige providers die met DHCP werken, willen het soms wel eens per nieuwe lease wijzigen, en daar heb ik dus geen trek in, vandaar...

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik geloof dat mijn IP bij Wanadoo nog nooit gewijzigd is. Het laatste half jaar zeker niet.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

adsl providers in nederland geven geen van alleen de garantie van een vast ip, maar over het algemeen is het voor een ISP veel teveel sompslomp om ips van klanten aan te passen.

als je adsl van kpn hebt, is je ip bij de provider helemaal in een database gekoppeld aan een lijn van kpn, wijzigen zal-ie alleen eventueel bij een verhuizing of als een ISP het écht nodig vindt om het te herorganiseren.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• drpeer_holland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 11:33
Ik zit al 1,5 jaar bij Wanadoo nog nooit een Ip adres verandering meegemaakt. Dus gewoon een vast ip adres bij Wanadoo.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:59

Nakebod

Nope.

JvS schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 11:51:
adsl providers in nederland geven geen van alleen de garantie van een vast ip, maar over het algemeen is het voor een ISP veel teveel sompslomp om ips van klanten aan te passen.
...
Niet helemaal waar dat adsl providers geen garantie voor een vast ip geven.
xs4all: 1 vast IP-adres
http://www.xs4all.nl/adsl/specificaties.php
En onlangs met abbo upgrade nog steeds hetzelfde gebleven.
Andere providers weet ik niet, maar er is er tenminste 1 die wel die garantie geeft :)

En een dynamisch IP, ik zou er niet zo zwaar aan tillen, in de 4 jaar dat ik chello had, ook dynamisch, heb ik maar 2x door chello, en 3x door eigen gekloot 8) een ander ip gekregen.
Vooral als je zorgt dat je pc/router/server online is op het moment dat je leasetime verloopt, zal je niet zo snel een ander ip krijgen.
Als deze wel verloopt en je bent niet online, is er een kans dat hij gelijk weg is, maar kan ook best zijn dat je weer dezelfde terug krijgt.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• teigetjuh
  • Niet online
JvS schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 11:51:

als je adsl van kpn hebt, is je ip bij de provider helemaal in een database gekoppeld aan een lijn van kpn, wijzigen zal-ie alleen eventueel bij een verhuizing of als een ISP het écht nodig vindt om het te herorganiseren.
Zoals eerder al gezegd klopt dat niet.... Bij XS4all, waar ik nu zit, heb je gewoon 1 vast adres. Een paar jaar geleden waren er meer providers die dat deden. Bij sommigen schijnt het nu een optie te zijn.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-02 23:04

mvds

Totally awesome!

En anders kan je altijd nog een accountje nemen bij DynDNS.Org (gratis)

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Andere mogelijke kandidaat voor de combinatie ADSL&VoIP:

[rml][ KPN] nieuwe VoIP dienst[/rml]

Volgens mij nog wel met wat problemen, maar je zou er eens naar kunnen kijken.

Verwijderd

Bij xs4all kun je zelf ook je hostname instellen. huppeldepup.xs4all.nl dus nog makkelijk dan een vast IP (het Ip zelf is overigens ook vast hoor, maar een naam is makkelijker te onthouden en weg te geven dan een nummer). Ook VOIP is zeer binnenkort mogelijk met xs4all dus alles wat je wilt!

• teigetjuh
  • Niet online
obsidian schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 13:57:
En anders kan je altijd nog een accountje nemen bij DynDNS.Org (gratis)
En mijn eigen .net-domein opgeven?? Dacht het niet.... wil gewoon www.mijndomein.net kunnen blijven gebruiken en niet iets in de trend van www.mijndomein.dyndns.org, bovendien is die dyndns-client er voor linux??? anders gaat het zowiezo niet op.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
drpeer_holland schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 11:59:
Ik zit al 1,5 jaar bij Wanadoo nog nooit een Ip adres verandering meegemaakt. Dus gewoon een vast ip adres bij Wanadoo.
Wel een lastige stelling. Over Cable heb je dynamisch en kan het zomaar veranderen. ADSL Direct is dynamisch en kan zomaar veranderen. ADSL Family is dynimisch en kan zomaar veranderen.

Alleen KPN-DSL (Go/Lite/Basic/Fast) is redelijk statisch. Maar kan om welke reden dan ook zonder aankondigingen veranderen. Netwerk wijzigingen van Wandoo of KPN-DSL of gewoon herindeling IP-blokken door je ISP.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Ik heb juist begrepen dat Family abo's nogal een vrij keiharde koppeling met een vast IP hebben. Ja, contractueel 'dynamisch' mochten zo inderdaad ooit blokken gaan herverdelen (Biereco Verherverdelingen). In de praktijk zal het IP nummer vrijwel nooit veranderen. Ik heb er een domein aanhangen en dat gaat prima, maar vind het ook niet erg als ie er over een jaar eens een dagje wat DNS problemen heb, dus het is maar hoeveel zekerheid je zoekt.

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

teigetjuh schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 14:26:
[...]

En mijn eigen .net-domein opgeven?? Dacht het niet.... wil gewoon www.mijndomein.net kunnen blijven gebruiken en niet iets in de trend van www.mijndomein.dyndns.org, bovendien is die dyndns-client er voor linux??? anders gaat het zowiezo niet op.
Volgens mij hebben we hier te maken met een domeinbeheerder met een brakke DNS management, of iemand die zelf zijn DNS beheert.

Tip; kijk even rond naar fatsoenlijke domeinbeheerders, waar je per record de gegevens online kunt wijzigen (TransIP, etc.), of zoek een programma voor je Linux-bak waar je het via een gemakkelijke weg kunt wijzigen.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
En hou er ook rekening mee dat voor de meeste particuliere ADSL abo's geldt dat je geen http server mag draaien (mag wel bij veel zakelijke abo's)

Abuse afdelingen sluiten je af zodra ze er achter komen

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-12-2025
SgtStrider schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 09:23:
[...]

Volgens mij hebben we hier te maken met een domeinbeheerder met een brakke DNS management, of iemand die zelf zijn DNS beheert.

Tip; kijk even rond naar fatsoenlijke domeinbeheerders, waar je per record de gegevens online kunt wijzigen (TransIP, etc.), of zoek een programma voor je Linux-bak waar je het via een gemakkelijke weg kunt wijzigen.
Nou ik begrijp het probleem, ik heb zelf dns via zoneedit en daar een .nl mee aan mijn adsl lijn hangen, ik moet er niet aan denken dat ik elke dag een nieuw ip zou hebben... een beetje dns wijziging duurt namelijk drie dagen voor hij is doorgevoerd over de hele wereld en dat hij in alle caches van isp's is bijgewerkt...

maar ja het feit blijft: je hebt het over een consumentenproduct dus je bent overgeleverd aan de grillen van je isp...

nou is het inderdaad zo dat xs4all wel een vast ip geeft... dus daar heb je de garantie dat je een vast ip hebt... maar ja die heeft (nog) geen telefonie... en terecht ze laten eerst iedereen op zijn bek gaan met de problemen die er nog zijn met voip... en als het stabiel genoeg is dan gaan ze er ook mee de markt op... Geloof me er zijn nog een hoop problemen wat betreft het garanderen van bandbreedte voor de telefoongesprekken... (Zelfs bij UPC digitale telefonie hoor je regelmatig de jittering, mijn zus heeft dit namelijk en als die belt op tijden dat ook internet druk is dan valt ze af en toe zelfs voor enkele seconden weg...) VoIP kan wel maar heeft mij nog te veel kinderziektes... Ga in google maar eens zoeken naar VoIP QoS Problems... dan krijg je de technische uitleg hiervan...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:59

Nakebod

Nope.

@ pianoman: dat is volgens mij al behoorlijk achterhaald, het met zelfs bij Het Net, in mijn ogen nog altijd een provider voor mensen zonder verstand van computers.
Wanadoo, kan ik niets over servers vinden in de algemene voorwaarden, dus dat zit ook wel goed, en Planet heeft precies dezelfde pagina/antwoord als Het Net.
Bij xs4all is het overduidelijk dat het mag: eigen servers

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:46

BoAC

Memento mori

bjck schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 14:34:
[...]

Wel een lastige stelling. Over Cable heb je dynamisch en kan het zomaar veranderen. ADSL Direct is dynamisch en kan zomaar veranderen. ADSL Family is dynimisch en kan zomaar veranderen.

Alleen KPN-DSL (Go/Lite/Basic/Fast) is redelijk statisch. Maar kan om welke reden dan ook zonder aankondigingen veranderen. Netwerk wijzigingen van Wandoo of KPN-DSL of gewoon herindeling IP-blokken door je ISP.
Ik heb ADSL Family aangevraagd bij Wanadoo en expliciet gevraagd of mijn IP hetzelfde zou blijven bij Wanadoo (heb hem al meer dan 2 jaar bij een Basic Abbo). Dit heeft toen die medewerker nagevraagd en dat zou zo zijn. Is nu dus afwachten of dat zo blijft de komende tijd als ik omgezet ben :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

BoAC, volgens mij deelt kpn die IP adressen uit aan ISP's die van adsl van kpn adsl aanbieden. ergo: die moet haast wel anders worden

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• teigetjuh
  • Niet online
SgtStrider schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 09:23:
[...]

Wat is er nou brak aan?? Sorry, maar een DNS-wijziging heeft, onder normale omstandigheden, 48 uur nodig om wereldwijd bekend te worden, dat heeft niets met een brak DNS management te maken, maar met de TTL's van de zone-records. Ik kan het makkelijk via mijn registar wijzigen, maar als ik elk paar dagen het moet doen, ben ik meer onbereikbaar dan bereikbaar.
Pagina: 1