Toon posts:

[Windows SBS2003] HP Netwerkprinter niet gevonden in netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 489 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers

Gisteren heb ik voor mijn bedrijf een mini-netwerk aangelegd in een klein kantoor.
Er is één Dell-Server (SC420-series) met Windows Small Business Server 2003 (eng) geïnstalleerd mbv de Dell-Server-installation cd's.

Er is één router van KPN voor DSL, geïnstalleerd door een 'engineer' van KPN.
We hebben een switch van PowerConnect (2216, unmanaged) 16 port 10/100, waarop de router is aangesloten en op zijn beurt weer de server.

De bedoeling is om ca. 6 laptops in het kantoor (flexwerkers) te voorzien van internet toegang, shared documenten op de netwerkschijf en gebruikt te maken van de netwerkprinter.

Wat het laatste betreft heb ik een groot probleem:

We hebben een oudere HP ColorJet 4500N netwerkprinter staan (die eerder in het oude kantoor prima werkte). Deze heb ik aangesloten (10/100-poort printer) op de Switch.
Echter op geen énkele manier wordt de printer in het netwerk gevonden, ook niet met de HP Network Installation tools die ik gevonden heb op de site van HP.
Als ik het configuratieblad print, staan daar wat gegevens over de Jetdirect engine op.
Het ip-adres wat daar staat is 192.168.3.10 maar onze ip-range is 195.73.x.152 - 195.73.x.159

Als ik handmatig in de printer het IP-adres aanpas, naar bijv. 195.73.x.159 dan krijg ik (op het geprinte config-blad) een "config door: foutmelding".

Hoe moet ik deze HP printer zo configureren dat 'ie automatisch als netwerkprinter door de HP installation tool wordt gevonden en als Shared Printer in SBS 2003 wordt opgenomen?
Met Jetadmin (oudere versie van die installation tool van HP) kom ik helemaal nergens.

Any help? Dank!

gr,

Mathijs de Jong
M4ALL Movieproductions

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Klinkt alsof je 195.73.x.152/29 hebt (oftewel subnetmask 255.255.255.248) en in dat geval kun je 195.73.x.159 niet gebruiken omdat dat je broadcast address is. Probeertet eens met 195.73.x.158

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 11:55:
Klinkt alsof je 195.73.x.152/29 hebt (oftewel subnetmask 255.255.255.248) en in dat geval kun je 195.73.x.159 niet gebruiken omdat dat je broadcast address is. Probeertet eens met 195.73.x.158
(Inderdaad, subnetmask = x.x.x.248 )
Heb ik reeds geprobeerd, zelfs elk vrij IP-adres (naar vrije ip-adressen gezocht met een port-scantool). Geen resultaat.

Het lijkt alsof de printer (als server) conflicteert met de SBServer wat betreft IP-handling ofzo?

Bestaat er zoiets al een tool waarmee je als t ware 'in' de printer kunt om daar de server te configureren? Met JetAdmin kom ik niet ver helaas....

Dank alvast voor de hulp!

Verwijderd

Even voor mijn beeldvorming voor wat betreft het jezelf in de vuurlinie plaatsen: is het nou inderdaad zo dat je de printer, server en laptops zometeen op de switch gaat aansluiten met publieke IP adressen (waar dus elke Jan Boere Hekkert van buiten bij kan)?

Zo te zien ben je van plan om je publieke subnet te gebruiken voor je eigen interne netwerkski. Je subnetje zou in normale omstandigheden ongeveer 5 bruikbare IP adressen hebben: je hebt er 8, maar je bent er 1 kwijt aan je router, één aan je broadcast adres (het allerlaatste adres in je bereik) en één is je netwerknummer (de allereerste in het bereik). Nog afgezien van de beveiligings ellende die je je op de hals kunt halen door je systemen zo ongecensureerd aan internet te hangen heb je dus never geen genoeg adresjes om 6 laptops, een netwerkprinter en een server in dat bereik te duwen. Als dit inderdaad je plannetje is, is het misschien handig om eens goed na te denken over hoeveel uur je nodig hebt om gehackt te worden. In dagen denken lijkt mij onrealistisch optimistisch.

Ik denk trouwens dat je HP printer geprogrammeerd is met meer verstand van IPv4 dan je denkt: volgens mij willen die dingen perse geen publiek IP hebben. Als dat neit zo is, kun je het ding wel pingen dan? Je default gateway zal je router zijn en die zal toch hopelijk niet zo stom zijn om adressen in de range 192.168.x.x naar buiten te routeren... dat mag niet, daarom zijn het ook private adressen.

Overigens, als ik het goed lees dat je een portscanner nodig hebt om te bepalen welke adressen er nog vrij zijn in je EIGEN range... heb je dat bij de installatie niet even opgeschreven, welk systeem op welk adres zit? met 1 server, 1 pc en 1 printer lijkt me dat een haalbaar kaartje. Schrijf het op en je ziet zo welke twe je nog vrij hebt. Zoek je adressen buiten je eigen range, zeg dat dan even hier.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2005 14:30 . Reden: Dit ziet er HEEL eng uit... ]