Nieuw Europees wetsvoorstel bedreigt Linux

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:23
Europees wetsvoorstel bedreigt Linux
Nieuw wapen voor SCO

De Europese Commissie heeft een wet voorgedragen waarmee het schaden van intellectueel eigendomsrecht op software als misdrijf kan worden veroordeeld. Als de wet daadwerkelijk wordt ingevoerd, krijgt SCO een krachtig wapen in handen in de strijd tegen Linux.

Het is ongebruikelijk dat softwarebedrijven eindgebruikers voor de rechtbank dagen in plaats van de fabrikant, die immers de beschermde code in zijn product heeft gestopt. SCO heeft echter laten zien dat het wel degelijk mogelijk is.

Het bedrijf claimt dat het Linux-besturingssysteem code bevat uit UNIX, waarvan SCO het intellectueel eigendomsrecht in handen heeft. SCO dreigt links en rechts eindgebruikers aan te klagen voor het gebruik van Linux, tenzij ze onmiddellijk een licentie op UNIX nemen.

Veel succes heeft SCO nog niet gehad met deze strategie. Zo liep de rechtszaak tegen autofabrikant Daimler-Chrysler op een sisser af. Juridische experts menen echter dat de dreigementen van SCO een stuk serieuzer zullen worden als de nieuwe wet wordt aangenomen.

Ook de Europese tak van de Free Software Foundation (FSF) vreest dat SCO zijn voordeel kan doen met de wet. Joachim Jakobs van FSF Europe: "De top van een bedrijf zou kunnen worden aangeklaagd voor het plegen van een misdrijf, wat de aanklacht een stuk zwaarder maakt. Bovendien geeft de wet de houder van het intellectuele eigendom het recht te assisteren in het onderzoek; SCO zou dus veel meer druk kunnen uitvoeren als aanklager."

Mocht een bedrijf worden veroordeeld, dan kan het een boete krijgen, maar ook worden veroordeeld tot het terughalen en vernietigen van de gewraakte software. Een bedrijf kan zelfs worden verboden nog verder commerciële activiteiten te ontplooien, en de leiding kan tot vier jaar gevangenisstraf krijgen.

Enig lichtpuntje is dat niet veel ondernemingen eindgebruikers voor het gerecht zullen slepen. De meeste experts zijn het erover eens dat SCO een uitzondering vormt. Ondernemingen vrezen namelijk voor hun reputatie als ze consumenten aanklagen; veel mensen zullen huiverig zijn om met zo'n bedrijf zaken te doen.

Met een bijdrage van Ingrid Marson, ZDNet UK.
Hebben we nog maar net de softwarepatenten gehad, dan zorgt de Europese Commisie ervoor dat de hele Open-Source-gemeenschap weer hard op de tafel zal moeten kloppen om haar rechten te verdedigen.

Wat is jullie mening hierover? Maakt dit wetsvoorstel enige kans of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:22

Cyphax

Moderator LNX
Dit maakt wel kans lijkt mij. Ik zie in ieder geval zo gauw niet in waarom niet.

Maar volgens mij blaat SCO een eind in de ruimte... ik geloof niet dat ze een rechtszaak zouden winnen. Dan is dit wetsvoorstel ineens geen bedreiging voor Linux meer.
En anders moeten we allemaal over op BSD ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 03-08-2005 10:18 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie geen extra gevaar voor Linux (wie is Linux, het ging toch altijd tegen IBM en Novell?). SCO heeft niks en kan niks bewijzen. Alleen de straffen als je intellectueel eigendom schendt worden hoger, maar zoals gezegd, SCO heeft geen case.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Wel toevallig dat dit komt nu SCO met deze strijd bezig is (en aan het verliezen is).. Ben ik achterdochtig of heeft SCO toevallig de juiste contacten die nu erg handig zijn?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:13

MBV

vast wel. Maar ze moeten eerst het eigendomsrecht hebben, anders heeft zo'n wet natuurlijk geen nut. Laat de rechter maar eens naar amerika kijken, waar ze kennelijk al eerder dit soort wetgeving hadden...

wat is hier trouwens nieuw aan? Ik neem aan dat het al eerder strafbaar was, anders heeft intellectueel eigendom (copyright :?) geen nut...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ach, een storm in een glas water. SCO wordt zelf as we speak aangeklaagd door Novell i.v.m. de Unix licences, dus als SCO hier in de EU mensen gaat aanklagen dan denk ik dat ze wel een reatie van de echte eigenaar van de Unix licences kan verwachten.
Lees voor de gein eens nieuws: SCO wist dat Linux geen copyright schond door, en lees dan dat stukje in de TS nog een keer. Je kan alleen maar tot de conclusie komen dat ZDNET graag een sappig stukje schrijft, waarvan ze weten dat het scoort.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 16:09

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Hoe zeer ik ook tegen dit wetsvoorstel zou zijn, moet ik toch even opmerken dat ZDNet hier wederom graag een enorm sappig verhaal van maakt, zoals zwerver al aangeeft. Ze laten een hoop feiten weg, die zouden doen denken dat SCO nog enigzins kans van slagen heeft. Feit is echter dat de juridische kosten te hoog werden voor SCO, SCO een interne memo heeft waarin wordt toegegeven dat er geen UNIX-code in Linux zit en dat Novell SCO ook zat is. Ik denk dat SCO wel tot inkeer komt en zich zal gaan realiseren dat dit tot niets dan negativiteit omtrend SCO zal leiden. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

FreeBSD heeft dit allemaal al gehad, het gezeik met AT&T en alles. And guess what? Het leeft nog :)

Dus, zelfs al zou Linux ten onder gaan (wat het verdient, prutswerk >:) ;)), dan zou er nog genoeg mogelijk zijn: Free/Net/OpenBSD, Darwin, Haiku-OS, enzovoort.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:23
De Europese Commissie heeft een wet voorgedragen waarmee het schaden van intellectueel eigendomsrecht op software als misdrijf kan worden veroordeeld. Als de wet daadwerkelijk wordt ingevoerd, krijgt SCO een krachtig wapen in handen in de strijd tegen Linux.
Nee hoor, want SCO heeft geen enkel IP-recht op Linux. Sterker nog, ze hebben die rechten zelfs niet voor de UNIX-versies waarvan zij beweren dat er code gekopieerd zou zijn naar Linux (waarvan trouwens nog nooit ook maar 1 matchende regel is getoond, maar ok). Mocht dat allemaal nog niet uit-ten-treure duidelijk gemaakt zijn, sla dan bv. de archieven van groklaw er maar eens op na. Btw daar staat dit item ook genoemd: hier

Verwacht op de plek van SCO een dezer maanden een rokende krater, op wat stuiptrekkingen na is het praktisch dood. Alsnog zullen er wel bepaalde doelen mee gehaald zijn door bepaalde mensen (e.g. Darl McBride heeft er veel geld aan verdiend door op het juiste moment aandelen te dumpen, het lijkt erop dat Microsoft goedkoop anti-Linux reclame heeft kunnen maken door SCO indirect te sponsoren zodat ze hier in de eerste plaats geld voor hadden, etc.), maar voor de rest kun je over SCO wel vast een berg zand heen scheppen.

Anyway, daarmee zeg ik niet dat dit wetsvoorstel een goed idee is uiteraard :X

[ Voor 56% gewijzigd door Wilke op 03-08-2005 13:44 . Reden: Euh...die URL was niet helemaal goed :X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zwerver schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 10:30:
Ach, een storm in een glas water. SCO wordt zelf as we speak aangeklaagd door Novell i.v.m. de Unix licences, dus als SCO hier in de EU mensen gaat aanklagen dan denk ik dat ze wel een reatie van de echte eigenaar van de Unix licences kan verwachten.
Lees voor de gein eens nieuws: SCO wist dat Linux geen copyright schond door, en lees dan dat stukje in de TS nog een keer. Je kan alleen maar tot de conclusie komen dat ZDNET graag een sappig stukje schrijft, waarvan ze weten dat het scoort.
Yep :). In een bepaald opzicht is dat hilarisch... Al hoop ik dat SCO vlug failliet gaat }). Héél vlug. Hadden ze MS aangeklaagd, ok... Die maken winst dankzij patenten. Maar Linux? Nope... Zelfs Novell & Red Hat en consoorten halen hun geld nog altijd uit ondersteuning en niet uit de distro's zelf.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

wil iemand mij uitleggen wat er nu al mogelijk is om je IP te beschermen? Het lijkt mij duidelijk dat daar al vervolgingsmogelijkheden voor zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:03

SA007

Moderator Tweaking
Dus als iemand cdrecord gebruikt om van een cd-rom met copyright een illegale kopie te maken ben ik als medegebruiker van cdrecord dus ook strafbaar??

ow heb btw de matchende regel gevonden tussen linux en unix:
code:
1
     i++;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Oh, dan snap ik nu die interne memo. Ze zijn erachter gekomen dat dat ook in de lesboeken staat! Maar dat mochten ze niet verklappen, snap ik wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:26
Om nog even te melden, uit een memo (intern bij SCO) dat het hele zaakje opgeblazen is...

http://www.nedlinux.nl/mo...p?action=showitem&id=1601
Pagina: 1