[DVI] gekleurde pixels

Pagina: 1
Acties:

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
Mijn probleem is als volgt:
Ik heb een IIyama ProLite E481S TFT monitor. In mijn computer heb ik een Geforce FX 5900 XT (opgekrikt naar een 5900 Ultra+). Nu ben ik sinds kort geswitcht naar een DVI kabel i.p.v. analoog.

Bij bepaalde (donkere) kleuren geeft de monitor i.p.v. die kleur een heldere pixel weer die razendsnel zijn hele kleurenspectrum lijkt door te lopen. Films kijken of donkere games spelen is hierdoor erg vervelend.

Eerst dacht ik dat het iets te doen had met de verversingsfrequentie. Die heb ik toen veranderd van 60 naar 75 hz (geforceerd). Dat leek te werken, maar er zijn nog steeds een paar kleuren waar hij dit doet.Analoog doet hij dit dus niet. Ik heb ook geprobeer met de stekkers te wiebelen, maar dat maakt niets uit.

Iemand? Bij voorbaat dank.

U vraagt, wij antwoorden.

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Doet het probleem zich ook voor als je de kaart weer als een XT instelt ?

• MeMoRy
Hmm, dat de geheugenfreq. zo hoog staat dat er uitval is? Maar dan zou hij het analoog toch ook moeten doen? Ik kan het wellicht proberen.

Ik heb nu ff problemen het probleem te recreeren O-)

• PAKMAN79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03-2021
MeMoRy schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 09:10:Ik heb ook geprobeer met de stekkers te wiebelen, maar dat maakt niets uit.
Als dat het probleem niet oplost kunnen wij ook niets voor je betekenen ;)

Nee, even serieus, in welke resolutie draait 'ie? Ik neem aan de native 1280x1024? Verder typisch dat het verhogen van de refreshrate het probleem (gedeeltelijk) verhelpt. Hoe oud is de monitor? Heb je deze wel eens op een andere graka middels DVI aangesloten? Zo ja, werkte het goed?

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

• MeMoRy
Een half jaar oud. Ja ik draai op 1280*1024. Ik heb de refresh dus al geforceerd naar 75 hz.
Nee, ik ben pas net overgestapt op DVI. Ik heb 5 oude vidkaarten hier liggen, maar niet 1 met DVI.

Ik lees net in wat andere topics dat het idd overklokken of hitteproblemen kan zijn. Gek dat de analoge aansluiting hier geen last van heeft :? Als dit echt zo is, dan switch ik terug naar analoog. Geeft ook redelijk hoge kwaliteit beeld. Zonde van de aanschaf van de DVI kabel :/

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Probeer de standaard snelheden dan maar ff :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• PAKMAN79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03-2021
MeMoRy schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 10:04:Als dit echt zo is, dan switch ik terug naar analoog. Geeft ook redelijk hoge kwaliteit beeld. Zonde van de aanschaf van de DVI kabel :/
Op zich geeft D-SUB wel goed beeld ja, alleen heb je niet het voordeel van automatisch aanpassen van het beeldformaat (randen enzo) op je beeldscherm wat een voordeel van DVI is. Verder vind ik het verschil van D-SUB en DVI qua kwaliteit minimaal, heb dezelfde monitor als jij (via DVI op een ATI 7000 PCI).

En dat kabeltje raak je wel weer kwijt via marktplaats of tweakers v&a

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-07 20:45

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Probeer de optie "Reduce DVI frequency" eens :)

[ Voor 25% gewijzigd door StarLite op 03-08-2005 12:36 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• MeMoRy
Hmm, handig als je ook zegt waar ik dat dan kan vinden... ik vind wel heel veel info over 'geavanceerde timing' bij de nvidia drivers...

• MeMoRy
OK, ik heb de videokaart teruggeschroeft naar stock speeds, maar het maakt niets uit.
De gekleurde pixels blijven verschijnen.
Iemand een ander idee?? :?

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-08 23:29
dit kan ook heel goed door de DVI kabel komen. Probeer eens een ander exemplaar. Wanneer je een langere kabel gebruikt (> 3m) moet je sowieso een zo goed mogelijke kwaliteit VGA kabel gebruiken.

Verwijderd

zo zie je maar weet, analoog verslaat digitaal.
digitaal is mooi bedacht ,maar het is vooral zwendel.
als ze een analoge PC zouden uitvinden is het beren tot dun dot.
Modbreak:Waar slaat dit nou weer op :?

Uit het feit dat één persoon in één geval problemen heeft met een digitale aansluiting leid jij de conclusie af dat al wat digitaal is zwendel is :?

Analoge computers hebben prima bestaan hoor, ik noem Babbage's Difference Engine en wat recenter Colossus (in Bletchley Park). Om zeer eenvoudige redenen zijn we toch op digitaal overgestapt. Of is dat ook allemaal zwendel? :Z

[ Voor 58% gewijzigd door dion_b op 05-08-2005 13:01 ]

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Dat is dus echt crazy in mijn ogen. Grafische kaart doet zn werk digitaal. . TFT screen is digitaal. . 2 maal converten (digi --> vga en dan vga --> digi ) is zoiezo echt slechter beel ddan puur digi. en ten tweede is dit een uitzonderlijk geval. In het algemeen geeft iets dat digitaal werkt betere resultaten dan analoog. 8)7

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

• MeMoRy
Als het aan de kabel zou liggen zou ik het toch veel eerder gemerkt hebben? Dat zou toch ook veel opvallendere artifacts geven. Ik ga nog liever terug naar analoog dan dat ik nog zo'n dure DVI kabel koop. Deze is 1,8 meter en dubbel shielded overigens (ik heb expres een duurdere gekocht). Ik kan iig proberen de kabel om te draaien.

• BartNL
MeMoRy schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 09:29:Als het aan de kabel zou liggen zou ik het toch veel eerder gemerkt hebben?
hoezo eerder? Je hebt direct na de VGA naar DVI switch toch gelijk problemen gekregen? Misschien dat jij net een rot exemplaar hebt gekregen en dan zeggen de specs niet zoveel. Misschien kun je nog proberen de kabel te ruilen omdat 'ie niet goed werkt.

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:07

jwbagger

,.-~'`'~-.,

misschien een stomme opmerking, maar zou het niet zo kunnen zijn dat je videokaar sowiezo die storing weergeeft, en alleen de DVI-connectie snel/accuraat genoeg is om deze ook daadwerkelijk weer te geven. Dat de analoge verbinding deze storing er blijkbaar uit zou kunnen vlakken of iets dergelijks....

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Probeer een refresh van 60, en breng ook het data transport eens naar beneden door een lagere resolutie (niet native dus) te draaien (waarbij je de monitor laat schalen, niet de adapter) en lagere kleurdiepte, en kijk dan of het nog voorkomt.
Het kan dat de kwaliteit vd kabel niet optimaal is, en hoe hoger de doorvoer hoe groter de kans op fouten. Anders omruilen voor ander merk kabel, of een kortere indien mogelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door _XipHiaS_ op 05-08-2005 19:37 ]

• MeMoRy
Het bizarre is: als ik de refresh rate op 60 Hz zet, krijg ik juist meer problemen.
Ik moet maar even een kabel van iemand anders lenen. Maar ik kan me niet voorstellen dat het de kabel is. Dat zou echt grotere artifact moeten geven. Plus dat het dan willekeurig zou moeten zijn. Die pixels blijven op dezelfde plaats. Ook al beweeg ik met de kabel.

Ik heb de kabel overigens nu omgekeerd aangesloten. Kijken of dat helpt :/

• MeMoRy
gek genoeg lijkt die omgedraaide DVI kabel te helpen.. tot nu 8)7

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
MeMoRy schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 19:46:
gek genoeg lijkt die omgedraaide DVI kabel te helpen.. tot nu 8)7
Lijkt een beetje op de theorie van sommige mensen dat signalen maar een kant van de kabel op kunnen, die bestaan echt.

[www.ganzz.nl]

• MeMoRy
Een kabel die maar één kant op signalen doorgeeft klinkt als een diode. Zou je ergens een halfgeleiderovergang moeten hebben. Not likely.
Sommige kabels (bijvoorbeeld 80 pins hd kabels) willen het wel eens niet doen als je ze omgedraait aansluit. Vaak heeft dat te maken met verborgen compontenten die in de stekkers zitten. Weerstanden en zo.
Verder heb ik de eerste keer al gecontroleerd of het uit zou maken. De DVI kabel is aan beide zijden identiek. Er zit aan beide zijden zelfs zo'n ontstoorspoel.

Het kan ook dat ik bij het omdraaien van de kabel hem net iets anders teruggelegd. Weg bij een eventuele stoorbron...(ik dacht dat ik dat al gecontroleerd had.)

• MeMoRy
ok, te vroeg gejuigd. Ik heb er weer een paar gezien. Het gekke is dat ze niet willekeurug opdoemen. Het lijkt niet op storing, maar meer op een fout in de RAMDAC. Nou is het gekke dat DVI de RAMDAC juist niet nodig heeft :-/

Als iemand nog ideëen heeft anders dan stockspeeds terug, andere DVI kabel kopen of kabel omdraaien, dan hoor ik het graag.

• BartNL
wat jij ook nu weer beschrijft is precies wat je krijgt bij een slechte kabel. Probleem blijft natuurlijk dat dat nog niet zeker is ;)

Vraag ergens bij iemand een DVI kabel te leen om te testen. Als die zonder problemen werkt weet je waar het aan ligt. Alternatief ga je naar een lokale winkel en koop een nieuwe DVI kabel waarbij je vooraf duidelijk afspreekt dat je kabel om mag ruilen wanneer 'ie jouw probleem niet oplost. Lijkt mij dat dit voor een DVI kabel niet zo'n probleem moet zijn.

• MeMoRy
:/ gezocht: DVI kabel te leen voor 1 dag, omgeving Delft... ;)

Pagina: 1