Correcte all-round configuratie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Net4z
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-08 19:26
Tot voor kort was ik niet erg bekend in de hardware wereld, echter toen ik kort geleden zelf een systeem wilde gaan samenstellen heb ik mij er eens flink in verdiept en aan de hand van mijn opgedane kennis verscheidene componenten bij elkaar gezocht die een compleet systeem moeten voorstellen.

Ik zal proberen het 'CSL FAQ - voorbeeld systeemvraag' voorbeeld na te volgen.

INFORMATIE
Het is de bedoeling dat onderstaand systeem, of met eventuele wijzigingen aan de hand van jullie reacties, te gebruiken is voor Gamen, TV kijken, Software Ontwikkeling en het draaien van servers (HTTP, FTP, IRC, etc) .

EIGEN IDEE (Let op: configuratie inmiddels aangepast, zie enkele posts verder)
Processor:
AMD Athlon 64 X2 Toledo 4800+, Socket 939, Boxed
Moederbord:
Asus A8V Deluxe, K8T800Pro (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)
Intern geheugen:
1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL3 (Corsair TWINX2048-3200PT)
Voeding:
Thermaltake Silent PurePower 560W ActivePFC (W0023)
Harde schijf:
MAXTOR DiamondMax 10 300 Gb - 7200RPM - 16 Mb - UDMA150 (bulk)
Grafische kaart:
ATI ALL IN WONDER X800XT 256 MB GDDR3 AGP8X
Toetsenbord:
BenQ A122 Keyboard (Zilver)
Muis:
LOGITECH MX518 Gaming-Grade Optical Mouse USB
DVD-Brander:
PLEXTOR Interne DVD±RW brander 16x PX-740A zwart (bulk)
Speakerset:
Creative I-Trigue 3600 (2.1)
Monitor:
Samsung SyncMaster 930BF (19", 4ms G-G, D-sub/DVI-D)
Kast:
Antec Performance One P180 (ATX, Geen PSU, Zilver)

ONDERBOUWING
Ik had/heb eigenlijk 2 grote wensen, 1. een nieuwe PC, 2. een TV. Ik had al snel besloten dat de PC belangrijker is (voor mij) en toen ik bij het uitzoeken van de grafische kaart erachter kwam dat er zoiets was als een ATI ALL-IN-WONDER serie die ook de mogelijkheid biedt om TV te kijken op de PC, kwam dit natuurlijk perfect uit. Ook de extra features waren erg leuk! Dit verklaart mijn keus voor de ATI AIW X800XT en het 19" scherm.

Aangezien het een all-round systeem moet zijn heb ik gekozen voor de AMD Athlon 64 X2 Toledo 4800+. Ik nam aan dat deze genoeg ondersteuning voor games bied (aangezien games nog geen 2de CPU core ondersteunen) en omdat het een krachtige dual-core is ik er nog lang mee vooruit kan.

Het moederbord heb ik niet met veel overtuiging uitgezocht. Het heeft een AGP-slot voor de gekozen grafische kaart, hij ondersteund de processor en AMD Cool 'n Quiet. Verder bezit het een ingebouwde LAN aansluiting en een geluidskaart, zodat ik deze niet apart hoef te kopen.

Het werkgeheugen heb ik geselecteerd omdat, 1. ik 2 Gig voor ogen had, 2. AMD (nog) geen DDR2 ondersteund, 3. ik begrepen had dat Corsair een goed merk is.

De voeding is gekozen omdat ik vermoed dat 560W voldoende zal zijn(?). Verder wil ik een redelijk stil systeem bouwen en hoop dat ik hierbij de goede PSU heb uitgekozen.

Van de harde schijf (MAXTOR DiamondMax 10 300 Gb) heb ik wat benchmark tests gezien in vergelijking met andere HD's waarbij deze over het algemeen goed uit de test kwam.

Toetsenbord is gekozen omdat ik een hekel aan wireless heb (batterijen verwisselen e.d.) en omdat het design wel bij de monitor en kast paste. (Allemaal zilver/zwart).

Muis, leek mij een goede muis voor games.

De DVD-Brander, tjah, als hij maar +/- en dual-layer brand.

De speakerset omdat ik helaas maar plek heb voor 2 speakers (als ik achter mijn bureau zit, zit achter mij een muur, wat inhoud dat ik alleen speakers vóór mij kan plaatsen), vandaar dus een 2.1 setje, verder weet ik dat logitech een goed merk is en dat het design bij de rest van de (zichtbare) onderdelen past.

Had al besloten sinds ik wist dat ik ook TV zou gaan kijken op de PC dat ik een 19" scherm wilde (zat er daarvoor al over te twijfelen maar dit gaf de doorslag). Op mijn weg naar de beste monitor voor zowel gamen als andere bovengenoemde zaken kwam ik terecht bij de Samsung SyncMaster 930BF.

En dan uiteindelijk de kast, waar ik gek genoeg (vond ik) het langst over heb gedaan om een geschikte te vinden.Had in eerste instantie een pre-modded case in gedachten maar vele designs vond ik niet mooi, waren te luidruchtig en hadden hun window op het lnker zijpaneel (de kant van de kast die bij mij tegen de muur komt te staan) Uiteindelijk dus de Antec Performance One P180 geworden. Deze was redelijk stil, had 4 'ingebouwde' ventilatoren, geen PSU en had een design wat ik na een poosje wel ging waarderen.

Verder heb ik van elk onderdeel (op het toetsenbord en de speakerset na) een review gelezen, waaruit bleek dat ze in ieder geval afzonderlijk goede producten zijn.

VRAGEN
Bovenstaande componenten leveren een totaalprijs (incl verzendkosten) op van 2762,20 euro (uitgezocht via de pricewatch en de shopsurvey). Dit vind ik behoorlijk wat geld en daarom wil ik een paar dingen zeker weten:

1. De belangrijkste vraag. Werken alle onderdelen goed met elkaar samen? Denk dat ik op het meeste gelet heb, maar zoals ik in het begin vertelde, ben me pas sinds kort op hardware gebied gaan begeven en kan dus dingen over het hoofd hebben gezien.

2. Zijn de standaard meegeleverde koeling van de componenten en de 4 ventilatoren in de kast voldoende om alles koel genoeg te houden?

3. Ik heb het liefst een redelijk stil systeem, heb er overigens geen moeite mee als ik hem een beetje hoor (ben wel wat gewend met mijn 'oude' PC :P), maar ben bang dat de HD wat lawaai kan gaan maken (alhoewel de kast dit grotendeels zal tegenhouden). Enig idee of de HD lawaai gaat maken? Of dat een ander component lawaai gaat maken? Een ven, of iets anders wat ik over het hoofd heb gezien?

4. Zijn dit alle componenten die ik nodig heb voor een complete PC, of zijn er nog dingen die ik vergeten ben, kabels, koppelstukken, weet-ik-veel?

5. Is een diskette station vereist voor installatie van enige hardware? (Denk dat ik deze dan wel even van mijn 'oude' PC kan lenen.)

6. Levert de 'geluidskaart ' op het moederbord kwaliteit geluid (7.1, 8-channels) en kan ik daar dan ook het 2.1 setje op aansluiten?

7. Zijn er dingen die jullie aan bovenstaande configuratie zouden aanpassen?

Hmz, had het idee dat ik nog meer vragen had (ben te lui om ze op te schrijven wanneer ik ze heb, stom). Met de tijd dat me nog wat te binnenschiet zal ik dit bericht wel bewerken.

Zo, voelt alsof ik een boek geschreven heb :P

Al het commentaar is verder welkom!

Bijvoorbaat dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

1 Ja, echter zou ik geen via maar een nforce4 chipset nemen
2 Ja
3 HD kun je in een HD silencer stoppen
4 Ik denk dat je nog een stroomkabel nodig hebt en voor de rest voorzien bent
5 Ja, je hebt een sata schijf en zult een sata driver moeten laden, gezien je vragen zal ik het niet over het slipstreamen op een cd hebben en dus heb je een floppy nodig.
6 Realtek is niet een super chip, hiervoor moet je een via envy hebben.
7 Ja, persoonlijk zou ik een nforce4 chipset,nec brander en een nvidia kaart + losse hauppauge tvtuner nemen, Nforce 4 vanwege performance/support/stabiliteit. Nvidia GF6 vanwege de superieure tvout chip( als je hem ooit aan een tv wil hangen / PureVideo) Hauppauge vanwege het betere tv beeld. Binnenkort komt er trouwens ook een gen2 tuner van nVidia welke kont zal gaan schoppen. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door |sWORDs| op 03-08-2005 01:05 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 15:33

HeepH

Dope Rapper

zou seagate schijven kopen, misschien net iets minder snel, maar wel stiller...
1 : het zal wel werken ja

2 : ja standaard koeling is voldoende,maar wellicht ietwat luidruchtig..

3 : zie ook 2, ik zou seagate schijven kopen, misschien net iets minder snel, maar wel stiller...

4 : volgens mij is dit alles

5 : diskettestation kan benodigt zijn voor het installeren van s-ata drivers, losse netwerkkaarten willen ook nog wel eens drivers op disk meeleveren

6 : Geluid op moederbord is goed genoeg, tenzij je echt audiofiel bent of veel gamed ( dan moet je audigy2 zs kopen voor 50 euro)

7 : ik zou voor pci-express gaan , is net wat future-profer (belachelijk woord) en met jou(uw) budget moet dat lukken

* mooi boek..

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 19:30

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

ik zou voor een ASUS A8N SLI gaan.. zelfe mogelijk heden als jouw mobo maar een nforce 4 chipset en natuurlijk SLI.. (PCI-E) kortom ook op de toekomst voor bereid

voor een ALL IN WONDER zou ik persoonlijk niet kiezen.. hij is gewoon te duur als je het vergelijkt met een aparte tv kaart en een grafische kaart

voor de rest natuurlijk een super systeem.. (wat moest ie gaan kosten?)

trouwens ik heb nog een ASUS A8V deluxe wifi liggen.. mag je over nemen voor 60 euro

misschien 2 week gebruikt.. maar toen heb ik de ASUS A8N SLI gehaald..

jb.welleweerdAPESTAARTJExs4all.nl voor meer details :) (geheel compleet)

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

HeefStan schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 01:02:
...
6 : Geluid op moederbord is goed genoeg, tenzij je echt audiofiel bent of veel gamed ( dan moet je audigy2 zs kopen voor 50 euro)

...
Audigy 2 is voor games de beste kaart. Maar een audiofiel wil je er niet mee opschepen. i2s all the way. AC'97 is niet voor audiofielen. En Creative maakt het helemaal te bont door beide codecs door elkaar te gebruiken. Beste digitale chip is de Via envy, bij een digitale uitgang maakt het niet uit van welke merk je de kaart haalt. Analoog is een heel ander verhaal gezien je dan wel met de DAC's e.d. te maken krijgt. Lynx two is dan ultiem, echter kost die ongeveer de helft van het hierboven beschreven systeem.

Edit:

Woot. Slightly offtopic (lees heel erg) maar ik wilde eens kijken wat deze kaart nu nog kostte en heb hem voor een prikkie op ebay gevonden. Ga hem gelijk bestellen. http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...4793&rd=1&ssPageName=WDVW

[ Voor 18% gewijzigd door |sWORDs| op 03-08-2005 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff een paar opmerkingen:

- goeie start post!
- geen handige titel..."HELP..." de meesten die op got een topic openen zoeken hulp.
- de prijs-kwaliteit verhouding van een X2 4800 is niet echt goed (lees: hijs tering duur). Als je dualcore wilt zou ik als ik jouw was een 3800+ of een 4200+ nemen.
- geen AGP, das verouderd. Als je nog ns wilt upgraden in de toekomst is PCI-Express een veel betere keuze. Uiteraard moet je dan dus een ander moederbord nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

sWORDs schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 01:13:
[...]

Audigy 2 is voor games de beste kaart. Maar een audiofiel wil je er niet mee opschepen. i2s all the way. AC'97 is niet voor audiofielen. En Creative maakt het helemaal te bont door beide codecs door elkaar te gebruiken. Beste digitale chip is de Via envy, bij een digitale uitgang maakt het niet uit van welke merk je de kaart haalt. Analoog is een heel ander verhaal gezien je dan wel met de DAC's e.d. te maken krijgt. Lynx two is dan ultiem, echter kost die ongeveer de helft van het hierboven beschreven systeem.

Edit:

Woot. Slightly offtopic (lees heel erg) maar ik wilde eens kijken wat deze kaart nu nog kostte en heb hem voor een prikkie op ebay gevonden. Ga hem gelijk bestellen. http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...4793&rd=1&ssPageName=WDVW
ik bedoelde : als je veel gamed de audigy 2, anders via envy, terratec soms ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je schrijft dat je het ook als een server wil gebruiken ; als je die 24/7 gaat draaien, zie je dat niet terug op je energierekening ? :P

Maar voor die HD's : je kan ook HD-Silencers kopen, ik zou er een paar reviews over zoeken of ervaringen van mensen zoeken.
Mij is verteld door een vriend dat deze wel goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

HeefStan schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 01:29:
[...]

ik bedoelde : als je veel gamed de audigy 2, anders via envy, terratec soms ook...
De terratecs hebben een envy chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

sWORDs schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 01:58:
[...]

De terratecs hebben een envy chip.
enkel sommige toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:34
ik denk dat je een boel geld kunt besparen, je zou er zelfs een mooie tv voor kunnen kopen
doe de amd64 x2 4800+ weg en vervang em door een 4200+ of 4400+, dat scheelt een boel geld (tegen de 400/500 euro)
de performancewinst is het prijsverschil niet echt waard, 5% meer performance voor 400 euro?

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djmurcielago schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 02:03:
ik denk dat je een boel geld kunt besparen, je zou er zelfs een mooie tv voor kunnen kopen
doe de amd64 x2 4800+ weg en vervang em door een 4200+ of 4400+, dat scheelt een boel geld (tegen de 400/500 euro)
de performancewinst is het prijsverschil niet echt waard, 5% meer performance voor 400 euro?
Dat zei ik dus ook al:
ff een paar opmerkingen:

- goeie start post!
- geen handige titel..."HELP..." de meesten die op got een topic openen zoeken hulp.
- de prijs-kwaliteit verhouding van een X2 4800 is niet echt goed (lees: hijs tering duur). Als je dualcore wilt zou ik als ik jouw was een 3800+ of een 4200+ nemen.
- geen AGP, das verouderd. Als je nog ns wilt upgraden in de toekomst is PCI-Express een veel betere keuze. Uiteraard moet je dan dus een ander moederbord nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Net4z
Wow, snelle reacties :D

Ok, heb het moederbord veranderd naar een:
Asus A8N-SLi, nForce4 SLi (Sound, LAN, SATA II-RAID)
(Geloof niet dat ik de deluxe nodig zal hebben, scheelt weer wat centen)

De processor heb ik veranderd naar een 4400+ (ipv een 4800+)

Hierdoor word de nieuwe prijs: 2417,64 euro

Wat nu nog moet veranderen is een andere grafische kaart (één met PCI-e)
Verder wil ik natuurlijk nog wel TV kunnen kijken op mijn computer met functies als time-swift, opnemen op HD (mwoh, het liefst alles wat de all-in-wonder ook kan, of beter :P )
Hiervoor kan ik een aparte TV-kaart kopen, of heeft nVidia ook 'ingebouwde' TV-kaart op een grafische PCI-e kaart?

Kunnen jullie een goede(/top) kwaliteit kaart/kaarten aanraden?

Verder begrijp ik dat ik aan het geluid wel voldoende zal hebben. (Hoeft van mij geen topkwaliteit te zijn).

De standaard koeling kan wat luidruichtiger zijn las ik hierboven. Hmz, als het goed is zal de kast het één en ander aan geluid reduceren, dus denk dat dat even afwachten word (anders kan ik altijd nog andere koeling kopen en hier dus een nieuw topic starten :P )

Tjah, de HD, lastig. Geluid vs Snelheid. Het is een geluids reducerende kast, zal het echt (goed) hoorbaar zijn? En scheelt het genoeg geluid om daar de prestaties voor te verminderen?
Nog beter, laat het gewoon bij de maxtor, als ie te lawaaïerig is, ga ik googlen naar een HD-Silencer!

Oja, 560W is genoeg toch? En met betrekking tot het 24/7 aan laten staan, daar had ik de energierekening even niet bij betrokken, goed punt... uhhh... dan de servers maar snachts uit :P
t'Is toch voornamelijk voor het testen van zelf ontwikkelde software, websites (als die druk bezocht worden schakel ik wel over op betaalde hosting, waarschijnlijk goedkoper dan het energie verbruik) en grote bestanden delen met vrienden (kan makkelijk overdag) en anders gaat ie maar af en toe een nachtje door :)

Mooi, ben weer een stuk wijzer, het belangrijkste nu is de grafische kaart/tv-kaart.
Alvast bedankt voor de reacties :)

Edit: Oja, haalt het merk DVD-Brander veel uit? Want waarin verschilt het dan? In snelheden?
Brand namelijk niet echt vaak, dus dan halen snelheden mij niet zo heel veel uit.

Edit 2: Geloof dat dit wel een mooie kaart is, of niet?
Asus GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) N7800GTX/2DHTV
Ik begrijp dat ik met deze kaart ook TV op de PC kan kijken?

Mocht ik bovenstaande videokaart kiezen komt de prijs op: 2472,64 euro (incl. btw, incl. verzend kosten).

[ Voor 13% gewijzigd door Net4z op 03-08-2005 03:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Net4z schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 02:38:
*knip*

Wat nu nog moet veranderen is een andere grafische kaart (één met PCI-e)
Verder wil ik natuurlijk nog wel TV kunnen kijken op mijn computer met functies als time-swift, opnemen op HD (mwoh, het liefst alles wat de all-in-wonder ook kan, of beter :P )
Hiervoor kan ik een aparte TV-kaart kopen, of heeft nVidia ook 'ingebouwde' TV-kaart op een grafische PCI-e kaart?

Kunnen jullie een goede(/top) kwaliteit kaart/kaarten aanraden?

*knip*

De standaard koeling kan wat luidruichtiger zijn las ik hierboven. Hmz, als het goed is zal de kast het één en ander aan geluid reduceren, dus denk dat dat even afwachten word (anders kan ik altijd nog andere koeling kopen en hier dus een nieuw topic starten :P )

Tjah, de HD, lastig. Geluid vs Snelheid. Het is een geluids reducerende kast, zal het echt (goed) hoorbaar zijn? En scheelt het genoeg geluid om daar de prestaties voor te verminderen?
Nog beter, laat het gewoon bij de maxtor, als ie te lawaaïerig is, ga ik googlen naar een HD-Silencer!

Oja, 560W is genoeg toch? En met betrekking tot het 24/7 aan laten staan, daar had ik de energierekening even niet bij betrokken, goed punt... uhhh... dan de servers maar snachts uit :P
t'Is toch voornamelijk voor het testen van zelf ontwikkelde software, websites (als die druk bezocht worden schakel ik wel over op betaalde hosting, waarschijnlijk goedkoper dan het energie verbruik) en grote bestanden delen met vrienden (kan makkelijk overdag) en anders gaat ie maar af en toe een nachtje door :)

Mooi, ben weer een stuk wijzer, het belangrijkste nu is de grafische kaart/tv-kaart.
Alvast bedankt voor de reacties :)

Edit: Oja, haalt het merk DVD-Brander veel uit? Want waarin verschilt het dan? In snelheden?
Brand namelijk niet echt vaak, dus dan halen snelheden mij niet zo heel veel uit.

Edit 2: Geloof dat dit wel een mooie kaart is, of niet?
Ik begrijp dat ik met deze kaart ook TV op de PC kan kijken?

Mocht ik bovenstaande videokaart kiezen komt de prijs op: 2472,64 euro (incl. btw, incl. verzend kosten).
De videokaart die je gekozen hebt is perfect om te gamen. Sneller kan je nu niet krijgen. Je kan er echter geen tv mee kijken. Ga dus voor een aparte tv kaart. Hier heb ik echter geen ervaring mee alhoewel Hauppauge wel goed bekend staat. :)
De 560 watt voeding die je gekozen hebt is zeer ruim. Je zou het ook nog wel met minder kunnen redden.
Het merk van de dvd brander : Ik zou voor een Nec gaan. 3520 volgens mij wordt erg veel verkocht en staat goed bekend.

Owjah over je energie verbruik : Cool&Quiet _/-\o_ Zolang je proc's s'nachts niet echt belast worden draaien beide cores op ~1000 mhz en een lager voltage. Dit scheelt flink in je energieverbruik :)

Koelers kan je later altijd nog vervangen als je het te lawaaiig vind, daar zou ik me nu nog niet druk over maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Satch op 03-08-2005 04:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Net4z
Ah, thnx

Heb er nu een TV-Kaart bij uitgezocht:
Hauppauge WinTV PVR 350

En de DVD-Brander vervangen voor een NEC die ook nog eens 30 euro goedkoper is:
NEC ND-3540 16x (Dual-layer, Zwart)

Coon'n'Quiet, inderdaad ja, kan hem dus snachts aanlaten, yeey :)

Ok, de nieuwe configuratie ziet er zo uit:

Processor:
AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo (S939, 2,2GHz, 2x1MB, Boxed)
Moederbord:
Intern geheugen:
Voeding:
Harde schijf:
Grafische kaart:
Toetsenbord:
Muis:
DVD-Brander:
Speakerset:
Monitor:
Kast:
TV-Kaart:
Hauppauge WinTV PVR 350

De prijs (incl. BTW, incl. verzend kosten) bedraagt: 2600,94 euro

[ Voor 5% gewijzigd door Net4z op 03-08-2005 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orionpax
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Intern geheugen:
Voeding:
Harde schijf:
Uhm gaf deze combinatie moederbord/ hardeschijf geen problemen Hierover is o.a. in de user reviews van de HD en moederbord veel te vinden. Zie de BBG http://www.tweakers.net/reviews/580/4

Is het geen idee 2 hardeschijven 2 nemen. De eerste een snelle WD raptor en daarnaast een groot "log" ding

Pricewatch:
Western Digital Raptor WD360GD, 36GB (10000rpm, SATA, 8MB) € 97,90 03-08 http://www.tweakers.net/pricewatch/56144
Western Digital Raptor WD740GD, 73GB (10000rpm, SATA, 8MB) € 158,- 03-08

http://www.tweakers.net/pricewatch/69566

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:34
ziet er goed uit, neem de tip van orionpax mee, en je systeem is klaar
veel plezier ermee

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net4z schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 09:57:
Ah, thnx

Heb er nu een TV-Kaart bij uitgezocht:
Hauppauge WinTV PVR 350

En de DVD-Brander vervangen voor een NEC die ook nog eens 30 euro goedkoper is:

Coon'n'Quiet, inderdaad ja, kan hem dus snachts aanlaten, yeey :)

Ok, de nieuwe configuratie ziet er zo uit:

Processor:
Moederbord:
Intern geheugen:
Voeding:
Harde schijf:
Grafische kaart:
Toetsenbord:
Muis:
DVD-Brander:
Speakerset:
Monitor:
Kast:
TV-Kaart:
Hauppauge WinTV PVR 350

De prijs (incl. BTW, incl. verzend kosten) bedraagt: 2600,94 euro
Ziet er nu een stuk beter uit, lijkt aardig op wat ik in gedachten heb, alleen ik heb het meeste al (muis, toetsenbord, PVR, monitor, speakerset) ;)
Als je nou heel slim bent dan wacht je op de A8N32 SLI Premium, als je dan nog eens een 7800 erbij zet in SLI kan je de volle 16X op de PCI-E bus gebruiken, als het goed is verschijnt het bord aan het eind van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Net4z
Bedankt voor de waarschuwing en de BBG link.
Zie idd dat de maxtor compatabiliteits problemen heeft met nForce4 chipsets.

Is dit misschien een goed alternatief, of niet?
Western Digital Caviar SE WD3200JD, 320GB (7200rpm, SATA, 8 MB)
orionpax schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 11:09:
[...]

Is het geen idee 2 hardeschijven 2 nemen. De eerste een snelle WD raptor en daarnaast een groot "log" ding

Pricewatch:
Western Digital Raptor WD360GD, 36GB (10000rpm, SATA, 8MB) € 97,90 03-08 http://www.tweakers.net/pricewatch/56144
Western Digital Raptor WD740GD, 73GB (10000rpm, SATA, 8MB) € 158,- 03-08

http://www.tweakers.net/pricewatch/69566
Dat zijn 2 voorbeelden van snelle harde schijven die ik dan als eerste HD kan nemen?
Probeerde testresultaten te vinden ( http://www.tweakers.net/benchdb/search/product/69566 ), maar geen idee welke ik moet hebben :)
Gaat 10000rpm niet voor veel lawaai zorgen?
En als ik deze zou aanschaffen in combinatie met bovengenoemde WD Caviar SE, levert dit dan veel prestatie winst?

Edit (bovenstaande reactie was er niet toen ik deze aan het posten was):
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 12:09:
[...]

Als je nou heel slim bent dan wacht je op de A8N32 SLI Premium, als je dan nog eens een 7800 erbij zet in SLI kan je de volle 16X op de PCI-E bus gebruiken, als het goed is verschijnt het bord aan het eind van de maand.
"Als je dan nog eens een 7800 erbij zet in SLI"
Bedoel je daarmee een 2de 7800 kaart? Denk dat dat erg prijzig word, maar misschien voor uitbreiding in de (verre) toekomst handig, alhoewel ze dan ook wel weer nieuwe moederborden hebben en één 7800 nog wel even mee zal gaan (neem ik aan).

Bied de A8N32 SLI Premium nog andere voordelen behalve het plaatsen van een 2de 7800 kaart?
Anders denk ik dat ik het bij de huidige houd.

[ Voor 28% gewijzigd door Net4z op 03-08-2005 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net4z schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 12:10:
Bedankt voor de waarschuwing en de BBG link.
Zie idd dat de maxtor compatabiliteits problemen heeft met nForce4 chipsets.

Is dit misschien een goed alternatief, of niet?

[...]

Dat zijn 2 voorbeelden van snelle harde schijven die ik dan als eerste HD kan nemen?
Probeerde testresultaten te vinden ( http://www.tweakers.net/benchdb/search/product/69566 ), maar geen idee welke ik moet hebben :)
Gaat 10000rpm niet voor veel lawaai zorgen?
En als ik deze zou aanschaffen in combinatie met bovengenoemde WD Caviar SE, levert dit dan veel prestatie winst?
Nee hoor ik heb zelf ook een 36GB raptor en een 250GB SE Caviar erin hangen en de Raptor hoor ik nauwlijks, alleen als ie even voluit blaast met een groot bestand van de PVR die een opname heeft gedaan, maar dat is omdat ik geen goeie silencer heb ;)
Die 250 die hoor ik helemaal niet onderhand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Net4z
Begrijp denk ik nog niet waarom een kleine snelle eerste HD prestatie winst oplevert.
Is het de bedoeling om ze in een RAID 0/1/10 opstelling te plaatsen?
En waarvoor word dan de eerste HD gebruikt (/wat zet ik daarop)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allemachtig, wat een enorme bak zeg _/-\o_
Je vragen:

1. Ja, ze werken in principe prima met elkaar samen.

2. Nee, ik zou een mooie zalman koeler uitkiezen als processorkoeling. De boxed koeler zal zeker genoeg zijn, maar misschien wil je ooit toch nog gaan overklokken, dan kun je maar beter in 1 keer het beste van het beste kopen. Misschien de Arctic Cooling Freezer 64? Heb ik ook, en hij is nooit warmer dan de ijskast geworden ;)

3. Het is niet een zeer luidruchtig systeem, en de koeler die ik heb voorgesteld (Arctic Cooling Freezer 64) voor je processor is praktisch geluidloos. Desnoods kun je later nog een andere koeler kiezen voor je videokaart oid.

4. Zo ben je volgensmij compleet, afgezien van een TV-kabel netwerkkabel etc, alleen dat heb je denk ik wel ;)

5. Nope, bij alle onderdelen zit een floppy EN een Cd. Ik geloof bij je videokaart zelfs een DVD ;)

6. Ja, maar als je wilt gaan gamen zou ik een Audigy 2 kaart nemen. Toch meer kwaliteit, ook als je bijv. films gaat kijken. De presets voor bijv. HL2 die erop zitten lijken nutteloos, maar dat zijn ze niet!

7. Andere koeler, andere geluidskaart. Ik zou zelf gaan voor 2 snelle Harde schijven van 200/250 mb (Maxtor.)
Uitendelijk is dat toch een stukje sneller. Verder heb je een superbak gekozen, ik kan niet wachten op de statistieken met BF2 ;)
Misschien deze tip opvolgen:
"Als je nou heel slim bent dan wacht je op de A8N32 SLI Premium, als je dan nog eens een 7800 erbij zet in SLI kan je de volle 16X op de PCI-E bus gebruiken, als het goed is verschijnt het bord aan het eind van de maand."

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2005 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net4z schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 12:10:
Bied de A8N32 SLI Premium nog andere voordelen behalve het plaatsen van een 2de 7800 kaart?
Anders denk ik dat ik het bij de huidige houd.
http://www.digit-life.com/news.html?119155#119155

Zoiezo SATA II 300, dus snellere SATA poorten, bovendien zijn het als het ware 2 Nvidia Nforce chips, dus de snelheid tussen de chips en de processor is ook nog eens een stuk hoger.
10 USB poorten ? ;) altijd makkelijk, hoef je geen hubje meer te kopen :D

http://event.asus.com/sli/index.htm
Kijk hier maar eens naar de gewone A8N SLI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Net4z
Toch maar besloten om een geluidskaart in de configuratie op te nemen aan de hand van jullie reacties:
Creative Soundblaster Audigy 2 ZS

Het moederbord, hmz;

"De A8N-SLI Premium ondersteunt volgende-generatie SATA-harddisks gebaseerd op de nieuwe SATA 3Gb/s opslagspecificatie. Bovendien heeft de chipset twee specifieke SATA-controllers die meer schaalbare prestaties leveren en de bus-bandbreedte verdubbelen voor snelle harddisk gegevensherstel en -opslag."

Dat word gezegd over mijn huidige keuze moederbord. Bedoelen ze met SATA 3Gb/s dan geen SATA-II, of zoals ik gelezen heb dat ze het gaan noemen, Extended SATA (eSATA)?

Denk niet dat ik meer dan 4 USB poorten nodig ga hebben.

Verder lijkt 1 grafische kaart me wel genoeg.

Denk dus niet dat dat moederbord mij veel extra zal bieden (behalve waarschijnlijk een hogere prijs en een maand wachten).

Denk dat ik het voor de eenvoudigheid maar bij 1 HD (de Caviar SE WD3200JD) houd.

Huidige configuratie:

Processor:
Moederbord:
Intern geheugen:
Voeding:
Harde schijf:
Grafische kaart:
Toetsenbord:
Muis:
DVD-Brander:
Speakerset:
Monitor:
Kast:
TV-Kaart:
Hauppauge WinTV PVR 350
Geluids Kaart:

Totaal prijs: 2678,93 euro (incl BTW, incl VK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

neem nou samsung schijven, die zijn veel stiller...ik smeek je :P voor de rest, looks good, koop je nog wat losse fans en misschien speciale koeling en niet het standaard koelertje, want dat maakt ook lawaai weet ik uit ervaring....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Net4z
Even wat features van de kast m.b.t. geluid(s-overlast):

Innovative three-layer side panel (aluminum, plastic, aluminum) dampens system generated noise, making this one of the quietest cases available

Four HDD cage in the bottom ducted chamber in silicone rubber suspension mounts.

Extensive use of damping materials at panel contact points to reduce resonance / vibration noise.

Ik hoop dat dit een hoop geluid tegenhoud. Vandaar dat ik toch maar besloten heb pas voor andere koeling te kijken wanneer ik last van het geluid mocht hebben.

Samsung HD's? Heb ze gezien in de pricewatch, maar zijn het behalve stille (waarvoor de kast al dient) ook goede kwaliteits schijven?

Na enkele reviews gelezen te hebben en reacties van andere personen is dit pas de eerste keer dat iemand een Samsung HD aanraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem de Hauppauge PVR 500MCE.
Deze kost minder, heeft een betere kwaliteit en heeft 2 tuners.
Dan kun je bv. een film opnemen en terwijl naar een ander programma kijken.
Met de 350 gaat dit niet. Hiermee kun je slechts 1 kanaal opnemen/bekijken/...

Die pvr500mce heeft wel geen afstandsbediening, maar als je XP media center koopt zit dit erbij.
Ben je dat niet van plan, koop dat een all-in-one afstandsbeidiening.

De opvolger van de pvr250 is de pvr150 overigens.
De pvr500 = 2xPVR150 op 1 kaart.

Zoek maar eens naar reviews van tv kaarten.

Reactie op --MeAngry--:
De 150 en 500 hebben ook wel hardwarematige mpeg2 compressie :9

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2005 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:48

--MeAngry--

aka Qonstrukt

De PVR150 is niet de opvolger van de PVR250 geloof ik, de PVR250 is wel iets ouder, maar heeft daarentegen hardwarematige MPEG2-compressie, maar daar hoef je je met zo'n monsterbak geen zorgen over te maken, dus ik zou gewoon de PVR500MCE kopen idd. :)

Daarnaast nog 1 ding over het geheugen:
Neem geen CL3 geheugen met een AMD, zeker niet als je toch al zo'n sloot geld gaat uitgeven. Neem dan gelijk CL2 of hoogstens CL2.5 geheugen. Een Corsair TwinX setje bijvoorbeeld. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Net4z
ik vermoedde dat de 350 beter was (mede vanwege de prijs) maar dat komt dus omdat er een afstandbediening bij zit?

dan verander ik dit naar de 500mce. (en ik hoef geen ab).

ik dacht hoe hoger de cl (geen idee wat ut is) hoe beter, zal vanavond ander werkgeheugen gaan zoeken.

Bedankt voor de tips :)

Edit: de CL staat natuurlijk voor cas latency, niet? Die moet inderdaad zo laag mogelijk zijn.

Edit 2: Nieuw werkgeheugen gekozen:
1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX2048-3200C2)

[ Voor 26% gewijzigd door Net4z op 03-08-2005 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:48

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Net4z schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 18:02:
ik vermoedde dat de 350 beter was (mede vanwege de prijs) maar dat komt dus omdat er een afstandbediening bij zit?

dan verander ik dit naar de 500mce. (en ik hoef geen ab).

ik dacht hoe hoger de cl (geen idee wat ut is) hoe beter, zal vanavond ander werkgeheugen gaan zoeken.

Bedankt voor de tips :)

Edit: de CL staat natuurlijk voor cas latency, niet? Die moet inderdaad zo laag mogelijk zijn.

Edit 2: Nieuw werkgeheugen gekozen:
1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX2048-3200C2)
Das een stuk beter inderdaad. CL staat inderdaad voor Cas Latency en ja, vertraging willen we zo min mogelijk natuurlijk :P Zeker een AMD heeft erg veel baat bij lage latency omdat deze minder op de doorvoersnelheid (FSB) rust dan bijvoorbeeld een P4. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
HeefStan schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 15:54:
neem nou samsung schijven, die zijn veel stiller...ik smeek je :P voor de rest, looks good, koop je nog wat losse fans en misschien speciale koeling en niet het standaard koelertje, want dat maakt ook lawaai weet ik uit ervaring....
mee eens, ik als silent freak heb 2 seagates,
maar heb nu ook 2 samsungs gekocht, en deze bevallen beter!
Ze zijn namelijk stiller en sneller (zelfde performance als bijv maxtor ed, wel voor de 250GB versie gaan, die presteerd het beste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Net4z
Ok, neem aan dat je deze bedoeld:
Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)

Is deze HD compatible met mn mobo (NCQ?, SATA-II?)

In dat geval neem ik er 2 :) (Hoe groot mn HD('s) ook is/zijn hij/ze geraken altijd vol)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

ja die zijn goed :) veel plezier met je aankopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Net4z
Mooi :D

Heb verder nog 2 kleine aanpassingen gedaan i.v.m. Prijs/Kwaliteit:

1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX2048-3200C2PT) (PT editie gekozen dus)
en
Thermaltake Silent PurePower 550 Watt ActivePFC, Met S-ATA Aansluiting (van 560 naar 550 Watt, aangezien de gekozen winkels de 560 niet hadden)

Het bestellijstje ziet er nu zo uit:

Te bestellen bij azerty.nl (vk: 8,50 euro):

Processor - 547 euro
Harde schijven - 240 euro
2x Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)
DVD-Brander - 43,01 euro
Werkgeheugen - 304 euro
1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX2048-3200C2PT)

Te bestellen bij megawebshop.nl (vk: 2,50 euro):

TV-Kaart - 109,25 euro
Hauppauge WinTV PVR-500MCE

Te bestellen bij sallandautomatisering.nl (vk: 8,45 euro):

Voeding - 106,01 euro
Thermaltake Silent PurePower 550 Watt ActivePFC, Met S-ATA Aansluiting
Muis - 46,01 euro
Kast - 132,99 euro
Moederbord - 122 euro
Videokaart - 498 euro
Monitor - 389 euro
Toetsenbord - 15,01 euro
Geluidskaart - 60 euro
Speakerset - 89 euro

Kosten componenten ( 2701,28 euro ) + verzend kosten ( 19,45 euro ) = 2720,73 euro

Verder wil ik iedereen bedanken voor hun reacties, dit heeft echt geholpen en mij een stuk zekerder van de aankoop gemaakt :D
Pagina: 1