Linux wil niet op mijn pc (FC4 en Knoppix)

Pagina: 1
Acties:

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-02 09:53

Haan

dotnetter

Topicstarter
Ik wou laatst eens Linux installeren op m'n computer, omdat ik het ook wel eens nodig heb voor m'n studie. Alleen wil het niet echt lukken :'(
Ik had al een Knoppix cd liggen, die werkt overal prima, maar niet op mijn pc (blijft hangen op IRQ 15 oid), nog een keer opnieuw gedownload, maar dat mocht niet baten.

Maar nu wou ik Fedora Core 4 gaan installeren, maar dat wil ook niet lukken. De eerste keer bleek m'n dvd-image corrupt te zijn, dus weer opnieuw downloaden (leuk @ 1Mbit..). Nu heb ik wel een goeie, ik kreeg netjes een 'pass' na een mediacheck bij het opstarten met de dvd. Daaran kwam netjes het installatie menu, wat ik helemaal door liep, maar toen het installeren moest beginnen kwam er een foutmelding. Zoals ook hier: Verwijderd in "Installatie Linux Fedora lukt niet".

Alleen nu het rare.. als ik nu weer wil proberen, blijft het systeem hangen voordat de kernel is geladen..
Dit staat dan op het scherm: Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/63655/full.jpg.

Ik heb al geprobeerd met verschillende opties zoals 'nofb', 'noprobe', die zouden moeten helpen, maar ik blijf die kernel panic houden :/

Ik denk nu dat er hardwarematig iets niet goed is, maar kan dat zo zijn :?
Specss

[ Voor 4% gewijzigd door Haan op 02-08-2005 23:08 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kan je Windows er correct op installeren? Hoe oud is je cd-drive? Heb je al es een andere cd-drive of pc geprobeerd, om die cd te booten?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Windows install is nooit een probleem, ik heb een gloednieuwe NEC brander en een Toshiba van ruim een jaar oud, beiden hetzelfde resultaat.
Ik heb verder geen pc tot de beschikking met dvd-speler én waar ik aan mag zitten :P Misschien dat ik de pc van m'n moeder stiekem kan pakken, maar dat kan pas in 't weekend.

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Ik heb nog geprobeerd met bios defaults om te kijken of het daar misschien aan lag, maar dat mocht niet baten..
Wel vaag dat de eerste keer het installatiescherm gewoon startte, en dat ie nu blijft hangen daarvoor..

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-02 17:03
net ff google gebruikt:

Probeer eerst eens het volgende op de commandline in te voeren:
mediacheck
en daarna:
linux mediacheck
en dan nog maals proberen,

Als dat niet werkt, probeer eens ACPI in de bios uit te zetten (indien mogelijk) en dan te booten met acpi=off, noprobe en noapic

en iemand die het ook geinstalleerd heeft gekregen met het commando:
pci=nosort

Dit na aanleiding van de pagina die ik kreeg op google toen ik de fedora core in combi met jouw chipset invoerde kwam o.a. dit eruit. alhoewel het niet voor iedereen helpt heeft het voor een aantal wel gewerkt.

Ook lijkt het? als ik iig zo kijk dat de chipset van je moederbord veel problemen geeft met linux (915P ) alhoewel het dan voornamelijk over de MSI moederborden ging, niet geheel onbelangerijk om naast je te laten liggen.

Daarnaast ook een melding gezien dat het updaten van de bios de problemen verhielp, misschien handig om naar te kijken, hint: http://support.asus.com/d...el=P5GD1&SLanguage=en-us#

een keertje zag ik ook wat over geheugen voorbijvliegen, alhoewel ik vermoed dat dit hier geen probleem speelt kan het nooit kwaad om een keertje met memtest86 je geheugen een keer te checken, overigens is memtest niet zo gedraaid, duurt altijd een poosje :)

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Bedankt! mediacheck en daarna linux mediacheck werkte! _O_ Heel apart.

Alleen nu staat het wel op m'n pc, maar ik krijg m'n netwerkkaart niet geïnstalleerd ;(
Iets met kernel versies die niet overeenkomen, ik heb geen idee hoe of wat :P, maar zal eens gaan zoeken (alleen lastig met 1 pc, telkens rebooten om van OS te switchen..)

Pagina: 1