[XP] Automatisch afspelen bij hd weghalen

Pagina: 1
Acties:
  • 751 views sinds 30-01-2008

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik heb al eerder topic gemaakt, maar die is tegen mijn verwachtingen gesloten omdat men denkt dat ik niet goed onderzoek heb gedaan.

Dus heb ik maar even nagepluist op Google of er wat te vinden is.
Helaas, dat probleem is zeer zeldzaam. Er is nog nergens antwoord op gegeven.

Hoe heb ik zoiets toch nog klaargespeeld?

- Ervoor was pc besmet geraakt door W.Gael.a virus. De scanner heeft al paar exe's verwijderd.
- Windows XP werkt niet meer goed, belangrijke exe's zijn verwijderd.
- Dus opnieuw her-installatie eroverheen (niet ernaast)
- Windows XP werkt weer normaal, totdat ik even via Mijn Computer in C schijf wil kijken.
Er verschijnt opeens dat het arun.exe moet hebben. Dat blijkt nodig te zijn voor 'autorun' van harde schijf. Maar dat is helemaal niet nodig. Het moet weg.
Een kort onderzoek in Registry toont al aan dat er een command is geplaatst voor autorun bij C schijf.
Door deze command of hele sleutelreeks onder MountPoints2 die arun.exe bevat te verwijderen lost het probleem op. Er verschijnt geen Automatisch afspelen in de rechterknop menu.

Maar na reboot komt ie weer terug. En het staat weer op oude plek in registry.
De computer is nog een keer gescand op virussen. Niets gevonden, dus het is schoon.
Maar ik heb weinig trek in volledig nieuwe installatie. Bovendien zou even fixen in registry paar minuten werk moeten zijn zonder alles nog een keer in te stalleren.

Ik vraag daarom heel simpel aan je: ken je deze probleem, weet je welke sleutel dat ervoor zorgt dat oude waarden toch nog teruggezet wordt of dat ik tijdelijk Systeemherstel uit moet zetten.
Of denk je dat regclean een oplossing biedt? (Deze programma is niet ontworpen voor WinXP, maar voor Win95)

Ik vraag de moderator ook de topic niet op slot te zetten.
Dan zou ik niet meer leuk vinden. Ik heb wel dergelijk verder uitgezocht. De tool MSConfig heeft niks in huis om autoplay fout van hd te corrigeren. En op Google is er alleen maar informatie over CD/DVD's maar dit is zeer uitzonderlijk probleem: het zit op harde schijf! Nog vreemder: er is geen tab Automatisch afspelen in eigenschappenvenster van de harde schijf.
En Windows XP is nu virusvrij.

Een bijzondere probleem dus waar praktisch geen antwoord te vinden is op internet.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je topic zal wel voor een reden op slot gezet zijn - streng maar rechtvaardig.

Installeer je xp opnieuw, niet over je oude installatie, maar met een schone lei. Dus formatteer je OS schijf voor je een nieuwe - cleane - install doet. Dat heb je volgens mij niet gedaan, dus blijft je probleem.

HD's worden trouwens niet automatisch afgespeeld. Dat geldt alleen voor harde schijven die hotpluggable zijn (USB-HD's en dergelijke). Op je HD aan boord van je pc is dit dus niet van toepassing.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-03 07:05
Probeer eens een RegCleaner ;)
Dus opnieuw her-installatie eroverheen (niet ernaast)
^^ Heb je je C-schijf geformateerd of heb je gewoon een repair-install gedaan?

[ Voor 4% gewijzigd door TheovdS op 02-08-2005 21:33 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Regcleaner helpt niet.

Bij ontbrekende exe proberen herstellen in Windows Setup blijkt automatisch installatie herstel niet te werken. Het vraagt steeds naar de diskette.

Daarom heb ik gewoon nog es install laten uitvoeren in dezelfde directory.

---
He, da's apart. Op mijn (andere) pc staat Automatisch afspelen ook in rechter-knop menu bij D: drive.
Toch heb ik dat nooit eerder gemerkt (gebruik altijd Total Commander) maar het staat er wel boven.
Dubbelklik geeft ie aan dat ie D:\ niet kan vinden. C: schijf is wel goed zonder die optie in rechterknop menu.
Deze pc is ook schoon van virussen en loopt prima. Geen abnormale zaken, behalve die vreemde optie in de menu de harde schijf die helemaal niet daar hoort.

[ Voor 49% gewijzigd door MrDummy op 02-08-2005 21:58 ]

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-03 07:05
MrDummy schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 21:52:
Daarom heb ik gewoon nog es install laten uitvoeren in dezelfde directory.
:? Dat moet je juist niet doen, maar eerst een format en daarna pas WinXP installeren.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

*zucht* En dan vraag jij je af waarom je topics gelockt worden? Volgens mij heb je in je vorige thread exact dezelfde raad gekregen...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Het lijkt erop dat vreemde automatisch afspelen op hd een streek van virus is. (zodat het geactiveerd wordt bij erop klikken) Het is nu 'achtergebleven' spoortje registry commando omdat virus zelf allang weg is maar de registry is nog niet gecorrigeeerd hiervoor. Op andere pc zie ik programmalink naar 'PCDUDE~.EXE' die al niet meer bestaat.

[ Voor 6% gewijzigd door MrDummy op 02-08-2005 22:02 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zullen we het wel of niet sluiten van topics over laten aan de mensen met de mooie kleur? :+ :P

Maareh, MrDummy - feitelijk gezien heb je je een virus infectie die niet goed verwijderd is - als je het virus dus niet goed wegkrijgt stel ik toch echt voor dat je je PC herinstalleert :)

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
elevator schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 22:02:
Zullen we het wel of niet sluiten van topics over laten aan de mensen met de mooie kleur? :+ :P

Maareh, MrDummy - feitelijk gezien heb je je een virus infectie die niet goed verwijderd is - als je het virus dus niet goed wegkrijgt stel ik toch echt voor dat je je PC herinstalleert :)
Op ene pc wel, niet op andere pc, die zo mooi stabiel loopt. Opnieuw installeren betekent voor mij opnieuw installeren van tientallen programma's.

Waarom niet gewoon kijken hoe het weggehaald kan worden. Dat mag toch wel?
Virus is zelf al weg, dat is de punt. Maar kan de scanner ook registry herstellen?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Een virus haal je weg inclusief alle infecterende onderdelen, als dat niet gelukt is is er altijd een kans dat er nog steeds droppers e.d. van het virus aanwezig zijn :)

*Iets* voegt namelijk die zaken toe aan je registry bij elke bootup - je zal dus op zoek moeten naar welk programma dat is - begin bv. eens met SysInternals' autoruns om te zien of je vreemde programmas hier tussen ziet staan :)

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
elevator schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 22:07:
Een virus haal je weg inclusief alle infecterende onderdelen, als dat niet gelukt is is er altijd een kans dat er nog steeds droppers e.d. van het virus aanwezig zijn :)
Dat zou de virusscanner ze meteen zien en alarm slaan, right?
De registrylink naar arun.exe (of naar pcdude~.exe) zijn er niet. Ook niet na reboots komen ze terug. Dus dat zegt genoeg dat virus weg is, en er geen gevaar bestaat voor nieuwe besmetting.
Bovendien, als virus weg is, is het onmogelijk dat het uit zichzelf weer terug komt. Waar zijn droppers? Zou gek moeten zijn als virusscanner ze niet kan zien. :)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je hebt geen enkel programma dat alle virussen vindt... Er is altijd een foutmarge. Als je constant die problemen hebt, en het keert terug elke keer je reboot, dan is je systeem niet clean. Als je alle opties afgelopen hebt (virus/spyware/malware scan), en het is niet opgelost, dan is opnieuw installeren je enige optie. Als je heel veel programma's opnieuw moet installeren, tja, dat hebben we hier allemaal wel vrees ik... Een mooie oplossing daarvoor is een image maken van je cleane install, dan ben je in no time weer back on track :).

En als je systeembestanden mist, dan zou ik het voor gezien houden - zeker als het na elke reboot weer zo is. Gewoon een nieuwe install gaat je véél minder tijd kosten dan alle mogelijke opties te gaan uitvlooien.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Als hier niemand raadsel weet, dan moet ik maar naar Microsux Microsoft site gaan en daar vragen. :|

Is het niet uitdaging om even te kijken en zo'n simpele edit in registry ben je ook klaar. Ook in de toekomst als het weer raak is! Heb je mooi systeem opgebouwd, mag je weer opnieuw beginnen... Is dat leuk?

Ik heb al wat gevonden in registry door ene autorun commando weg te halen, en resultaat klopt: het staat niet meer in rechterknop menu. Maar het komt weer terug, dus er is nog iets in registry, of het is systeemherstel... of..... Ik moet dat vinden en verwijderen. Klaar.

Modbreak:Het bedrijf van Bill Gates heet nog altijd Microsoft, zie de WOS FAQ

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2005 15:14 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Man, doe toch gewoon een format c en installeer alles opnieuw... En zorg dat je een backup hebt! Leer uit je fouten.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Inmiddels probleem achtergelaten bij Microsoft nieuwsgroep.

We zullen zien welke antwoorden dat oplevert.
(en post niet nog es die 'doe es clean-installatie', dat is al 100x gezegd.)

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-03 08:06
Staat er niet gewoon een autorun.ini op je c-root?
Deze is als je systeembestanden onzichtbaar laat niet te zien. En deze verwijst dan waarschijnlijk naar het bestand wat je in je popup te zien krijgt.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25

lier

MikroTik nerd

Welke (online) virusscanner(s) heb je allemaal gebruikt ?
Wat is erop tegen om je pc opnieuw te installeren ?
Waarom denk je dat inmiddels 100 (en met mij 101) mensen je het advies geven van een echte herinstallatie ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MrDummy schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 09:57:
Inmiddels probleem achtergelaten bij Microsoft nieuwsgroep.

We zullen zien welke antwoorden dat oplevert.
(en post niet nog es die 'doe es clean-installatie', dat is al 100x gezegd.)
Als je de raad die men je geeft ter harte neemt, was je al lang van je probleem af geweest 8)7

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Wow.... ik kan het niet geloven dat jullie geen moeite doen om mijn probleem op te lossen of na te trekken.

Heel triest, want ik heb nu wel steengoeie tip gekregen van Microsoft nieuwsgroepen. Iemand anders daar postte een mogelijke oplossing waarom ik steeds Automatisch Afspelen in mijn rechtermenu van hd krijgt en hoe ik eraf kan halen. En dubbelklik krijg ik foutmelding van ontbrekende bestand.
En daar gelezen blijkt dat het niks te maken heeft met virus.
Ik ben zooo happy! _/-\o_ _/-\o_

Ik weet dat met opnieuw installeren ik sneller klaar mee ben, maar niet op pc waar wel tientallen proggies op staan en alles flex loopt. Dat ga ik niet in mijn hoofd halen heel hd te formatteren en te installeren.
Er moet een heel simpele oplossing voor bestaan. En die is er!

Maar waarom bezielen jullie eigenlijk over virussen en zo? Stel je voor dat het iets anders is dan alleen maar gevirus... :( Ik weet nu dat het niet door virus komt.
---
cannibal74 heeft bijna helemaal goed. Mijn felicitaties voor hem.
Het gaat om per ongeluk geplaatste Autorun.inf (of .exe) Als je die in de root van je hd hebt staan, dan pakt je Windows het onbedoeld op en dan gebeuren er gekke dingen.

Yup het antwoord is: Met deze Autorun.inf/.exe files in root krijg je zulke dingen te zien.
Ze moeten weg uit de root. Dan klopt alles weer na reboot. :Y)

Verbaast dat je niet, Borromini? Zulke dingen bestaan. :X

[ Voor 25% gewijzigd door MrDummy op 04-08-2005 23:03 ]

Verwijderd

MrDummy schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:56:
Het gaat om per ongeluk geplaatste Autorun.inf (of .exe) Als je die in de root van je hd hebt staan, dan pakt je Windows het onbedoeld op en dan gebeuren er gekke dingen.

Yup het antwoord is: Met deze Autorun.inf/.exe files in root krijg je zulke dingen te zien.
Werkt het ook als je botweg, met behulp van het register, iedere vorm van autorun uitzet (voor alle drives)? Want dan heb je ook een pro-actieve optie om ellende te voorkomen.

Genoemde instelling kun je met een registry patch eenvoudig uitvoeren (als admin):
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\policies\Explorer]
"NoDriveTypeAutoRun"=dword:000000ff

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MrDummy schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:56:
Wow.... ik kan het niet geloven dat jullie geen moeite doen om mijn probleem op te lossen of na te trekken.

Heel triest, want ik heb nu wel steengoeie tip gekregen van Microsoft nieuwsgroepen. Iemand anders daar postte een mogelijke oplossing waarom ik steeds Automatisch Afspelen in mijn rechtermenu van hd krijgt en hoe ik eraf kan halen. En dubbelklik krijg ik foutmelding van ontbrekende bestand.
En daar gelezen blijkt dat het niks te maken heeft met virus.
Ik ben zooo happy! _/-\o_ _/-\o_

Ik weet dat met opnieuw installeren ik sneller klaar mee ben, maar niet op pc waar wel tientallen proggies op staan en alles flex loopt. Dat ga ik niet in mijn hoofd halen heel hd te formatteren en te installeren.
Er moet een heel simpele oplossing voor bestaan. En die is er!

Maar waarom bezielen jullie eigenlijk over virussen en zo? Stel je voor dat het iets anders is dan alleen maar gevirus... :( Ik weet nu dat het niet door virus komt.
---

Verbaast dat je niet, Borromini? Zulke dingen bestaan. :X
Mijn nederige excuses... De bedoeling is dat jíj wat moeite doet. Daar draaien posts op GoT om: je hebt zelf al veel moeite gedaan, en dus zoek je hulp van anderen. Als je zelf halve oplossingen hanteert en dan komt klagen dat mensen - met relevante ervaring - je tips geven die je niet wíl proberen, tja, wat wil je dan? Chapeau dat je het op de MSKB gevonden hebt. Iets waar je blijkbaar niet direct kon opkomen? De weg is lang, dat is duidelijk.

FYI - ik ben hier niet de enige die je een clean install aangeraden heeft. Het kon een virus geweest zijn - elk beetje computerhobbyist weet dat een AV niet 100% failsafe is. Dus doe een beetje normaal. We hebben je proberen te helpen, ga dus niet zitten zeiken... Word een beetje volwassen.

Verwijderd

Dit topic gaat dicht vanwege alle onvriendelijkheden. Houden we het in het vervolg gezellig?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.