[zelfbouw]gigabyte 8i915p-duo probleem? Of anders

Pagina: 1
Acties:

• PacinoAllstars
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-05 14:20
Ik heb een heel erg vaag probleem. Heb afgelopen weekend een pc gebouwd voor mijn zwager.

Antec behuizing SONATA zwart met een 380 wat antec voeding.
gigabyte 8i915p-duo moederbord
Intel p4 (530j) 3 ghz 800 fsb 1mb box soc775 processor
2 keer 512 mb ddr400 geheugen
2 keer maxtoor 200gb sata 7200 rpm 8mb
floopy drive nec, 144mb
dvd brander nec nd-3540 16x
dvd rom ben q 16x50 speed
club3d gf 6600 GT 128MB pci-express
Non-raid

Dit zijn dus de onderdelen die wij genomen hadden (in overleg met pc boer). Vervolgens had ik de pc in een uur gebouwd, want ik heb dit al tig keer gedaan. En ja hij deed het hoor. Temps in bios gecheckt. Allemaal normaal.

Vervolgens heb ik:
-hd geformat en partities gemaakt.
-xp eropgezet
-alle drivers eropgezet
-alle windows updates gedownload
-office geinstalleerd
-alle office updates geinstalleerd
-aantal adobe paketten eropgezet
-nog wat kleinere software eropgezet.

Dit over een tijd bestek van een aantal uren (denk zo een 5 tot 6 uur 200 gig formatten duurde wat lang buiten windows om). Pc een aantal malen moeten rebooten en niks aan de hand. Tot de volgende dag.

Pc wordt aangezet de Cd rom lichtjes knipperenen en je hoort een soort getril van de cd roms. Verder hoor je om de seconde uit de speaker van de kast een tik geluid. Op je beeldscherm zie je niks. Monitor lampje blijft knipperen. Verder hoor je geen foute piepen etc.

Wat heb ik geprobeerd als oplossing:

-cd roms los gekoppeld
-hds eruit
-ram geheugen eruit
- videokaart zelfs
-moederbord zo kaal mogelijk gemaakt etc

Alles maakte echter niks uit. Zelfs als ik de pc zonder ram aanzet komt hij met precies het zelfde geluid.

Moederbord reset hielp ook niet, dus ik dacht dat het aan de gigabyte 8i915p-duo lag (fabrieks foutje wellicht?)

Ik gister naar de pc zaak gegaan en het probleem vertelt en ik kreeg een nieuw moederbord van het zelfde type. Ik weer het moederbord ingebouwd en ja hoor de pc doet het weer. Ik reset zelfs nog een aantal keren en nog steeds doet de pc het. Probleem opgelost toch? (temps etc klopten allemaal)

Dus ik de final test nog eens doen en ik doe dus windows ---> start----. shutdown---->shutdown en de pc staat uit.

Ik zet de pc aan en ja hoor weer het zelfde probleem (zie cdrom lichtjes knipperen)

Je kan begrijpen dat ik nu gek word, maar ik heb zoiets in heel mijn leven nooit meegemaakt. Ben zelf een asus man, dus ik heb een idee dat gigabyte 8i915p-duo een beetje niet compatible is of dat er een productie fout in deze serie zit.

Heeft iemand hier nog een andere oplossing voor of het zelfde meegemaakt?

Spuig er moeilijk van want ik kan dus weer naar die winkel gaan pffff.

(Had de eerste maal overigens de totale kast meegenomen en laten zien dat die goed gebouwd was. Zaak had hem gecontroleerd en de jongen vertelde mij dat het aan het moederbord lag en dat zoiets wel eens kan gebeuren. MAar 2 keer hetzelfde moederbord. En vergeet niet bijdekeren werkte de pc gewoon een aantal uren)

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 14:28

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

je hebt het over het cd-rom lampje knippert?
heb je die er al eens allemaal achterweg getrokken? incl alle overige hardware (geluids kaart, netwerk kaart, flopdrve, extra HDD etc etc)

misschien dat daar de fout zit. En verwijder de BIOS batterij ook eens?

geaard WCD kan ook een oorzaak zijn.

• PacinoAllstars
Twix schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 21:25:
je hebt het over het cd-rom lampje knippert?
heb je die er al eens allemaal achterweg getrokken? incl alle overige hardware (geluids kaart, netwerk kaart, flopdrve, extra HDD etc etc)

misschien dat daar de fout zit. En verwijder de BIOS batterij ook eens?

geaard WCD kan ook een oorzaak zijn.
Ja, heb ik gedaan.

Echter nooit de bios batterij weggehaald. Wel gereset d.m.v. jumper.

Wat bedoel je met geaard WCD?

• loodgieter

loodgieter

wand contact doos is die geaard kan misschien komen dat die de oorzaak is. hoeft niet hoor maar het kan zo maar.

• PacinoAllstars
Twix schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 21:32:
wand contact doos is die geaard kan misschien komen dat die de oorzaak is. hoeft niet hoor maar het kan zo maar.
Nee is het niet. Op aantal verschillende plaatsen geprobeerd. Bios batterij eruit en erin hielp ook niet :'(

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
BIOS flashen is ook wat lastig...
Verder zou ik eens een andere voeding, videokaart en geheugen proberen. Klinkt niet erg logisch omdat hij het eerst wel deed maar kan toch het probleem zijn.

De foutcode die de computer geeft (herhaaldelijke korte beeps) geeft aan dat het het geheugen is. Maar dit kan alsnog komen door de voeding. Het is iig een hardware probleem, dus zeg niet van 'maar hij deed het eerst toch wel?'.

Probeer ook eens barebone starten, dus met alleen videokaart, geheugen en processor. Voor de rest alles loskoppelen. Als dat het probleem verhelpt (eventueel na BIOS-reset (laat de jumper 10 minuten zitten)) is het de voeding.

En het beste is om alle onderdelen (videokaart, processor, geheugen) in een andere computer proberen.

Probeer ook eens de spanningen met een multimeter te lezen wanneer de computer aanstaat.

Hou ons op de hoogte!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Al mem test kunnen draaien op je ram?

Zelf wel wat met gigabyte mobo's gewekrt maar dat waren allemaal AMD mobo's. Meestal was een bios reset(met batterijtje eruit) een oplossing zonder ooit het probleem te kunnen vinden.....

[ Voor 73% gewijzigd door Rey Nemaattori op 02-08-2005 21:58 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• loodgieter

loodgieter

een combinatie van hardware kan het ook nog zijn.

dat kan je dus uitzoeken door alles 1 voor 1 aan te sluiten

Btw cole flopdrive ;)
floopy drive nec, 144mb

[ Voor 25% gewijzigd door loodgieter op 02-08-2005 22:20 ]

• PacinoAllstars
Twix schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 22:05:
een combinatie van hardware kan het ook nog zijn.

dat kan je dus uitzoeken door alles 1 voor 1 aan te sluiten

Btw cole flopdrive ;)

[...]
Die zogenaamde flopdrive zou erin zitten, omdat het eigenlijk op raid 0 zou moeten draaien, maar dat bord kan kennelijk geen 200 gig schijven in raid 0 aan en er is geen nieuwere bios :'(

De onboard raid controler ziet trouwens geen van beide schijven. Heb alle combinaties geprobeerd op de 4 sata aansluitingen, maar in de bios kan je het ook niet op raid zetten.
The__Virus schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 21:56:
BIOS flashen is ook wat lastig...
Verder zou ik eens een andere voeding, videokaart en geheugen proberen. Klinkt niet erg logisch omdat hij het eerst wel deed maar kan toch het probleem zijn.

De foutcode die de computer geeft (herhaaldelijke korte beeps) geeft aan dat het het geheugen is. Maar dit kan alsnog komen door de voeding. Het is iig een hardware probleem, dus zeg niet van 'maar hij deed het eerst toch wel?'.

Probeer ook eens barebone starten, dus met alleen videokaart, geheugen en processor. Voor de rest alles loskoppelen. Als dat het probleem verhelpt (eventueel na BIOS-reset (laat de jumper 10 minuten zitten)) is het de voeding.

En het beste is om alle onderdelen (videokaart, processor, geheugen) in een andere computer proberen.

Probeer ook eens de spanningen met een multimeter te lezen wanneer de computer aanstaat.

Hou ons op de hoogte!
De 1 voor 1 truck heb ik al gedaan. Andere voeding zou ik uit mijn huidige pc moeten halen eveneens mijn geheugen. Helaas heb ik een agp 6600gt kaart en geen pci express.

Ik ga alleen nog de bios reset proberen zonder batterij erin. Daarna kap ik ermee.

Als dat niet baat breng ik hem naar die winkel en stel ik hun voor om zelf een moederbord in te bouwen van hetzelfde type en te testen. Dan kan je lachen.

Ik heb verder overigens geen tijd om deze pc verder uit te zoeken. Denk zelf dat een bepaalde combinatie van hardware is, maar dat mogen zij uitzoeken.

Heb zeker zo een 20+ pc's gebouwd en ik ga zo een barebone mediacenter bouwen :P, maar ik heb nog nooit van mijn leven zoiets raars als bovenstaand probleem meegemaakt. Die computer doet het een hele dag en vervolgens als de stroom er effe van af is hoor ik een tikkend geluid?

Overigens is het geen geheugen probleem. Ik ken die bekende piep als je geheugen brak is etc. Dit is meer een geluid in de trend van echt getik. Het lijkt erg op een hd die gecrasht is alleen iets zachter.

Toch bedankt voor de tips. Heb toch voor de toekomst weer een paar nieuwe methodes erop na gehouden om problemen eruit te filteren ;)

Heb overigens wel geleerd dat ik zelf altijd bij asus blijf.

[ Voor 15% gewijzigd door PacinoAllstars op 02-08-2005 23:16 ]

Verwijderd

Je eindconclussie is alleszins zeer belangrijk.

En hardware kan soms raar zijn. De kans bestaat dat bv het moederbord reeds de geest heeft gegeven. Heb vroeger zo iets met klanten meegemaakt. 16 Pc's met Abit borden. Na 2 dagen waren er 3 kapot. Een aantal dagen later nog eens 2 en na wat weken nog eentje. Heb toen wel met hulp van de leverancier 16 nieuwe borden gekregen (ook Abit), ze werken nog steeds.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 00:15

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Mij lijkt het vrij sterk dat twee identieke moederborden precies dezelfde kuren veroorzaken vertonen, de kans dat twee exemplaren brak zijn is imho erg klein. Dus moet het volgens mij aan iets anders liggen.

Zoals al eerder gezegd, een combinatie van de hardware.... (een beetje testen met ander mem/gfx kaart en eventueel cpu zou niet verkeerd zijn en eventueel wat duidelijkheid kunnen scheppen. Daar moet je dan wel de moegelijkheid toe hebben.)

Anders moet je het zoals je al zei de PC boer het uit laten zoeken.

[off-topic]
PacinoAllstars schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 22:51:
Heb overigens wel geleerd dat ik zelf altijd bij asus blijf.
Nie om het een of ander, maar dat brakke moederborden zo uit de doos komen gebeurd bij elk merk voor zover ik weet (ik heb dezelfde ervaring al eens gehad met Asus, Aopen, Gigabyte en MSI. Dus om nu te zeggen dat het bij Gigabyte altijd ruk is gaat me wat ver. Welk merk je koopt is natuurlijk in veel gevallen een kwestie van smaak en gevoel (voor velen).
[/off-topic]