RAD LA-110 modem probleem met ICMP

Pagina: 1
Acties:

• VenCo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-10-2024
Ik heb sinds gisteren VoDSL van ons aller KPN :-(
Nu levert de KPN daar een RAD LA-110 (software 2.63) modem bij en daar zit het probleem in... dus RAD IAD experts please help...

Als ik vanaf de LAN kant naar de WAN een trace doe zie ik alleen de eerste (de LA-110) en de laatste HOP. Dit ziet er b.v. zo uit:
Tracing route to www.tweakers.net [213.239.154.35]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms <1 ms <1 ms 195.73.146.193
2 * * * Request timed out.
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.
5 * * * Request timed out.
6 * * * Request timed out.
7 * * * Request timed out.
8 * * * Request timed out.
9 * * * Request timed out.
10 18 ms 17 ms 17 ms www.tweakers.net [213.239.154.35]

Trace complete.
Vanaf het internet naar een van mijn public ip's werkt wel gewoon goed (met de fw uit).

Duidelijk dus dat de LA-110 sommige ICMP types niet doorlaat?

Ik heb verschillende configuraties geprobeerd, met/zonder NAT, met/zonder firewall, maar niks helpt.
Na twee telefoontjes naar de Busines Desk van de KPN werd mij verteld dat dat niet anders kon met de RAD LA-110, met Office DSL zou het wel gewoon werken.
Ik moest er maar mee leren leven. En dat ben ik dus niet van plan ;-)

Zijn er mensen bij wie een tracert achter een RAD LA-110 wel werkt, zo ja: welke versie software draait er op die RAD?

Heeft er iemand een goed ide?

En wat is jullie mening over de RAD LA-110, ik vind het een mislukt beta product :-)

Verwijderd

VenCo schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 19:57:
[...]

En wat is jullie mening over de RAD LA-110, ik vind het een mislukt beta product :-)
Offtopic:

RAD is anders toch een vrij gerenomeerd (volgens mij Israëlisch) merk. Ze maken toch vrij exotische communicatie-apparatuur die onder andere ingezet wordt voor militaire doeleinden en..... door KPN voor hum GSM-netwerk.

/me heeft op de zaak 2 RAD Optimux XLE-1 multiplexers in het netwerk zitten om het computernetwerk en de interne telefonie tussen 2 locaties over 1 straalverbinding te sturen, kilometertje of 6 tot 7, schat ik. Al is de radio-apparatuur van NERA.

On-topic:

Ik heb gezocht naar de handleiding van dat ding, maar die is niet zomaar te downloaden. Het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar het komt hier op neer:

TRACERT stuurt achter elkaar ICMP-requests, de eerste heeft een TTL van 1, die waarde wordt bij elk volgend ICMP-request met 1 verhoogd tot maximaal 30. De eerste router op je route (je LA-110 dus) verlaagt de TTL met 1, dit resulteert in 0. Je LA-110 gooit je ICMP-request weg (discard) en stuurt nu een ICMP TTL-exceeded pakket terug, je PC meet de tijd tussen het versturen van de ICMP-request en het ontvangen van het ICMP TTL-exceeded pakket en geeft deze weer. Na de eerste ICMP-request stuurt je PC een ICMP-request met een TTL van 2. Deze gaat door je LA-110 heen, resulterend in een TTL van 1 (Je LA-110 haalt namelijk weer 1 van de TTL af), de volgende router op de route haalt er ook 1 vanaf, dit resulteert in een TTL van 0. Deze 2e router stuurt nu een TTL-exceeded pakket terug. Maar.... jouw LA-110 laat die ICMP TTL-exceeded pakketjes niet door. Daarom krijg je telkens die time-outs. Pas als het doel (nouja, eigenlijk de router waaran je doel hangt) bereikt wordt en deze na het aftrekken van 1 van de TTL een waarde overhoudt van 1 in plaats van 0, krijg je daadwerkelijk antwoord op je ICMP-request.

Hoop dat het een beetje duidelijk is. Daar zit je probleem dus. Jouw LA-110 laat geen ICMP TTL-exceeded pakketjes door. Dit zou overigens verder geen invloed moeten hebben op de performance van je verbinding. Sterker nog... omdat die pakketjes niet op je LAN terechtkomen wordt je LAN minder belast, al zul je er niets van merken.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 21:53 ]

• VenCo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-10-2024
BazzH, heel lochisch, maar toch super bedank voor je hulp :)

Offtopic:
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 20:04:
[...]

Offtopic:

RAD is anders toch een vrij gerenomeerd (volgens mij Israëlisch) merk. Ze maken toch vrij exotische communicatie-apparatuur die onder andere ingezet wordt voor militaire doeleinden en..... door KPN voor hum GSM-netwerk.
Alle groote merken maken wel eens een klote product, denk maar eens aan de eerste Mercedes Vito ;)

Maargoed, door wat jij schreef heb ik alles nog eens goed nagekenen, en wat blijkt: ook al staat de firewall uit, ICMP time exceeded en source routed frames worden gedropt.

Wat ik nu gedaan heb is een custom firewall gemaakt en expliciet ICMP time exceeded toegestaan, en nu werkt alles perfect, bedankt :*)