Toon posts:

ATX controller doorgebrand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een aantal weken problemen gehad met het starten van m'n systeem+monitor. Een P4 met een intel boord.
Het systeem ging wel aan, de CPU, HD, en VGA draaiden allemaal wel.

Maar nu is het totaal misgelopen, ik haalde de plug uit de ATX controller en merkte op dat de plug doorgebrand was op een aantal plaatsen. Idem dito voor de ATX controller. Mijn vraag is...wat kan dit zijn geweest?

P.S: Shit, ik merk net dat ik in het verkeerde forum zit. Sorry.

En is het trouwens mogelijk om een ATX controller te vervangen? Of zal ik gewoon een nieuwe mobo moeten aanschaffen?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 18:13 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik ken het probleem, zelfde met een Tyan Tiger MP dual socket A bord met een Antec 350W voeding.
Je zult waarschijnlijk zien dat de 5V lijnen zijn doorgefikt (de rode).
Het heeft te maken met het feit dat er gewoon teveel van die lijnen gevraagd wordt door het systeem, de ATX connector niet perfect contact maakt of een combi van beide.

Dat verklaart je startprobs ook wel natuurlijk.

En ja, je kunt die dingen wel vervangen, als je maar een soldeerbout hebt die je bestaande eraf kan solderen en er een nieuwe op kan vrotten. Proberen kan het altijd, lukt het niet kun je deze altijd nog tegen de muur timmeren en een nieuwe plank kopen.

[ Voor 25% gewijzigd door TERW_DAN op 02-08-2005 18:15 ]

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Wat is een ATX controller :? Ik neem aan dat je het over voedingsconnector hebt

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 18:14:
Ik ken het probleem, zelfde met een Tyan Tiger MP dual socket A bord met een Antec 350W voeding.
Je zult waarschijnlijk zien dat de 5V lijnen zijn doorgefikt (de rode).
Het heeft te maken met het feit dat er gewoon teveel van die lijnen gevraagd wordt door het systeem, de ATX connector niet perfect contact maakt of een combi van beide.

Dat verklaart je startprobs ook wel natuurlijk.

En ja, je kunt die dingen wel vervangen, als je maar een soldeerbout hebt die je bestaande eraf kan solderen en er een nieuwe op kan vrotten. Proberen kan het altijd, lukt het niet kun je deze altijd nog tegen de muur timmeren en een nieuwe plank kopen.
Ja inderdaad. De 5V lijnen zijn allemaal doorgefikt. Die 5 plekken zijn duidelijk zichtbaar op m'n ATX connector. Dus in feite heb ik een nieuwe mobo nodig, en een nieuwe voeding?

Hmmm...ik vraag me af of dat solderen ook een optie is, misschien zijn er een aantal speciaalzaken in de buurt die me daarbij kunnen helpen.
Is de kans ook groot dat de rest van mn mobo ook is aangetast?

en Kamikaze, ja ...een ATX controller is met andere woorden een voedingscontroller.
In ieder geval, bedankt voor de reactie....als iemand een manier weet om dit soort zaken te voorkomen dan hoor ik het graag! Ik vindt het alleen vreemd...'er wordt teveel gevraagd aan die beide lijnen' ...in het verleden ging het allemaal prima.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 20:07:
[...]

Ja inderdaad. De 5V lijnen zijn allemaal doorgefikt. Die 5 plekken zijn duidelijk zichtbaar op m'n ATX connector. Dus in feite heb ik een nieuwe mobo nodig, en een nieuwe voeding?

Hmmm...ik vraag me af of dat solderen ook een optie is, misschien zijn er een aantal speciaalzaken in de buurt die me daarbij kunnen helpen.
Is de kans ook groot dat de rest van mn mobo ook is aangetast?
Ligt er een beetje aan hoe lang je met het systeem door gedraait hebt of het wel of niet meer gesloopt heeft dan alleen de ATX connector.

Persoonlijk zou ik het gewoon zelf proberen, als je het bij een speciaalzaak wil laten doen dan kost het je meer dan een nieuwe voeding + mobo je kost.
Wat ik al zei, mocht niet lukken kun je altijd nog nieuw kopen.
en Kamikaze, ja ...een ATX controller is met andere woorden een voedingscontroller.
In ieder geval, bedankt voor de reactie....als iemand een manier weet om dit soort zaken te voorkomen dan hoor ik het graag! Ik vindt het alleen vreemd...'er wordt teveel gevraagd aan die beide lijnen' ...in het verleden ging het allemaal prima.
Dat heet dan nog steeds een ATX connector, een voedingscontroller is ook iets dat niet bestaat. het is gewoon een connector.