SVCD frame size past niet :(

Pagina: 1
Acties:

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hey,

Ik heb maar een kleine tv. Nu heb ik een svcd gedownload en die heeft een resolutie van 480x576.
Alleen als ik hem brand met nero 6 (optie vcd branden). Dan valt hij zowat buiten het beeld. De bovenste 3 pixels van de ondertiteling vallen nog NET te lezen.
Als ik hem bij een vriend bekijk (die een grote tv heeft) dan is het wel allemaal prima.
Het ZOU ook aan de dvd speler kunnen liggen maar dat denk ik niet.

Waar ligt het aan en hoe kan ik ervoor zorgen dat ik toch op mijn kleine tv een svcd kan kijken.

Graag een serieuze reactie :)

[ Voor 7% gewijzigd door W00fer op 02-08-2005 15:28 ]

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
Iedere TV heeft een overscan gebied. Dit is als het ware een rand van het beeld wat weg valt. Over het algemeen is dat, in het geval van een SVCD, ongeveer 16 pixels. Maar het kan voorkomen dat dat meer is, misschien zoals bij jou TV.
Je hebt het echter over een hele grote rand die weg valt. Ik denk daarom dat er toch meer aan de hand is. Als het ondertiteling is die je aan en uit kunt zetten, kan het bijvoorbeeld zijn dat jou DVD speler hier niet goed mee overweg kan en ze dus te laag/verkeerd in beeld plaatst. Is dat niet het geval, of valt er ook veel van het eigenlijke beeld weg, dan kan je eens kijken of de speler bijvoorbeeld niet in een of ander zoom modus staat. Experimenteer sowieso eens wat met zoomen en andere SVCD's.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• W00fer
  • Niet online
Zou het helpen als ik de svcd zou encoden naar 480x480 ?

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
Als het bij NTSC SVCD's altijd wel goed gaat, kan je het doen. 480x480 is namelijk de NTSC resolutie. Houd er wel rekening mee dat NTSC materiaal een framerate van 23,976 of 29.97 fps moet hebben. Jou PAL bron heeft, als het goed is, een framerate van 25 fps. Dit moet je dus ook om gaan zetten. Gelukkig kan dit tegenwoordig erg goed met DGPulldown. Houd er alleen wel rekening mee dat recoden altijd gepaard gaat met verlies.

Als ik jou was zou ik dus zoeken naar de oorzaak van het probleem. Ik neem aan dat je in de Benelux woont en dus wel vaker PAL materiaal tegen zult komen. Kijk dus eens goed of het niet alleen de ondertitels zijn die te ver naar beneden staan ect..
Je geeft nu namelijk geen extra informatie en grijpt zomaar een idee aan wat nergens op gebaseerd lijkt...

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• W00fer
  • Niet online
Ik heb de svcd even door dvd-lab gehaald om hem op dvd te zetten.
Ik krijg de waarschuwing dat het een SVCD frame SIZE betreft, welke niet door alle dvd spelers geaccepteerd worden.