Als ik de Seagate 30 gig in een oudje 233 mhz p6set-ml award bios zet, dan vindt de bios mijn hd niet. Als ik nou mijn oudje 2 gig Quantum Fireball bij zet als slave doet ie het wel. Haal ik hem weer weg, herkent de bios hem weer niet. Ehhhhhh. Ik wilde die 2 gig aan een vriend van me geven maar ik heb een afhankelijke Seagate. Hoe krijg ik hem van de Fireballs af?
Staat die Seagate niet toevallig gejumpered op "Master with slave present"?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Goddank doet Seagate dat niet, maar enkel WD.Atlas schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 15:18:
Staat die Seagate niet toevallig gejumpered op "Master with slave present"?
Wat de TS nog even zou kunnen proberen is hem die schijf op cable select te zetten om te kijken of dat nog wat uitmaakt.
Waar zit hij trouwens op de kabel (midden of uiteinde)?
Cable select geprobeerd, zelfde. Heb hem aan het uiteinde geprobeerd en aan de eerste van de twee, maar hij blijft afhankelijk van de quantum fireball. Als hij er niet in zit, doet de seagate het ook niet.
Het lijkt een beetje op, dat de 2 gig harde schijf er C:\ aan "vastgeplakt" heeft zitten. Iets dat die andere 30 gig niet heeft. Als ik de master (30 gig) en de slave (2 gig) samen er in heb hangen dan wordt de slave automatisch C:\. Volgens mij moet de slave dan op zijn minst D:\ zijn, of niet?
Misschien dat er iets in de bios settings staat, iets als: Als die van 2 gig er niet in hangt, dan is er geen C:\. Want volgens mij krijgt die 30 gig alleen geen driveletter toegewezen en doet hij het daarom niet.
Misschien dat er iets in de bios settings staat, iets als: Als die van 2 gig er niet in hangt, dan is er geen C:\. Want volgens mij krijgt die 30 gig alleen geen driveletter toegewezen en doet hij het daarom niet.
Waar herkent hij hem dan niet? Zie je hem wel in de bios of niet?
Want het kan goed zijn dat er gewoon geen partitie op staat (die moet je dan even aanmaken).
Want het kan goed zijn dat er gewoon geen partitie op staat (die moet je dan even aanmaken).
misschien ondersteunt je bios geen 30Gb schijven om van te booten en wordt de 30Gb alleen door windows/os gezien na opstarten, software matig, ipv via de hardware matige bios.
Als ik mijn computer opstart dan werkt de 30 gig schijf alleen als die andere er in hangt. Op de 30 gig schijf staat nu windows XP. Dat is dus mijn bootpartitie. Toch is de driveletter D:\. De bios ziet hem dus, echter alleen met die andere er bij.
Misschien is het een bios setting die ik niet ken, zoals de computer herkent alleen harddrives als....
Of die andere 2gig hd is in de bios aangemeld als een kritieke harddisk.
Misschien is het een bios setting die ik niet ken, zoals de computer herkent alleen harddrives als....
Of die andere 2gig hd is in de bios aangemeld als een kritieke harddisk.
ik zou eens een andere flatcable proberen
Titel iets verduidelijkt.
Probeer naast een andere kabel en alle denkbare posities/jumpersettings ook eens een BIOS reset
En post ook eens de specs van het moederbord en/of de I/O controller.
Probeer naast een andere kabel en alle denkbare posities/jumpersettings ook eens een BIOS reset
En post ook eens de specs van het moederbord en/of de I/O controller.
[ Voor 22% gewijzigd door BalusC op 03-08-2005 18:46 ]
Ik heb er een nieuwe ide kabel ingehangen, geen verschil. Ik heb echter bij de instellingen van de ide kanalen een verschil aangetroffen.
Bij het primaire ide kanaal geeft hij aan bij de geavanceerde instellingen dma, indien beschikbaar. Huidige overdrachtsmodus PIO bij apparaat 0. Idem voor apparaat 1.
Bij het secundaire ide kanaal geeft hij daar aan: apparaat 0 alleen PIO, huidige PIO, apparaat 1 DMA indien beschikbaar, huidige overdrachtsmodus: niet van toepassing.
Alles automatische detectie.
Nou heb ik geen idee wat dit betekent, ik heb het nog eens bekeken in mijn huidige computer, daar is alles DMA, indien beschikbaar. Voordat ik nou alleen PIO ga veranderen in DMA indien beschikbaar wil ik eerst weten wat dit inhoudt en of dit kwaad kan.
Bij voorbaat dank.
Bij het primaire ide kanaal geeft hij aan bij de geavanceerde instellingen dma, indien beschikbaar. Huidige overdrachtsmodus PIO bij apparaat 0. Idem voor apparaat 1.
Bij het secundaire ide kanaal geeft hij daar aan: apparaat 0 alleen PIO, huidige PIO, apparaat 1 DMA indien beschikbaar, huidige overdrachtsmodus: niet van toepassing.
Nou heb ik geen idee wat dit betekent, ik heb het nog eens bekeken in mijn huidige computer, daar is alles DMA, indien beschikbaar. Voordat ik nou alleen PIO ga veranderen in DMA indien beschikbaar wil ik eerst weten wat dit inhoudt en of dit kwaad kan.
Bij voorbaat dank.
Verwijderd
Waarschijnlijk kan die oude schijf geen dma aan? kan me het haast niet voorstellen maar ja.Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 17:44:
Ik heb er een nieuwe ide kabel ingehangen, geen verschil. Ik heb echter bij de instellingen van de ide kanalen een verschil aangetroffen.
Bij voorbaat dank.
Met de hand aanpassen is geen goed plan denk ik en heeft ook totaal geen nut.
Maar nu heb je het volgens mij over windows en dat doet er niet toe, je moet je beperken tot de bios.
Als de bios de 30gig schijf in z'n uppie herkent ben je er.
aangezien je windows hebt geinstalleerd hebt op een D gaat windows niet meer kunnen booten als je de 1e schijf verwijderd, want dan is ie de C en dan kan ie zichzelf niet meer vinden. Maar je moet even terug naar de bios.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 18:27 ]
Welke regel in de bios zou kunnen voorkomen dat hij die 30 gig schijf niet herkent? :
Internal pci/ide: both (andere opties zijn primary -->pio voor master slave ide1 ultra dma voor master slave ide2 en secondary is omgekeerd)
Daarna volgt een opsomming van PIO en ultra dma (allen op auto voor ide primary master en slave)
IDE burst mode: disabled (other option enabled
)
IDE 32 bit transfer mode: disabled
IDE HDD block mode: enabled
Dit komt van de integrated peripherals. Standard CMOS alles staat op autodetect.
Ik weet niet wat deze opties precies doen, wellicht dat een van jullie denkt: als je die nou enabled of zo, dan herkent ie grote schijven wel.
Internal pci/ide: both (andere opties zijn primary -->pio voor master slave ide1 ultra dma voor master slave ide2 en secondary is omgekeerd)
Daarna volgt een opsomming van PIO en ultra dma (allen op auto voor ide primary master en slave)
IDE burst mode: disabled (other option enabled
IDE 32 bit transfer mode: disabled
IDE HDD block mode: enabled
Dit komt van de integrated peripherals. Standard CMOS alles staat op autodetect.
Ik weet niet wat deze opties precies doen, wellicht dat een van jullie denkt: als je die nou enabled of zo, dan herkent ie grote schijven wel.
Pagina: 1