Sinds een paar dagen heb ik dat mijn Win XP Pro UK installatie (campus licentie TU Delft, met servicepack 2 eroverheen, netjes up-to-date, ditto virusscanner up to date, en voor zover bekend, spyware vrij) een paar keer plat ging. Eerst ging explorer.exe onderuit, vervolgens crasht DrWatson (!!) en daarna kon ik nog wel alt-tabben naar programma's die al draaiden, maar vanuit de task manager niet meer nieuwe processen starten.
Wat later kwam ik er achter dat ik eerst handmatig het Dr Watson proces moest stoppen, waarna het systeem weer min of meer vrij kwam om explorer.exe opnieuw te starten.
Nou ben ik er ondertussen uit wat de boosdoener is: Het 'Send To' contekst menu is de boosdoener. Het stomme is: dat is het niet altijd!
• Via My Computer naar een folder browsen, file aanklikken, rechtsklik, Send To, werkt gewoon. Het submenu verschijnt en ik kan Send to Bluetooth, Send to Desktop (create shortcut), e-mail, etc. kiezen. Zoals het hoort dus. Dit werkt gewoon.
• Via een snelkoppeling naar dezelfde C:\folder\ browsen, een file aanklikken, rechtsklik, en zodra het Send To submenu behoort uit te klappen crasht explorer.exe en vervolgens DrWatson.exe ook... Vervolgens moet ik dus DrWatson killen en explorer opnieuw starten.
* JumpStart vreest dat een norton ghost'je maken + windows XP repair nodig is...
En mogelijk zelfs een complete verse install van Win XP.
Hijackthis vindt niets vreemds, chkdsk levert niets vreemds, MS anti spyware vindt niets verkeerds, NAV Corp. ed. 9 niet, Ad-aware en Spybot S&D ook niet.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE