Toon posts:

Moederbord weer kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goed, derde keer nu sinds ik de computer heb en weer precies hetzelfde probleem.

De computer valt om de zoveel tijd uit, waarna ie wel gewoon weer netjes opnieuw opstart. Volgens de microsoft Crash Analisys komt het door:
The error was likely caused by an unrecoverable system hardware error. These errors are general in nature and can be caused by problems (such as overheating) with one or more of the following computer components:

* Random Access Memory (RAM)
* System board
* Central Processing Unit (CPU)
* Power supply
Maar goed, zoals gezegd heb ik hetzelfde probleem al vaker gehad, en altijd was het op te lossen door een nieuw moederbord te kopen en installeren. Temperaturen zijn allemaal goed (33 voor MoBo, 44 voor Proc. en volgens mij is de temp voor de voeding niet helemaal goed. Vanmiddag net een gloednieuwe Cooler Master RS450 gekocht, alleen temp staat op 63, maar voelt hardstikke cool aan).

Maar goed, mijn vraag dus: Is het waarschijnlijk weer het MoBo, en zo ja, hoe kan het dat dit nu al de 3e keer in 3 jaar is dat mijn MoBo stuk is?

En mochten jullie toch nog denken dat het iets anders is, wat dan?

MoBo = MSI 865PE Neo
Proc = P4 2,8Ghz, hyperthreading
Videokaart: Radeon 9600XT
Geluidskaart: Audigy 2ZS
Geheugen: 2*512Mb Twinmos

Verder heb ik in de computer nog 3 Hdds zitten, een dvdrom en brander.

Voordat ik de nieuwe voeding had gekocht had ik trouwens een zeer oude voeding van 250W. Snapte dan ook nooit hoe hij zo stabiel liep op een voeding van 250W, en nu de comp dan eindelijk zo nu en dan eens begon uit te vallen dacht ik dan ook: Ah, nu heeft de voeding het opgegeven.
Maar de nieuwe voeding heeft jammer genoeg ook niks uitgemaakt dus.

Ow, en misschien nog wat handige info:

Zo heel nu en dan krijg ik van Microsoft Crash Analysis te horen dat komt door een probleem met de driver voor mijn geluidskaart en net kreeg ik voor het eerst te horen dat het te maken had met een driverprobleem van de videokaart.

Maar denk dat van de 5 keer dat ie uitvalt dat een device driver probleem maar 1 keer wordt genoemd.

Heb vorige week een format gedaan en de nieuwste drivers voor mijn creative audigy2 ZS en Radion 9600XT gedownload, dus heb niet het idee dat het daaraan kan liggen.

Ook heb ik vannacht Memtest86 gedraaid. Maar na 10 uur draaien was de test pas op 36% en ben ik ermee gestopt. De test gaf wel aan dat er nog geen fouten waren gevonden.

Zal het toch weer het moederbord zijn? Of hebben jullie nog andere ideeen?

Enige hulp zou ik zeer apprecieren!!!

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-04 13:40

JHMvP

Veritas logica est

Specs huidige voeding?

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor voeding heb je er nu precies inzitten, dat kan ik nergens uit je verhaal opmaken.
Het kan zijn dat je oude voeding je mobos min of meer om zeep heeft geholpen, dat is altijd vervelend.

In elk geval zit er iets niet goed als memtest pas op 1/3e is na 10 uur terwijl je maar 128MB in je machine hebt zitten...
Ik zou gewoon alle onderdelen een keer los testen en kijken of het dan werkt.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Zn huidige voeding is een goede geteste stabiel voeding. Specs zijn niet nodig, zoek ze zelf maar op.

Misschien ligt het aan bepaalde drivers, misschien (deel van) chipsetdrivers. Of een gare HD zou ook nog kunnen.

Het kan zo maar zijn dat het aan de videokaart ligt, draaien alle koelers, voel zelf eens bij hete objecten. Misschien is er iets dat loeiheet wordt.

Voel ook aan je cpu koelblok(heatsink) onderaan, onder stressed. Als hij 50 aangeeft zou je hem wel aankunnen raken en voelen dat hij heet is. Wanneer je hem eigenlijk niet kan aanraken dan is dat toch de oorzaak en worden te temperaturen verkeerd aangegeven(wat vaak get geval is)

Verwijderd

ToFast schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 13:54:
Zn huidige voeding is een goede geteste stabiel voeding. Specs zijn niet nodig, zoek ze zelf maar op.

Misschien ligt het aan bepaalde drivers, misschien (deel van) chipsetdrivers. Of een gare HD zou ook nog kunnen.

Het kan zo maar zijn dat het aan de videokaart ligt, draaien alle koelers, voel zelf eens bij hete objecten. Misschien is er iets dat loeiheet wordt.

Voel ook aan je cpu koelblok(heatsink) onderaan, onder stressed. Als hij 50 aangeeft zou je hem wel aankunnen raken en voelen dat hij heet is. Wanneer je hem eigenlijk niet kan aanraken dan is dat toch de oorzaak en worden te temperaturen verkeerd aangegeven(wat vaak get geval is)
Hoe kan je nu zeggen dat die voeding goed is? ken je hem persoonlijk ofzo....ik kan het zo niet raden...250W is namelijk niet veel

• ToFast
Terw_Dan schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 13:50:
Wat voor voeding heb je er nu precies inzitten, dat kan ik nergens uit je verhaal opmaken.
Het kan zijn dat je oude voeding je mobos min of meer om zeep heeft geholpen, dat is altijd vervelend.

In elk geval zit er iets niet goed als memtest pas op 1/3e is na 10 uur terwijl je maar 128MB in je machine hebt zitten...
Ik zou gewoon alle onderdelen een keer los testen en kijken of het dan werkt.
Hij heeft 2x512mb!

Probeer eens alleen test5. Deze test is heel gevoelig, als het onstabiel is(te hoog overgeclockt, te snelle/lage timings of te weinig voltage) Als dit het geval is geeft hij na 94% errors in test5.

Geef eens iets meer vcore voltage(0.025extra), ddrvoltage(vddr 0.1~0.4 extra) en chipset(0.1~0.3 extra) voltage en ook agpvoltage(0.1~0.2 extra)

• ToFast
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 13:56:
[...]

Hoe kan je nu zeggen dat die voeding goed is? ken je hem persoonlijk ofzo....ik kan het zo niet raden...250W is namelijk niet veel
Cooler Master RS450, LEES DAN ZN HELE POST!!!
Hij geeft duidelijk aan welke nieuwe voeding hij heeft gekocht en geprobeerd!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ToFast schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 13:57:
[...]

Hij heeft 2x512mb!

Probeer eens alleen test5. Deze test is heel gevoelig, als het onstabiel is(te hoog overgeclockt, te snelle/lage timings of te weinig voltage) Als dit het geval is geeft hij na 94% errors in test5.

Geef eens iets meer vcore voltage(0.025extra), ddrvoltage(vddr 0.1~0.4 extra) en chipset(0.1~0.3 extra) voltage en ook agpvoltage(0.1~0.2 extra)
2x 512Mb, ofwel 1024Mb dat is dus 128MB
ToFast schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 13:58:
[...]

reageer alsjeblieft eens niet zo opgefokt zet, hoe moet ik weten aan de hand van 1 typenummer wat zijn voeding is (en ik was niet de enige waarbij het onduidelijk was).

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:25

Aapje

Opel-beun
Ik had laast zoiets ook op mijn '2de' pc, kwam door de drivers van me creative 5.1 live....
Denk laat ik 't maar effe melden misschien dat je er iets mee kant =]

[ Voor 7% gewijzigd door Aapje op 02-08-2005 14:03 . Reden: 1 lettertje te veel =p ]

• ToFast
Damm wie gaat Mb nou weer naar MB's berekenen. Dat is alleen handing voor internet verbindingen, dan weten mensen gewoon waar je over praat.

Maar wanneer we over intern geheugen praten zeg je gewoon Mb of Gb.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ToFast schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 14:04:
Damm wie gaat Mb nou weer naar MB's berekenen. Dat is alleen handing voor internet verbindingen, dan weten mensen gewoon waar je over praat.

Maar wanneer we over intern geheugen praten zeg je gewoon Mb of Gb.
Dan zeg je het dus fout. Want Mb is toch echt Megabit en geen MegaByte (en nee, dat is niet alleen handig voor internetverbindingen).
Mensen moeten het gewoon goed schrijven anders blijft het altijd maar onduidelijk.

• ToFast
Wat???? Mb is toch écht Megabyte. Hmm lol inderdaad iedereen doet het verkeert. Zelfs afkortingslijsten.

1GB = 1024MB = 8129Mb

Hare bedoelt dus dat hij 2x 512MB heeft, dat is 1024MB ddr

[ Voor 88% gewijzigd door ToFast op 02-08-2005 14:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Idd, heb de Cooler Master RS 450 nu erin zitten. Moet een erg goede voeding zijn volgens de reviews en ben daar dus maar in zee gaan. Is een 450Watt voeding. Website van Coolermaster ligt er op dit moment uit, kan dus even geen verdere specs geven.

Heb net zelf even gevoeld bij de fans/koelblokken. Voeding, Processor en koeler van Videokaart voelen allemaal zeer koel aan. (nouja, de processor betrekkelijk natuurlijk ;) )

Wat betreft de chipset drivers. Daar heb na de format dus ook de nieuwste van de intel website van gedownload.

Wat betreft de creative driver: Tja, zou natuurlijk kunnen. Zou dat alleen zeer vreemd vinden. Welke andere drivers zou je in godsnaam moeten gebruiken als je de officiele van creative niet kunt gebruiken?

Hoe kun je alleen test 5 van memtest doen?

• ToFast
ALs je in memtest zit kan je op C drukken, en dan ergens test, select test >toets je 5 in>enter>enter

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ToFast schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 14:08:
Wat???? Mb is toch écht Megabyte. Hmm lol inderdaad iedereen doet het verkeert. Zelfs afkortingslijsten.

1GB = 1024MB = 128Mb
b = bit
B = Byte
8bit = 1Byte
Dus 1GB = 1024MB = 8192Mb (ja, dat was een typo :P)

Dus degene die het hier bij het verkeerde eind heeft ben jij.

[ Voor 4% gewijzigd door TERW_DAN op 02-08-2005 14:25 ]

Verwijderd

ToFast schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 13:58:
[...]

Hoeps sorry..last van mijn oogjes 8)7

• ToFast
Ja klopt. Omfg ik had die 128MB van jou overgekopieerd. Maar dat klopt dus niet met wat hij bedoelt en heeft. Boeiend zo is het wel oke

Verwijderd

8129????????????????
ahum

8192 dus!

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 14:23 ]

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Lekker On-topic allemaal :P haha
Maar . .a penny for my thought. . . Ik denk dat t toch aan je memory ligt. Als je 3de mobo alleen gebruik heeft gemaakt van de nieuwe voeding kan die haast niet zomaar kapot zijn gegaan. Dan ga je toch denken aan geheugen. Ik zou toch maar een keer een hele mem5 test draaien.
Just te be sure B)

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

Verwijderd

Topicstarter
shootguy2 schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 14:44:
Lekker On-topic allemaal :P haha
Maar . .a penny for my thought. . . Ik denk dat t toch aan je memory ligt. Als je 3de mobo alleen gebruik heeft gemaakt van de nieuwe voeding kan die haast niet zomaar kapot zijn gegaan. Dan ga je toch denken aan geheugen. Ik zou toch maar een keer een hele mem5 test draaien.
Just te be sure B)
Lezen blijft moeilijk he ;)

Ik heb dit moederbord al een tijdje. Heeft altijd met de oude voeding gedraaid, alleen sinds gister dus onder de nieuwe voeding. Er kan dus heel goed iets kapot zijn gegaan onder de vorige voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, heb test 5 van mestest gedraaid terwijl ik aan het werk was. 6 uur en 3 kwartier later is ie op 67% en nog geen fout gevonden. Ik ben er maar weer mee gestopt. Duurt me een beetje erg lang ;)

Maar op zich is het nu toch wel safe te zeggen dat het niet aan het geheugen ligt.

Mobo dan toch weer?

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:43
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 22:54:
Nou, heb test 5 van mestest gedraaid terwijl ik aan het werk was. 6 uur en 3 kwartier later is ie op 67% en nog geen fout gevonden. Ik ben er maar weer mee gestopt. Duurt me een beetje erg lang ;)

Maar op zich is het nu toch wel safe te zeggen dat het niet aan het geheugen ligt.

Mobo dan toch weer?
Nee dan kan je niet safe zeggen dat het niet aan het geheugen ligt :x.
Van Memtest moet je meerdere testen afwachten (gewoon tot de volle 100% laten testen!) om te kijken of je geheugen goed is.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Volgens mij doe je dan nog geen 10 uur om op 1/3e van memtest te komen...
Terw_Dan schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 14:06:
Dan zeg je het dus fout. Want Mb is toch echt Megabit en geen MegaByte (en nee, dat is niet alleen handig voor internetverbindingen).Mensen moeten het gewoon goed schrijven anders blijft het altijd maar onduidelijk.
Edoch heeft het weinig zin om dit soort muggenzifterij in een topic als dit toe te passen...waneer men over geheugen spreekt, en dan niet over chips maar hele banken, spreekt men over megabytes, ongehacht hoofd of kleine leters. Da's gewoon de algemene norm, of het ook in de internationale standaaden is opgenomen is punt 2. Individuele chips worden benoemd met bits.
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 22:54:

Mobo dan toch weer?
Ik zou sowieso 's nachts draaien.. zet um aan om een uur o 10 s'avonds en de volgendem orgen weet je hoe gaar je geheugen is. Overigen hoeven fouten in memtest niet te duiden op dood geheugen...bijna had ik 512mb goed geheugen de prullenbak in geschoven toen ik besloot het geheel tehalen op een andere machien...waar het 2x zonder fouten draaide.......

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
Althalus schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 22:58:
[...]

Nee dan kan je niet safe zeggen dat het niet aan het geheugen ligt :x.
Van Memtest moet je meerdere testen afwachten (gewoon tot de volle 100% laten testen!) om te kijken of je geheugen goed is.
Maar om memtest tot de volle 100% te laten testen zou ik de comp pakweg 30 uur moeten laten draaien en daar heb ik geen zin in, wil wel nog kunnen internetten enzo :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rey Nemaattori schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 23:34:
[...]

Volgens mij doe je dan nog geen 10 uur om op 1/3e van memtest te komen...
Idd, waarschijnlijk is het op 67% van de zoveelste run van test 5... :z
[...]

Edoch heeft het weinig zin om dit soort muggenzifterij in een topic als dit toe te passen...waneer men over geheugen spreekt, en dan niet over chips maar hele banken, spreekt men over megabytes, ongehacht hoofd of kleine leters. Da's gewoon de algemene norm, of het ook in de internationale standaaden is opgenomen is punt 2. Individuele chips worden benoemd met bits.
En als iemand het over 512Mb Twinmos heeft, kan dat net zo goed gaan over 512Mb chips als over 512MB reepjes, iirc trekt de i865PE namelijk ook 512Mb chips...

Op zich heb je gelijk dat het hoogstwaarschijnlijk wel MB was die de TS bedoelde, maar zoals de reactie van ToFast toont zijn er genoeg mensen die echt het verschil tussen bits en Bytes (en notatie ervan) niet helemaal door hebben. Plus dat slordigheid in specs een gruwelijk slechte gewoonte is - hier is het te overzien, op een andere plek of bij een andere waarde is het helemaal niet zo duidelijk. Neem bijvoorbeeld die Coolermaster modelnr waarvan we maar moesten ruiken dat het een voeding betrof... Beter om gewoon goede zelfdiscipline en nauwkeurigheid aan te leren.

Terw_Dan heeft per slot van rekening volledig gelijk om uit te gaan van wat er exact staat in de TS, niet wat de topicstarter allicht bedoelde. Anders blijf je bezig. Het is de verantwoordelijkheid van de topicstarter om volledige en correcte specs aan te leveren, niet van de lezer om te gokken wat er bedoeld is :o
[...]

Ik zou sowieso 's nachts draaien.. zet um aan om een uur o 10 s'avonds en de volgendem orgen weet je hoe gaar je geheugen is. Overigen hoeven fouten in memtest niet te duiden op dood geheugen...bijna had ik 512mb goed geheugen de prullenbak in geschoven toen ik besloot het geheel tehalen op een andere machien...waar het 2x zonder fouten draaide.......
512 milibit geheugen :? 8)7

Los daarvan:

Fouten in memtest duiden op problemen tussen CPU en RAM chips, maar het kan op willekeurig welke stap in dat proces fout gaan. Geen fouten in memtest spreekt geheugen zo goed als zeker vrij, als je fouten hebt is het inderdaad nog zaak om uit te zoeken aan welke stap het ligt. Het kan aan brakke CPU core, CPU cache, mobo of DIMM liggen, maar ook aan te strakke timings, te hoge snelheden (OC) of gewoon compatibility issues tussen DIMM en memory controller liggen.

Een fout in Memtest is het begin van het troubleshooten, niet het einde :o

Oslik blyat! Oslik!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Gooi alles wat je niet nodig hebt eruit en bouw het vanaf het begin weer op. Iedere keer weer na iets te hebben toegevoegd een tijdje testen. Zo elimineer je wat het in ieder geval niet is. Dus bijvoorbeeld in het begin op starten met 1hd (als je geen raid hebt natuurlijk of iets dergelijks) en 1 stripje van 512 MB (MB goed he _/-\o_ 8)7 ) en voor de rest niks eraan. Dan andere geheugenstripje en langzaam alles weer toevoegen.
Gebruik je origens wel de laatste memtest86+?

Verwijderd

Topicstarter
Nivk schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 00:48:
Gooi alles wat je niet nodig hebt eruit en bouw het vanaf het begin weer op. Iedere keer weer na iets te hebben toegevoegd een tijdje testen. Zo elimineer je wat het in ieder geval niet is. Dus bijvoorbeeld in het begin op starten met 1hd (als je geen raid hebt natuurlijk of iets dergelijks) en 1 stripje van 512 MB (MB goed he _/-\o_ 8)7 ) en voor de rest niks eraan. Dan andere geheugenstripje en langzaam alles weer toevoegen.
Gebruik je origens wel de laatste memtest86+?
Maar dat zou zo een goede week in gebruik kunnen nemen dus?
Aangezien hij soms zomaar gewoon een dagje goed draait.

Laatst zelfs 4 dagen 24/7 gedraaid zonder 1 probleem.

Als je op die manier alles wilt gaan uitsluiten gaat het nogal lang duren. En netwerkkaart, geluidskaart en videokaart moeten er sowieso in. Heb je dus alleen het geheugen wat je zou kunnen testen en zo'n pci kaartje waardoor je meer hdds aan kunt sluiten.

Maar goed, we gaan maar eens beginnen met 1 geheugenreepje :)
Pagina: 1