[LCD TV] Afbuiging bovenkant scherm bij lage resolutie

Pagina: 1
Acties:
  • 461 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:30
Ik heb een vaag probleem op een JVC LCD TV, bij JVC zelf komen ze er niet uit dus vroeg ik me af of hier misschien iemand tips heeft.

Zie hieronder voor de e-mail die ik naar JVC heb gestuurd:
Hierbij de beloofde foto’s, zoals afgesproken, van de schermvervorming bij
beelden die een lage resulotie hebben op een LT-26C50S.

De meegezonden foto’s zijn gemaakt van het spel ICO op de Playstation 2,
draaiende in NTSC 60Hz. Bij PAL 50Hz gebeurt overigens hetzelfde (het is
alleen minder zichtbaar bij PAL omdat er beeldlijnen missen aan de boven en
onderzijde en daar dus zwarte balken verschijnen). Bij nieuwere spellen op
de Playstation 2 gebeurt dit niet, ik vermoed dat deze spellen een hogere
resolutie gebruiken.

Ook heb ik hetzelfde effect gekregen bij spellen op een Super Nintendo
(256x224 schermresolutie), een Nintendo64 (320x240 schermresolutie), een
Sega Saturn (352x224 schermresolutie) en een Playstation 1 (256x224
schermresolutie).

Alle systemen waren aangesloten via Scart RGB, en het effect was hetzelfde
op scart ingang 1 en scart ingang 2.
foto ter verduidelijking

De hierboven genoemde configuraties werken dus wel prima op andere TVs die ik heb geprobeerd, waaronder een 4:3 CRT Philips tv en op al mijn voorgaande TVs.

[ Voor 12% gewijzigd door Schweino op 02-08-2005 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ziet er inderdaad ERG raar uit...ik denk dat ze niet voorbereid zijn op dit soort lage resoluties inderdaad, maar om het nou zo te vervormen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 00:16:
Dat ziet er inderdaad ERG raar uit...ik denk dat ze niet voorbereid zijn op dit soort lage resoluties inderdaad, maar om het nou zo te vervormen??
Ik heb een Samsung LE26R51B maar ook bij lage resoluties gebeurd dat niet hoor. Vrees gewoon dat jouw tv niet helemaal goed is. Heb je de tv al lang? zo niet zou ik hem even RMA'en...

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Heb op verzoek van JVC dezelfde apparatuur (ps2, super nintendo etc) aangesloten op een identiek model in de winkel waar ik hem heb gekocht. Deze doet exact hetzelfde. Nu is voor JVC duidelijk dat het geen exemplarisch probleem is maar dat de hele lijn het vertoont. De technische dienst medewerker heeft al gezegd dat dit niet hoort en gaat nu contact opnemen met techneuten in Japan. Blijkbaar zit er dus in alle TVs van dit model deze fout...... Hopelijk is het softwarematig op te lossen.

[ Voor 5% gewijzigd door Schweino op 03-08-2005 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk38
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:39
Dit had je vroeger wel eens bij oude TV,s als je daar je video recorder op aansloot. en de tv had geen apart video kanaal. hoogste kanaal van je TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Inmiddels al 2x bij een JVC service center geweest en nog steeds is het probleem niet opgelost. Het vreemde vind ik dat volgens JVC niemand anders met deze klacht is gekomen, terwijl het zich wel voordoet op alle LT-26C50 toestellen..... Ben ik dan de enige die games speelt op deze tv :?

Ik ben het wachten beu, ga denk ik het toestel proberen te ruilen of de koop te laten ontbinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:44

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik herken deze afwijking in het beeld en dat is een kwestie van afstelling. Ik krijg dit als ik met m'n (Philips) LCD TV bepaalde modelines gebruik voor 720x576. Bij subtiele aanpassing van de waarden is het probleem helemaal weg.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 15:01
Ik heb zelf ook die tv maar dan met zwarte rand.

Heb alleen geen playstation ofzo om het uit te proberen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Exirion schreef op maandag 19 september 2005 @ 15:01:
Ik herken deze afwijking in het beeld en dat is een kwestie van afstelling. Ik krijg dit als ik met m'n (Philips) LCD TV bepaalde modelines gebruik voor 720x576. Bij subtiele aanpassing van de waarden is het probleem helemaal weg.
Het schijnt een RGB signaaloversturing te zijn volgens JVC (treed alleen op bij RGB-scart signalen, alle overige signalen werken prima). Het servicecenter had van JVC Japan wat wijzigingen doorgekregen om in het servicemenu aan te passen, maar dat mocht niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Schweino schreef op maandag 19 september 2005 @ 16:54:
Het schijnt een RGB signaaloversturing te zijn volgens JVC (treed alleen op bij RGB-scart signalen, alle overige signalen werken prima). Het servicecenter had van JVC Japan wat wijzigingen doorgekregen om in het servicemenu aan te passen, maar dat mocht niet baten.
Het treedt idd op met een VGA->SCART RGB verbinding. Maar als de hsync en vsync worden bijgesteld is het weg.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Exirion schreef op maandag 19 september 2005 @ 17:08:
[...]

Het treedt idd op met een VGA->SCART RGB verbinding. Maar als de hsync en vsync worden bijgesteld is het weg.
Hoe kom je aan deze info? Ik heb zojuist namelijk van JVC te horen gekregen dat er geen oplossing is voor het probleem...... Ze gaan er dan ook niet mee verder om het uit te zoeken. Gisteren de ps2 op een LT-26A60BU gebrobeerd, en die deed het wel goed (maar is geen goed alternatief voor mijn TV), de LT-26S60SU vertoonde helaas weer dezelfde afbuiging.....

Ik ben bang dat ik naar een ander merk op zoek moet dus, iemand enig idee of ik om deze reden de koop kan ontbinden? De TV voldoet immers niet aan de verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ervaring. Als ik in Linux standaard modelines gebruik voor 720x576@50Hz (interlaced) dan heb ik het probleem dat jij beschrijft. Als ik dan de parameters een klein beetje aanpas is het opgelost. Blijkbaar stuurt de PS2 een signaal uit dat niet compatible is met elke TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Het bizarre is dat het niet alleen bij de ps2 gebeurt, maar ook bij de psx, super nintendo, sega saturn, nintendo 64 etc. Vrijwel alle wat oudere consoles vertonen dit probleem. De ps2 laat het niet bij alle spellen zien overigens, alleen bij de wat oudere spellen die (vermoed ik) een lagere resolutie hebben.

Is dit naar jouw mening een ontwerpfout in de TV of is het iets waar JVC onmogelijk rekening mee had kunnen houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Schweino schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 12:01:
Het bizarre is dat het niet alleen bij de ps2 gebeurt, maar ook bij de psx, super nintendo, sega saturn, nintendo 64 etc. Vrijwel alle wat oudere consoles vertonen dit probleem. De ps2 laat het niet bij alle spellen zien overigens, alleen bij de wat oudere spellen die (vermoed ik) een lagere resolutie hebben.

Is dit naar jouw mening een ontwerpfout in de TV of is het iets waar JVC onmogelijk rekening mee had kunnen houden?
Is dat toevallig met NTSC spellen? Mijn oude TV (Samsung) ondersteunde officieel NTSC maar gaf ook rare vervorming/strepen aan de bovenkant van het scherm. PAL werkte wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Schweino schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 12:01:

Die oude spellen/consoles gebruiken inderdaad vaak een lagere resolutie.
288 lijnen (non-interlaced) verticaal inplaats van 576 (interlaced).

Natuurlijk is dit wel iets waar rekening mee gehouden zou moeten worden!
Op andere TV's werkt het toch ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Exirion schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 12:48:
[...]

Is dat toevallig met NTSC spellen? Mijn oude TV (Samsung) ondersteunde officieel NTSC maar gaf ook rare vervorming/strepen aan de bovenkant van het scherm. PAL werkte wel goed.
Nee, het komt voor bij Pal50/pal60/NTSC helaas.
The_Doman schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 12:58:
[...]
Natuurlijk is dit wel iets waar rekening mee gehouden zou moeten worden!
Op andere TV's werkt het toch ook goed.
Dat dacht ik ook inderdaad, hopelijk is dit technische verhaal een beetje hard te maken. De 2e vraag is dan of ik mag verwachten van een TV of deze zonder problemen een spelcomputer kan aansluiten.

Het feit dat ik volgens JVC Nederland "de enige" ben die problemen heeft met dit fenomeen wil ook niet echt helpen :'( Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit type TV die er een (oudere)spelcomputer op heeft hangen via scart RGB.....

[ Voor 19% gewijzigd door Schweino op 05-10-2005 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij PAL 50Hz gebeurt overigens hetzelfde (het is alleen minder zichtbaar bij PAL omdat er beeldlijnen missen aan de boven en onderzijde en daar dus zwarte balken verschijnen).
FOUT! PAL heeft 625 Lijnen en NTSC 525, Als je dus zonder het beeld op te rekken NTSC signaal op een Pal TV bekijkt heb je zwarte balken. 8)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2005 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
We zijn inmiddels 2 maanden verder en de stand van zaken is als volgt:

JVC erkent het probleem. Het probleem is geconstateerd bij een servicecentrum van JVC en gerepliceerd bij JVC Japan. Ze geven ook aan dat er geen oplossing is voor dit probleem.

Omdat ik een TV wil die dit probleem niet vertoont ben ik naar de leverancier gegaan en heb gevraagd voor een oplossing (in dit geval een vervangend toestel dus). De leverancier wilde het ook eerst even testen. Nu is het geval dat de leverancier zegt geen probleem te kunnen constateren en dus niets voor me wil doen.

Inmiddels heb ik mijn rechtsbijstandverzekering ingeschakeld en aangezien de leverancier ontkent dat er een probleem is, ligt de bewijslast van het probleem nu blijkbaar dus bij mij.

De rechtsbijstand vertelde me dat er juridisch niets te doen is aan dit voorval, omdat mijn probleem zo specifiek is dat het niet als een gebrek kan worden beschouwd.
Ik kan immers TV kijken op mijn TV toestel en daar zijn TVs immers voor..... Mijn tegenargument dat de huidige TVs zoveel verschillende ingangen hebben dat het eerder als weergave-apparaat kan worden beschouwd dan als een toestel dat louter bestemd is om televisie uitzendingen via de kabel op te kunnen kijken werd niet erg enthousiast ontvangen.

Heeft iemand van jullie een tip voor me? Ik zit nu namelijk met een TV die niet doet wat ik wil en het lijkt er op dat ik daar niets aan kan doen..... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 03:10
IMO, als je een product koopt met verschillende functies, en 1 werkt er niet, heb je geen 100% werkend product.
Dus is die kapot :? dan moet je een nieuwe krijgen :S
Anders ga je met je PS2 mee naar de leverancier .
Tìs toch van de pot gerukt, dat jij betaald voor dingen die het product niet blijkt te doen.

[ Voor 51% gewijzigd door caspergt op 16-12-2005 17:12 ]

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
caspergt schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 17:10:
IMO, als je een product koopt met verschillende functies, en 1 werkt er niet, heb je geen 100% werkend product.
Dus is die kapot :? dan moet je een nieuwe krijgen :S
Anders ga je met je PS2 mee naar de leverancier .
Tìs toch van de pot gerukt, dat jij betaald voor dingen die het product niet blijkt te doen.
Da's ook mijn redenering, maar blijkbaar niet de wet....

Ik ben al meerdere malen met mijn ps2 naar de leverancier gegaan en heb het laten zien.
Maar ze wilden het ook zelf testen met een andere ps2, en daarbij konden ze geen problemen ontdekken.... Blijkt ook dat ze die ps2 met de originele (composiet) kabels hebben aangesloten, en niet via Scart-RGB. Alleen dan treedt het probleem ook op. De leverancier heb ik dit al enkele malen uitgelegd, maar kan of wil dit niet begrijpen (had hem zelfs een RGB kabel geleverd + spellen die het probleem lieten zien).
Pagina: 1