Toon posts:

Gegevensoverdracht Alternatief

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op het werk hebben wij een oude PC waarop de magazijnier werkt.
Deze moet dagelijks enkele bestanden invullen en afleveren bij de manager.
(PC: PI 266Mhz, 64MB, Win98 & Off2k)

Momenteel gebeurt dit met een diskette. Maar dit loopt maar al te vaak fout,
door diskettes en/of door de verouderde computer in het magazijn.
(Cycl. Redundantie fouten, formateerfouten, ...)

Nu probeer ik een alternatief te vinden ... maaaaar ...
De computer is te verouderd om in ons netwerk te plaatsen,
en staat ook veel te ver af van gelijk welk computer om een kabel te leggen.
Dus geen UTP of Serieel kabel trekken ...

Ook geen USB pen want deze computer heeft geen USB-aansluiting.

Kennen jullie nog andere alternatieven voor ik overga tot de aankoop van
een USB-kaart en USB-pen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 13:38 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-02 13:52

ThunderNet

Flits!

Volgens mij is het tijd, om daar een nieuwe computer neer te zetten?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-02 19:13

samo

yo/wassup

Wat ik me zo 1-2-3 kan bedenken is:
* Wireless connectie
* Zip disk
* Externe HD
* Vervanging computer

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Verwijderd

Topicstarter
ThunderNet schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 13:38:
Volgens mij is het tijd, om daar een nieuwe computer neer te zetten?
Een nieuwe PC voor enkel maar een excel bestand in te vullen ...
Deze computer voldoet meer dan genoeg in deze taak.

EDIT: Vanuit management niveau werd zelf aangeraden dat deze persoon alles zou opschrijven
op voorafgedrukte bladen en dan in de bureau's zou komen ingeven op de PC, maar dat
wil ik de persoon in kwestie niet aandoen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 13:41 ]

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 13:48
Ik weet niet bij wat voor een bedrijf je precies werkt, maar misschien is een nieuwe pc ook gewoon een optie?

Een CD-brander zou eventueel ook kunnen, maar de pc die jij beschrijft komt erg oud over en de kans op mislukt branden is dan ook nog aanwezig gok ik.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geef eens wat meer info over die bak?
Waarom zou het ding te oud zijn om in een netwerk te hangen? Een 486 kun je al in een netwerk hangen als je wilt.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
pci usb2.0 kaartje, en dan een usb2.0 pendrive.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 13:40:
Geef eens wat meer info over die bak?
Waarom zou het ding te oud zijn om in een netwerk te hangen? Een 486 kun je al in een netwerk hangen als je wilt.
Als de computer in het Netwerk zou komen dan komt het als enige Windows 98 computer op 120 computers in een Windows 2003 netwerk. Hiervoor wil de netwerkbeheerder geen aanpassingen doen.
(Netwerkbeheerder ben ik niet. Ik ben enkel een IT-er op departements nivea die met rendabele tricks en tips moet komen aanzetten)

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 13:41:
pci usb2.0 kaartje, en dan een usb2.0 pendrive.
Lijkt me momenteel de beste oplossing.
In de hoop dat de Win98 ook niet te veel rotzooid met de USB2.

Ik hoopte nog een ander vernieuwend alternatief te vinden,
maar zoveel opties zijn er dan blijkbaar toch niet voor gegevens overdracht.

Wirelles is een te grote investering en komen we weer bij het netwerkverhaal uit,
tenzij je met bluetooth of IR wil werken, maar daar is de afstand te groot voor.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Aan de specs te zien is dat ding al jaren oud.
Misschien dat ie met een nieuw diskette station
en een doosje nieuwe floppies het wel weer jaren goed doet.....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 13:45:
[...]

Als de computer in het Netwerk zou komen dan komt het als enige Windows 98 computer op 120 computers in een Windows 2003 netwerk. Hiervoor wil de netwerkbeheerder geen aanpassingen doen.
(Netwerkbeheerder ben ik niet. Ik ben enkel een IT-er op departements nivea die met rendabele tricks en tips moet komen aanzetten)
met genoeg geheugen draait ie ook wel 2000 , als het toch alleen voor excel is dan zou ik me ook geen zorgen maken om de traagheid.

Bereken maar eens hoeveel manuur het kost om de gegevens met de hand in te voeren, denk dat ze dan liever een nieuwe pc aan willen schaffen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 13:49 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:09

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

hij hoeft niet in het volledige netwerk opgenomen te worden toch? Gewoon een ander subnet, en als enige recht een schrijfrecht ergens op een gedeelte netwerkschijf. Desnoods gooi je in 1 computer 2 netwerkkaarten en verbind je de magazijn computer via een cross kabel.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Janoz schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 13:49:
hij hoeft niet in het volledige netwerk opgenomen te worden toch? Gewoon een ander subnet, en als enige recht een schrijfrecht ergens op een gedeelte netwerkschijf. Desnoods gooi je in 1 computer 2 netwerkkaarten en verbind je de magazijn computer via een cross kabel.
Windows 2003 server verwacht encryptie, een netwerkshare is onder windows 98 dan niet te bereiken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Voordat je een USB 2.0 kaart koopt moet je wel even opletten wat voor PCI sloten je mobo nu heeft en of die compatible zijn met je kaart. Een usb 1.1 kaart is wellicht handiger omdat deze vrijwel allemaal PCI 2.1 gebruiken en de meeste USB2.0 dingen PCI 2.2

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken de maximale afstanden niet meer voor een UTP, maar ik denk dat die wel eens zou kunnen overschreden worden. Er zou wel +100M nodig zijn. En zoveel kabel kopen en door het magazijn leggen om een even storende gegevensoverdracht te hebben als met een diskette werken lijkt me geen alternatief, en dan is er idd nog het feit dat er behoorlijk wat moet aangepast worden aan het netwerk ... waarvoor ik dus geen medewerking krijg. .... Dus geen draad of wireless ... IR, Bluetooth wel, maar da's te ver, USB zou moeten lukken, ...

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

usb kaartje (1.1 is zat)
en een goedkoop flash-stickje .

klaar, en kost geen drol

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Nieuwe diskette stations zijn vaak ook zo barrel als wat, branden door en whatever.

Nieuwe diskettes kan je ook misschien een paar keer gebruiken, ik had er altijd fouten mee. Helemaal als je een file gesplitst had over 10 diskettes, zat er altijd wel 1 bij met een error!

Gewoon juiste usb drivers instaleren en usb2.0 kaartje halen en een 128/256mb usbstick.
Kost je bijelkaar hooguit 40euro

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Moeilijk moeilijk moeilijk. NOT :Y)

Die kerel in het magazijn zal toch wel een telefoonlijn ter beschikking hebben :? Dan geef je hem gewoon een dial-in / dial-up verbinding :) Zeker voor de weinige keren dat ie dat gebruikt per dag moet dat voldoende zijn. De PC moet je dan wel zo configgen dat ie er niet mee kan internetten btw ;)

Webbased upload (d'r zal vast wel ergens een webservert draaien die dat kan afvangen, zoniet, Apache is gratis volgens mij ;) danwel client/server based app aan de andere kant en klaar is Mozal :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ToFast schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 14:00:
Nieuwe diskette stations zijn vaak ook zo barrel als wat, branden door en whatever.
Dan doe je iets niet goed hoor... nieuwe diskettestations horen niet door te branden
en/of whatever
Nieuwe diskettes kan je ook misschien een paar keer gebruiken, ik had er altijd fouten mee. Helemaal als je een file gesplitst had over 10 diskettes, zat er altijd wel 1 bij met een error!
Koop wel merk floppies , er zit nogal verschil in tussen bijv. maxell , tdk en die troep
die in van die witte doosjes zit
Gewoon juiste usb drivers instaleren en usb2.0 kaartje halen en een 128/256mb usbstick.
Kost je bijelkaar hooguit 40euro
Als de pci bus dat trekt....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Nog een suggestie:
Hang de computer in het netwerk, maar niet in het windows domein, alleen als domme IP pingable zonder shares, AD enzovoorts. Zet vervolgens ergens op een server een FTP server op, en op het oude barrel een FTP client.

De zaak fijntunen met een firewall op de client (want dat oude barrel is extra gevoelig voor IP attacks worms enz.) en de FTP server dichtspijkeren met username/wachtwoord/accesslist zodat alleen die ene client er bij kan.

Kortom, net genoeg netwerk connectivity maken zodat dat ene bestand overgezet gan worden.

Waarschijnlijk kost het meer effort dan een compleet nieuwe PC neerzetten, maar goed, het is een alternatief.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 17:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb geloof ik de optie "CD brander" nog niet gezien. Is ook erg overkill, maar een optie.

Als ik zo het topic lees zou mijn lijstje (in volgorde van voorkeur) zijn:
• USB kaartje + USB stick (wel een simpel kaartje kopen en goed kijken of hij bij de PCI bus past)
• FTP server en verbinding met UTP of wireless
• CD brander
• die kl*te zooi vervangen.

BTW: PI en 266 MHz? Of het is een PII, of hij draait 233MHz.

Signatures zijn voor boomers.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:09

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dan zal het wel 233 zijn geweest. Elke PII had wel USB

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Janoz schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 14:47:
Dan zal het wel 233 zijn geweest. Elke PII had wel USB
Niet helemaal waar.
Er zijn nog wat nietATX planken die geen USB hadden maar waar wel een p2 op kon. Meestal hadden deze wel een USB header, maar die werden lang niet altijd gebruikt.
Zonder specs is het wat lastig te zeggen natuurlijk. Wellicht dat er gewoon USB op gezet kan worden (nu hebben de meeste planken die een P1 MMX supporten wel een header, sommige werken wat beter dan anderen).
Dus misschien die kast even opentrekken en kijken wat voor mobo je hebt en of er dus een USB header opzit.

• joopv
  • Niet online
Om even op de orginele posting terug te komen:
Floppy's hebben geen oneindig leven. Na zoveel keer gebruiken moet je ze vervangen.

Formatteren helpt dan niet meer, maar meestal kun je ze ook een 2de leven geven door ze te wissen met een stevige bulk-eraser en daarna weer opnieuw te formatteren. Of je koopt een nieuw doosje floppy's.

Verwijderd

is een zip drive niks ?
je hebt er 2nodig kom je op zo'n 110euro (excl. media) uit.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 16:55 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat een P1 te oud zou zijn om in een netwerk te hangen is natuurlijk knudde. Het betreft hier een ethernet netwerk neem ik aan - je kunt de originele IBM 5150 PC desnoods via een 8b 'ISA' kaart eraan hangen... 8)7
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 13:45:
[...]

OS maakt geen zak uit, IP adres is ofwel vast (stel je zelf in) danwel via DHCP verkregen (en dus OS-independent). Meer dan IP heb je niet nodig om in het netwerk te hangen, tenzij de DHCP server een CNR oid is en dus op MAC adres filtert. Dan moet het MAC adres toegevoegd worden, maar dat is ook al OS onafhankelijk...

Oslik blyat! Oslik!

• joopv
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 18:04:
Dat een P1 te oud zou zijn om in een netwerk te hangen is natuurlijk knudde. Het betreft hier een ethernet netwerk neem ik aan - je kunt de originele IBM 5150 PC desnoods via een 8b 'ISA' kaart eraan hangen... 8)7
[...]
OS maakt geen zak uit, IP adres is ofwel vast (stel je zelf in) danwel via DHCP verkregen (en dus OS-independent). Meer dan IP heb je niet nodig om in het netwerk te hangen, tenzij de DHCP server een CNR oid is en dus op MAC adres filtert. Dan moet het MAC adres toegevoegd worden, maar dat is ook al OS onafhankelijk...
"in een netwerk hangen" is in een bedrijfs netwerk tegenwoordig wat meer dan alleen een IP stack installeren. Daarbij hoort tegenwoordig ook authenticatie, authorisatie, firewall beheer, antivirus software en bijbehorende updates enzovoorts.
Kortom, een redelijk zwaar operating systeem met een hoop meuk erbij.

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:06

dusty

Celebrate Life!

joopv schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 18:54:
[...]

"in een netwerk hangen" is in een bedrijfs netwerk tegenwoordig wat meer dan alleen een IP stack installeren. Daarbij hoort tegenwoordig ook authenticatie, authorisatie, firewall beheer, antivirus software en bijbehorende updates enzovoorts.
Kortom, een redelijk zwaar operating systeem met een hoop meuk erbij.
Dat is policy, echter kan de policy ook zo neergezet worden dat juist die ene computer nergens rechten toe heeft behalve op een bepaalde locatie met of zonder encryptie.

Elk bedrijf die extra moeite neemt om een oude pc toch te blijven gebruiken omdat het 'goedkoper' is, is simpel gezegd dom bezig. Een Nieuwe PC tov. de onderhoudbaarheid zal een stuk goedkoper zijn dan een oude PC blijven gebruiken en die proberen te onderhouden.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Verwijderd

Topicstarter
Er is niets mis met de PC ... Het is enkel het medium voor de overdracht die we willen veranderen.

Voorlopig werken een serie nieuwe diskettes weer ... maar ik vraag me af voor hoelang.

Elke maand een doosje van 10 diskettes kopen kost misschien niet veel, maar als je't optelt
kan je al eens een USB-kaart met pen steken hé.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 10:50:
Er is niets mis met de PC ... Het is enkel het medium voor de overdracht die we willen veranderen.

Voorlopig werken een serie nieuwe diskettes weer ... maar ik vraag me af voor hoelang.

Elke maand een doosje van 10 diskettes kopen kost misschien niet veel, maar als je't optelt
kan je al eens een USB-kaart met pen steken hé.
Of gewoon zoals ik al zei, in een modem met een inbelverbinding. Desnoods laat je hem met VNC inloggen op een machine die al in het netwerk hangt. Het is maar dat ie wat in kan kloppen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, mijn geldkraan is toegedraaid ... het enige wat ik nog mag kopen is een PS2 - USB connector.
Dus blijven we hier met de disketjes voordoen, alvast bedankt voor de alternatieven. Ik pomp ze alvast in een verslagje die ik nog eens op tafel smijt bij de volgende keer dat de diskettes een probleem vormen.
Pagina: 1