Toon posts:

CPU Pinnetjes afgebroken

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst koeler van m'n processor afgetrokken, maar de CPUchip bleef aan me koeler vastzitten. Toen waren er bij het 'hoekje' zegmaar een paar pennetjes verbogen. Die heb ik netjes rechtgezet, maar in totaal zijn er 3 pinnetjes afgebroken!!!

Hij doet het echter nog wel, ik gebruik hem nu zelfs. Geen problemen met het een of het ander eigenlijk alleen:

* Kan mijn CPU temperatuur niet aflezen (bios+windows niet)
* Krijg een error als ik opstart namelijk (Start gewoon op zonder f1, staat wel aan dat ie op f1 moet wachten):
CPU Fan Error!
Warning: Iets met dat m'n temperatuur te heet is...

Voor de rest ziet bios+windows mijn processor gewoon en werkt ie perfect, op 2 bovenstaande puntjes na.

Weet iemand of het aan die 3 pinnetjes ligt of aan wat anders?

Heb gesloopt volgens: ftp://download.intel.com/...um4/datashts/30056103.pdf

THERMTRIP (Pin # A2): Asynch GTL+ (Direction = Output)
THERMDA (Pin # B3): Power/Other
VSS(Pin # C2): Power/Other

Is dit fataal? Wat is Asynch GTL+ (zijn ook input pinnen van)? Komt het nou hierdoor dat ik geen temperatuur meer kan meten?

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 07:07

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Blijkbaar alleen de pinnetjes die de temp aflezen. Wat die VSS (power) precies doet zou ik ook niet kunnen zeggen.

Maar ach ja..., kun je de pinnetjes nog solderen?
zo ja, is het nog te overwegen om het doen, want je kunt je proc helemaal vernielen.

zo nee, gewoon doorgebruiken en die errors uitzetten in je bios oid..

Specs: Server, WS boven, WS beneden

Verwijderd

de meeste pinnetjes zijn alleen maar extra , voor voltage en aarde , je hebt misschien wel geluk gehad :P , je kan eventueel een speldje nemen en die kan je er zo inprikken , dat had ik ergens anders nog gelezen. schijnt goed te werken , kan de topic even niet vinden zo snel.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 13:41:
de meeste pinnetjes zijn alleen maar extra , voor voltage en aarde , je hebt misschien wel geluk gehad :P , je kan eventueel een speldje nemen en die kan je er zo inprikken , dat had ik ergens anders nog gelezen. schijnt goed te werken , kan de topic even niet vinden zo snel.
Hij heeft al uitgezocht welke pinnen gebroken zijn. Indien je nog gewoon flink kan stresstesten zou ik er niks aan doen, de kans dat je het molt is aanzienlijk. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Satch op 02-08-2005 13:58 ]

• Rob_G
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-02-2023
Metal schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 13:56:
[...]

Hij heeft al uitgezocht welke pinnen gebroken zijn. Nu moeten we alleen nog er achter komen of die cruciaal zijn voor de werking van de proc. Je moet eigenlijk iemand vinden met veel soldeer ervaring, en hopen dat hij er weer wat aan kan solderen. :)
Je kan ook 'gewoon' metalen pinnetjes in het socket van je mobo gooien. Mijn CPU ging toen opeens weer werken, alleen kreeg ik hem niet stabiel. Zal wel aan de slechte kwaliteit (weerstand) van het metaal van de pinnetjes gelegen hebben... Dus als tip: gebruik koper (of goud ;))

Verwijderd

Topicstarter
Rob_G schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 14:00:
[...]

Je kan ook 'gewoon' metalen pinnetjes in het socket van je mobo gooien. Mijn CPU ging toen opeens weer werken, alleen kreeg ik hem niet stabiel. Zal wel aan de slechte kwaliteit (weerstand) van het metaal van de pinnetjes gelegen hebben... Dus als tip: gebruik koper (of goud ;))
Sommigen zeggen speld of naald, maar dat paste niet (te dik)..heb lasdraad geprobeerd maar was ook te dik. Wat vor een draad/iets moetik gebruiken?

Verwijderd

je zou ze ook vol kunnen gieten met metaal (via soldeerbout) maar das een heel precies werkje maar dan doet ie het weer (kan je geen cpu meer wisselen) Heb ik ooit eens met een 80386 gedaan

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 14:28:
je zou ze ook vol kunnen gieten met metaal (via soldeerbout) maar das een heel precies werkje maar dan doet ie het weer (kan je geen cpu meer wisselen) Heb ik ooit eens met een 80386 gedaan
Tuurlijk wel dikke magneet en dat metaal!=tin

[ Voor 3% gewijzigd door Herby op 02-08-2005 14:32 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

HerbyNL schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 14:32:
[...]

Tuurlijk wel dikke magneet en dat metaal!=tin
Dat ik daar niet opgekomen was, maar ik was toen nog maar 14 :D

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 13:30:
Is dit fataal? Wat is Asynch GTL+ (zijn ook input pinnen van)? Komt het nou hierdoor dat ik geen temperatuur meer kan meten?
ander intel document:

"Most processor FSB signals use Gunning Transceiver Logic (GTL+) signaling technology." affijn, low power switching.

affijn, meest kenmerkend is denk ik toch dat TERMTRIP. Dus als je cpu op de snelheid werkt gewoon zorgen dat er een goede koeler op zit en verder maar hopen dat het goed blijft gaan 8)

Je kunt uiteraard proberen te repareren, maar je hebt vast door dat dat heel erg priegel werkis waarmee je de boel ook verder kun mollen.

Het lijkt erop dat je mazzel hebt dat het zonder die pinnetjes nog net werkt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Heb je de afgebroken pinnen nog ?

Zet die in je socket en doe er een druppeltje contactlijm boven op (van die speciale
electrisch geleidende lijm) en druk dan je cpu erin, zodat die pinnetjes aan de cpu
gelijmd worden.

(nooit geprobeerd, maar dat is wat ik zou doen)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:01

silitek

Tubes Only

u_nix_we_all schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 14:51:
Heb je de afgebroken pinnen nog ?

Zet die in je socket en doe er een druppeltje contactlijm boven op (van die speciale
electrisch geleidende lijm) en druk dan je cpu erin, zodat die pinnetjes aan de cpu
gelijmd worden.

(nooit geprobeerd, maar dat is wat ik zou doen)
Hum..als je te veel lijm gebruikt heb je kans de cpu geheel vastlijmd aan de socket. Nee, als je de pinnetjes nog erbij heb..deze los in je socket steken waarna je de cpu opzet..

Lijk me de beste oplossing

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu 3 pinnetjes gemaakt van stukjes v/d staalborstel en in me socket gedouwt. Hij meet i.i.g. m'n temperatuur, dus een of enkele van de drie afgebroken maken zoiezo contact! Ben weer helemaal happy, thanks allemaal!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2005 07:56 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 07:55:
Heb nu 3 pinnetjes gemaakt van stukjes v/d staalborstel en in me socket gedouwt. Hij meet i.i.g. m'n temperatuur, dus een of enkele van de drie afgebroken maken zoiezo contact! Ben weer helemaal happy, thanks allemaal!
Zorg wel dat ze constant contact maken want anders krijg je waarschijnlijk uitval

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 08:36:
[...]

Zorg wel dat ze constant contact maken want anders krijg je waarschijnlijk uitval
Nou ze steken heel eits boven de socket uit, en tot nu toe is ie nog niet uitgevallen (uurtjes) en meet constant de temperatuur met Asus Probe 2..

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 07:07

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 13:41:
LOL

Heb dit ook ooit gedaan met een monitor pinnetje. Het werkte wel _/-\o_

Specs: Server, WS boven, WS beneden

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 12:18:
[...]

Nou ze steken heel eits boven de socket uit, en tot nu toe is ie nog niet uitgevallen (uurtjes) en meet constant de temperatuur met Asus Probe 2..
De kast niet teveel verplaatsen:D
Pagina: 1