[js/php/mysql]probleem weergeven speciale tekens (charset)

Pagina: 1
Acties:
  • 842 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
Ik zit met het volgende probleem:
Ik heb een javascript-functie gebouwd die een een in PHP-geserializede Array weer kan omzetten in een array (maar dan dus een javascript-array). (voor degene die niet weten wat een geserializede array is: dat is een string representatie van een array).
Dat werkt in princiepe perfect, nou treed er alleen af en toe een error op als er speciale tekens in de waardes van de array voorkomen (zoals é, â, etc.). Dit heb ik kunnen ondervangen door o.a. een meta-tag in m'n html toe te voegen waarin ik specificeer dat de charset iso-8859-1 is, en ik heb dit ook aan al m'n javascripts toegevoegd. Dat heeft er in iedergeval toe geleid dat de functie in 95% van de gevallen niet stukloopt, maar helaas ook het juiste teken niet weergeeft (maar ipdv een vraagteken). Dat van die vraagteken zou ik het liefste ook correct willen hebben, maar wat nog vervelender is, is dat hij in 5% van de gevallen nog steeds stukloopt. En ik snap niet goed waarom. Ik kon me nog voorstellen dat het met een andere charset in de database stond omdat ik voorheen geen charset definieerde in m'n html, dus heb ik die nogmaals via de webinterface ingevoerd (waarbij ik me er van heb verzekerd dat de meta-tag aanwezig was). Hielp helaas niet.

In m'n PHP info staat:
HTTP_ACCEPT_CHARSET ISO-8859-1,utf-8;q=0.7,*;q=0.7
En in MySQL:
character_set: latin1
character_sets: latin1 big5 cp1251 [... knip hele lange rits]
(En als ik me niet vergis komt latin1 overeen met iso-8859-1)

In m'n html heb ik nu dus staan:
HTML:
1
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

En in m'n javascript-tags:
HTML:
1
<script language="javascript" type="text/javascript" charset="iso-8859-1">

Iemand enig idee waar het aan kan liggen of wat ik nog meer zou kunnen proberen?

• marty
O-)
niemand? :'(

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:52

crisp

Devver

Pixelated

HTTP headers gaan voor meta-elementen; kortom: wat voor charset geeft je server in de content-type header?

Intentionally left blank

• marty
dit regeltje:
PHP:
1
header("Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1");

bleek inderdaad wonderen te doen :)