Heel vaak kom je in de (wetenschappelijke) literatuur diagrammetjes tegen in de vorm van een 2x2 matrix. Op de x-as staat dan een bepaald aspect (hoog/laag) en op de y-as ook een (hoog/laag. Hopelijk is nu duidelijk wat ik bedoel.
Ik wil ook graag zo'n soort diagram maken in excel, maar dan met een derde dimensie. De kleuren of de grootte van de punten in het diagram zouden moeten kunnen varieren.
Ik heb geprobeerd zo'n diagram te maken dmv van een scatterplot en een bubble type scatterplot. De tweede kan drie dimensie aan, want de groote van een bolletje is het derde aspect.
So far so good zou je denken, maar het probleem zit hem erin dat de basiswaarden niet alleen hoog/laag zijn, maar varieren voor de x-as op een schaal van 1-7 en voor de y-as is de waarde of een 1 of een 0. De derde set waarden zit tussen 1 en 5. Ik heb vanalles geprobeerd, maar krijg er geen fatsoenlijk diagram uit. Ik krijg het bijvoorbeeld niet voor elkaar om fatsoenlijke gridlines te krijgen, die laag van hoog scheiden en omgekeerd. Daarnaast krijg ik excel niet zover dat ik 'laag' of 'hoog' bij een gedeelte van een as kan typen.
Heeft iemand dit type diagram eerder geprobeerd te maken in excel?
System info: Abit KG7-Raid, AMD Athlon XP 1800+@1900+, 512 Mb DDR ram, Radeon 8500LE, 2x40Gb Maxtor 7.2k + 1x 100Gb Maxtor 5.4k, 24x Plextor CdWiter, 16x Pioneer DVD, 3.5" Floppy, SB Audigy, 10/100 noname network, Iiyama Vision Master 450