Toon posts:

[ASP] Welk DBMS is robuust genoeg?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We starten een website waarop we namen en verhalen willen verzamelen van mensen. Doel is om een publieksactie tegen deze regering te starten. Vanwege alle publiciteit verwachten we in drie maanden ruim een miljoen bezoekers die hun adres én verhaal achter laten.

Is Access robuust genoeg om als database in te zetten? Zo niet wat zijn alternatieven. Omdat dit een één persoonsactie is is er geen budget. Wie weet raad of kan helpen?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:44
Tja, is Access robust genoeg; waarschijnlijk wel.
Je kan ook altijd kijken naar MSDE.

Verder: verzin eens een titel voor je topic, en meld die dmv de topic-reports.

https://fgheysels.github.io/

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51

samo

yo/wassup

Mijn raad is : zoek een sponsor en laat het doen. Als jij een website gaat opzetten waar je duizenden mensen verwacht, gaat dat veel kosten. Bandbreedte, performantie van de server, tijd. Onderhoud. Er is niets zo vervelend als een site die traag is en/of het gedeeltelijk niet doet. Daarom moet je site goed gepland zijn.
Het lijkt er op dat jij niet genoeg kennis hebt om het zelf goed op te zetten, is het daarom niet beter om het door 'de experts' te laten doen?*

* dat is wat anders dan 'laten we het eens op een forum vragen'

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 11:32:
We starten een website waarop we namen en verhalen willen verzamelen van mensen. Doel is om een publieksactie tegen deze regering te starten. Vanwege alle publiciteit verwachten we in drie maanden ruim een miljoen bezoekers die hun adres én verhaal achter laten.

Is Access robuust genoeg om als database in te zetten? Zo niet wat zijn alternatieven. Omdat dit een één persoonsactie is is er geen budget. Wie weet raad of kan helpen?
Hmm dubieus, we zijn een 1-persoonsactie ;). Maargoed, als je geen budget hebt is het misschien best slim om met gratis oplossingen als PHP-MySQL aan de gang te gaan. Anderzijds kun je ook gewoon kijken of je met 'al die publiciteit' een Access database op z'n plaat krijgt, zou toch een daverend resultaat zijn ;). Mocht het echt zo'n storm lopen dan is er vast snel wat te regelen om het wel aan te kunnen.

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

ik kan me niet voorstellen dat je niet uit de voeten zou kunnen met idd php/mysql of asp/access.
Experts kosten teveel geld, en bandbreedte lijkt me ook niet zo`n groot probleem voor verhaaltjes.

Ik zou php/mysql aanraden. Als je in asp uit te voeten kan, is php ook geen probleem.

• weebl
  • Laatst online: 17:17

weebl

YARR!

Je kan het proberen met een access database. Als ie dat uiteindelijk niet blijkt te trekken, dan kan je altijd nog overstappen naar MS SQL, en je bestaande database converten. Een goed argument om met access te beginnen is dat de licentiekosten veel lager zijn, dan die van MS SQL. Maar bedenk je wel dat SQL beter te beveiligen is. Dit zijn denk ik de dingen die je in overweging moet nemen in je keus.

Verwijderd

whoami schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 11:34:
Tja, is Access robust genoeg; waarschijnlijk wel.
Je kan ook altijd kijken naar MSDE.

Verder: verzin eens een titel voor je topic, en meld die dmv de topic-reports.
MSDE wordt afgeknepen qua aantal simultane connecties, ik zou mysql gebruiken of sql server

• weebl

weebl

YARR!

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 14:32:
[...]

MSDE wordt afgeknepen qua aantal simultane connecties, ik zou mysql gebruiken of sql server
En met MSDE kan je maar 2gb opslaan, en dan houd ie ermee op. En aangezien de TS een miljoen bezoekers verwacht, lijkt me dat een beetje te weinig...

Verwijderd

weebl schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 14:36:
[...]

En met MSDE kan je maar 2gb opslaan, en dan houd ie ermee op. En aangezien de TS een miljoen bezoekers verwacht, lijkt me dat een beetje te weinig...
Ach dan heb je nog steeds 2kb :+ per bezoeker...

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:44
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 14:32:
[...]

Dat weet ik wel, en dat zal in de meeste gevallen (als je goed programmeert) ook niet echt een probleem opleveren.

https://fgheysels.github.io/

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:26

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

weebl schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 14:36:
[...]

Een miljoen bezoekers wil niet zeggen 2 GB aan data in een database. Verder moet je met caching een hoop kunnen oplossen.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• weebl

weebl

YARR!

gorgi_19 schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 15:10:
[...]

Een miljoen bezoekers wil niet zeggen 2 GB aan data in een database. Verder moet je met caching een hoop kunnen oplossen.
Ik zou voor een oplossing als deze sowieso niet beginnen met MSDE. Deze variant van MS SQL is echt bedoeld voor thuisgebruik en testdoeleinden voor bijv. developpers. Niet om er 1 miljoen bezoekers mee te bedienen.

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

weebl schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 15:13:
[...]
Ik zou voor een oplossing als deze sowieso niet beginnen met MSDE. Deze variant van MS SQL is echt bedoeld voor thuisgebruik en testdoeleinden voor bijv. developpers. Niet om er 1 miljoen bezoekers mee te bedienen.
Da's ook een beetje loze opmerking, aangezien MSDE imho meer aankan dan Access. Voor deze site lijkt Access me in beginsel geen verkeerde keuze, later kun je indien nodig altijd nog eens kijken naar de grotere broertjes van Access...

My personal website

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:26

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

[...]

Hangt er vanaf wat je middelen zijn. Als je statische pagina's genereert vanuit een MSDE / Access database (1x per 5 minuten oid) zal je ook weinig problemen hebben. :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

whoami schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 14:59:
[...]

Dat weet ik wel, en dat zal in de meeste gevallen (als je goed programmeert) ook niet echt een probleem opleveren.
dan mogen er maat 15 queries tegelijkertijd worden uitgevoerd

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 15:40:
[...]
Als dat geen probleem zou opleveren dan is dat toch niet erg :?

Zoals whami zegt is het een handige oplossing. Het is toch de keuze van de ts wat hij wilt. Moeten we niet direct moeilijke dingen gaan zeggen natuurlijk ;)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 15:40:
[...]

Na 8 gelijktijdige batches wordt elke volgende batch vetraagd uitgevoerd. Een miljoen bezoekers in drie maand is natuurlijk niet direct echt heel veel. Het lligt er maar net aan wat voor database acties je allemaal gebruikt. Als het 99% select queries zijn valt het denk ik reuze mee.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

P_de_B schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 15:44:
[...]

Na 8 gelijktijdige batches wordt elke volgende batch vetraagd uitgevoerd. Een miljoen bezoekers in drie maand is natuurlijk niet direct echt heel veel. Het lligt er maar net aan wat voor database acties je allemaal gebruikt. Als het 99% select queries zijn valt het denk ik reuze mee.
Jah, dat van die batches wist ik dus niet...maar opzich is dit dan een goede keuze...

Verwijderd

Ik zou JSP + PostgreSQL aanraden. Allebij gratis. Voor JSP heb je veel alternatieven, maar de makkelijkste is waarschijnlijk Tomcat.

Zie: http://jakarta.apache.org/tomcat/
en http://www.postgresql.org/

Als je met ASP of PHP uit de voeten kan moet JSP ook wel lukken.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
Ik blijf me verbazen waarom sommige mensen databases willen gebruiken om unstructured data in op te slaan. Je teksten gaan in tekstfiles, en de persoonlijke gegevens (naam) kun je in RAM houden. Dat is 1 query, en dan alleen bij startup. Eventueel kan ook dat in een tekstfile.

Filesystemen zijn ook robuuste databases, en het gebruik ervan is zonder meer gratis. Weliswaar weinig features maar dat heb je ook niet nodig.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

P_de_B schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 15:44:
[...]

Ook als het schrijfacties zou betreffen, dan zijn deze bezoekersaantallen nog niet echt dramatisch te noemen. Het gaat me nu te ver om het helemaal door te rekenen rekening houdend met piekuren, maar als je op 1-2 hits per seconde komt dan zit je denk ik al heel hoog.
[...]

Onzin. Zeker als je bovenstaande rekensom in ogenschouw neemt. Bovendien is/was MSDE in eerste instantie bedoeld voor "embedded" (uh, kan effe niet op de juiste term komen 8)7, i.i.g. bedoel ik meegeleverd met een applicatie) oplossingen.
Voor development op MSSQL had je vroeger (weet niet of dat nog steeds zo is) een developers licentie. Dat je MSDE ook kan gebruiken voor development is mooi meegenomen.

Ik vraag me overigens ook af waar de TS z'n site wil gaan hosten. Een access db-tje op je webspace plaatsen is meestal geen probleem. Maar "even" een dbms configureren voor één klant lijkt me niet iets waar ze snel mee akkoord gaan.
Als je al een hoster hebt, informeer daar dan eerst eens naar de mogelijkheden.

Today's subliminal thought is:

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

MSalters schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 17:25:
Ik blijf me verbazen waarom sommige mensen databases willen gebruiken om unstructured data in op te slaan. Je teksten gaan in tekstfiles, en de persoonlijke gegevens (naam) kun je in RAM houden. Dat is 1 query, en dan alleen bij startup. Eventueel kan ook dat in een tekstfile.

Filesystemen zijn ook robuuste databases, en het gebruik ervan is zonder meer gratis. Weliswaar weinig features maar dat heb je ook niet nodig.
En dan fijn zelf de locks op de bestanden regelen. Handig. Of een ingevoerd verhaaltje verwijderen.
:+
edit:
nevermind, je slaat de verhalen natuurlijk los op.

Nee dank je, doe mij dan maar een database.
* Annie denkt terug aan de tijd dat-ie met perl scriptjes aan het vogelen was; en schudt zichzelf snel weer wakker uit die enge droom ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Annie op 02-08-2005 17:36 ]

Today's subliminal thought is:

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-05 06:14

Boss

+1 Overgewaardeerd

Is MSDE niet zo goed als de volledige MS SQL maar dan zonder administrator tool en wat beperkingen op database size en aantal connecties?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 23:13

alienfruit

the alien you never expected

MSDE en MSDE zijn er toch verschillend? Development Edition en Desktop Engine zijn toch verschillende dingen, de één zonder limits en de andere met. Afgezien van de licensie dan ;)
Pagina: 1