scherm beschadiging of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Op het Philips 109P40 scherm van mijn ouders lopen 2 duidelijke verticale lijnen / vegen, de ene ongeveer 1mm dik en de ander een halve mm denk ik. Het zit in het glas denk ik, maar met de hand is niets voelbaar. Het beeld in die lijnen is als een regenboog, of de achterkant van een cd of dvd schijfje, beetje paarsig, je ziet het beeld erachter in ieder geval niet goed meer.. Naast de duidelijke 2 lijnen zie je in het gebied eromheen ook wel vaagjes wat puntjes en kleine stukjes waarvan ook lijkt alsof er iets van de beeldlaag af is!

Het probleem is, ik heb echt geen flauw idee hoe die lijnen daar komen en wat het precies is. Ik zou denken dat er een of anders agressief middeltje over het scherm is gegaan maar mijn ouders zeggen dat dat niet zo is want ze maken dat ding ook nooit schoon.

Ik wou dit probleem even hier voorleggen voordat ik ten onrechte de philips helpdesk bel. Weet iemand wat het zou kunnen zijn en of het onder garantie valt?

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-08 22:48

Emiel1984

Made in NL

Heb je de monitor al is op een andere pc aangesloten ?? Mischien is het de videokaart namelijk wel.

[LTS][MTS][HTS]

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:55

Klippy

Still Game

Je denkt dat het van een agressief middeltje is?
Dan neem ik aan dat die lijnen niet over de hele lengte van het scherm lopen?

Zijn het rechte lijnen? Kan me er zo weinig bij voorstellen.

Ik zou denken aan van die soort touwtjes die je vaker bij platte schermen ziet, maar die lopen zover ik weet meestal horizontaal.
Kan me moeilijk voorstellen dat er een "agressief middeltje" helemaal precies van boven naar beneden in 1 mm dikte van je scherm loopt op 2 plaatsen.

Dus ik zou niet echt weten wat je bedoelt, kan je geen foto maken ofzo? Of duidelijker omschrijven.

En is dit ook te zien als de monitor uit staat?

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• draakhoofd
  • Niet online
Klippy schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 11:30:
Je denkt dat het van een agressief middeltje is?
Dan neem ik aan dat die lijnen niet over de hele lengte van het scherm lopen?
nee ze lopen alleen in het middelste gedeelte van het scherm, in lengte denk ik 1/3e deel van de hoogte van het scherm.
Zijn het rechte lijnen? Kan me er zo weinig bij voorstellen.
Niet kaarsrecht, maar wel vloeiend. Aan het uiteinde is de lijn/veeg ook dunner dan in het midden
Ik zou denken aan van die soort touwtjes die je vaker bij platte schermen ziet, maar die lopen zover
ik weet meestal horizontaal.
nee die weerstandslijnen bedoel ik niet nee..
En is dit ook te zien als de monitor uit staat?
Nee dan zie je het niet, alleen als er licht uit de beeldbuis komt eigenlijk. Dan weerkaatst het, en dan zie je dus dat patroon van de achterkant van een cd...

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:55

Klippy

Still Game

Dan klinkt het als een defect he, lijkt me niet dat dat zo hoort, maar denk niet dat iemand dat kan beoordelen zonder het te zien.

Zit er nog wel garantie op dat scherm dan? Zo ja gewoon bellen :)
Je hebt toch niks te verliezen lijkt me :P

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Hoi,

Als het 2 dunne horizontale lijntjes zijn kan het zijn dat dit bij de beeld opbouw hoort, maar aangezien ze verticaal lopen zal dit niet het geval zijn:

Het kan zijn dat je kabel niet 100% is, dus probeer ook even een andere kabel. Verder zou het kunnen zijn dat je electronen kanon een foutje heeft waardoor de lijn onstaat...dus ruilen....

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 11:42 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:27
dit is een heel normaal verschijnsel. je hebt namelijk een CRT trinitrone monitor, daar kopen altijd 2 lijnen horzontaal door je beeld. Dit is er omdat anders de beeldbuis niet 1005 vlak kan zijn, voor de meeste mensen vallen deze strepen niet op maar als je goed kijkt zie je ze wel zitten. Je kan dit een heel klein beetje verhelpen door de moir bij te stellen, maar ze zullen nooit helemaal weg gaan.

je hebt maar 2 opties en dat is een crt kopen met een lichte bolling of een tft aanschaffen.

/edit
moet iets beter lezen, ik heb dat verschijnsel nog nooit verticaal gezien. je kan philips altijd gewoon bellen. die kunnen je zoizo meer info geven en aan de hand daarvan kun je altijd nog zien of je em wel of niet rma stuurd.

[ Voor 20% gewijzigd door kippy op 02-08-2005 11:44 ]

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Dat is dus gewoon een trinitron monitor, dat zijn de 2 horizontale lijnen die de vertikale beeldlijnen (draden) op de juiste afstand houden.

Edit: te laat, en dezelfde leesfout als kippy. ;) Verticale strepen zouden niet zichtbaar mogen zijn, dus maar even de service van Philips bellen dan.

[ Voor 43% gewijzigd door Stamgastje op 02-08-2005 11:46 ]

• draakhoofd
  • Niet online
kippy schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 11:41:
dit is een heel normaal verschijnsel. je hebt namelijk een CRT trinitrone monitor, daar kopen altijd 2 lijnen horzontaal door je beeld. bla gaap
:'( :O

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:09

d-motion

zow... en dan nu...

Stamgastje schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 11:44:
Dat is dus gewoon een trinitron monitor, dat zijn de lijnen die de vertikale beeldlijnen (draden) op de juiste afstand houden.

Edit: te laat, en dezelfde leesfout als kippy. ;-) Verticale strepen zouden niet zichtbaar mogen zijn, dus maar even de service van Philips bellen dan.
Nooit gezien dat deze lijnen verticaal lopen...

Er lopen bij trinitron schermen altijd 2 lijnen horizontaal op 1/3 en 2/3 van het scherm bij 19" monitoren.

Bij een 17" is dit vaak maar 1 lijn op 1/2 van het scherm.

Verticale lijnen in het scherm heb ik zelf dus nog nooit gezien.

Als er nog garantie op de monitor zit moet je gewoon deze monitor aanmelden bij Philips. Zij komen dan in een dag of wat langs en wisselen de monitor om voor een ongeveer evenoud model (maar dan zonder verticale lijnen).

WWW.RC5.NL

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

klinkt bij mij alsof dat er een paar goede vegen door de coating heenzit.
dit heb je ook als je iets hards over het scherm haald, dan krijg je van die mooie kleuren.
net zeepbel kleuren.
maar dit gebeurd niet zomaar, er zal vast wel iets over het beeld heen zijn gehaald.
of hebben ze de monitor aan de bovenkant schoon gemaakt met schoonmaak middel, en dat het daarna langzaam naar beneden is gesijpelt ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Pagina: 1