Error bij installatie Kubuntu

Pagina: 1
Acties:

• xaos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-02-2023
Hoi,

Ik probeer op dit moment van mijn laptop (Compaq presario R3000, P4 3.0GHz, 384 RAM) een dual boot systeem te maken met XP en Kubuntu (Ubuntu + KDE). Ik heb de i386 install CD gedownload en gebrand. (md5 checksum klopte).

Als ik nu reboot om te installeren krijg ik tijdens het installeren van het basis systeem de volgende error:

!! install the base system
Debootstrap error

Couldn't retrieve coreutils. This may be due to a network problem or a bad CD, depending onyour installation method.

If you are installing from CD-R or CD-RW, burning the CD at a lower speed may help.

!! install the base system
Failed to install the base system

The base system installation into /target/ failed.
Check /var/log/messages or see virtual console 3 for the details.

Ik heb inmiddels al 5 CD's gebrand met zowel nero als recordnow!, met verschillende snelheden, maar elke keer hetzelfde, dus ikheb niet het idee dat m'n CD's niet goed zijn.

Ik heb een harde schijf van 60GB met 8.2 GB vrije ruimte beschikbaar voor een partitie. Bij het installeren gebruik ik die 8.2GB om een nieuwe partitie aan te maken (EXT3, "/" ). Na wat googelen vond ik ergens een stukje dat je het installatie programma van ubuntu deze partitie moet laten formatteren, hetgeen ik aangeef tijdens het aanmaken van de partities, echter heb ik niet echt het idee dat deze partitie ook echt geformatteerd wordt.

Ik ben een complete noob qua linux, dus ik heb geen idee hoe ik verder kom. Ik heb gezocht op internet maar geen antwoord gevonden. Mijn vermoeden is dat er iets mis gaat met het aanmaken van partities, maar wat? En hoe los ik het op?

Bij voorbaat dank...

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

md5sum gecheckt?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Had je niet iets van een boot, swap en os partitie nodig voor linux ?

Want je XP bootloader snapt helemaal niets van Ubuntu.

Zoiets zou ik toch verwachten in the fine manual ;)

Abort, Retry, Quake ???

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
iets zegt me dat hij dat wel gedaan heeft BL.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• xaos
  • Laatst online: 18-02-2023
OK, ben er achter gekomen dat het installatie programma van Kubuntu niet in staat is NTFS partities te resizen (hoewel ik er vrij zeker van ben dat ik ergens gelezen heb dat het wel kan) dus dat is het probleem.

Op dit moment draai ik de ubuntu live CD en ik moet zeggen: ik ben erg onder de ondruk. Het is veel gebruiksvriendelijker als ik dacht, je plugt je ipod in en die wordt meteen herkend, nieuwe software installeren via synaptic is een eitje.... kortom nu wil ik meer :D

Dit brengt me meteen bij het volgende probleem:

Om handmatig een partite aan te maken heb ik de system rescue CD van sysresccd.org gedownload en gefikt, m'n harde schijf opgeruimd en gedefragmenteerd en gereboot (met CD). Nu zegt het programma (qtfragment) dat ik zo'n 7 MB vrije schijfruimte heb( zou 15 - 16 GB moeten zijn) en ben ik dus een beetje bang dat het resizen van m'n windows partitie desastreuze gevolgen heeft... Overigens was ik me er al van bewust dat de hoeveelheid vrije schijfruimte niet echt super is. Aangezien ik een laptop heb is dit lastig.

Ik dacht er nu aan om een externe harde schijf te kopen en die via USB aan m'n laptop te hangen. Is het mogelijk om deze dan als linux partitie te gebruiken? Ik heb namelijk geen idee of je van zo'n harde schijf kan booten. En vooral belangrijk voor mij (als linux noob): herkent het installatie programma van Kubuntu zo'n schijf zodat ik het makkelijk kan installeren? Anders moet ik al m'n files verschuiven naar de nieuwe schijf en alsnog mijn C drive resizen (aangezien ik geen winXP installatie cd heb probeer ik dat liever te voorkomen).

PS. als bovenstaande mogelijk is, betekent dit dat je dan een portable harddisk hebt met een linux distro hebt die je overal via usb kan aanhangen, rebooten en klaar??? zo ja, dat zou wel tof zijn...